8 sierpnia 2000 odbyła się oficjalna prezentacja Volvo S60, nad którym prace projektowe rozpoczęły się w 1997 roku. Samochód ten ma za zadanie zastąpienie produkowanego dotychczas S70 a jednocześnie wypełnienie luki między Volvo S40 a największą limuzyną- S80. Z limuzyną tą pojazd związany jest tą samą płytą podłogową, na której bazuje również kombi (V70).
Karoseria nosi liczne znamiona innych modeli Volvo. Przykładowo przód samochodu jest niemal identyczny jak w kombi serii 70, a tył do złudzenia przypomina topowy samochód szwedzkiej firmy (S80). Po bokach, przez całą długość nadwozia ciągną się charakterystyczne, wyraźne przetłoczenia. Dach modelu 60 swym kształtem przywołuje na myśl samochody typu coupe, co sprawia, że wygląda on bardzo dynamicznie. Bardzo komfortowe wnętrze zaprojektowane zostało tak, by zapewnić podróżującym jak najlepsze warunki. Dostępne jest ono w czteroosobowej wersji sportowej lub jako pięcioosobowa limuzyna. Obie odmiany różnią się głównie tylną kanapą, która jest albo silnie wyprofilowana w celu zapewnienia dobrego trzymania dwóm pasażerom albo na bardziej płaskiej powierzchni mieści ich trzech.
Kabina Volvo zapewnia bardzo dobrą ergonomię, znajduje się w niej wiele praktycznych schowków i innych udogodnień. Kierowcę otacza rozbudowana a jednocześnie łatwa w obsłudze, czytelna deska rozdzielcza. Przed zestawem wskaźników znajduje się trójramienna kierownica, nawiązująca do produkowanego w latach siedemdziesiątych sportowego Volvo 1800. Bardzo funkcjonalny jest bagażnik S60, który pomieścić może 424 litry ładunku.
Tradycyjnie już szwedzka firma położyła ogromny nacisk na bezpieczeństwo podróżujących. Chronią ich oczywiście poduszki powietrzne i wzmocnienia nadwozia oraz elektroniczne systemy wspomagające kierowcę w trudnych sytuacjach drogowych. Pod maską S60 pracuje jeden z pięciu motorów benzynowych, z których najsłabszy to 140-konny 2,4. Druga w kolejności jednostka ma taką samą pojemność ale wyposażona jest w tzw. niskie turbodoładowanie, zapewniające moc maksymalną 170 KM. Dwulitrowe turbo uzyskuje 180 koni a 2,4-litrowe, 200. Najszybsza odmiana to 2,3 T5, która za pośrednictwem 250 koni mechanicznych uzyskuje prędkość 250 km/h. Wszystkie odmiany silnikowe współpracują z nowoczesnymi przekładniami ręcznymi lub automatycznymi. średnie zużycie paliwa Volvo wynosi od 8,4 do 10,3 litra na 100 kilometrów. Oczywiście zależy ono od zastosowanej jednostki napędowej i skrzyni biegów.