...że każdy będzie mógł być lepszym i bezpieczniejszym kierowcą” – powiedział Stephen Odell, prezes VCC.
Skandynawskie inspiracje
Z przodu nowego, koncepcyjnego S60 umieszczono oczywiście powiększone logo Volvo na grillu w kształcie trapezu. Dwie charakterystyczne lampy, otaczające przedni grill, podkreślają pionową sylwetkę przedniej części pojazdu i przykuwają uwagę do maski w kształcie litery V. Zakrzywienie przednich reflektorów wkomponowuje się w silnie zarysowaną linię maski. Dodając do tego odwrócony trapezowy kształt wlotów powietrza, samochód koncepcyjny zyskuje bardzo ekspresyjną „twarz”.
Patrząc z boku, smukła linia dachowa modelu oraz oprawa okien są dopełniane przez nową linię środkową, która tworzy delikatną, podwójną falę. Rozciąga się ona od reflektorów aż do końca samochodu, współgrając z powierzchnią oraz jej szczegółami.
Aby otworzyć tylne drzwi w kształcie równoległoboku, należy wcisnąć przycisk. Pierwsza faza ruchu rozpoczyna się w tradycyjny sposób. Jednak w następnej fazie przednia sekcja odsuwa się od nadwozia samochodu, a drzwi stopniowo przesuwają się równolegle do jego boku, aż do osiągnięcia pozycji końcowej przy tylnym kole.
Prosto z toru wyścigowego
„W przyszłych modelach widać będzie coraz więcej zapożyczeń z aut sportowych. Linie samochodu nie kończą się gwałtownie, ale tworzą płynne przejścia, inspirowane szybkimi łukami toru wyścigowego. W modelu koncepcyjnym jest to szczególnie widoczne z tyłu” – powiedział Steve Mattin, dyrektor Volvo Cars ds. projektowych.
Tylne lampy przyciągają uwagę. Gdy są wyłączone, w ich oprawach nie ma śladu tradycyjnej czerwonej bądź żółtej barwy. Jednak po włączeniu, światła pozycyjne, światła stopu oraz kierunkowskazy prezentują się we właściwych kolorach. Z tyłu zamontowano także chowany spojler, regulowany w zależności od prędkości pojazdu, zapewniający lepsze właściwości aerodynamiczne.
Ekskluzywne wnętrze
W środkowej części samochodu błyszczy unosząca się konsola środkowa, wykonana z kryształu Orrefors. Płynie ona niczym delikatna, łagodna fala od deski rozdzielczej aż do oparcia tylnej kanapy.
Całe otoczenie kierowcy zaprojektowano z myślą o tym, aby zapewnić mu pełną kontrolę. „Prędkościomierz jest zaprojektowany jako trójwymiarowa, szklana spirala. Niskie wartości są najbliżej oka, a w miarę przyspieszania cyfry zdają się oddalać. Pomysł jest taki, że prędkościomierz powinien wizualnie przypominać o ruchu” – wyjaśnia Steve Mattin.
Lekkość i ergonomię wnętrza podkreślają także smukłe, profilowane fotele. Wykonano je z jasnej skóry z kontrastującymi szwami. Fotele są zamontowane do dolnej części konsoli środkowej i wewnętrznego progu, co oznacza, że nie dotykają podłogi. Zarówno pasy, jak i podłokietniki wbudowano bezpośrednio w fotele. Podłużne wyrzeźbienie w oparciu, które pojawiło się po raz pierwszy w poprzednich modelach koncepcyjnych, ma nowy, nieco asymetryczny kształt.
Bezpieczeństwo pieszego
Koncepcyjny model S60 wnosi także przełomowe rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa. Jedną z nowinek jest mechanizm potrafiący wykrywać pieszych, którzy znajdą się w linii ruchu samochodu. Jeżeli kierowca nie zareaguje na niebezpieczeństwo, automatycznie aktywowana jest pełna siła hamowania.
Technologia ta – ostrzeżenie przed kolizją z automatycznym hamowaniem i wykrywaniem pieszych – zostanie po raz pierwszy wprowadzona w nowym Volvo S60.
„Do tej pory skupialiśmy się na tym, żeby pomóc kierowcom uniknąć kolizji z innymi pojazdami. Teraz jednak dokonujemy olbrzymiego postępu, tworząc system, który podnosi bezpieczeństwo także niechronionych użytkowników drogi”– wyjaśnia Thomas Broberg, ekspert ds. bezpieczeństwa w Volvo Cars.
„Zadaniem, jakie stawiamy przed tą nową technologią jest sprawić, aby kierowca mógł uniknąć kolizji z pieszymi przy prędkościach poniżej 20 km/h. Jeżeli samochód jedzie szybciej, celem jest maksymalne zmniejszenie prędkości. W większości przypadków udaje się nam ograniczyć siłę uderzenia o około 75 procent” – dodaje Thomas Broberg.
Wizualne ostrzeżenie
W sytuacji zagrożenia kierowca najpierw otrzymuje ostrzeżenie dźwiękowe, połączone z migającym światłem na wyświetlaczu na przedniej szybie. Zaprojektowano je w taki sposób, aby przypominało światło hamulca znajdującego się z przodu pojazdu, co ma wywoływać natychmiastową, intuicyjną reakcję.
Jeżeli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, a system oceni, że kolizja staje się nieunikniona, wówczas automatycznie aktywowana jest pełna siła hamowania.
Cały czas główny nacisk kładziony jest na to, aby wczesne ostrzeżenie dało kierowcy szansę na zahamowanie lub manewr omijający przeszkodę. W pełni automatyczne hamowanie to mechanizm ostateczny, który jest aktywowany wyłącznie wówczas, gdy kolizja jest nieuchronna.
Unowocześniony mechanizm Adaptive Cruise Control
Mechanizm Adaptive Cruise Control (ACC) ulepszono o funkcję wspomagającą jazdę w kolumnie samochodów. Radarowy tempomat ACC utrzymuje określony dystans do pojazdu znajdującego się z przodu. Dzięki temu ten niezwykle wygodny mechanizm sprawdza się także podczas powolnej jazdy w korkach, gdzie często samochody zatrzymują się i ruszają.
Emisja CO2 na poziomie 119g/km
Volvo wybrało do koncepcyjnego Volvo S60 czterocylindrowy turbodoładowany silniki o pojemności 1,6 litra, z bardzo wydajną technologią bezpośredniego, wtrysku paliwa GTDi, wytwarzający moc 180 koni mechanicznych. Pierwszy produkcyjny model Volvo z technologią GTDi zostanie przedstawiony w drugiej połowie 2009 r.
W koncepcyjnym Volvo S60 oprócz silnika GTDi zastosowano także inne rozwiązania techniczne, które ograniczają emisję CO2 do 119 g/km (przy spalaniu 5 l /100 km).
* Uwarstwione spalanie. Komorę spalania zaprojektowano w taki sposób, że wokół korpusu świecy zapłonowej tworzy się mgiełka składająca się z optymalnej mieszanki powietrza i paliwa, otoczona następnie czystym powietrzem. Dzięki temu silnik może działać z nadwyżką powietrza, co pozwala ograniczyć zużycie paliwa.
* Start/stop, czyli mechanizm wyłączający silnik, gdy samochód zatrzymuje się.
* Skrzynia Powershift. Ekonomiczna, bezstopniowa przekładnia automatyczna.
* EPAS (Wspomaganie elektryczne). Wspomaganie elektryczne, w którym tradycyjna pompa hydrauliczna została zastąpiona przez silnik elektryczny.
* „Tryb DRIVe”. Umożliwia kierowcy zmniejszenie spalania poprzez uaktywnienie trybu oszczędnego, który ogranicza działanie wybranych systemów elektrycznych lub mechanicznych.
* Klapa osłony chłodnicy. Specjalny panel odchylający strumień powietrza, który można zamknąć, żeby zmniejszyć opory, gdy zapotrzebowanie na powietrze chłodzące jest mniejsze.
* Aerodynamiczne osłony podwozia.
* Wykorzystanie lekkich materiałów w nadwoziu pojazdu.