..C30, S40 i V50 będą to także większe modele marki - V70, S80, XC60 i XC70. Wszystkie wyróżniają się najlepszymi w swej klasie poziomami emisji CO2. Wyjątkowo niskie wartości emisji dla modeli C30, S40 oraz V50 uzyskano dzięki zastosowaniu systemu Start/Stop.
Symbol DRIVe nadawany jest samochodom Volvo Cars wyróżniającym się najlepszymi wynikami ekologicznymi w swej klasie. Wszystkie obecne modele DRIVe wyposażono w tradycyjny silnik diesla oraz manualną skrzynię biegów zoptymalizowaną z myślą o bardzo niskim poziomie zużycia paliwa. Samochody te opracowano specjalnie pod kątem niskiego oporu toczenia się i oporu powietrza.
„Nasza koncentracja na modelach DRIVe w 2009 r. to odpowiedź na rosnące zainteresowanie naszych klientów samochodami o niskim poziomie zużycia paliwa i o jak najmniejszym wpływie na środowisko naturalne. Wersję DRIVe modeli C30, S40 i V50 obecne są na rynku już od kilku miesięcy..– powiedział Stephen Odell, prezes i dyrektor generalny Volvo Cars – „Obecnie uzupełniwszy asortyment aut DRIVe o większe modele V70, S80, XC60 i XC70, Volvo Cars posiada najszerszą w segmencie Premium ofertę samochodów wydajnych pod względem zużycia paliwa samochodów i oferujących doskonałe parametry ekologiczne”
Pierwsze modele Volvo wyposażone w funkcję Start/Stop
Począwszy od czerwca 2009 r. modele Volvo C30, S40 i V50 1.6D DRIVe oferowane będą w wersji wyposażonej w funkcję Start/Stop. Umożliwia ona obniżenie poziomu emisji do zaledwie 104 g CO2/km w przypadku Volvo C30 a 107 g CO2/km w przypadku S40 i V50.
Najmniejsze Volvo – hatchback C30 tym samym spełnia kryterium najniższego progu ekopodatku (105 g) w Europie.
Funkcja Start/Stop umożliwia wyłączenie silnika w chwili postoju samochodu, na przykład w trakcie oczekiwania na światłach lub postoju w korku ulicznym. W momencie wrzucenia biegu jałowego, zwolnienia pedału sprzęgła silnik wyłącza się samoczynnie. Po naciśnięciu przez kierowcę pedału sprzęgła, silnik ponownie zostaje uruchomiony. Technologia ta pozwala zredukować zużycie paliwa, a tym samym emisję dwutlenku węgla o 4-5% w cyklu mieszanym. Start/Stop jest przydatna zwłaszcza w wielkomiejskich korkach – kiedy to oszczędności mogą sięgnąć nawet 8%
Duży poziom komfortu i szybki czas rozruchu
W momencie bezruchu samochodu i wyłączonym silniku, niektóre układy elektroniczne np klimatyzacja, przechodzą w tryb czuwania oszczędzając zużycie paliwa. Niemniej jednak nie wpływa to na zmniejszenie poziomu komfortu pasazerów. System Start/Stop stale monitoruje powietrze we wnętrzu i automatycznie włącza odpowiednie układy - na przykład gdy wzrośnie temperatura w kabinie pasażerskiej. System nie wprowadza żadnych ograniczeń mających wpływ komfort, jak system audio lub inne funkcje, z których kierowca mógłby chcieć skorzystać.
Ten system monitorowania, właściwy samochodom Volvo, był możliwy dzięki zastosowaniu dodatkowego niewielkiego akumulatora wspierającego główne źródło zasilania. Dzięki niemu wersje DRIVe cechuje wyjątkowo szybki i bezproblemowy rozruch. Działanie systemów, w tym audio jest jednakowe w każdym momencie - nie ulega zmianie również w czasie uruchomienia silnika rozruchowego, co wyróżnia rozwiązanie zastosowane przez Volvo Cars na tle oferty konkurencji. Ponadto standardowy większy akumulator został zmodernizowany i jego żywotność pozwoli na realizację do 175 000 cykli Start/Stop.
Kierowca jest informowany o statusie systemu.
Funkcję Start/Stop można włączyć i wyłączyć za pomocą specjalnego przycisku DRIVe na konsoli środkowej. W ustawieniach domyślnych funkcja jest włączona. W przyszłości ów przycisk będzie regulował dodatkowe systemy, takie jak „ustawienia ekonomiczne” DRIVe służące uzyskaniu szczególnie wydajnych pod względem zużycia paliwa osiągów (będą dostępne w kolejnych modelach).
Ładowanie baterii przy wykorzystaniu odzysku energii kinetycznej samochodu
Nową funkcją C30, V40 i V50 DRIVe 1.6D z systemem Start/Stop jest odzyskiwanie energii poprzez ”ładowanie regeneracyjne”. To funkcja doładowująca akumulator w momencie zwolnienia pedału gazu lub hamulca. Wykorzystując energię kinetyczną pojazdu alternator nie musi wykorzystywać paliwa jako źródła energii, gdy spadnie poziom naładowania akumulatora. Funkcja ta pozwala uzyskać 2-3% oszczędności w zużyciu paliwa.
V70 i S80 w wersjach DRIVe z emisją CO2 poniżej 140 g
Po raz pierwszy w historii Volvo Cars większe modele szwedzkiej marki - V70 i S80 oferowane są w wersji DRIVe. Samochody te zostały wyposażone w turbodoładowany silnik Diesla 1.6D i manualną skrzynię biegów, takie jak w mniejszych modelach, ale przy specjalnie zoptymalizowanym oprogramowaniu silnika i zmienionych przełożeniach trzeciego, czwartego i piątego biegu.
Zoptymalizowany układ napędowy to główny element pozwalający znacząco zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 w dużych sedanach i autach rodzinnych Volvo:
* V70: zmniejszenie zużycia paliwa do 4,9 l/100 km oraz emisji CO2 do poziomu 129g/km, oznacza poprawę o 18% w porównaniu z 2-litrowym silnikiem Diesla.
* S80: zmniejszenie zużycia paliwa do 4,9 l/100 km oraz emisji CO2 do poziomu 129g/km, oznacza poprawę o 15% w porównaniu z 2-litrowym silnikiem Diesla.
Do ograniczenia zużycia paliwa przyczyniło się szereg czynników, w tym na przykład opony, które zaprojektowano specjalnie z myślą o niskim oporze toczenia się.
Cechy V70 pozwalające zredukować opór powietrza:
* Zasłonięta osłona chłodnicy
* Niższe zawieszenie (20 mm z przodu, 15 mm z tyłu)
XC60 i XC70 obecnie z emisją CO2 poniżej 160 g/km
W 2009 roku gama silników dostępnych w Volvo XC60 oraz cross country XC70 zostanie poszerzona o wersję 2.4D DRIVe z napędem na przednie koła. Poziom emisji CO2 wyniesie 159 g/km a zużycie paliwa osiągnie najlepszy w swej klasie poziom 6,0 l/100 km.
Ekspertom ds. silników Volvo Cars udało się zredukować tarcie i straty w pompie w silniku diesla oraz ograniczyć spadek ciśnienia w układach wlotowym i wydechowym. Ciśnienie wtrysku wzrosło wraz z zastosowaniem najnowszej generacji wysokociśnieniowych pomp dzięki udoskonaleniem samego wtrysku oraz systemowi piezoelektrycznemu. Obecnie silnik cechuje się niższą kompresją i bardziej wydajnym spalaniem. Ponadto turbodoładowanie ulepszono tak, by silnik osiągał wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej silnika.
Zoptymalizowanie przełożeń przekładni umożliwia prowadzenie samochodu w sposób ekonomiczny np. podczas jazdy z prędkością 100 km/h na najwyższym biegu, obroty silnika i tym samym zużycie paliwa są niższe w przypadku nowego układu napędowego.
Jednym z istotnych aspektów prac nad nowymi wersjami aut było również zachowanie atrakcyjnych dla użytkowników właściwości jazdy.