Volvo Car Corporation wprowadza S60 R i V70 R: Samochody wyczynowe zbudowane w technice "czterech C" najbardziej zaawansowane aktywne podwozie wyczynowe.
- Aktywne podwozie wyczynowe w technice czterech C
- Trzy ustawienia podwozia: komfort, sport i sport zaawansowany
- Regulacja amortyzatorów aktualizowana co drugą milisekundę
- Elektroniczne sterowanie napędu AWD dla szybkiej reakcji
- Hamulce Brembo z czterotłoczkowym zaciskaczem ze stopu lekkiego
- Najwyższy poziom bezpieczeństwa
Nowe Volvo S60 R i V70 R wyposażono w bodaj najbardziej na świecie zaawansowane aktywne podwozie wyczynowe zbudowane według zasady "czterech C" (koncepcja ciągłej regulacji podwozia). Obietnica zawarta w znanych samochodach studyjnych Volvo PCC i PCC2 została teraz dotrzymana w Volvo S60 R i V70 R.
Nie ma samochodów, które łączą w sobie taki niezakłócony styk z jezdnią jak najlepsze wozy sportowe z komfortem koniecznym w samochodzie rodzinnym w taki sposób, jak to się dzieje w samochodach Volvo serii R.
Osiągi na życzenie
Trzy przyciski sterujące umieszczone pośrodku zestawu wskaźników dają możliwość zmiany ustawienia podwozia za naciśnięciem palca wskazującego kierowcy:
- komfort
- sport
- sport zaawansowany
Przy ustawieniu "Sport", podwozie zostaje zoptymalizowane do zwykłej jazdy, jednak przede wszystkim do jazdy po krętych drogach i z dużą prędkością. Przy tym ustawieniu podwozie R zapewni kierowcy dobrze wyważone połączenie przyjemności prowadzenia, panowania nad pojazdem i komfortu podróżowania.
Wciśnięcie przycisku "komfort" powoduje większą miękkość podwozia i izoluje nadwozie od nierówności nawierzchni. Jest to idealne ustawienie do jazdy miejskiej lub wyjazdu na wakacje z rodziną, ale przede wszystkim do jazdy po śliskiej nawierzchni, kiedy to "bardziej miękki" samochód jest łatwiejszy w prowadzeniu i bardziej posłuszny.
Przy ustawieniach "sport" i "komfort" podwozie typu R wykorzystuje technikę sterowania zwaną "Sky Hook" (zawieszenia pod niebem), która powoduje, że nadwozie płynie po nierównościach drogi.
"To jest tak, jakby nadwozie samochodu zostało zawieszone od góry na wirtualnych amortyzatorach. Stąd ta nazwa" - wyjaśnia Marcus Rothoff, szef rozwoju techniki czterech C w Volvo Car Corporation.
Charakter samochodu sportowego
Kiedy kierowca wciśnie przycisk "sport zaawansowany", Volvo S60 R i V70 R zamienia się w rasowy samochód sportowy. Podwozie uzyskuje optymalną charakterystykę maksymalnego trzymania się drogi we wszystkich sytuacjach, szczególnie w trakcie jazdy po krętych drogach z dużą prędkością. W istocie auto nadaje się nawet do jazdy na torze.
Układ DSTC (dynamicznej stabilizacji toru jazdy) dopuszcza większy poślizg zanim następuje jego interwencja polegająca na uruchomieniu hamulców kół w celu wyprostowania toru jazdy. Uzyskuje się to poprzez jednokrotne wciśnięcie przycisku "DSTC". W tym trybie wyłączona jest również funkcja ograniczania poślizgu kół przy nadmiarze doprowadzanej mocy.
Przez pięciokrotne wciśnięcie przycisku "DSTC" można również układ wyłączyć. Ma to zapobiec przypadkowemu wyłączeniu tej funkcji. Te możliwości będące do dyspozycji kierowcy, które zmieniają charakter samochodu w kierunku większego komfortu lub wyższych osiągów, zawdzięczamy aktywnemu podwoziu wyczynowemu wyposażonemu w technikę "czterech C".
Co odróżnia technikę czterech C od innych rozwiązań podwoziowych, to zdolność przetwarzania niezwykłej liczby informacji docierających z różnych punktów samochodu. Podwozie wyposażone jest w czujniki, umieszczone w różnych jego miejscach, które mierzą podłużne, poprzeczne i pionowe przyspieszenie samochodu względem drogi.
Są tam również czujniki, które mierzą:
- prędkość obrotową i ruchy pionowe każdego z kół
- kąt obrotu i prędkość ruchu koła kierownicy
- zachowanie na zakrętach (wielkość zboczenia z kursu)
- moment obrotowy silnika (obliczony)
- interwencje w układzie hamulcowym ze strony układów ABS i DSTC
Wszystkie te czujniki nadają sygnały do mikroprocesora "czterech C", który oblicza ruchy samochodu i dostosowuje sztywność amortyzatorów w taki sposób, aby samochód poruszał się zawsze równolegle do nawierzchni
Aktualizacja 500 razy na sekundę
Regulacja amortyzatorów aktualizowana jest 500 razy na sekundę. W praktyce oznacza to, że w czasie jazdy, amortyzatory podwozia "cztery C" są regulowane w sposób ciągły . Było to możliwe dzięki zastosowaniu, zupełnie nowej techniki, pierwszej takiej w świecie samochodów, opracowanej wspólnie z firmą Öhlins Racing AB, jednym ze światowych liderów w układach amortyzujących oraz z producentem amortyzatorów Monroe.
Skomputeryzowana instalacja elektryczna Volvo S60 R i V70 R, znana pod nazwą Multiplex, również wysyła sygnały do układu czterech C. Na przykład w trakcie gwałtownego hamowania układ czterech C odbiera sygnał o hamowaniu na kilka milisekund przed tym, jak klocki hamulcowe dotkną tarczę hamulcową. W tym czasie mikroprocesor czterech C zdążył już obliczyć w jakim stopniu hamowanie spowoduje obniżenie przodu samochodu i wykorzysta tę informację do zmiany regulacji amortyzatorów tak, aby w maksymalnym stopniu zapewniły przyczepność opon do nawierzchni.
Kiedy auto przyspiesza, cztery C odbiera odpowiednią informację z czujnika przyspieszenia wzdłużnego. Podobnie, układ przekazuje informację o znacznym skręceniu koła kierownicy na kilka milisekund zanim samochód zacznie zmieniać kierunek jazdy. Tak więc, cztery C przewiduje nadchodzące zjawiska.
Układ napędu na wszystkie koła ze sterowaniem elektronicznym
Volvo S60 R i V70 R wyposażono w elektronicznie sterowany układ napędu na wszystkie koła (AWD), który jest zasadniczo taki sam jak w modelach Volvo XC90 i S60 AWD. Jednak w modelach serii R napęd na cztery koła zastosowano w celu uzyskania lepszej charakterystyki trakcyjnej przy jeździe terenowej. Został on zoptymalizowany pod kątem osiągów, trzymania się drogi i stateczności ruchu.
Układ AWD połączony jest również z instalacją elektryczną Multiplex samochodu. Oznacza to, że układ AWD może również, w unikalny sposób, współdziałać z DSTC, co z kolei oznacza, że można uzyskać taką charakterystykę prowadzenia auta, jakiej życzy sobie kierowca. Krótki czas włączania i wyłączania układu AWD, który wynosi poniżej 100 milisekund, pozwala kierowcy na niezwykle szybką kompensację nad- i podsterowności pojazdu.
Przy parkowaniu - układ AWD podlega takiemu sterowaniu, aby zapobiec przeciwnym sobie działaniom przedniej i tylnej osi w ruchu po ciasnych łukach, dzięki czemu manewrowanie Volvo S60 R i V70 R jest bardzo łatwe.
Przy hamowaniu - następuje wyłączenie układu tak, że układ hamulcowy może funkcjonować bez interwencji ABS, zapewniając doskonałą stateczność ruchu i krótką drogę hamowania. W ten sam sposób układ AWD wyłączany jest przez DSTC w sytuacji, gdy DSTC uruchamia hamulce w celu uniknięcia poślizgu.
Hamulce, które dostosowano do osiągów auta
Szybka i precyzyjna reakcja układu kierowniczego ma zasadnicze znaczenie w samochodach o takich osiągach jak Volvo S60 R i V70 R. Dlatego też zainstalowaliśmy w nich wspomaganą przekładnię kierowniczą, która sterowana jest prędkością jazdy. Jest ona tak zaprogramowana, aby zapewnić maksimum wspomagania przy manewrach parkowania, a następnie stopniowo zwiększać siłę potrzebną do obracania kierownicy przy wzroście prędkości jazdy. Przy jeździe z prędkością maksymalną wspomaganie sprowadzone jest do minimum.
Volvo S60 R i V70 R posiadają hamulce, które dostosowano do ogólnych osiągów samochodu. Zaciskacze Brembo ze stopu lekkiego mają cztery tłoczki. Zastosowanie stopu lekkiego przyczynia się do bardzo szybkiego rozpraszania ciepła i zapewnia zmniejszenie masy nieresorowanej. Mała masa nieresorowana to lepszy styk opony z nawierzchnią. Chłodzone tarcze hamulcowe mają wszystkie średnicę 330 mm. Tarcze przednie mają grubość 32 mm, zaś grubość tylnych tarcz wynosi 28 mm. Hamulce te powodują, że droga hamowania aut serii R ze 100 km/godz do 0 - wynosi 37 metrów (wartość orientacyjna).
Bezpieczeństwo bierne Volvo S60 R i V70 R jest na tym samym poziomie jak w innych samochodach Volvo. Oznacza to między innymi:
- Próby zderzeniowe wykonane w najbardziej zaawansowanych na świecie laboratoriach zderzeniowych
- Niezwykle sztywną klatkę bezpieczeństwa chroniącą pasażerów
- WHIPS - układ ochrony kręgosłupa szyjnego na przednich fotelach
- Nadmuchiwaną kurtynę (IC) dla ochrony bocznej
- System ISOFIX bezpieczeństwa dzieci
- Napinacze pasów wszystkich miejsc w samochodzie
- Boczne poduszki powietrzne na przednich fotelach