... inicjują partnerstwo przemysłowe, którego celem jest wprowadzenie na rynek pojazdu z napędem hybrydowym pobierającego prąd ze zwykłego gniazdka. Przełomowa technologia znacząco obniży negatywny wpływ pojazdów mechanicznych na naturalne środowisko. Dodatkowo posiadanie pojazdu hybrydowego typu Plug-in będzie wygodne ze względu na możliwość tankowania w domu, przy czym koszty paliwa ulegną znacznemu zmniejszeniu.
W styczniu 2007 roku Volvo Car Corporation i Vattenfall uruchomiły wspólny projekt w celu opracowania i przetestowania technologii „Plug-in”. Obecnie współpraca tych firm wkracza w następny etap.
"Chcemy zainwestować we wspólne przedsięwzięcie przemysłowe, które ma na celu uruchomienie w Szwecji w 2012 roku seryjnej produkcji samochodów z napędem hybrydowym – czyli napędzanych silnikiem elektrycznym i wysokoprężnym – z możliwością ładowania z gniazdka elektrycznego. Jest to dla nas istotny kierunek rozwoju, zaś nasza partnerska współpraca z Vattenfall pozwala nam uczynić ogromny krok naprzód i zaoferować odbiorcom pojazd, który w jeszcze mniejszym stopniu oddziałuje na naturalne środowisko" – mówi Stephen Odell, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Corporation.
Vattenfall i Volvo Car Corporation wyrażają nadzieję, że seryjna produkcja pojazdów z napędem hybrydowym typu Plug-in połączona z rozbudową infrastruktury stworzy nowe miejsca pracy i pomoże Szwecji utrzymać czołową pozycję w obszarze nowoczesnych proekologicznych technologii.
Samochód ładowany w domu
Jedną z największych zalet pojazdów hybrydowych typu Plug-in jest możliwość naładowania jego akumulatorów ze zwykłego gniazdka w ścianie.
"Pragniemy wzmocnić znaczenie energii elektrycznej dla sprawnego funkcjonowania społeczeństwa oraz uwypuklić jej kluczową rolę w rozwiązywaniu problemu zmian klimatycznych. Dzięki tej współpracy mamy nadzieję na przyspieszenie nadejścia ery pojazdów z napędem elektrycznym. Wspólnie pracujemy nad nową technologią, której podstawą są pojazdy Plug-in oraz rozmaite urządzenia do ładowania akumulatorów"– mówi Lars G Josefsson, prezes i dyrektor generalny Vattenfall.
Prace nad nowymi samochodami są prowadzone i finansowane wspólnie przez obydwa przedsiębiorstwa. Planuje się, że Volvo Car Corporation będzie produkować pojazdy, zaś Vattenfall opracuje układy ładowania i będzie dostarczać pojazdom energię elektryczną.
Innowacyjna, ekologiczna technologia
Energia elektryczna bardzo dobrze sprawdza się jako źródło napędu samochodów. Silnik elektryczny charakteryzuje się wysoką sprawnością, a jego zapotrzebowanie na energię stanowi jedną piątą zapotrzebowania silnika napędzanego paliwem pochodzenia kopalnego. Cena pojazdu hybrydowego typu Plug-in będzie wyższa niż pojazdu z napędem konwencjonalnym. Akumulatory są nadal drogie, należy jednak pamiętać, że w przypadku pojazdu wykorzystującego energię elektryczną koszty paliwa spadną do jednej trzeciej w porównaniu z pojazdem napędzanym silnikiem wysokoprężnym.
Vattenfall zaoferuje klientom możliwość podpisania umowy na dostawę energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych – głównie z elektrowni wiatrowych i wodnych – jako alternatywnej do energii wytwarzanej przy wykorzystaniu tradycyjnych surowców. Lars G Josefsson dostrzega szereg zalet pojazdów z napędem hybrydowym typu Plug-in, nawet jeśli energia elektryczna nie pochodzi z odnawialnych źródeł.
"Dzięki napędowi elektrycznemu unikamy emisji spalin przez poszczególne samochody. Energia – w odróżnieniu od czerpanej z benzyny, czy oleju napędowego – dostarczana jest z niewielkiej liczby dużych źródeł, zaś Vattenfall prowadzi intensywne prace zmierzające do wyeliminowania emisji dwutlenku węgla w procesie wytwarzania energii. W Szwecji praktycznie cała produkowana przez Vattenfall energia elektryczna wytwarzana jest w sposób bezemisyjny" – wyjaśnia Lars G Josefsson.
Pojazdy hybrydowe typu Plug-in napędzane są przez silnik elektryczny dużej mocy zasilany z akumulatora litowo-jonowego. Ładowanie akumulatora ze zwykłego gniazdka domowego zajmuje około pięciu godzin. Akumulator jest ponadto doładowywany przy każdorazowym użyciu hamulców.
"W większości wypadków samochody służą do przemieszczania się na krótkich odcinkach – na przykład do pracy i z pracy. Będziemy w stanie dostarczyć produkt, który spełnia te potrzeby w zakresie przejazdów. Z myślą o pokonywaniu dalszych odległości samochód będzie wyposażony także w jeden z oszczędnych silników wysokoprężnych produkcji Volvo" – mówi Stephen Odell.
Prezentacja pojazdów jeszcze tego lata
W sezonie letnim 2009 planuje się zaprezentowanie trzech pojazdów Volvo V70. Samochody demonstracyjne służyć mają zebraniu informacji dotyczących oczekiwań kierowców w stosunku do nowej technologii, określeniu ich zachowań za kierownicą oraz uzyskaniu wskazówek dotyczących preferowanych sposobów ładowania akumulatorów.
Vattenfall chce między innymi przeprowadzić testy różnych rozwiązań w zakresie szybkiego ładowania akumulatorów w warunkach domowych, a także dotyczących stanowisk ładowania w miejscach publicznych, gdzie właściciele będą uiszczać opłaty za naładowanie akumulatora na podobnych zasadach, jak płaci się za zatankowanie benzyny, czy oleju napędowego. W pojazdach, których seryjną produkcję planuje się począwszy od 2012 roku, zastosowana zostanie nieco inna technologia, niemniej premierę pojazdów demonstracyjnych należy postrzegać jako krok w kierunku seryjnej produkcji pojazdów z napędem hybrydowym typu Plug-in dostosowanych do określonych potrzeb rynkowych.