Na ulicę wpada piłka. Za nią bez zastanowienia wybiega dziecko – tuż przed maskę zbliżającego się samochodu. Czy kierowcy uda się uniknąć wypadku? W przypadku samochodów Volvo można zapobiec skutkom tej niebezpiecznej sytuacji. Volvo wprowadza bowiem nowy system bezpieczeństwa czynnego Pedestrian Safety, wykrywający ludzi na drodze samochodu. Umożliwia on automatyczne uniknięcie kolizji przy prędkości poniżej 25 km/h, jeśli kierowca nie zdoła zareagować na czas. W krajach Unii Europejskiej odsetek pieszych w śmiertelnych wypadkach drogowych wynosi od 10% do 25%.
„Pedestrian Safety umożliwia kierowcom uniknięcie kolizji z pieszymi przy prędkości poniżej 25 km/h. Jeśli samochód porusza się szybciej, system ma za zadanie maksymalnie ograniczyć siłę zderzenia. W większości wypadków jesteśmy w stanie zredukować skutki kolizji o około 75%. Nowe systemy Volvo Cars będą miały tym samym ogromny wpływ na ograniczenie śmiertelnych wypadków na drogach. Szacujemy, iż w niektórych wypadkach możliwe będzie ograniczenie śmiertelności nawet o 85 %.” – mówi Thomas Broberg, ekspert ds. bezpieczeństwa w firmie Volvo Cars. Technologia ta jest również niezwykle pomocna w przypadku tylnych kolizji z innymi pojazdami. Według statystyk połowa kierowców, którzy uderzyli w tył innego pojazdu, w ogóle nie hamuje przed zderzeniem.
Celem Volvo Cars jest maksymalna pomoc kierowcy. Jeśli on, ostrzeżony o trudnej sytuacji, nie zareaguje, system uruchamia hamowanie z pełną intensywnością na chwilę przed kolizją. W takich wypadkach unowocześniony system Collision Warning with Full Auto Brake umożliwia całkowite uniknięcie kolizji (w przypadku gdy względna różnica prędkości między pojazdami wynosi mniej niż 25 km/h).
Zasady działania systemów
Systemy - Collision Warning with Full Auto Brake oraz Pedestrian Safety wykorzystują nowy, działający w dwóch trybach radar zainstalowany w osłonie chłodnicy, kamerę umieszczoną w górnej części przedniej szyby obok lusterka wstecznego oraz centralną jednostkę sterującą. Radar w połączeniu z kamerą umożliwia stałe monitorowanie drogi. Jego zadaniem jest wykrywanie obiektów i mierzenie odległości, w jakiej się znajdują. Kamera natomiast służy do określenia, z jakiego typu obiektami mamy do czynienia.
System jest zaprogramowany tak, aby reagować na samochody stojące z przodu lub poruszające się w tym samym kierunku, co pojazd kierowcy. Dzięki nowoczesnemu radarowi, o szerokim polu widzenia, system wykrywa pieszych, którzy dopiero mogą wejść na drogę. Kamera pozwala na monitorowanie schematów ruchu pieszych.
„Nad tą technologią pracujemy od dziesięciu lat. Od kilku lat prowadzimy testy na drogach w wielu krajach. Podczas projektowania finalnej wersji systemu bierzemy pod uwagę czynniki takie jak zachowanie kierowców, warunki drogowe oraz klimat, natomiast informacje zebrane podczas testów drogowych służą nam do przeprowadzania zaawansowanych symulacji komputerowych.” – mówi Thomas Broberg.
Nowa technologia - pełna intensywność hamowania
O sytuacji zagrożenia kierowca informowany jest za pomocą sygnału dźwiękowego oraz migającego światła na wyświetlaczu umieszczonym na przedniej szybie. W celu wywołania natychmiastowej, intuicyjnej u kierowcy reakcji, ostrzeżenie wizualne ma postać światła stopu. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, a system uzna, że samochód jest blisko kolizji z innym obiektem, włączane jest hamowanie z pełną intensywnością. „Układ aktywnego włączania hamulców wymaga, aby dany obiekt został zidentyfikowany zarówno przez radar, jak i kamerę. Dzięki najnowszej technologii czujników teraz możliwe jest hamowanie z pełną mocą. Jesteśmy jedną z pierwszych firm na świecie oferujących ochronę pieszych dzięki wykorzystaniu hamowania z pełną intensywnością” – wyjaśnia Thomas Broberg.
„W przeszłości koncentrowaliśmy się głównie na unikaniu kolizji z innymi pojazdami. Teraz dokonaliśmy ogromnego kroku naprzód prezentując funkcję poprawiającą bezpieczeństwo innych użytkowników dróg. Dodatkowo nasze systemy hamowania są teraz w 100% automatyczne. Z naszych informacji wynika, iż żadna z konkurencyjnych firm nie może pochwalić się podobnymi osiągnięciami w tym zakresie" – mówi Thomas Broberg – „Ta technologia to ważny krok ku realizacji naszej długoterminowej wizji tworzenia samochodów Volvo, które nie ulegają wypadkom."