W dniach 13 – 23 września 2001 odbędzie się Międzynarodowa Wystawa Samochodowa (IAA) we Frankfurcie, która jest doskonałą okazją do prezentacji nowych modeli oraz oferty na przyszły rok. Z okazji tej skorzystało wielu producentów a największe atrakcje zaprezentują producenci niemieccy.
Włoska ALFA ROMEO zaprezentuje dwie nowości oznaczone jako GTA. Są to modele 156 GTA i Sportwagon GTA, które wyposażono w ekskluzywny pakiet sportowy. W jego skład wchodzą wzmocnione hamulce, utwardzone zawieszenie, zmienione koła oraz nowy, trzylitrowy silnik o mocy 250 KM.
AUDI zaprezentuje nowe wersje A4, czyli odmianę Cabrio i Avant. Dodatkowo zapoznać się będzie można z nieco zmodernizowanym modelem A2, który zyska nowy wystrój wnętrza i kolory.
Na stoisku BMW wszystko będzie się kręcić przede wszystkim wokół nowych siódemek. W listopadzie 2001 na rynek wejdą bowiem modele 735i i 745i. Poza tym producent z Monachium pokaże nieco przerobioną serię trójek na rok 2002. Inną światową premierą BMW będzie nowy City-Bike F 650 CS.
CADILLAC zapowiada prezentację luksusowej limuzyny z 3,2-litrowym silnikiem V6 o mocy 220 KM. Model ten, czyli Cadillac CTS jest przeznaczony do sprzedaży także na europejskim rynku i jest bardzo podobny do Cadillaca Evoq i Cadillaca Imaj. Chevrolet natomiast przedstawi na IAA nowego Trailblazera. Firma CHRYSLER wystawi m.in. zaprezentowanego już jakiś czas temu PT Cruisera w wersji Cabrio. Pomimo, że nadal jest to concept-car bardzo prawdopodobna jest jego seryjna produkcja. Poza tym Chrysler po raz pierwszy w Europie pokaże nowego Jeepa Cherokee.
Jedyną atrakcją francuskiego CITROENA będzie niemal sensacyjna premiera C3, które stanowi połączenie limuzyny i minivana. Francuski producent tym ekstrawaganckim samochodem pragnie nawiązać do legendarnego modelu 2CV. DAEWOO po raz kolejny pokaże nowe auto kompaktowe Kalos, które ma wejść do sprzedaży jesienią 2002 roku. Niezbyt prawdopodobne jest pojawienie się w produkcji seryjnej studium Vada – jest to nadający się do jazdy w terenie SUV (Sport Utility Vehicle).
Na kilka tygodni przed wprowadzeniem na rynek FIAT zaprezentuje następcę Bravo i Brava – nowe kompaktowe auto klasy średniej Stilo. Występuje ono w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Obydwa warianty będą się różniły nie tylko ilością drzwi, ale i charakterem. Auto trzydrzwiowe to typ sportowy a pięciodrzwiowe to połączenie limuzyny i vana.
Stoisko FORDA bez wątpienia przyciągać będzie najbardziej nową generacją Fiesty. Poza tym producent pokaże Focusa poddanego delikatnemu face-liftingowi i sportową wersję Mondeo: ST200.
HONDA zapowiedziała europejską premierę modelu Jazz. Samochód ten ze względu na szczególnie dobrze wykorzystaną przestrzeń i nowoczesną technologię bezpieczeństwa ma ustanowić nowe standardy dla klasy samochodów kompaktowych. Nowy koncept silnika i-DSI czyni z niego bardzo oszczędnego minivana. Poza tym Honda przedstawi we Frankfurcie po raz pierwszy przerobione HR-V.
Na stoisku HYUNDAIA oglądać będzie można mini-vana Matrix. Jego oferta silnikowa to 1,6-litrowy silnik o mocy 103 KM, 1,8-litrowy silnik o mocy 122 KM i 1,5-litrowy turbodiesel z common rail. Oprócz Matrixa Hyundai zaprezentuje Coupé, Terracan, przerobiona Sonatę i studium Clix.
Koreańska KIA zaprezentuje we Frankfurcie zmodernizowaną wersję Carnival II. Główną zaletą tego samochodu, którą jej producent szczególnie podkreśla, jest przestrzeń bagażowa o maksymalnej pojemności aż 3321 l. Do tego siedmioosobowego auta oferowane są dwa silniki: 2,5-litrowy V6 o mocy 150 KM i 2,9-litrowy diesel z wtryskiem bezpośrednim o mocy 144 KM.
Model Thesis będzie główną ozdobą oferty LANCII. Ta luksusowa limuzyna, łączy klasyczne elementy designu (wysoko zachodzący przód, długa maska silnika i profil odwróconego klina) z całkiem nowymi formami. Zastosowano w niej materiały wysokiej jakości i nowoczesne technologie informacyjne i telematyczne.
LEXUS zaprezentuje zwiedzającym swój pierwszy w historii kabriolet, czyli SC430 a także model IS 300 Kombi.
Dumą MASERATI na IAA będzie niewątpliwie Spyder z silnikiem V8 o mocy 390 KM przy 7000 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 451 Nm przy 4500 obr/min.
MAZDA zapowiedziała aż trzy nowości. Pierwszą jest concept car MX Sporttourer, następną - Premacy po face-liftingu i wreszcie RX8, czyli sportowy samochód, który w 2003 roku ma wejść do produkcji seryjnej. Na wrześniowym salonie nie zabraknie również studyjnego roadstera o bardzo charakterystycznej stylistyce - MCC SMART Roadster. Pod maską tego pojazdu pracuje trzycylindrowym silnik turbo i sześciobiegowa skrzynia. Piąta generacja MERCEDESA SL dość znacznie różni się od swego poprzednika. Zastosowano w niej bardziej wydajny układ hamulcowy, obszerny system bezpieczeństwa i ekskluzywne wyposażenie. Oprócz nowego SL Mercedes pokaże AMG klasy S, AMG CL, Vaneo i klasę M.
ROVER rozpoczyna nową ofensywę z modelem 75 Tourer. Maksymalna pojemność tego eleganckiego kombi przy złożonych siedzeniach wynosi 1222 l.. Poza tym na IAA zaprezentowane zostaną sportowe ZT 190, ZS 180 i ZR 160.
MITSUBISHI przedstawi Carismę GT EVO VII z 2-litrowym silnikiem turbo o mocy 280 KM i maksymalnym momentem obrotowym 383 Nm przy 3500 obr/min. Poza tym zapoznać się będzie można z concept carem Pajero. Stoisko NISSANA to oczywiście przede wszystkim światowa premiera nowej Primery – bardziej sportowej, dynamiczniejszej i o nowatorskiej stylistyce. Nowe samochody koncepcyjne firmy to: mm.e i Crossbow.
Na IAA ma zostać pokazany OPEL Signum 2, który zawierać ma elementy nowej Vectry. Opel pokaże także całą ofertę modeli na rok 2002, m.in. z nowym Combo i Corsą Eco. Drugim studium będzie Vivaro w wersji bus. U PORSCHE wszystko się będzie kręcić wokół modelu 911, gdyż zarówno Coupé jak i Cabrio przeszły face-lifting.
Firma RENAULT pokaże nowe modele Avantime i Vel Satis oraz studium Talisman.
Główną atrakcją SAABA jest concept car 9X. Łączy on klasyczne typy samochodów: coupé, roadstera, limuzyny, pick-up i wskazuje na to, jaki design będzie Saab preferował w przyszłości. Obejrzeć będzie można także zmodernizowanego Saaba 9-5.
SEAT Tango to najnowsze studium dwuosobowego auta o minimalistycznym i muskularnym designie.
SKODA zaprezentuje oczywiście bazujący na VW Passacie model Superb. Ma on należeć do wyższej klasy średniej a napędzany będzie trzema silnikami benzynowymi o mocy 115, 150 i 153 KM oraz dwoma dieslami o mocy 130 i 155 KM.
Wystawa SUBARU obejmie Imprezę STi o mocy 280 KM. Skrót STi oznacza „Subaru Technica International”, czyli filię Fuji Heavy Industries odpowiedzialną za sporty motorowe. Impreza STi ma stanowić podstawę dla World Rallye Car, który Subaru wystawia od 2001 roku do mistrzostw świata. Dwie światowe premiery TOYOTY obejmują nową Corollę i Camry. Dodatkowo odbędzie się prezentacja Avensis Verso, które na niemiecki rynek ma wejść jesienią 2001.
VOLKSWAGEN szczególny nacisk kładzie na prezentację czwartej generacji Polo.
Stoiska poszczególnych wystawców odwiedzać można w godzinach 9:00 – 20:00 natomiast w weekendy od 9:00 do 18:30. Pierwsze dwa dni, czyli 13 i 14 września przeznaczone są wyłącznie dla branży motoryzacyjnej. Osoby indywidualne mogą zwiedzać wystawę w dniach 15 – 23 września. Bilet dzienny dla przedstawicieli branży kosztuje 80 DM. Osoby zwiedzające zapłacą 25 DM w tygodniu i 30 DM w weekend. Pod 15 DM sprzedawane są bilety dla uczniów i studentów natomiast po 10 DM dla osób niepełnosprawnych.
Dodatkowe informacje dostępne są na stronie http://www.iaa.de.