Na paryskiej wystawie odbywającej się w dniach 30.09-15.10.2000 nie zabraknie żadnego z liczących się francuskich producentów aut - nowe modele zaprezentuja i Citroen i Peugeot i Renault. Przyjrzyjmy się bliżej temu, czym chwalić się będą Francuzi.
Citroen
Citroen prezentuje nową Xsarę (patrz nasz artykuł z 29.09.2000 Citroen Xsara - premiera). Ten model klasy średniej będzie dostępny na rynku od października 2000. Jego wygląd zewnętrzny wyznaczają teraz głównie duże reflektory przykryte nowymi kloszami z przejrzystego szkła, maska silnika z wyraźnymi wyżłobieniami i wypukłościami oraz duży wlot powietrza w przednim zderzaku. Pod maską dotychczasowe silniki 1.8i o mocy 90 KM i 1.8i 16 V o mocy 110 zastąpiły nowe- 1,6-litrowy silnik uzyskujący 80 kW (109 KM) i 2,0-litrowy legitymujący się 100 kW (136 KM). Poza tym w Xsarze zastosowano całkiem nowy system ABS i poduszki powietrzne o dwustopniowym uwalnianiu. Citroen pokaże także model o symbolu C5- jak dotąd owiany tajemnicą - producent nie chciał podać żadnych informacji o nim przed rozpoczęciem autosalonu.
Peugeot
Peugeot rozgości się w hali nr 1 a do swojej dyspozycji będzie miał 4000 m². Swoją ekspozycję podzielił na osiem części tematycznych, z których każda ma kształt ogrodu. Wystrój ogrodu dobrano indywidualnie do każdej z części; różnią się one nie tylko kolorami i zastosowanymi materiałami, ale równiez zapachem. Wśród nowości zobaczymy przede wszystkim zapowiadanego od dawna 206 CC. W wersji podstawowej wyposażony on będzie w 1,6-litrowy silnik o mocy 109 koni, ABS, zamek centralny, cztery poduszki powietrzne oraz wiele innych dodatków.
Oprócz tego Peugeot wystawia nowy topowy model 607. Auto ma być dostępne na rynkach światowych już na początku roku 2001. Wyposażono je w dwa nowe siliki - 2,0-litrowy HDi z filtrem cząstek smolistych i sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3 litrów.
Peugeot pochwali się także projektem Prométhée (Prometeusz), jest to tzw. concept car ale bardzo bliski produkcji seryjnej. Ma on unaocznić, jakich nowości możemy się w najbliższej przyszłości spodziewać po modelach produkowanych seryjnie. Interesująca jest zwłaszcza konstrukcja drzwi. Po stronie pasażera mamy konwencjonalne drzwi i drzwi przesuwne; po stronie kierowcy w ogóle zrezygnowano z tradycyjnych drzwi i zastosowano tam wyłącznie przesuwne, które można jednak także przesuwać w przód i w tył.
Modele przyszłości to cztery City Toyz. Ich futurystyczny wygląd jest wyrazem niczym nie skrępowanej fantazji projektantów Peugeota. Nie przejmowano się przy tym kwestią, czy można w przyszłości zastosować te pomysły projektantów w produkji seryjnej - choć kilka rozwiązań znalazło jednak zastosowanie w praktyce.
Renault
Reanult przedstawia nową Lagunę. W odróżnieniu od wprowadzonej w 1994 roku Laguny I w Lagunie II od początku osobno projektowano hatchbacka i kombi. Efektem końcowym są dwa auta, których wygląd różni się znacznie, zwłaszcza w tylnej części. Od momentu wypuszczenia na rynek Laguna drugiej generacji dostępna będzie z trzema silnikami benzynowymi: 1.6 16V (o mocy 110 KM), 1.8 16V (120 KM) i 3.0 V6 26 V (210 KM). Nieco później wybrać będzie można także 2.0 16V IDE z benzynowym wtryskiem bezpośrednim (technologia GDi) o mocy 210 koni mechanicznych. Wszystkie silniki benzynowe wyposażono w elektroniczny pedał gazu, spełniają one Euronormę 3 a silnik IDE nawet Euro 4. Do tego dochodzi common rail diesel - 1.9 dCi o mocy 105 koni oraz wzmocniona wersja z turbosprężarką doładowującą, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie 120 KM.
Na ekspozycji Renault zobaczymy także przerobione Mégane, Clio i Twingo oraz dwa projekty vanów Modus2 i Operandi. Te dwa prototypy mają być autami specjalnie przystosowanymi do transportu dostawczego w warunkach miejskich. Obydwa wyposażono w napęd hybrydowy o niedużej emisji substancji szkodliwych, który w warunkach miejskich umożliwia przejście na czysto elektryczne napędzanie ale zawiera także tradycyjny silnik spalinowy.