Francuzi na autosalonie

Francuzi na autosalonie06.10.2000
Na paryskiej wystawie odbywającej się w dniach 30.09-15.10.2000 nie zabrakło żadnego z liczących się francuskich producentów aut - nowe modele prezentuje Citroen, Peugeot oraz Renault ...

Na paryskiej wystawie odbywającej się w dniach 30.09-15.10.2000 nie zabraknie żadnego z liczących się francuskich producentów aut - nowe modele zaprezentuja i Citroen i Peugeot i Renault. Przyjrzyjmy się bliżej temu, czym chwalić się będą Francuzi.

Francuzi na autosalonie 1

Citroen

Citroen prezentuje nową Xsarę (patrz nasz artykuł z 29.09.2000 Citroen Xsara - premiera). Ten model klasy średniej będzie dostępny na rynku od października 2000. Jego wygląd zewnętrzny wyznaczają teraz głównie duże reflektory przykryte nowymi kloszami z przejrzystego szkła, maska silnika z wyraźnymi wyżłobieniami i wypukłościami oraz duży wlot powietrza w przednim zderzaku. Pod maską dotychczasowe silniki 1.8i o mocy 90 KM i 1.8i 16 V o mocy 110 zastąpiły nowe- 1,6-litrowy silnik uzyskujący 80 kW (109 KM) i 2,0-litrowy legitymujący się 100 kW (136 KM). Poza tym w Xsarze zastosowano całkiem nowy system ABS i poduszki powietrzne o dwustopniowym uwalnianiu. Citroen pokaże także model o symbolu C5- jak dotąd owiany tajemnicą - producent nie chciał podać żadnych informacji o nim przed rozpoczęciem autosalonu.

Francuzi na autosalonie 2

Peugeot

Peugeot rozgości się w hali nr 1 a do swojej dyspozycji będzie miał 4000 m². Swoją ekspozycję podzielił na osiem części tematycznych, z których każda ma kształt ogrodu. Wystrój ogrodu dobrano indywidualnie do każdej z części; różnią się one nie tylko kolorami i zastosowanymi materiałami, ale równiez zapachem. Wśród nowości zobaczymy przede wszystkim zapowiadanego od dawna 206 CC. W wersji podstawowej wyposażony on będzie w 1,6-litrowy silnik o mocy 109 koni, ABS, zamek centralny, cztery poduszki powietrzne oraz wiele innych dodatków.

Francuzi na autosalonie 3 Oprócz tego Peugeot wystawia nowy topowy model 607. Auto ma być dostępne na rynkach światowych już na początku roku 2001. Wyposażono je w dwa nowe siliki - 2,0-litrowy HDi z filtrem cząstek smolistych i sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3 litrów.

Francuzi na autosalonie 4 Peugeot pochwali się także projektem Prométhée (Prometeusz), jest to tzw. concept car ale bardzo bliski produkcji seryjnej. Ma on unaocznić, jakich nowości możemy się w najbliższej przyszłości spodziewać po modelach produkowanych seryjnie. Interesująca jest zwłaszcza konstrukcja drzwi. Po stronie pasażera mamy konwencjonalne drzwi i drzwi przesuwne; po stronie kierowcy w ogóle zrezygnowano z tradycyjnych drzwi i zastosowano tam wyłącznie przesuwne, które można jednak także przesuwać w przód i w tył.

Modele przyszłości to cztery City Toyz. Ich futurystyczny wygląd jest wyrazem niczym nie skrępowanej fantazji projektantów Peugeota. Nie przejmowano się przy tym kwestią, czy można w przyszłości zastosować te pomysły projektantów w produkji seryjnej - choć kilka rozwiązań znalazło jednak zastosowanie w praktyce.

Francuzi na autosalonie 5

Renault

Reanult przedstawia nową Lagunę. W odróżnieniu od wprowadzonej w 1994 roku Laguny I w Lagunie II od początku osobno projektowano hatchbacka i kombi. Efektem końcowym są dwa auta, których wygląd różni się znacznie, zwłaszcza w tylnej części. Od momentu wypuszczenia na rynek Laguna drugiej generacji dostępna będzie z trzema silnikami benzynowymi: 1.6 16V (o mocy 110 KM), 1.8 16V (120 KM) i 3.0 V6 26 V (210 KM). Nieco później wybrać będzie można także 2.0 16V IDE z benzynowym wtryskiem bezpośrednim (technologia GDi) o mocy 210 koni mechanicznych. Wszystkie silniki benzynowe wyposażono w elektroniczny pedał gazu, spełniają one Euronormę 3 a silnik IDE nawet Euro 4. Do tego dochodzi common rail diesel - 1.9 dCi o mocy 105 koni oraz wzmocniona wersja z turbosprężarką doładowującą, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie 120 KM.

Francuzi na autosalonie 6 Na ekspozycji Renault zobaczymy także przerobione Mégane, Clio i Twingo oraz dwa projekty vanów Modus2 i Operandi. Te dwa prototypy mają być autami specjalnie przystosowanymi do transportu dostawczego w warunkach miejskich. Obydwa wyposażono w napęd hybrydowy o niedużej emisji substancji szkodliwych, który w warunkach miejskich umożliwia przejście na czysto elektryczne napędzanie ale zawiera także tradycyjny silnik spalinowy.