Alpine A290 - miejski hot hatch epoki elektryfikacji

Alpine A290 - miejski hot hatch epoki elektryfikacji13.06.2024
Wraz z premierą modelu A290 Alpine wkracza w nową epokę. Epokę elektrycznych sportowych aut w stylu Alpine, nadal w pełni zgodnych z trzema głównymi wartościami marki, jakimi są wysokie osiągi, zwrotność i lekkość.

Model A290 jest nowym bazowym modelem w gamie Alpine

To pierwszy z modeli przyszłej, w 100% elektrycznej gamy „Dream Garage”, na którą składać się będzie także crossover GT (segment C) i następca A110.

A290 oferuje pełen wachlarz doznań tak bardzo cenionych za kierownicą A110, zamkniętych w gabarytach elektrycznego auta miejskiego. W pełni zgodny z tradycjami marki Alpine model A290 jest kompaktowym, zwrotnym autem o wysokich osiągach, dających się wykorzystać bezproblemowo przy jednoczesnym zapewnieniu pełnego komfortu w codziennym użytkowaniu. Jego elektryczna platforma, opracowana przez firmę Ampere, w połączeniu z rozwiązaniami optymalizującymi ładowanie akumulatora z domowych źródeł, takimi jak dwukierunkowy terminal Mobilize Power V2G (w zależności od kraju), czynią z niego element kompletnego ekosystemu elektrycznego ułatwiającego jego codzienne użytkowanie.

Gama Alpine A290 2024

Wyostrzone kształty nadwozia, pierwszorzędne osiągi, kompletna łączność ze światem i liczne możliwości personalizacji trybów jazdy czynią z A290 prawdziwe Alpine – samochód nowej generacji idealnie wpisujący się w epokę aut elektrycznych. A290 zostało zaprojektowane z myślą o zdobywaniu nowej klienteli, zarówno męskiej, jak i kobiecej, po części nastawionej na wysokie osiągi, a po części poszukującej aut o niebanalnej stylistyce. Jest produkowany we Francji, w zakładzie w Douai, należącym do kompleksu ElectriCity, podobnie jak jego elektryczny silnik, produkowany w zakładzie Megafactory w Cléon. Akumulator trakcyjny A290 będzie również produkowany we Francji, poczynając od lata 2025 roku.

"Alpine A290 jest pierwszym modelem nowej generacji samochodów elektrycznych, zapoczątkowującym w idealny sposób naszą gamę „Dream Garage”. To sportowe miejskie auto jest symbolem otwarcia Alpine na szerszą grupę klientów i wskrzeszenia zapomnianej kategorii „hot hatchy”, tak niegdyś cenionych za przyjemność jazdy, jaką oferowały." - powiedział Philippe Krief, dyrektor generalny Alpine
Gama Alpine A290 2024

Show car A290_β

W 2023 roku marka Alpine zaprezentowała show car A290_β, będący zapowiedzią przyszłego seryjnego A290. Prezentacja odbyła się w spektakularnej oprawie z udziałem Pierre"a Gasly"ego i Estebana Ocona, kierowców zespołu BWT Alpine F1 Team.

Ten koncepcyjny model był interpretacją stylistycznych rozwiązań przewidzianych dla A290, pierwszego modelu z przyszłej gamy Alpine „Dream Garage”. A290_β, dysponujące dwoma umieszczonymi z przodu silnikami i funkcją torque vectoring, homologacją francuskiej federacji sportów samochodowych FFSA do jazdy torowej, centralnie umieszczonym fotelem kierowcy i dwoma bocznymi fotelami pasażerów, powstało jako elektryczny samochód wyścigowy nowej generacji. Został on zaprojektowany w tym samym duchu, co model koncepcyjny Alpenglow, w zgodzie ze wszystkimi kanonami marki, dostosowanymi do wymogów epoki aut elektrycznych. Posiada on wiele wspólnych elementów z seryjnym A290, w szczególności charakterystyczną sygnaturę świetlną, złożoną z czterech reflektorów tworzących literę „X”, mocno zarysowane błotniki, obręcze kół Snowflake i specjalne opony Michelin. W kokpicie stworzonym do jazdy wyścigowej na kierownicy pojawia się przycisk Overtake do natychmiastowego, chwilowego zwiększenia mocy.

Gama Alpine A290 2024

Design nadwozia podkreślający na wskroś sportowy charakter A290

Aby zapewnić tak małemu, miejskiemu samochodowi, mierzącemu poniżej 4 metrów, muskularny wygląd, odpowiedni do jego osiągów, kluczowy jest dobór właściwych proporcji nadwozia. Platforma AmpR Small stanowi doskonałą bazę do tych celów, wzmocnioną poszerzonymi o 60 mm nadkolami w celu uzyskania wizualnego efektu osadzenia na drodze oczekiwanego przez zespół designerów Alpine pod kierownictwem Antony"ego Villaina. W rezultacie A290 może poszczycić się sylwetką małego, sportowego, muskularnego auta gotowego do skoku. Jego wymiary są bardzo kompaktowe: długość – 3990 mm, szerokość – 1820 mm, wysokość – 1520 mm, rozstaw osi – 2530 mm.

W założeniu A290 miało prezentować silną osobowość, zgodną z tradycją projektów Jeana Rédélégo. Udało się ją uzyskać po pierwsze dzięki unikalnej sygnaturze świetlnej, rozpoznawalnej z daleka i złożonej czterech reflektorów, jak we wszystkich modelach Alpine. W A290 mają one motywy w kształcie krzyża, nawiązujące do samochodów rajdowych, z automatycznym wyświetlaniem sekwencji powitalnej z chwilą wykrycia karty hands free, gdy właściciel zbliża się do samochodu.

Lista elementów służących wzmocnieniu wrażenia dynamiki auta jest długa: poszerzone nadkola, listwy progowe z cienkim paskiem ozdobnym w kolorze nadwozia, który dodaje klasy, aluminiowa listwa dachowa (w niektórych wersjach niebieska anodowana), dostępna w opcji francuska flaga na słupku C, czarna antena w kształcie płetwy rekina (w standardzie), logo na błotnikach (w zależności od wersji), wykończenie dołu nadwozia (listwy, poszerzone nadkola, splitter) w czarnym błyszczącym kolorze, silnie zarysowana linia tylnych drzwi oraz dyfuzor na tylnym zderzaku. Przód auta zdobi pełna nazwa Alpine i charakterystyczny dla marki motyw „snowflake” (płatka śniegu) wkomponowany w unikalny sportowy zderzak.

Gama Alpine A290 2024

Na każdym etapie projektowania nadwozia pamiętano o aerodynamice, szczególnie ważnej z punktu widzenia maksymalizacji zasięgu samochodu elektrycznego. To właśnie dążenie do uzyskania maksymalnej efektywności energetycznej zadecydowało o kształcie wlotu powietrza w zderzaku w celu uzyskania korzystnej kurtyny powietrznej, a także o kształcie spojlerów progowych, dyfuzora, deflektorów i tylnych świateł. A290 nie posiada zbyt dużego tylnego spojlera, który zakłócałby przepływ powietrza w tylnej części nadwozia, a jedynie „ducktail” podkreślający jego sportowy charakter, znajdujący się na klapie bagażnika.

Montowane w standardzie aluminiowe 19-calowe obręcze kół są dostępne w dwóch wersjach o unikalnym designie. Wersja Iconic została zaprojektowana z nawiązaniem do wzoru obręczy kół Alpine A310, natomiast wersja Snowflake nawiązuje do pochodzenia nazwy Alpine i jest dostępna z wykończeniem w kolorach czarnym błyszczącym, czarnym częściowo diamentowanym lub czarnym diamentowanym. Obręcze kół z niebieskim tłem i logo Alpine są dostępne w opcji. Jednoczęściowe 4-tłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo przednich kół są identyczne jak w modelu A110. Przednie i tylne zaciski hamulcowe są dostępne w kolorach Racing Red lub Alpine Blue.

W katalogu dostępne są cztery kolory nadwozia, w tym nowy charakterystyczny kolor niebieski Alpine Vision, szczególnie starannie dopracowany pod względem głębi, aby zapewnić większy kontrast między oświetlonymi i nieoświetlonymi strefami. A290 jest również dostępny w kolorach głębokiej czerni (Deep Black), białym Nival i szarym matowym Tornade. W dniu debiutu rynkowego wersje Premiere Edition będą oferowane w 4 kolorach: Premiere Edition, Beta, La Bleue i La Grise.

Gama Alpine A290 2024

"Zaprojektowaliśmy A290 jako ultrakompaktową wersję A110, w najczystszym stylu małych sportowych aut, czyli hot hatchy. Małe Alpine z charakterem, który już na pierwszy rzut oka pokazuje, ile może dać przyjemności z jazdy, przekonuje do siebie zarówno amatorów wyszukanego stylu, jak i entuzjastów wysokich osiągów. A290 łączy w seryjnym modelu wszystkie rozwiązania przyjęte już w 2023 roku w modelu koncepcyjnym A290_β – prawdziwym uosobieniu marki Alpine." - Antony Villain, dyrektor ds. designu Alpine

Design wnętrza – wystrój kokpitu

W kabinie króluje unikalny, charakterystyczny dla świata Alpine sportowy nastrój utrzymany w granatowej tonacji. Wyróżnia ją skierowany w stronę kierowcy kokpit, a przed pasażerem pojawia się podświetlona nazwa modelu oraz regulowane oświetlenie ambientowe. Kierownica, konsola i fotele wprost zachęcają do ruszenia w drogę. A290 jest przestronnym, pięciodrzwiowym miejskim autem, zapewniającym łatwy dostęp do swoich pięciu miejsc i obszernego bagażnika o pojemności 326 litrów.

Gama Alpine A290 2024

Po pierwsze należy wspomnieć o unikalnej, trójramiennej, spłaszczonej kierownicy, obszytej skórą Nappa, ze wskaźnikiem środkowego położenia. Ta bardzo mocno wyprofilowana, nowoczesna kierownica posiada wyraźnie zaznaczony kształt dla podkreślenia sportowego charakteru auta i grubą obręcz, zapewniającą lepszy chwyt. Jest ona wyposażona w kilka przełączników wzorowanych na świecie Formuły 1: pokrętło RCH (Recharge = ładowanie), służące do ustawiania poziomu odzyskiwania energii przy hamowaniu, umieszczone po lewej stronie, oraz przełącznik wyboru trybu jazdy Alpine Drive i znajdujący się nad nim przycisk OV (Overtake), szybko rozpoznawalny dzięki czerwonemu kolorowi, znajdujące się po prawej stronie. Na kierownicy umieszczono także przyciski sterowania systemami wspomagania prowadzenia, obsługi telefonu, asystenta głosowego i wyboru trybu wyświetlania ekranu zespołu zegarów. Do obsługi systemu audio służy oddzielny, zespolony przełącznik.

Sportowe pedały i podnóżek dodatkowo poprawiają ergonomiczną, sportową pozycję za kierownicą, jaką oferuje A290. Centralny ekran o przekątnej 10,1 cala jest zwrócony w stronę kierowcy, a fizyczne przyciski sterowania klimatyzacją umożliwiają regulację ustawień bez odrywania wzroku od drogi.

Wysoka środkowa konsola między przednimi fotelami jest wzorowana na kultowym designie A110 z wbudowanymi elementami sterowania skrzynią biegów R-N-D. Każdy szczegół w tej strefie został starannie przemyślany, z nazwą samochodu wytłoczoną na środkowym podłokietniku, motywem Alpine "Snowflake" w miejscu na kartę oraz środkową konsolą obitą wysokiej klasy skórą Nappa.

Gama Alpine A290 2024

Szczególnie wiele uwagi poświęcono fotelom A290 – kluczowym elementom każdego sportowego auta. Posiadają one boczne podparcia zwiększające skuteczność podtrzymywania ciał pasażerów i zachowują przy tym elastyczność zapewniającą najwyższy komfort w codziennym użytkowaniu. Są one we wszystkich wersjach w standardzie podgrzewane i pokryte materiałami szczególnie przyjaznymi dla środowiska. Już w najniższym poziomie wyposażenia są one pokryte powlekaną tkaniną (15% tworzywa z recyklingu i włókna konopnego) łączoną z ciemnoniebieską, w 100% recyklingowaną tkaniną z przeszyciami w kontrastowym kolorze szarym Silice i logo marki wtopionym elektrotermicznie w obicie w górnej części oparcia. Zespół zegarów, boki środkowej konsoli i płaty drzwi są wykończone powlekaną groszkowaną tkaniną.

W najwyższych wersjach – GT Premium i GTS – siedzenia, zespół zegarów i płaty drzwi są pokryte tapicerką ze skóry Nappa w kolorze granatowym lub szarym Eevee. Nazwa Alpine jest wytłoczona na skórzanych zagłówkach, a logo A290 wyhaftowane pośrodku wstawki na oparciu. Skórę Nappa pozyskuje się ze źródeł europejskich i preparuje w ekologiczny sposób: jest ona garbowana z użyciem łupin ziaren kawy i wykańczana za pomocą środków pochodzenia roślinnego.

Platforma i właściwości jezdne auta – sportowe osiągi w zasięgu ręki

Pierwszeństwo dla przyjemności z jazdy i dreszczyku emocji podczas jazdy hot hatchem – takie były założenia techniczne dla zespołu konstruktorów pracujących nad projektem A290. W tym pierwszym modelu Alpine nowej generacji napęd elektryczny służy zapewnianiu sportowych osiągów, ale bez pogarszania komfortu w codziennym użytkowaniu.

Gama Alpine A290 2024

Wykorzystanie platformy AmpR Small, skonstruowanej specjalnie na potrzeby napędu elektrycznego, było wielkim atutem przy projektowaniu modelu sportowego. Pozwala ona zoptymalizować rozkład mas (ze zmniejszeniem obciążenia przedniej osi) i obniżyć środek ciężkości. Akumulator trakcyjny zwiększa sztywność nadwozia, a jego umiejscowienie pozwoliło zmaksymalizować przestrzeń pasażerską. Konstrukcja typu „deskorolka” (skateboard platform) w połączeniu z silnikiem o zmniejszonych wymiarach pozwoliła zwiększyć zwartość budowy przodu auta. Stwarza to korzystne warunki do poszukiwania idealnej równowagi między krótkim rozstawem osi, zapewniającym większą zwrotność, a szerszym rozstawem kół, zwiększającym stabilność i umożliwiającym zastosowanie szerszych opon.

Silnik A290 pochodzi z wyższego segmentu, wzorem tego, co uczynił swego czasu Jean Rédélé ze swoim stuningowanym 4CV, które przekształcił w A106. W obecnym przypadku modyfikacja odbyła się w tradycyjnym dla Alpine stylu: wykorzystano istniejącą platformę AmpR Small i zmieniono silnik, dodano liczne technologie specyficzne dla marki, takie jak unikalne zawieszenie, specjalne hamulce, opony i funkcję sterowania rozdziałem momentu obrotowego torque vectoring, wykorzystano także talent konstruktorów z Alpine przy dostrajaniu samochodu. W rezultacie uzyskano jedne z najlepszych osiągów w segmencie, z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w ciągu 6,4 sekundy, mocą do 220 KM i momentem obrotowym do 300 Nm przy masie wynoszącej jedynie 1479 kg. Jednak komfort i praktyczność zostały zachowane na niezmienionym poziomie w tym 5-drzwiowym, 5-miejscowym miejskim aucie, mierzącym 3,99 m, z obszernym bagażnikiem o pojemności 326 litrów i ograniczoną do 10,20 m średnicą zawracania. Efekt: największa możliwa do wyobrażenia w segmencie B wszechstronność i intensywne doznania z jazdy w codziennym użytkowaniu. W ten sposób historia powtórzyła się w epoce aut elektrycznych.

Gama Alpine A290 2024

Na potrzeby A290 zaprojektowano specjalną ramę pomocniczą, umożliwiającą korzystniejsze umiejscowienie silnika, aby zapewnić lepsze zachowanie na drodze oraz optymalne filtrowanie drgań. Całkowicie aluminiowa konstrukcja i zastosowanie mniejszego akumulatora trakcyjnego pozwoliło utrzymać masę A290 na wyjątkowo konkurencyjnym poziomie 1479 kg. Nisko położony środek ciężkości ogranicza naturalne przechyły boczne A290. Dzięki temu zawieszenie nie wymaga uciekania się do ekstremalnych nastaw dla utrzymania ruchów nadwozia w bezpiecznych granicach. Zastosowanie dedykowanego zawieszenia z hydraulicznymi odbojnikami zapewnia doskonały poziom komfortu, bardzo ceniony w codziennym użytkowaniu.

Wielowahaczowe tylne zawieszenie, będące rzadkością w tej klasie aut, umożliwia bardzo dokładną regulację położenia kół, która zapewnia doskonałe wyczucie drogi w A290 i bardzo precyzyjną pracę przedniego zawieszenia. Przyczynia się ono również do zapewnienia stabilności przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością, co przy pracach nad aerodynamiką pozwoliło skupić się na zmniejszeniu oporu aerodynamicznego – kluczowego czynnika efektywności energetycznej.

Nastawy zawieszenia A290 mają na celu zapewnienie sportowych doznań, które są wpisane w DNA Alpine, z zachowaniem kompromisu między gotowością do wyzwań a stabilnością auta. Równowagę tę zapewniają specjalnie zaprojektowane przednie i tylne stabilizatory poprzeczne. Celem jest, aby kierowca czuł jedność z samochodem, a samochód zapewniał rozrywkę wszystkim pasażerom. Przepisem na to jest sportowe wyczucie drogi z precyzyjnym przednim zawieszeniem, umożliwiającym idealne pokonywanie zakrętów, oraz układ kierowniczy o starannie skalibrowanej sile obracania. Tylne zawieszenie jest wystarczająco mobilne po zdjęciu nogi z pedału gazu przy pokonywaniu krętych odcinków, pozostaje przez cały czas w pełni pod kontrolą kierowcy, a jednocześnie zapewnia dużą stabilność w szybkich zakrętach, wzmacniając poczucie bezpieczeństwa i kontroli.

Gama Alpine A290 2024

Wiele pracy włożono w uzyskanie dokładnego wyczucia pedału hamulca, aby zapewnić precyzyjne dozowanie siły hamowania w każdych warunkach jazdy. Jego system sterowania by wire zapewnia naturalne, niewyczuwalne przejście między hamowaniem odzyskowym na początku skoku pedału hamulca a hamowaniem hydraulicznym, zapewnianym przez rozbudowany układ hamulcowy firmy Brembo. Wyczucie siły hamowania, podobnie jak wytrzymałość i sama siła hamowania idą w parze z wysokimi osiągami A290.

Samochód dysponuje czterema trybami jazdy aktywowanymi przełącznikiem na kierownicy: Save, Normal, Sport i Perso. Ten ostatni umożliwia niezależną regulację poziomu wspomagania układu kierowniczego, czasu reakcji na wciśnięcie pedału gazu, oświetlenia ambientowego i brzmienia silnika Alpine Driving Sound. Pozwala to kierowcom sprawdzać bez obaw granice ich możliwości, mogą oni z łatwością wykorzystywać nastawy zawieszenia dla zapewnienia równowagi przód – tył, a lekkim uniesieniem stopy zacieśniać tor jazdy. Istnieje możliwość całkowitego wyłączenia elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC (Electronic Stability Control).

Gama 26 systemów wspomagania prowadzenia (ADAS) zainstalowanych w A290 obejmuje m.in. kontrolę zmęczenia kierowcy (DDAW), aktywny system wspomagania nagłego hamowania podczas cofania (R-AEB), system awaryjnego utrzymywania pasa ruchu (ELKA) oraz funkcję bezpiecznego wysiadania (OSE). Nowy przycisk My Safety Switch, umieszczony po lewej stronie kierownicy, umożliwia kierowcom wybór jednym ruchem preferowanych ustawień systemów ADAS. Mogą oni zdecydować na przykład, czy systemy mają być włączone, czy wyłączone, jaki ma być ich poziom wspomagania lub czy mają im towarzyszyć sygnały dźwiękowe. Ponadto A290 jest standardowo wyposażone w adaptacyjny tempomat Stop & Go z systemem utrzymywania w osi pasa ruchu oraz funkcję umożliwiającą zjechanie z osi pasa ruchu, na przykład w celu przepuszczenia jednośladów.

Gama Alpine A290 2024

Silniki – wysokie osiągi i efektywność energetyczna

W zależności od poziomu wyposażenia silnik Alpine A290 jest oferowany w jednym z dwóch poziomów mocy: 180 KM w wersji podstawowej i GT Premium lub 220 KM w wersjach GT Performance i GTS. W obu przypadkach kalibracja czasu reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia jest tak dobrana, aby uczynić z A290 prawdziwie sportowe auto, łatwe do opanowania pomimo wysokich wartości mocy i momentu obrotowego silnika elektrycznego. Sportowy charakter auta wyraża się najlepiej w idealnym dozowaniu mocy pożądanym przy wciskaniu pedału przyspieszenia. Progresywne przyspieszanie musi być możliwe, tak jak w przypadku A110, którego nastaw użyto tutaj jako punktu odniesienia. A290 nie miało być przesadne, ale po prostu pokazowe, proste w użytkowaniu i skuteczne. W zależności od wybranego trybu jazdy zakres reakcji będzie się zmieniał, ale będzie działał wciąż z taką samą progresywnością, przekładającą się na większą przyjemność jazdy i wyższe osiągi.

Bardzo wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego (w tym przypadku 300 Nm) musi być kontrolowany dla zapewnienia optymalnej skuteczności napędu. W tym celu zespół konstruktorów pracujących nad projektem A290 opracował bardzo zaawansowany system brake torque vectoring. Umożliwia on bardzo dokładne dozowanie momentu obrotowego, sterując zarazem pracą układu hamulcowego dla zapewnienia maksymalnej skuteczności napędu.

Wysokie osiągi A290 zostały tak pomyślane, aby były z łatwością powtarzalne, bez utraty mocy nawet w sytuacji spadku pojemności akumulatora trakcyjnego. W swoich topowych wersjach samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy, co plasuje go w czołówce aut z tego segmentu.

Gama Alpine A290 2024

Funkcja Overtake, sterowana mechanicznym czerwonym przyciskiem na kierownicy (z oznaczeniem OV), pozwala uzyskać na czas jego wciśnięcia (do 10 sekund) maksymalne zwiększenie momentu obrotowego i mocy. Ponowne użycie funkcji wymaga 30-sekundowej przerwy potrzebnej na doładowanie systemu. Po 15 sekundach możliwe jest ponowne zwiększenie mocy i momentu, ale tylko na czas do 5 sekund. Funkcja ta jest nawiązaniem do świata sportów motorowych i świata gier. W czasie dostarczania dodatkowej porcji energii animacja symbolizująca prędkość i wizualizacja pozostałej rezerwy czasowej wyświetlane są na ekranie zespołu zegarów, a na centralnym ekranie w systemie Alpine Telemetrics widoczna jest animacja parametrów pracy samochodu.

Funkcja hamowania odzyskowego posiada cztery poziomy mocy wybierane za pomocą mechanicznego przycisku na kierownicy z oznaczeniem RCH (Recharge = Ładowanie). Pierwsze położenie pozostawia samochód w trybie wolnego koła, poziom 1 odpowiada hamowaniu silnikiem podobnym do hamowania w A110, a poziomy 2 i 3 stopniowo zwiększają siłę hamowania odzyskowego, co umożliwia kierowcy wybór trybu dostosowanego do jego upodobań, stylu jazdy lub warunków drogowych.

A290 jest wyposażone w funkcję launch control. Zapewnia ona najlepsze możliwe przyspieszanie ze startu zatrzymanego i jest aktywowana w bardzo prosty sposób. Podczas takiego przyspieszania na ekranie zespołu zegarów wyświetlana jest bardzo obrazowa animacja.

Wobec braku naturalnego brzmienia silnika w samochodach elektrycznych odtworzenie takiego systemu dźwięków towarzyszących jeździe i dostarczających bezpośrednich informacji o stopniu wykorzystania mocy silnika pozwala zwiększyć intensywność doznań i uatrakcyjnić prowadzenie auta. Dlatego też zespół konstruktorów Alpine, we współpracy z akustykami i muzykami, stworzył dwa brzmienia Alpine Driving Sound o różnych częstotliwościach i różnej intensywności, oparte na dźwiękach generowanych przez silnik. Są one generowane za pośrednictwem systemu audio Devialet zaprojektowanego specjalnie dla A290. W trosce o autentyczność Alpine opracowało brzmienie A290 z wykorzystaniem naturalnych, harmonicznych, generowanych przez silnik elektryczny auta. Pierwsze brzmienie, nazwane Alternative Sound, o lekko sportowym zabarwieniu, jest przeznaczone do codziennego użytku. Drugie brzmienie, nazwane Alpine Sound, celowo bardzo sportowe, tworzy unikalną sygnaturę dźwiękową dającą poczucie całkowitego zanurzenia w świecie A290 i odtwarzającą kolejność faz jazdy. Obydwa brzmienia Alpine Driving Sound są niezależne od trybów jazdy i można je wyłączyć.

Elementem wyposażenia jest także akustyczny system ostrzegania o pojazdach AVAS, obowiązkowy do prędkości 30 km/h, ostrzegający pieszych o zbliżaniu się pojazdu elektrycznego, również zaprojektowany z wykorzystaniem unikalnego brzmienia Alpine.

Gama i wyposażenie – cztery warianty, aby móc znaleźć swoje idealne A290

Gama Alpine A290 obejmuje 2 poziomy wyposażenia – GT i GTS – tworzące łącznie 4 warianty. Podstawowa wersja GT jest napędzana silnikiem o mocy 180 KM i podobnie jak wyższe wersje jest wyposażona w akumulator o pojemności 52 kWh, ładowarkę pokładową o mocy 11 kW, funkcję ładowania z terminali DC o mocy 100 kW i pompę ciepła. 19-calowe felgi aluminiowe Iconic są wyposażone w specjalne opony Michelin Pilot Sport EV. Jest on także wyposażony w reflektory Full LED i adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go.

Gama Alpine A290 2024

Podgrzewane sportowe fotele są pokryte łączoną tapicerką tkanina/tkanina powlekana groszkowana, sportowa kierownica jest obszyta skórą Nappa, a bogaty pakiet informacyjno-rozrywkowy obejmuje system Alpine Portal z usługami Google i nawigację z planerem tras dla samochodów elektrycznych. Samochód umożliwia bezprzewodowe łączenie się z urządzeniami wyposażonymi w Android Auto lub Apple CarPlay. Dla jeszcze większego komfortu w codziennym użytkowaniu jest on także wyposażony w standardzie w przednie i tylne czujniki parkowania oraz kamerę cofania.

Gama obejmuje dwa wyższe poziomy wyposażenia o nazwach GT Premium i GT Performance. A290 GT Premium, ze swym kontrastowym czarnym dachem, dodatkowo przyciemnianymi tylnymi szybami i zaciskami hamulcowymi w kolorze Alpine Blue, stawia przede wszystkim na komfort i wyrafinowanie. Wyposażenie wnętrza obejmuje tapicerkę ze skóry Nappa, wysokiej klasy system audio Devialet z funkcją Alpine Driving Sound, podgrzewaną kierownicę i indukcyjną ładowarkę do smartfonów. Całość uzupełniają elektrycznie składane boczne lusterka i fotochromatyczne wewnętrzne lusterko wsteczne.

A290 GT Performance posiada znacznie bardziej sportową osobowość. Jest napędzany mocniejszą wersją silnika (220 KM) i wyposażone w specjalne opony Michelin Pilot Sport 5, czerwone zaciski hamulcowe, monogramy w czarnym kolorze, elektrycznie składane boczne lusterka i system telemetryczny Alpine Telemetrics.

Najwyższa wersja GTS łączy w sobie najlepsze cechy obu wyższych wersji GT, wzbogacone o kilka ekskluzywnych elementów takich jak czarne obręcze kół Snowflake.

GTS Premiere Edition: 1955 wyjątkowych egzemplarzy

Limitowana seria "Premiere Edition" będzie dostępna od dnia debiutu rynkowego Alpine A290. Obejmie wersję Premiere Edition oraz trzy dodatkowe unikalne warianty: Beta (wzorowana na show car A290_β z kontrastowymi białymi i czarnymi kolorami), La Grise, La Bleue. Łącznie wyprodukowanych zostanie 1955 egzemplarzy, co jest symboliczną liczbą nawiązującą do daty stworzenia marki Alpine przez Jeana Rédélégo. Ich wspólnymi cechami są unikalne barwy nadwozia, bogate wyposażenie i oznaczenie „Premiere Edition” na środkowej konsoli.

Źródło: Alpine