BMW iX będzie powstawać w największych europejskich zakładach produkcyjnych BMW Group elastycznie na jednej linii montażowej na przemian z BMW serii 5, serii 7 i serii 8. Aby umożliwić taką elastyczność i różnorodność napędów, linia montażowa pojazdów w Dingolfing została rozbudowana i zrestrukturyzowana. W sumie BMW Group zainwestowała na potrzeby BMW iX w zakładach w Dingolfing ponad 400 mln euro.
BMW iX
Wiele z tych adaptacji i zmian strukturalnych związanych z produkcją BMW iX przyniesie korzyści również kolejnym generacjom BMW serii 7 i serii 5, które będą zjeżdżać z taśmy produkcyjnej w Dingolfing w ciągu najbliższych lat. Dla obu serii modelowych planowane są również warianty w pełni elektryczne.
Milan Nedeljkovic, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za produkcję:
"Wraz z rozpoczęciem produkcji BMW iX osiągnęliśmy kolejny kamień milowy elektryfikacji. Nasza sieć produkcyjna pokazuje tym samym udaną transformację w kierunku elektromobilności i cyfryzacji.
BMW iX
W połowie dekady już połowa produkcji będzie obejmować zelektryfikowane pojazdy
Tylko w tym roku BMW Group planuje dzięki BMW iX i kolejnym modelom PHEV podwoić udział zelektryfikowanych pojazdów w wolumenie produkcji w zakładach w Dingolfing w porównaniu z rokiem ubiegłym. Do 2025 roku połowa pojazdów produkowanych w Dingolfing będzie miała zelektryfikowany napęd. Nowy model odegra przy tym istotną rolę.
"Już w przyszłym roku BMW iX będzie jednym z najliczniejszych modeli produkowanych w tych zakładach" - mówił Milan Nedeljkovic.
Po BMW iX pojawi się także BMW i4, które będzie produkowane w Monachium. Do końca przyszłego roku wszystkie niemieckie zakłady będą produkowały przynajmniej jeden w pełni elektryczny model.
BMW iX
Szeroki know-how: produkcja pojazdów i napędów elektrycznych na miejscu
Produkcja BMW iX w Dingolfing korzysta z szerokiego know-how i kompetencji w zakresie technologii wytwarzanych w tych zakładach. Ścisłe powiązanie zapewnia wysoką wydajność wewnętrzną, krótkie drogi transportu i ogólnie optymalne warunki produkcji. Tu w kooperacji produkowane jest również w pełni elektryczne serce BMW iX, wysoce zintegrowany napęd elektryczny i akumulator piątej generacji, a także kompletna oś elektryczna. Moce produkcyjne są konsekwentnie rozbudowywane. Od 2022 r. w Dingolfing będzie można produkować napędy elektryczne do ponad pół miliona pojazdów.
BMW iX jako pionier
Wraz z BMW iX do zakładów wprowadzono wiele innowacji zarówno w zakresie samego produktu, jak i w procesach produkcyjnych – zwłaszcza w zakresie architektury sieci pokładowej, oprogramowania, usług cyfrowych, łączności i zautomatyzowanych funkcji jazdy. Pojazd ten pełni zatem ważną funkcję pionierską i sprawia, że główne zakłady produkcji samochodów luksusowych BMW Group w Dingolfing są przygotowane do produkcji pojazdów elektrycznych oraz inteligentnych.
BMW iX
BMW iX jest więc pionierem również w dziedzinie produkcji, otwierając technologiom przyszłości drogę do fabryk i systemów produkcyjnych – na przykład poprzez cyfrowe metody doskonalenia pracowników, automatyzację procesów logistycznych, wirtualne uruchomienie i zabezpieczenie systemów wspomagających kierowcę.
Christoph Schröder, dyrektor zakładów BMW Group w Dingolfing:
"Nasze zakłady jako główne miejsce montażu samochodów luksusowych, produkują pojazd będący prekursorem technologii BMW Group. W ten sposób po raz kolejny pokazujemy, że jesteśmy prekursorami mobilności jutra i branżowymi pionierami w kluczowych dla motoryzacji i przyszłości kwestiach, takich jak elektryfikacja, cyfryzacja i zrównoważony rozwój. BMW iX stanowi tym samym kontynuację udanej transformacji zakładu BMW Group w Dingolfing, która rozpoczęła się już dawno temu.
BMW iX
Szczególny nacisk na zrównoważony rozwój
Kwestia zrównoważonego rozwoju jest silnie zakorzeniona w przedsiębiorstwie. Szczególny nacisk kładzie się na poprawę bilansu CO2 – zwłaszcza w produkcji pojazdów elektrycznych. Niezależne instytuty badawcze wykazały dla BMW iX xDrive40 potencjał tworzenia efektu cieplarnianego o około 45% niższy niż w porównywalnie zmotoryzowanym SAV z silnikiem spalinowym. — Już teraz jesteśmy punktem odniesienia dla naszej branży pod względem zrównoważonego rozwoju, ale w przyszłości będziemy nadal inwestować w technologie oszczędzające zasoby i wyznaczać sobie ambitne cele w zakresie najbardziej zrównoważonej produkcji – podkreślił Milan Nedeljkovic, dyrektor ds. produkcji. BMW Group stosuje holistyczne podejście do obniżania emisji CO2 i minimalizacji zużycia zasobów, które obejmuje cały łańcuch dostaw, a tym samym także fazy użytkowania oraz produkcję.
BMW Group udało się już w okresie od 2006 do 2020 roku zmniejszyć o ponad połowę zużycie zasobów na jeden wyprodukowany pojazd, a emisja CO2 została zredukowana jeszcze bardziej, bo o 78%. Do roku 2030 emisje CO2 w produkcji przypadające na jeden pojazdu mają zostać zmniejszone o kolejne 80%.
BMW iX
"W tym celu wdrożyliśmy w zakładach w Dingolfing szereg działań, a inne zdefiniowaliśmy na nowo" - powiedział dyrektor zakładów Christoph Schröder.
Na przykład BMW iX jest produkowane przy użyciu wyłącznie ekologicznej energii elektrycznej pozyskiwanej bezpośrednio z dwóch elektrowni wodnych na rzekach Isar i Lech. Podobnie jak wszystkie lokalizacje BMW Group dzięki odpowiednim środkom kompensacji i certyfikatom cała fabryka już w tym roku stanie się również neutralna pod względem emisji CO2.
Inne aspekty zrównoważonego rozwoju obejmują takie zagadnienia jak energooszczędny park urządzeń, planowanie opakowań, logistyka transportu i recykling, a także bioróżnorodność i gospodarka wodna. Współczynnik recyklingu w zakładach w Dingolfing wynosi tym samym ponad 90%, a poziom odzysku przekracza nawet 99%. Ponad 40% zapotrzebowania na wodę pokrywane jest z własnych ujęć. Chroni to są rezerwy wody pitnej w regionie. W sumie od roku 2006 zużycie wody w BMW Group zostało zredukowane już o ponad 30%.
BMW iX
BMW iX jako katalizator zmian: aktywna transformacja kompetencji.
Mimo ogromnego doświadczenia i fachowej wiedzy BMW iX niesie ze sobą również konieczność podnoszenia kwalifikacji. Przyspiesza w ten sposób transformację kompetencji w sieci produkcyjnej i pomaga w dostosowaniu siły roboczej do wymagań nowej ery. Pracownicy w całym przedsiębiorstwie kształceni są w kierunku cyfryzacji i e-mobilności. W największej w historii firmy ofensywie doskonalenia zawodowego w zakresie tematów przyszłości szkolonych jest 75 tysięcy uczestników.
W samym Dingolfing od 2012 roku stworzono ponad 4000 nowych, przyszłościowych miejsc pracy. Aktualnym przykładem jest utworzenie i rozbudowa centrum kompetencji w zakresie produkcji napędów elektrycznych, w którym liczba pracowników wzrosła w ubiegłym roku ponad dwukrotnie z 600 do ponad 1200. Do końca bieżącego roku liczba ta ma jeszcze wzrosnąć do ponad 1900 osób.
Dane dotyczące zużycia i emisji:
- BMW iX xDrive40:
zużycie energii w kWh/100 km: 22,5-19,4 (WLTP); emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km - BMW iX xDrive50:
zużycie energii w kWh/100 km: 23,0-19,8 (WLTP); emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km - BMW i4 eDrive40:
zużycie energii w kWh/100 km: 20-16 (WLTP); emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km