BMW, producent samochodów premium, umacnia swoją wiodącą pozycję w zakresie produkcji modeli o wyjątkowo niskiej emisji spalin i niezwykle dynamicznych właściwościach jezdnych. Na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej (IAA) 2009 we Frankfurcie równolegle z BMW 320d zaprezentowane zostanie po raz pierwszy również nowe BMW 320d EfficientDynamics Edition. Limuzyna ta łączy zużycie paliwa wynoszące zaledwie 4,1 l oleju napędowego na 100 km i emisję CO2 wynoszącą 109 g/km w cyklu pomiarowym UE z mocą 120 kW / 163 KM.
Jej dwulitrowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny, wyposażony w aluminiową skrzynią korbową, turbosprężarkę o zmiennej geometrii wlotu i bezpośredni wtrysk Common Rail, został po raz kolejny zmodyfikowany w celu uzyskania jeszcze wyższej wydajności. Oprócz tego limuzyna ma zoptymalizowaną aerodynamikę, dłuższe przełożenie przekładni głównej oraz koło zamachowe dwumasowe z innowacyjnym rozwiązaniem – wahadłem odśrodkowym.
BMW 320d EfficientDynamics Edition to model o najniższym zużyciu paliwa i najniższej emisji spalin w całej ofercie BMW. W klasie średniej, gdzie konkurencja jest najsilniejsza, samochód ten jest bezkonkurencyjną ofertą z zakresu premium skierowaną do klientów, którzy szukają wybitnie oszczędnego i przyjaznego dla środowiska auta i nie chcą przy tym rezygnować z typowych dla BMW sportowych właściwości jezdnych. Zwiększona dzięki technologii BMW EfficientDynamics wydajność, którą dotychczasowe modele BMW serii 3 górowały nad konkurencją, jest w BMW 320d EfficientDynamics Edition podniesiona na jeszcze wyższy poziom.
Czterocylindrowy silnik wysokoprężny o charakterystyce mocy zoptymalizowanej pod kątem wydajności.
BMW 320d EfficientDynamics Edition napędzany jest czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym zaprojektowanym specjalnie pod kątem obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin, tak aby uzyskać jeszcze większą wydajność. Punktem wyjścia była przy tym 2-litrowa jednostka czterocylindrowa z aluminiową skrzynią korbową, turbodoładowaniem i wtryskiem Common Rail najnowszej generacji stosowana w różnych wersjach mocy również w BMW 316d, BMW 318d i BMW 320d. Wersja silnika stworzona do BMW 320d EfficientDynamics Edition generuje maksymalną moc 120 kW / 163 KM w zakresie od 3500 do 4200 obr/min, a jej maksymalny moment obrotowy to 360 Nm w zakresie od 1750 do 3000 obr/min.
Silnik ma już na niskich obrotach zdecydowanie sportowy przyrost mocy. Dwumasowe koło zamachowe z innowacyjnym rozwiązaniem, wahadłem odśrodkowym, oraz dłuższe przełożenie przekładni głównej daje w BMW 320d EfficientDynamics Edition istotną redukcję obrotów silnika we wszystkich zakresach prędkości istotnych w codziennej jeździe. Takie przesunięcie punktu przyłożenia obciążenia korzystne pod względem zużycia paliwa i emisji spalin nie zostało przy tym okupione utratą typowej dla silników wysokoprężnych BMW spontaniczności i kultury pracy.
Wahadło odśrodkowe w kole dwumasowym umożliwia komfortową jazdę bez wibracji nawet na bardzo niskich obrotach.
Aby podczas jazdy na szczególnie niskich obrotach zapewnić spokojną i bezwibracyjną pracę silnika, BMW 320d EfficientDynamics Edition wyposażone jest w tzw. wahadło odśrodkowe skutecznie eliminujące typową dla niskich obrotów nierównomierność pracy. Ten innowacyjny element zintegrowany z dwumasowym kołem zamachowym, w którym tłumi wibracje pojawiające się przy wzroście obciążenia, zapewnia komfortowy i optymalny pod względem akustycznym przyrost mocy z niskich obrotów.
Wyższy komfort skłania kierowcę do częstszej jazdy na wyższym biegu oraz do częstszej rezygnacji z redukowania biegów. Podczas przyspieszania BMW 320d EfficientDynamics Edition ciągle demonstruje typowe dla tej marki właściwości jezdne i zwinność.
Charakterystyczna dla BMW dynamika jazdy wyraża się między innymi w przyspieszeniu od 0 do 100 km/h wynoszącym 8,2 s. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h zajmuje BMW 320d EfficientDynamics Edition na piątym biegu 9,6 s, a jego prędkość maksymalna to 225 km/h.
Mniejsza emisja, większa radość z jazdy: konsekwentne wykorzystanie potencjału BMW EfficientDynamics.
BMW 320d EfficientDynamics Edition wyposażone jest w pełen pakiet środków zmniejszających zużycie paliwa i emisję spalin stosowanych seryjnie również w innych modelach BMW serii 3. Odzysk energii hamowania pozwala skoncentrować wytwarzanie prądu dla sieci pokładowej na fazach hamowania silnikiem i hamulcami, kiedy nie występuje zużycie paliwa. Funkcja Auto Start Stop umożliwia wyłączanie silnika podczas krótkich postojów podczas jazdy, zapobiegając niepotrzebnemu zużyciu paliwa na biegu jałowym. Wskaźnik zmiany biegu w BMW 320d EfficientDynamics Edition sugeruje kierowcy w dobrym momencie zmianę biegu optymalną pod względem spalania. Podobnie jak odłączalna sprężarka klimatyzacji, tak i elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego EPS sterowane jest w zależności od zapotrzebowania.
Silniczek elektryczny pobiera energię tylko wtedy, gdy wspomaganie kierownicy jest rzeczywiście niezbędne i pożądane. Wydajność podnosi również aktywne sterowanie klap powietrza oraz opony o niższych oporach toczenia. BMW 320d EfficientDynamics Edition wyposażone jest ponadto w filtr cząstek stałych umieszczony blisko silnika i spełnia wymogi normy Euro 5.
Środki stosowane również w innych modelach BMW serii 3 uzupełnione są w BMW 320d EfficientDynamics Edition o inne specyficzne dla tego modelu innowacje, które w połączeniu z mocą silnika mniejszą o 10 kW (14 KM) niż w BMW 320d dają jeszcze niższe zużycie paliwa i emisję CO2 poniżej poziomu 110 g/km, co w niektórych krajach europejskich jest korzystne podatkowo.
Dodatkowe rozwiązania oprócz dłuższego przełożenia przekładni głównej obejmują również niższe podwozie i zawieszenie auta. Nowo zaprojektowane aerodynamiczne obręcze kół w stylistyce koła turbiny, stanowiące jedyną różnicę wizualną odróżniającą tę wersje od standardowej, dają jeszcze lepsze właściwości aerodynamiczne auta. Współczynnik oporu powietrza BMW 320d EfficientDynamics Edition zmniejsza się między innymi przez to do wartości 0,26.
BMW 320d EfficientDynamics Edition stanowi w ramach całej serii 3 najszersze i najbardziej konsekwentne zastosowanie strategii rozwojowej BMW EfficientDynamics. Dzięki temu samochód ten jest w klasie średniej idealną ofertą dla kierowców ceniących charakter premium oraz sportowe właściwości jezdne BMW serii 3 i przywiązujący jednocześnie szczególną wagę do ponadprzeciętnej wydajności auta.
W bezpośrednim porównaniu wydajności w tym segmencie BMW znów wyprzedza konkurencję o kolejny krok. Wyższa wydajność BMW 320d EfficientDynamics Edition uzyskana przez zastosowanie innowacyjnych technologii nie pociąga za sobą żadnej dopłaty: cena samochodu planowana jest na poziomie BMW 320d.