Wchodząc na rynek, piąta generacja BMW serii 3, wykonuje duży i znaczący krok naprzód i po raz kolejny podnosi wysoko poprzeczkę. Samochód, który od 30 lat uznawany jest za najlepszy w swojej klasie, zaskakuje nowymi pomysłami i innowacjami w zakresie konstrukcji silnika, zawieszenia oraz komfortu jazdy.
Razem z wejściem na rynek 5 marca 2005, BMW serii 3 zadebiutują również trzy silniki benzynowe i jeden wysokoprężny (Diesel), z których każdy oferuje znacznie większą moc, lepszą kulturę pracy i poprawę ekonomii. Tak naprawdę każdy z nich jest sam w sobie wyjątkowy:
Sześciocylindrowy silnik w układzie rzędowym oferowany w topowym modelu BMW 330i mocą rzędu190 kW/258 KM przewyższa swojego poprzednika o 20 kW/27 KM. Imponujący moment obrotowy 300Nm osiągany jest w stałym zakresie obrotów pomiędzy 2500 obr/min a 4000 obr/min. Silnik ten jest najmocniejszym i najlżejszym silnikiem sześciocylindrowym w swoim segmencie.
W celu zminimalizowania wagi, firma BMW po raz pierwszy zastosowała w produkcji seryjnej kompozyt magnezowy. W stosunku do poprzednio używanego aluminium materiał ten jest lżejszy o 30 procent. Wykorzystano go w konstrukcji skrzyni korbowej, przy budowie łożyska wału korbowego oraz pokrywie głowicy cylindrów. Kolejną nowością w silniku sześciocylindrowym jest zastosowanie układu VALVETRONIC, który pozwala na płynne sterowanie czasem otwarcia i skoku zaworów dolotowych w zależności od położenia pedału gazu. Dzięki temu paliwo jest wykorzystywane jeszcze efektywniej, zapewniając szybszą reakcję silnika. Efekt ten osiągnięto dzięki zastosowaniu systemu bi-VANOS z płynną regulacją faz rozrządu dla pracy zaworów dolotowych i wylotowych.
BMW 330i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 sekund. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h, a zużycie paliwa wynosi 8,7 l/100 km w cyklu mieszanym EU.
W gamie nowej oferty rynkowej, wiosną 2005 zadebiutuje również BMW 325i: 160 kW/218 KM przy 6500 obr/min; 250 Nm w zakresie 2750 a 4250 obrotów, silnik o pojemności 2,5 litra zapewnia przyspieszenie od zera do 100 km/h w 7,1 sekundy i prędkość maksymalną 245 km/h, przy spalaniu paliwa na poziomie 8,3 l/100 km w cyklu mieszanym EU.
Rolę najmocniejszego modelu z silnikiem czterocylindrowym przejmuje BMW 320i. Koncepcja tego silnika bazuje na oferowanym do tej pory w BMW 318i silniku czterocylindrowym w układzie rzędowym, lecz o pojemności dwóch litrów. Wyposażony w układ VALVETRONIC jak również w system bi-VANOS z płynną regulacją faz rozrządu pozwala na osiągnięcie mocy 110 kW/150 KM przy 6200 obr/min i maksymalnego momentu obrotowego 200 Nm przy 3600 obr/min. Dzięki temu BMW 320i przyspiesza od 0 do 100 w 9,0 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 220 km/h, natomiast zużycie paliwa w cyklu mieszanym EU kształtuje się na poziomie 7,4 /100km. Znaczącą poprawę tych wartości w porównaniu do osiągów oferowanych w poprzedniej konstrukcji silnika, już wtedy za uznawanego niezwykle dynamiczny, uzyskano dzięki optymalizacji pracy układu zasysania i odprowadzania spalin.
Oferta silników benzynowych BMW serii 3 będzie stopniowo wzbogacana. Już jesienią 2005 roku wprowadzony zostanie do sprzedaży model z "podstawowym" silnikiem czterocylindrowym.
Silnik wysokoprężny w BMW 320d odznacza się niezwykłą dynamiką pod każdym względem. Dzięki zastosowaniu technologii wtrysku Common-Rail drugiej generacji oraz turbosprężarki spalinowej o zmiennej geometrii turbiny, cztery cylindry tego silnika pozwalają na osiągnięcie niezwykłej mocy rzędu 120 kW/163 KM oraz znakomitego momentu obrotowego 340 Nm przy 2.000 obr/min. Z takimi osiągami, w połączeniu z komfortem jazdy i dynamiką silnika, BMW 320d zasłużenie jest uznawany za najlepszy w segmencie.
Przyspieszenie samochodu jest równie imponujące: z silnikiem 320d osiąga "setkę" w 8,3 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 225 km/h, a zużycie paliwa 5,7 L/100 km. Przy tym BMW 320d w pełni spełnia normę emisji spalin EU-4.
Wszystkie modele BMW wyposażone zostały seryjnie w sześciobiegowa manualną skrzynię biegów, oraz opcjonalnie, w sześciostopniową skrzynię automatyczną. Korzystając z dodatkowego biegu, zwartego stopniowania jak również większego momentu przełożenia między najniższym a najwyższym biegiem, kierowca może perfekcyjnie używać mocy silnika, wykonując zmiany biegów niezwykle płynnie i niemal niezauważalnie. Szczególnie odczuwalne jest to przy ruszaniu, gdyż pierwszy bieg charakteryzuje się największą siłą ciągu.
Reasumując, BMW serii 3 pozwala na bardziej dynamiczną jazdę, osiąga lepsze wartości przyspieszenia i dodatkowo wyższą prędkość maksymalną. A wszystko to osiągamy przy mniejszym zużyciu paliwa.
Nowość w klasie średniej: Zastosowanie komfortowej instalacji rozruchowej pozwala uruchomić silnik poprzez krótkie wciśnięcie przycisku startowego. Wszystkie pozostałe procesy sterowania odbywają się automatycznie.
Kontynuując wspaniałą tradycję samochodów BMW również seria 3 wyróżnia się charakterystycznymi dla tej marki cechami, a mianowicie silnikiem montowanym wzdłużnie, napędem na oś tylną oraz idealnym rozłożeniem masy na obie osie w stosunku 50:50. Wszystkie te cechy wyraźnie podnoszą niezwykłą zwinność nowych modeli BMW serii 3.
Skonstruowana specjalnie dla BMW serii 3 nowa, dwuprzegubowa oś przednia wykonana została całkowicie z aluminium, co pozwoliło zachować najlepszą równowagę pomiędzy dynamiką jazdy a komfortem. W dużej mierze przyczynia się ona do wyjątkowej stateczności kierunkowej samochodu przy jednoczesnej redukcji do minimum hałasu pracy. Pomimo swojej niewielkiej masy, aluminiowa oś przednia charakteryzuje się nadzwyczaj wysoką sztywnością.
Pięcioramienna tylna oś wykonana z lekkiej stali i gwarantuje doskonałą zwinność i dynamikę prowadzenia pojazdu. Zapewnia ona również niezwykle precyzyjne prowadzenie kół jak również bardzo wysoki komfort jazdy.
Po raz pierwszy w segmencie aut klasy średniej oferowany jest aktywny układ kierowniczy BMW jako opcja w nowych modelach BMW serii 3 z sześciocylindrowymi silnikami. Przy niższych prędkościach układ ten zapewnia bardziej bezpośrednie przełożenie, natomiast przy większych prędkościach następuje redukcja przełożenia, rozwiązując odwieczny konflikt pomiędzy zwinnością, stabilnością i komfortem jazdy, czego nie potrafi dokonać konwencjonalny układ kierowniczy. W nowym BMW serii 3 układ ten otrzymał jeszcze jedną ważną funkcję użytkową: Podczas hamowania na zróżnicowanej nawierzchni o zmiennym współczynniku przyczepności jak np. na asfalcie pokrytym partiami lodu lub śniegu, nowy układ kierowniczy aktywnie interweniując w układzie sterowania stabilizuje pojazd szybciej i pewniej niż mógłby to zrobić nawet zawodowy kierowca.
Nad bezpieczeństwem jazdy czuwa również system dynamicznej kontroli stabilności DSC najnowszej generacji. W modelach z sześciocylindrowymi silnikami zastosowano system DSC oferujący dodatkowo niezwykle przydatne funkcje jak "suche hamowanie" tarcz hamulcowych na mokrej nawierzchni lub funkcję gotowości układu hamulcowego "Brake Standby", który jest alarmowany poprzez wstępne ustawienie się okładzin hamulcowych do awaryjnego hamowania. Podczas jazdy, po zdjęciu nogi z pedału gazu, okładziny tarcz hamulcowych zbliżają się do koła, dzięki czemu w momencie właściwego hamowania, skraca się czas i droga hamowania. System pomocy w ruszaniu "Start up Assistance" pozwala zapobiec staczaniu się samochodu przy ruszaniu na wzniesieniu jak również "nurkowaniu" pojazdu w trakcie delikatnych hamowań. W wyniku tych wszystkich funkcji i ulepszeń sportowa limuzyna BMW znowu zwiększa przewagę w dynamice jazdy w obszarze, który był zawsze mocną stroną tego modelu.
BMW serii 3 ze swoją unikalną, pewną siebie sylwetką, wyróżnia się w swojej klasie jako dynamiczna i elegancka limuzyna sportowa. Umiejscowiona w samym centrum nowoczesnych w wyrazie i stylu nowych modeli BMW nowe BMW serii 3 współgra z nowocześnie zaprojektowanymi sylwetkami BMW Z4 i BMW serii 1, jak również z elegancją modeli serii 5 i serii 7. Charakterystyczne dla nowej "trójki" są przy tym krótkie zwisy, kabina pasażera przesunięta do tyłu oraz długa maska silnika. Nowe BMW serii 3 wyraźnie "urosło", wnętrze sprawia wrażenie bardziej jasnego i przestronnego odpowiadając tym samym wymogom stylu życia użytkowników, dla których jest przeznaczone. Wyrażone jest to w prostych faktach i cyfrach: długość samochodu wynosi 4520 milimetrów (+ 49 milimetrów w porównaniu do poprzednika), szerokość 1817 milimetrów (+78 mm) oraz wysokość 1421 milimetrów (+6 mm). Rozstaw kół wynosi 2760 milimetrów (+35 mm).
Również sztywniejsza choć lżejsza konstrukcja karoserii BMW serii 3 przyczynia się do perfekcyjnej harmonii tego modelu. Inteligentna lekka inżynieria oznacza w tym przypadku użycie nowoczesnych rodzajów stali i technologii jej formowania. Dzięki zastosowaniu koncepcji ożebrowania struktury nośnej możliwe było zwiększenie o 25 procent sztywności karoserii unikając zwiększenia ciężaru pojazdu w porównaniu do jego poprzednika.
Nowy model BMW serii 3 został tak skonstruowany, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki w europejskich testach zderzeniowych Euro-NCAP. Ponadto jest on jednym z pierwszych samochodów osobowych, które gotowe są przejść zwycięsko wyjątkowo rygorystyczne testy na zderzenia boczne wymagane w Stanach Zjednoczonych jak również przeprowadzane tam testy uderzeń przy wysokich prędkościach w tył samochodu.
System bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów obejmuje swoim zakresem oprócz zoptymalizowanego systemu pasów bezpieczeństwa dodatkowo sześć poduszek powietrznych montowanych seryjnie: przednie poduszki dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne chroniące głowę oraz poduszki boczne.
Obok seryjnie montowanych podwójnych reflektorów halogenowych klient ma możliwość dodatkowego zakupu reflektorów bi-ksenonowych z opcjonalną funkcją adaptacyjnego oświetlenia zakrętów. Adaptacyjne reflektory bi-ksenonowe pozwalają na optymalne oświetlanie jezdni dostosowane do aktualnych warunków drogowych. Dzięki temu znacznie poprawiają się warunki jazdy oraz pole widzenia kierowcy. Cecha ta uwydatnia się szczególnie podczas jazdy na zakrętach, kiedy to podążające za linią przebiegu jezdni światło, niemalże magicznie wyprzedza zdolność postrzegania kierowcy.
W przypadku montowanego seryjnie dwustopniowego światła hamowania, powierzchnia świecąca tych reflektorów powiększa się w warunkach ostrego hamowania lub gdy zadziała układ ABS. Dla kierowcy podążającego za naszym samochodem oznacza to, iż nastąpiło hamowanie w sytuacji awaryjnej, dzięki czemu może on odpowiednio szybko zareagować zwiększając odstęp od naszego pojazdu i wydłużając odpowiednio drogę hamowania.
Dodatkowo nowe BMW serii 3 wyposażone zostało seryjnie opony typu Run-Flat, które w przypadku przebicia pozwalają na przejazd, umożliwiając jazdę z maksymalną prędkością 80 km/h odcinka do 250 kilometrów.
Wnętrze samochodu sprawia nowoczesne i harmonijne wrażenie – przestronne i bogate tworzy poczucie kontrolowanej dynamiki i lekkości. Pasażer dosłownie czuje mieszankę obu charakterów, które w sposób harmonijny kryje w sobie seria 3: cechy komfortowej limuzyny średniej klasy oraz samochodu sportowego.
Typowy dla samochodów BMW kokpit oferuje przejrzystą strukturą i zorientowanie na kierowcę. Po lewej stronie znajduje się "obszar kierowcy", w którym ma on – lub ona - dostęp do wszelkich informacji i wskazań odnoszących się do jazdy. Mianem "obszaru komfortu" określa się środkową część kokpitu, do którego doskonały dostęp mają zarówno kierowca jak i pasażer.
Nowe BMW serii 3 charakteryzuje się optymalną obsługą oraz niezwykłą ergonomią. Obsługa wyposażenia takiego jak klimatyzacja czy radioodtwarzacz jest prosta i bezpieczna. Kompleksowe systemy przetwarzające duże ilości informacji sterowane są poprzez dołączany system iDrive, dostępny na życzenie, wraz z systemem nawigacji. W przypadku instalacji tego systemu, jego wyświetlacz umieszczony jest w miejscu kratek wentylacyjnych w środkowej części tablicy przyrządów. Wybieranie dostępnych funkcji i poruszanie się po jego menu umożliwia specjalny kontroler.
Tak jak system iDrive, który pozwolił na zmniejszenie liczby przycisków i przełączników stosowanych wcześniej w kokpicie, również oferowany na życzenie system "Comfort Access" kładzie kres w stosowaniu zwykłego kluczyka zapłonu: Oznaczony tu jako "czujnik ID" przekaźnik pozwala kierowcy otworzyć samochód i uruchomić silnik nawet bez brania do ręki kluczyka. Wraz z funkcjami Key Memory możliwe jest między innymi jednoczesne sterowanie ustawieniami fotela, lusterek, klimatyzacji oraz radioodtwarzacza w zależności od zaprogramowanych wcześniej na życzenie funkcji.
Zamontowana w nowym BMW serii 3 klimatyzacja, której celem jest zapewnienie najwyższego komfortu, wyróżnia się wyjątkowo szybkim chłodzeniem i nagrzewaniem wnętrza pojazdu. Dodatkowo, zarówno kierowca jak i pasażerowie na przednich i tylnych siedzeniach, mogą ustawić indywidualną temperaturę. Ponadto układ ten gwarantuje automatyczne odparowywanie szyb.
Szeroki zakres dostępu do informacji i rozrywki w nowym BMW serii 3 wywodzi się z luksusowych samochodów BMW najwyższych klas. Oferowane systemy nawigacyjne Business lub Professional – oba pracujące z płytami DVD – dostępne są jako wyposażenie dodatkowe. Oferowana na życzenie aparatura HiFi Professional LOGIC7 pozwala na odtwarzanie dźwięku w systemie Surround.
W samochodzie wyposażonym opcjonalnie w telefon kierowca lub pasażer mają dostęp do wszystkich usług serwisowych BMW Assist, które zwiększają komfort i bezpieczeństwo: wzywania pomocy, w razie awarii pomocy BMW, BMW Info, komunikatów o ruchu drogowym aż do usług informacyjnych przydatnych w podróży. (Jeszcze niedostępne w Polsce).