W trzecim roku od wprowadzenia aktualnej serii 3 BMW uzupełniło ją o 3 kompakt, stanowiący piąty model w rodzinie "trójek" po limuzynie, coupé, touring i cabrio. Młodzieńczo świeży, sportowy i pełen energii- taki ma być najmłodszy członek rodziny. Karoseria jest porównywalna do tej, jaką zastosowano w limuzynie, z tym samym rozstawem osi lecz o 28 cm krótsza. Ma ona jednak własny, choć typowy dla BMW charakter.
Kompaktowa trójka ma zostać wprowadzona na rynek w lecie 2001. Do oferty silnikowej należeć będą następujące wersje: 316ti o mocy 85 kW (115 KM) oraz sześciocylindrowy 325ti o mocy 141 kW (192 KM). Pierwszy z silników według danych producenta ma zużywać 6,9 l paliwa na 100 km, drugi 8,9 l na tym samym odcinku.
Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom zastosowanym we wnętrzu samochód ma osiągnąć najwyższe standardy dotyczące wykorzystania przestrzeni i praktyczności. BMW Compact przejął podwozie od limuzyny 3. Jego nowe dostrojenie jest jednak bardziej sportowe, co według producenta ma znacznie uprzyjemnić sportową jazdę. Wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo takie jak do ośmiu poduszek powietrznych oraz kształt wnętrza także przejęto z limuzyny. Mnogość kombinacji kolorystyki i materiałów wykończeniowych pozwala na dostosowanie pojazdu do indywidualnych wyobrażeń klienta.