Nowe BMW serii 3 Touring święcić będzie swój debiut na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2005 roku. Oparte na nowoczesnych koncepcjach i cechujące się wyjątkową harmonią elegancji, dynamizmu oraz sportowego charakteru jest ponadto niezwykle elastyczne i wszechstronne,. Wraz z rozpoczęciem sprzedaży tego pojazdu 17 września 2005 roku nastąpi kontynuacja tradycji wielce udanej, czwartej już generacji tego unikalnego modelu.
Podobnie jak limuzyna BMW serii 3, również touring dostępny będzie z całą gamą nowych silników, oferujących jeszcze większą moc i osiągi przy równoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. BMW 325i Touring wyposażone w nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy jest dostatecznym dowodem tej doskonałości, popartym niewiarygodnymi wręcz osiągami: maksymalna moc 160 kW (218 KM) przy 6 500 obr./min, maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 2 750 do 4 250 obr./min, prędkość maksymalna 243 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy oraz nadzwyczajna elastyczność przepływu mocy przy przyspieszeniu na czwartym biegu od 80 do 120 km/h w 7,9 sekundy. A wszystko to osiągnięte przy zużyciu jedynie 8,6 litra paliwa na 100 km wg cyklu pomiarowego UE.
Zwiększoną moc i osiągi otrzymano dzięki sześciocylindrowemu silnikowi rzędowemu, oferującemu o 20 KM więcej niż dotychczas, oraz dzięki dalszej redukcji masy. Bardzo przekonywującym argumentem jest to, że trzylitrowy silnik, dostępny po raz pierwszy w standardzie z magnezową skrzynią korbową, magnezowymi łożyskami wału korbowego oraz magnezową pokrywą głowicy cylindra, jest najlżejszą sześciocylindrową jednostką napędową na świecie.
BMW 320d Touring oferuje równie niezwykłe osiągi, rozwijając prędkość maksymalną do 223 km/h i przyspieszając od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy. Natomiast, aby rozpędzić się od 80 do 120 km/h na czwartym biegu, potrzeba jedynie 7,1 sekundy. Bardzo popularny czterocylindrowy silnik wysokoprężny w BMW 320d Touring, rozwijający maksymalną moc 120 kW (163 KM) przy 4 000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 340 Nm przy 2 000 obr./min i zużywający przy tym tylko 5,9 litra paliwa na 100 km w cyklu mieszanym UE, stanowi imponujące świadectwo wydajnej dynamiki BMW. Oprócz tego w wyposażeniu dodatkowym dostępny jest filtr cząsteczek stałych.
Nowe BMW serii 3 Touring oferowane jest standardowo w wersji z sześciobiegową skrzynią manualną i opcjonalnie z sześciobiegową skrzynią automatyczną. Dodatkowy szósty bieg zapewnia jeszcze dokładniejsze stopniowanie i jednocześnie większy zakres przełożeń pomiędzy najniższym a najwyższym biegiem, dzięki czemu kierowca ma możliwość precyzyjnego dopasowania zmiany biegów do kolejnego poziomu prędkości obrotowej silnika. Jest to niewątpliwą zaletą podczas ruszania, gdyż pierwszy bieg zaprojektowano w sposób zapewniający doskonałą trakcję i siłę napędową.
Czwarta generacja wersji Touring BMW serii 3 została po raz pierwszy zaprojektowana jako auto całkowicie odmienne i niepowtarzalne równolegle do limuzyny. Wyjątkowa stylistyka nie tylko kreuje prawdziwie niepowtarzalną i wyróżniającą się w świecie motoryzacji "twarz" nowego touringa – nadaje im również bardzo sportowy i atrakcyjny wygląd.
Podczas gdy linia przodu nowego modelu touring aż po słupki przednie niewiele różni się wyglądem od limuzyny, część tylna i bagażowa harmonijnie wtapiają się w sportową sylwetkę, niemalże przypominającą coupé. Decydującym czynnikiem estetycznym jest w tym przypadku przestrzeń okien bocznych: przy linii dachu opadającej miękko i łagodnie w kierunku tyłu oraz przy lekko wznoszącej się linii bocznej, przestrzeń okien bocznych wydaje się mała i kompaktowa, zupełnie jak w coupé. Natomiast szeroki słupek D kieruje wzrok ku osi tylnej, wyraźnie podkreślając tylny napęd.
Choć nowy model serii 3 Touring to typowe auto BMW, zarówno pod względem wyglądu, jak i osiągów – mocne, sportowe, kompaktowe – na uwagę zasługuje jego imponująca przestronność: większe niż dotychczas wymiary, jeśli chodzi o długość (4 520 mm, o 42 mm więcej w porównaniu z poprzednim modelem), szerokość (1 817 mm, +78mm), wysokość (1 418 mm, +9 mm) oraz rozstaw osi (2 760 mm, +35 mm), zwiększają poczucie przestrzeni i komfortu jazdy tak w przedniej, jak i tylnej części pojazdu. Poza tym przestrzeń bagażowa zwiększona została o 25 litrów do pojemności 460 litrów, a złożenie siedzeń tylnych, podzielonych odpowiednio w stosunku 60/40, pozwala na wykorzystanie aż 1 385 litrów przestrzeni ładunkowej na prawie płaskiej podłodze załadunkowej.
Poza wymiarami wewnętrznymi ogromne znaczenie odgrywają przeróżne nowatorskie elementy wyposażenia, podkreślające walory jezdne oraz praktyczne korzyści nowego auta typu touring. Pokrywa przestrzeni bagażowej zapewniającą dodatkową ochronę, podnosi się automatycznie podczas otwierania tylnej szyby ułatwiając w ten sposób umieszczanie ładunku w tylnej części. Z kolei decyzja BMW o niewyposażanie auta w standardowe koło zapasowe – seria 3 dostępna jest z oponami typu runflat w standardzie – zaowocowała znacznym zmniejszeniem masy pojazdu oraz większą przestrzenią ładunkową z dodatkowym schowkiem pod podłogą bagażnika.
Opcjonalnie można zamówić dwustronną matę podłogową przestrzeni bagażowej, która z jednej strony ma wypustki pomocne w bezpiecznym mocowaniu ciężkich towarów, oraz plastikową pokrywę z drugiej strony, zabezpieczającą powierzchnię przestrzeni bagażowej przed np. zanieczyszczeniem czy zarysowaniem. Wodoodporna składana skrzynka pod podłogą bagażnika przydatna jest przy przewożeniu takich przedmiotów, jak np. mokre buty, chroniąc elementy bagażnika przed zamoczeniem.
Niezwykła dbałość o szczegóły w BMW widoczna jest wyraźnie w części tylnej – między innymi w zamontowaniu nietypowych dla tej kategorii pojazdów rolet przeciwsłonecznych na tylnych szybach bocznych czy też oddzielnej klimatyzacji dla części tylnej. Również po raz pierwszy w serii 3, w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa aż trojga mogących znajdować się w pojeździe dzieci, oferowane są mocowania do fotelików Isofix, zarówno na przednim siedzeniu pasażera, jak i na zewnętrznych fotelach tylnych. Jeśli kierowca chciałby umieścić fotelik dziecięcy na przednim siedzeniu pasażera odwrotnie do kierunku jazdy, poduszki powietrzne można dezaktywować.
Oprócz korzyści praktycznych przysłowiowa wszechstronność serii 3 Touring wynika również z dążenia do zaspokojenia przeróżnych ludzkich potrzeb: na przykład panoramiczny dach zmienia ten samochód prawie w kabriolet. Dłuższy o pół metra od konwencjonalnego okna dachowego dach panoramiczny może wpuścić nawet o 60 procent więcej świeżego powietrza. Dach ten, o wymiarach 800 milimetrów długości i 745 milimetrów szerokości, oferuje niemal identyczne wrażenia jak podczas jazdy kabrioletem z opuszczonym dachem.
BMW serii 3 Touring wyróżnia się nie tylko niezrównanymi właściwościami jezdnymi. Jest ono również bardzo dynamicznym pojazdem pod każdym innym względem. Rozkład masy na obie osie w stosunku 50:50, napęd na tylną oś, długi rozstaw osi oraz krótkie zwisy przednie i tylne stanowią idealne wprost warunki dla nadzwyczajnej zwinności i bezpieczeństwa jazdy w każdych warunkach.
Dodatkową zaletą jest stworzona dla limuzyny serii 3 aluminiowa oś przednia z podwójnymi przegubami, oferująca optymalną równowagę dynamiki oraz komfortu jazdy również w autach typu touring. Szczególną zasługą nowatorskich rozwiązań użytych w konstrukcji osi jest wyjątkowa stabilność jazdy oraz zadziwiająco niski poziom hałasu. Imponującą zwinność i dynamikę zapewnia z kolei pięciowahaczowa oś tylna, wykonana w lekkiej konstrukcji stalowej, która gwarantuje zarówno precyzyjne prowadzenie koła, jak i wspaniały komfort jazdy.
Modele wyposażone w silniki sześciocylindrowe dostępne są opcjonalnie z aktywnym układem kierowniczym BMW, zmieniającym przełożenie z bardziej bezpośredniego przy mniejszych prędkościach jazdy na mniej bezpośrednie przy większych. Prowadzi to do idealnego rozwiązania konfliktu interesów, tak odczuwalnego w konwencjonalnych układach kierowniczych, dzięki połączeniu nadzwyczajnej zwinności, stabilności oraz komfortu. Podobnie jak w limuzynie BMW serii 3, również i w modelu typu touring aktywny układ kierowniczy został wzbogacony o dwie znaczące cechy: podczas hamowania na powierzchniach o różnej przyczepności aktywny układ kierowniczy stabilizuje pojazd w jeszcze szybszy i bardziej precyzyjny sposób, niż byłby to w stanie zrobić jakikolwiek „normalny kierowca”. Natomiast w przypadku nadsterowności pojazdu układ ten automatycznie kontruje zbyt mocny skręt kół, pozwalając kierowcy na jeszcze łatwiejsze, bezpieczniejsze i zwinniejsze manewrowanie autem przy równoczesnym zredukowaniu interwencji hamulców i sterownika mocy silnika.
Również najnowsza generacja układu dynamicznej kontroli stabilności DSC firmy BMW służy zapewnieniu optymalnego bezpieczeństwa na drodze. W modelach z silnikiem sześciocylindrowym układ DSC występuje nawet z tak przydatnymi funkcjami jak suszenie tarcz hamulcowych na mokrej drodze lub zwiększona gotowość do hamowania poprzez ustawienie tarcz hamulcowych w odpowiedniej pozycji po zdjęciu nogi z pedału gazu. System może także zapobiegać staczaniu się pojazdu do tyłu podczas ruszania na wzniesieniach oraz nurkowaniu po wciskaniu pedału hamulca podczas powolnego, stopniowego wyhamowywania.