Monachium. Klientom szczególnie zafascynowanym wyścigami samochodowymi BMW oferuje limitowaną do 2600 egzemplarzy edycję limuzyny serii 3: BMW 320si. Model specjalny z pakietem sportowym M i 18-calowymi obręczami kół w stylistyce wyścigowej wyposażony jest w wysokoobrotowy silnik czterocylindrowy o pojemności 2 litrów osiągający przy 7000 obr./min moc 127 kW/ 173 KM. Taka moc pozwala uzyskać prędkość maksymalną 225 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy.
Standardowy pakiet sportowy M obejmuje obok sportowego układu jezdnego pakiet aerodynamiczny ze zmodyfikowanymi zderzakami i progami, fotele sportowe, kierownicę skórzaną M, podnóżek M, reflektory przeciwmgielne oraz aluminiowe listwy ozdobne. Do wyposażenia standardowego należą również 18-calowe obręcze kół z ogumieniem mieszanym (225/40R18 i 255/35R18). Obręcze kół "Radial Styling 216" o szerokości 8 i 8,5 cala z logo "BMW Motorsport" pochodzą z auta startującego w wyścigach FIA World Touring Car Championship.
Wyjątkowy charakter BMW 320si sygnalizują błyszczące, chromowane obudowy lusterek oraz chromowane zakończenie rury wydechowej. Kolejnym sygnałem wskazującym na wyjątkowość auta jest czerwony zakres na obrotomierzu zaczynający się dopiero przy 7300 obr./min i sięgający do 8000 obr./min.
Obok sześciu kolorów karoserii, w jakich oferowana jest limuzyna serii 3 z pakietem sportowym M, BMW 320si zamówić można również w zarezerwowanym wyłącznie dla tego modelu kolorze Carbon Black metallic.
Sercem ekskluzywnego modelu jest wysokoobrotowy czterocylindrowy silnik o pojemności 2 litrów osiągający przy 7000 obr./min moc 127 kW/173 KM i uzyskujący przy 4250 obr./min moment obrotowy 200 Nm. W porównaniu z wersją standardową jednostka ta ma większą o 1 mm średnicę cylindrów (85 mm) i mniejszy o 2 mm skok cylindra (88 mm). Tłoki nie pracują w odlewanych żeliwnych tulejach cylindrowych, lecz w łączonych tulejach ze specjalnego stopu aluminiowego. Zespół korbowy różni się od standardowego sztywniejszymi korbowodami i wzmocnioną konstrukcją dwuczęściowej skrzyni korbowej z płytą podstawową.
W silniku wysokoobrotowym zrezygnowano z adaptacyjnego napędu zaworów VALVETRONIC. Zamiast tego silnik ma konwencjonalny układ regulacji skoku zaworów z dwoma umieszczonymi u góry wałkami rozrządu, ciągowymi dźwigienkami zaworowymi i czterema zaworami na cylinder. Mniejsza ilość elementów ruchomych w układzie napędu zaworów gwarantuje w limitowanym modelu, podobnie jak w wersjach wyścigowych, wysoką sztywność i precyzję układu nawet przy ekstremalnie wysokich obrotach.
Głowica cylindrów jest całkowicie nową konstrukcją. Surowe odlewy powstają w odlewni Formuły 1 w zakładach BMW Landshut. Sterowane komputerowo maszyny wykonują obróbkę kanałów dolotowych i wydechowych oraz komór spalania niezwykle precyzyjnie, gwarantując najwyższą jakość powierzchni. Wraz z powiększonymi zaworami i zmodyfikowanym profilem kołnierzy po stronie dolotu i wydechu zapewnia to optymalne wytwarzanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Zapłon wyzwalają specjalne świece zapłonowe sterowane indywidualnymi cewkami zapłonowymi.
Wyższą o ok. 17 kW/23 KM moc silnika uzyskano przez zwiększenie stopnia sprężania z 10,5 do 11,0 :1. Mimo to silnik może pracować na benzynie super (LO 95). Technologie Formuły 1 tkwią również w innych komponentach silnika, jak na przykład w ciągowych dźwigienkach zaworowych. Pokrywane są one w technologii opracowanej specjalnie dla silników BMW Formuły 1.
Czterocylindrowy silnik w nowym modelu specjalnym osiąga maksymalną moc 127 kW/173 KM przy 7000 obr./min. Maksymalna prędkość obrotowa ograniczona jest do 7300 obr./min. Zastosowanie układu ssącego o adaptacyjnej długość kolektora ssącego (DISA) oraz zmiennego układu regulacji faz rozrządu (BI-VANOS) pozwoliło równomiernie zwiększyć moment obrotowy do 200 Nm osiąganych już przy 4250 obr./min.
Ze względu na wysokie obciążenia termiczne w warunkach wyścigowych zoptymalizowano chłodzenie silnika, zwiększając przekroje kanałów szczególnie w głowicy cylindrów. Chłodnica silnika sześciocylindrowego zapewnia zrównoważoną gospodarkę cieplną. Istotnym elementem redukującym masę pojazdu (o ok. 10 kg) w stosunku do BMW 320i jest pokrywa głowicy cylindrów z karbonu CFK. Pokrywa nie tylko demonstruje wyglądem swój sportowy rodowód, ale i przyczynia się do obniżenia środka ciężkości auta przez zmniejszenie masy wysoko położonego elementu konstrukcyjnego silnika.
Silniki montowane są – w przeważającej mierze ręcznie – w zakładach Hams Hall, skąd trafiają do zakładów BMW w Monachium. BMW 320si oferowane jest z kierownicą po lewej lub prawej stronie i przeznaczone jest wyłącznie na rynek europejski.
Skrzynię sześciobiegową BMW 320si zaprojektowano tak, aby prędkość maksymalną 225 km/h można było uzyskać na piątym biegu. Sportowa limuzyna o masie własnej 1350 kg (DIN) przyspiesza od 0 do 100 km/h w jedyne 8,1 sekundy. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na czwartym biegu trwa zaledwie 7,7 sekundy. BMW 320si spełnia oczywiście wszystkie wymogi normy emisji spalin Euro 4, a we cyklu pomiarowym UE zużywa 8,9 l na 100 km.
Nowy limitowany model pomyślany jest tak, aby kierowca mógł cieszyć się autentyczną jazdą typową dla wyścigów samochodowych. Wysokoobrotowy czterocylindrowy silnik reaguje bardzo spontanicznie na naciśnięcie pedału gazu i oferuje jeszcze większą zwinność i dynamikę prowadzenia niż BMW 320i. Auto brzmi soczyście i mocno, co nie oznacza ze dzwięk jest za głośny lub męczący, doskonale reaguje na pedał gazu i bezzwłocznie odpowiada na większe zapotrzebowanie mocy. Kierowcy o sportowym zacięciu docenią ponadto fakt, iż po zdjęciu nogi z gazu hamowanie silnikiem jest intensywniejsze, niż w przypadku silników z układem VALVETRONIC. Spowodowane jest to tym, że dozowanie mocy odbywa się za pośrednictwem konwencjonalnej przepustnicy.
Cechy te w połączeniu z krótkim przełożeniem osi tylnej (4,10) i sportowym układem jezdnym M z ogumieniem mieszanym na 18-calowych felgach sprawiają, że BMW 320si prowadzi się bardzo sportowo, a zarazem bezpiecznie. Równomierny rozkład masy na osie skutkuje neutralnymi właściwościami jezdnymi i wysoką zwinnością. Doświadczeni kierowcy testowi przejechali na BMW 320si jedno okrążenie po legendarnej pętli północnej toru Nürburgring w niespełna 9 sekund.
Odpowiednio do wyższej mocy silnika BMW 320si wyposażono w mocniejszy układ hamulcowy. Z przodu i z tyłu pracują wentylowane hamulce tarczowe o średnicy 16 cali. Samochód wyposażony jest również w większe łożyska kół.
Limitowana do 2600 egzemplarzy produkcja BMW 320si kosztującego 32 150 euro ruszy wiosną 2006 r. Światowa premiera sportowej "trójki" odbędzie się w marcu 2006 r. w ramach Salonu Samochodowego w Genewie. Dealerzy BMW przyjmują zamówienia już od grudnia 2005 r.
Firma Motorsport BMW stworzyła w oparciu o model specjalny BMW 320si auto wyścigowe o mocy 275 KM. Wersja wyścigowa BMW 320si zadebiutuje w roku 2006 w ramach mistrzostw FIA World Touring Car Championship (WTCC) i weźmie udział w kolejnych seriach wyścigów odbywających się w klasie Super 2000. Tym samym BMW będzie kontynuować w następnym roku długoletnią tradycję wyścigów samochodów seryjnych.
Żadna inna dyscyplina nie przyniosła BMW tylu zwycięstw, co wyścigi samochodów turystycznych. Dwadzieścia cztery tytuły mistrza Europy pod patronatem FIA oraz zwycięstwo w jedynych dotychczas oficjalnych mistrzostwach świata w 1987 r. oraz we wznowionych mistrzostwach w 2005 r. – to imponujący bilans osiągnięć marki BMW. W ostatnich dwóch latach BMW zwyciężało na 320i w Mistrzostwach Europy Samochodów Turystycznych w klasyfikacji producentów, a w roku 2004 zdobyło również tytuł w klasyfikacji kierowców.
W roku 2005 do Monachium trafił tytuł mistrza świata zarówno w klasyfikacji producentów jaki i kierowców (Andy Priaulx). To pasmo sukcesów będzie teraz kontynuować wyścigowa wersja BMW 320si.