Togliatti. W dniu 23 września 2002 r. w Togliatti, w trakcie uroczystej ceremonii z udziałem przedstawicieli rosyjskiego rządu, John F. ("Jack") Smith, Jr., Prezes General Motors Corporation, oficjalnie zainaugurował rozpoczęcie produkcji w nowym zakładzie, działającym w ramach Joint Venture GM-AvtoVAZ. Uroczystość miała miejsce w nowo powstałej fabryce, którą opuścił pierwszy Chevrolet Niva.
Chevrolet Niva reprezentuje nowy poziom jakości i wartości na rosyjskim rynku. Ten mały pojazd terenowy o napędzie na cztery koła, powstał w oparciu o lokalne osiągnięcia i jest produkowany w nowoczesnym zakładzie w Togliatti. Osiągnie on cenę około 8000 USD, co uplasuje go w największym segmencie rosyjskiego rynku.
"Fakt, że raptem 15 miesięcy temu podpisaliśmy umowę o współpracy, a już dziś stoimy tutaj, w tej nowoczesnej fabryce, która właśnie rozpoczyna produkcję całkowicie nowego pojazdu, jest dowodem determinacji i poświęcenia tych wszystkich, którzy są zaangażowani w realizację tego projektu" stwierdził Jack Smith. "Przedsięwzięcie to jest dowodem ogromnego znaczenia, jakie przywiązujemy do obecności na rynku rosyjskim – przy pełnym wykorzystaniu lokalnej wiedzy, doświadczeń i zasobów".
W pierwszym, pełnym roku produkcyjnym GM-AvtoVAZ JV wyprodukuje 35 000 Chevroletów Niva. Do 2005 roku produkcja osiągnie poziom 75 000 pojazdów rocznie. Niva będzie sprzedawana w Rosji już w tym roku, a od października 2003 roku będzie także eksportowana do Europy, na Bliski Wschód, do Azji i Ameryki Łacińskiej.
Do końca 2002 roku w zakładzie w Togliatti zatrudnienie znajdzie około 400 osób. Po osiągnięciu pełnej mocy produkcyjnej poziom zatrudnienia wzrośnie do 1200 pracowników, z czego około 600 będzie zatrudnionych na zasadzie kontraktów. Ponadto około 2000 osób będzie zatrudnionych w zakładach kooperujących.
Joint Venture GM-AvtoVaz to współpraca GM, AvtoVaz i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOiR). Nakładami o wartości 332 milionów USD osiągnęła ona miano największej inwestycji zagranicznej w rosyjskim przemyśle samochodowym. Zgodnie z warunkami zawartej umowy, GM i AvtoVAZ mają po 41,5 procent udziałów w spółce, zaś pozostałe 17 procent jest własnością EBOiR.