...marek Chrysler, Jeep® i Dodge adresowana jest do tych klientów, których obchodzi przyszłość naszej planety i pragną o nią zadbać.
Swoją wizję przyszłości pojazdów o napędzie elektrycznym Chrysler LLC prezentuje na 79 Salonie Samochodowym w Genewie – pokazując po raz pierwszy w Europie samochód koncepcyjny Chrysler 200C EV oraz prototypowy Dodge Circuit EV.
Obie te konstrukcje – podobnie jak nowy Jeep Patriot EV, Chrysler Town & Country EV oraz Jeep Wrangler Unlimited EV potwierdzają ogromne zaangażowanie firmy w intensywny rozwój oraz rychłe wprowadzenie na rynek szerszej gamy nowoczesnych pojazdów o napędzie elektrycznym z logo Chrysler, Jeep i Dodge.
„Naszym celem jest oferowanie twórczych rozwiązań wobec wyzwań jakie stoją przed klientelą w skali międzynarodowej” – powiedział Michael Manley, wiceprezes Chrysler LLC ds. sprzedaży światowej i globalnego planowania produktu – „Napęd elektryczny jest według nas zasadniczym kierunkiem rozwojowym czystych ekologicznie pojazdów dla całej gamy produktowej. Przynajmniej jeden z tych pojazdów zamierzamy wprowadzić na rynki Ameryki Północnej w roku 2010, a do Europy już wkrótce później.”
Koncepcja samochodu Chrysler 200C EV łączy prowokującą stylizację i najnowocześniejsze rozwiązania, sugerując charakter sportowego sedana nowej generacji marki Chrysler. Jest również świadectwem wiodącej pozycji firmy Chrysler w zakresie technologii infotainment. Jest to pojazd o wydłużonym zasięgu (ReEV), który może pokonać dystans 64 kilometrów „na samej elektryczności” – przy zasięgu całkowitym 644 kilometrów.
Marka Dodge występuje z najnowszą wersją samochodu sportowego o napędzie czysto elektrycznym – Dodge Circuit EV. Pojazd ten odznacza się nową, brawurową stylizacją nadwozia oraz zmodernizowanym wystrojem wnętrza i posiada zasięg 241 – 322 kilometrów przy zerowym zużyciu paliwa i zerowej emisji spalin.
„Bogate portfolio prototypów o napędzie elektrycznym świadczy dobitnie, iż Chrysler już wkrótce będzie w stanie oferować naszym klientom szereg seryjnych pojazdów elektrycznych.” – potwierdził Frank Klegon, wiceprezes Chrysler LLC ds. rozwoju produktu – „Nasza strategia przewiduje stworzenie szerokiej gamy samochodów z napędem elektrycznym ENVI, którymi można jeździć czysto i cicho, a więc odpowiedzialnie i w sposób przyjazny wobec środowiska naturalnego.”
Chrysler ENVI Prace badawczo-rozwojowe nad pojazdami o napędzie czysto elektrycznym (Electric Vehicles) oraz elektrycznym o wydłużonym zasięgu (Range-extended Electric Vehicles) prowadzone są przez ENVI – wewnętrzną organizację Chryslera, której zadaniem jest przygotowanie produkcji pojazdów z napędem elektrycznym oraz rozwój pochodnych rozwiązań i technologii. Nazwa ENVI to cztery pierwsze litery słowa „environmental” oznaczającego m.in. troskę o środowisko naturalne człowieka.
ENVI jest wielo-tematyczną organizacją w strukturach Chryslera o dużej skuteczności działania, mającą dostęp do wszelkich zasobów koncernu pod kątem szybkiej proliferacji pojazdów o napędzie elektrycznym.
„Zadaniem ENVI jest popularyzacja pojazdów elektrycznych na rynku, radykalnie zmieniając stosunek konsumentów do tej technologii.” – mówi Lou Rhodes, wiceprezes Chrysler LLC ds. inżynierii pojazdów i szef ENVI – „Nasze pojazdy z napędem ENVI umożliwią niezależność od stacji benzynowych i tradycyjnej, skomplikowanej obsługi, oferując w zamian nowy, bardziej społecznie odpowiedzialny model eksploatacji – niezwłocznie dostępny moment obrotowy, cichą i płynną pracę napędu oraz oszczędność paliwa, czyli wszystko to, czego brakuje dzisiejszym silnikom spalinowym.
ENVI nadaje konkretny kształt i wizję transportu elektrycznego lecz idzie jeszcze dalej. Współpracując z dostawcami elektryczności i producentami akumulatorów budujemy przekonanie do pojazdów elektrycznych. Przekonanie to już wkrótce pozwoli bez oporów czy obaw korzystać z przyjaznej środowisku i jakże intuicyjnej mobilności.”
Zaletą pojazdów ENVI o napędzie typu ReEV oraz czysto elektrycznym jest znaczne ograniczenie zależności od paliw kopalnych i redukcja emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Chrysler LLC przygotowuje się do zastosowania technologii ENVI w pojazdach każdej ze swych trzech marek, zarówno w platformach przednio- oraz tylno-napędowych jaki i ramowych z napędem 4x4.
„Tak jak już pokazaliśmy na przykładzie prototypów z napędem ENVI, Chrysler przyspiesza prace nad zastosowaniem energii elektrycznej w sportowych autach marki Dodge, niezawodnych i wszechstronnych pojazdach Jeep oraz w słynnych z komfortu i funkcjonalności samochodach marki Chrysler.” – stwierdził Lou Rhodes.
Technologia napędu elektrycznego Chryslera
Pojazdy o napędzie elektrycznym ENVI posiadają tylko trzy zasadnicze komponenty: napędzający koła jezdne silnik elektryczny, zasilającą ten silnik baterię zaawansowanych akumulatorów litowo-jonowych oraz moduł kontrolujący przepływ energii.
„Dzięki technologii ENVI użytkownik otrzymuje pojazd, który w ogóle nie emituje spalin i dysponuje zasięgiem 241-322 km.” – mówi dalej Lou Rhodes – „Pojazdy o napędzie elektrycznym są wyrazem społecznej odpowiedzialności za środowisko naturalne, pozwalają zmniejszyć zależność od importowanej ropy i skończyć z płaceniem rachunków za paliwo, a wszystko to bez szkody dla osiągów czy funkcjonalności.”
Efektem wdrożenia technologii ENVI będzie całkowicie odmienny model użytkowania pojazdu charakteryzującego się natychmiastowym przyspieszeniem i niezwłoczną reakcją na polecenia kierowcy. To właśnie napęd elektryczny tworzy nowy standard cichej, płynnej i paliwo-oszczędnej pracy samochodu nowej generacji.
Ładowanie akumulatorów w pojazdach czysto elektrycznych Chryslera jest proste – wystarczy włożyć wtyczkę do standardowego, domowego gniazdka 110V. Czas ładowania można skrócić o połowę używając prądu o napięciu 220V.
Napęd elektryczny o wydłużonym zasięgu (ReEV)
Konstrukcja samochodu o wydłużonym zasięgu (ReEV) łączy elementy pojazdu o napędzie czysto elektrycznym ENVI z niewielkim agregatem prądotwórczym (silnik spalinowy i zintegrowany generator elektryczny), który zasila system napędu elektrycznego w razie potrzeby. Układ ten pozwala wykorzystywać wszelkie zalety pojazdu elektrycznego przy całkowitym zasięgu jazdy typowym dla współczesnego silnika benzynowego – bez uszczerbku dla osiągów pojazdu.
Pojazdy z napędem ReEV w technologii ENVI mają zasięg 64 kilometrów, korzystając wyłącznie z energii elektrycznej – przy zerowym zużyciu paliwa i zerowej emisji spalin. Agregat prądotwórczy jest w stanie wytworzyć wystarczającą ilość energii elektrycznej, by zasięg pojazdu wydłużyć do 644 kilometrów. Przejście na technologię ReEV jest więc wyrazem odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego – bez rezygnacji z osiągów, komfortu lub funkcjonalności użytkowanego pojazdu.
Sposób i czas ładowania akumulatorów w pojazdach typu ReEV jest identyczny jak w pojazdach ‘czysto elektrycznych’ i wymaga jedynie dostępności do gniazdka prądowego o napięciu 110 lub 220 V.