...w zakresie wzornictwa i dostrojenia zawieszenia, Cruze jest wprowadzany do masowej produkcji w marcu i będzie zwiastunem wprowadzenia serii nowych produktów o wspólnym wzornictwie i standardach jakości. Chevrolet jest przekonany, że wprowadzeniem Cruze'a ustalił nowe standardy dla produktów chcących konkurować w tym segmencie rynku.
Wzornictwo zewnętrzne
Wielonarodowy zespół projektantów, utworzony w Korei z udziałem kolegów z Niemiec, Stanów Zjednoczonych i Australii, otrzymał zadanie stworzenia całkowicie nowego kompaktowego sedana, który doda energii marce Chevrolet.
„Naszym celem było działanie rewolucyjne, a nie ewolucyjne," mówi Taewan Kim, wiceprezes Centrum Projektowego GM DAT w Korei. Zarówno w przypadku wnętrza jak i wyglądu zewnętrznego Cruze'a, nasz zespół opracował nowy globalny styl projektowania dla marki Chevrolet, wprowadzając świeże elementy wizualne przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału w wyrażaniu tradycyjnego wzornictwa, będącego sygnaturą Chevy, w nowy sposób.
Wygięta linia dachu, rozciągająca się od stromo pochylonej szyby przedniej do smukłych słupków tylnych, definiuje zewnętrzne cechy stylistyki Cruze'a. W połączeniu ze stosunkowo krótką półką tylną, po raz pierwszy daje to wygląd podobny do czterodrzwiowego coupe przeznaczonego dla tego segmentu rynku.
Będąc szerszym i dłuższym niż jego poprzednik, Cruze ma sylwetkę osadzoną blisko ziemi z kołami umieszczonymi przy zewnętrznych krawędziach zgrabnie zarysowanego nadwozia. Wyrazista wklęsła linia progu przepływa wzdłuż boków samochodu do pokrywy bagażnika i przyjęto, że będzie ona nową sygnaturą wzornictwa Chevy.
Stanowiąca sygnaturę tej marki dwuczęściowa kratka wlotu powietrza nosi logo Chevy. Jest ona otoczona przez rzucające się w oczy obudowy świateł przednich, z detalami dającymi 'efekt klejnotu', które jak strzały sięgają ku górze, do zaostrzeń w zderzakach przednich. Stylizacja tyłu obejmuje zamontowane na płasko zespoły świateł tylnych, każdy wyprofilowany z dwiema okrągłymi kształtkami, stanowiącymi echo tradycyjnego motywu stylistycznego podwójnych świateł Chevy.
Smukłemu wyglądowi towarzyszy konkurencyjny współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,31 oraz jakość wykonania detali typowy dla produktów z wyższego przedziału cenowego. Najlepsze w tej klasie pasowanie i wykończenie szczelin między płytami i liniami zakończeń przyczynia się do uzyskania wyglądu jakby „wyciosanego z litej bryły".
„Jest to samochód „z najwyższej półki" o mocnym charakterze i wspaniałej postawie." - dodaje Taewan Kim. „Sądzimy, że będzie się on wyróżniał wśród swoich konkurentów."
Stylistyka i właściwości wnętrza
Ukazująca sportowe, a zarazem przytulne otoczenie, pięciomiejscowa kabina jest charakterystyczna dzięki harmonijnym, falistym liniom i zastosowaniu ziarnistych, miękkich w dotyku materiałów. Jest to wysokiej jakości rozwiązanie, które wykracza poza segment aut kompaktowych średniej klasy.
Wiodące w tej klasie właściwości obejmują wpasowane na płasko panele, z wyjątkowo małymi tolerancjami szczelin oraz dużą przestrzeń na nogi, głowę i ramiona pasażerów siedzących z tyłu, pomimo opadającej linii dachu.
Tematem przewodnim stylistyki wnętrza jest nowoczesne przedstawienie tradycyjnego Chevy - rozplanowanie 'bliźniaczego kokpitu' modelu Corvette, motywu, którego przeznaczeniem jest przybliżenie kierowcy i pasażerowi możliwości wspólnego odczuwania wrażeń. Po każdej stronie znajduje się wybór kolorowych tkanin lub ziarnistych płyt winylowych, które są uzupełniane przez dopasowane wstawki w siedzeniach i opaskach drzwi.
Centralnym punktem symetrii 'bliźniaczego kokpitu' jest wbudowana konsola centralna, mieszcząca wyświetlacze i elementy regulacyjne urządzenia audio i klimatyzatora. Jest ona zamontowana pod małym kątem i ma falistą, swobodną formę, która eliminuje linie proste i tradycyjne obramowania paneli wyglądające jak ramki obrazów.
Przy projektowaniu głównego zespołu przyrządów zastosowane było komputerowe projektowane przestrzenne. Analogowe tarcze wskaźników są podświetlane przez diody LED w celu zapewnienia wyrazistego i świeżego oświetlenia w kolorze białym i jasnoniebieskim.
W porównaniu do poprzednika, głównym ulepszeniem siedzeń w Cruze jest zastosowanie konstrukcji z siatki drucianej w celu bardziej równomiernego rozprowadzenia ciężaru, twardszej pianki wypełniającej i głębszych wytłoczeń w samych siedzeniach i oparciach, zarówno z przodu jak i z tyłu.
Siedzenia tkaninowe zawierają wysokiej jakości szew o ściegu francuskim, który zapewnia doskonałą trwałość i eliminuje możliwość rozciągania z czasem ściegu. Tapicerka skórzana, z podgrzewanymi siedzeniami przednimi, stanowi opcję w najwyższych specyfikacjach wariantu LT.
Zakres regulacji przód/tył siedzeń przednich został zwiększony o około 50 mm, dając najdłuższą drogę przesunięcia foteli w segmencie samochodów kompaktowych klasy średniej.
Ręcznie regulowana klimatyzacja jest opcjonalna dla wariantu podstawowego i LS, a dwustrefowa klimatyzacja automatyczna jest standardowa w specyfikacji LT. Układ filtracji przeciwpyłowej i przeciwzapachowej, który oczyszcza powietrze wpływające do kabiny pasażerskiej, jest standardowym wyposażeniem w całej gamie, podobnie jak podgrzewana szyba tylna.
Urządzenie audio, z radiową sygnalizację cyfrową (RDS), funkcją odtwarzania MP3, dwukolorowym wyświetlaczem graficznym jest wyposażeniem standardowym w wariantach podstawowych i LS. W modelu LT dodany jest również wbudowana w panel wskaźników automatyczna zmieniarka na 6 dysków CD i gniazdo USB do iPoda w konsoli centralnej. Oparty na DVD system nawigacyjny jest oferowany we wszystkich specyfikacjach i zawiera on 7-calowy wyświetlacz kolorowy, pierwszy w tym segmencie Chevroleta.
Struktura i systemy bezpieczeństwa
Konstrukcja nadwozia Cruze jest najsztywniejsza w swojej klasie, przy sztywności skręcania o 140% większej niż u jego poprzednika. Ta zwarta, mocna struktura jest kluczem do tłumienia hałasów, drgań i nierówności (NVH), jak również zagwarantowania dobrych osiągów w zakresie bezpieczeństwa wypadkowego, jak i optymalnych właściwości w zakresie jazdy i obsługi.
Samochód został opracowany we współpracy pomiędzy zakładami GM w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Australii i Korei. „W kluczowych obszarach, takich jak konstrukcja nadwozia, zawieszenie, bezpieczeństwo i układy elektryczne, oparliśmy się na najlepszej praktyce GM z całego świata," powiedział Peter Mertens, dyrektor GM ds. globalnej linii pojazdów kompaktowych.
Konstrukcja nośna jest jednolitą konstrukcją utworzoną z belek stalowych, elementów tłoczonych i przekrojów skrzynkowych. Ogólna sztywność skręcania wynosi 17,66 kNm na stopień odchylenia. Około 65% konstrukcji składa się ze stali o wysokiej wytrzymałości (HSS - high-strength steel), w przybliżeniu o 50% więcej niż w wypadku jego poprzednika. W całej konstrukcji jest również zastosowanych około 30% więcej zgrzewów punktowych.
Efektywne drogi rozprowadzenia obciążeń zapewniają maksymalną ochronę użytkowników w przypadku uderzenia z każdego kierunku. Pełnej długości belki i wzmocnienia progów, słupków „B" i słupków „A", dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości oraz specjalnemu hartowaniu, przyczyniają się do uzyskania doskonałej wytrzymałości pojazdu w razie wypadku.
Pochłaniające energię przednie i tylne strefy zgniotu są zaprojektowane tak, aby deformowały się możliwie jak najefektywniej w celu utrzymania integralności przestrzeni dla użytkowników chronionej przez klatkę bezpieczeństwa wzmocnioną elementami o przekroju rurowym, które obramowują otwory drzwiowe i podpierają dach. Kombinacja jednoelementowej struktury bocznej z belkami drzwi z ultra wytrzymałej stali również zapewnia efektywną ochronę przed uderzeniami bocznymi.
Przy prędkościach, do 4 km/h, powłoki zderzaka przedniego i tylnego są przeznaczone do wchłonięcia małych energii uderzeń, pomagając w minimalizacji uszkodzeń nadwozia.
Oprócz minimalizacji hałasów i drgań, sztywna konstrukcja ułatwia izolowanie resztkowego hałasu od układu napędowego, jezdni i wiatru, w celu zapewnienia jeszcze większego komfortu wewnątrz kabiny. Cruze uzyskał oceny poziomu hałasu wewnątrz kabiny oraz hałasu pochodzącego od wiatru plasujące się pośród najlepszych w swojej klasie dla kompaktowych sedanów w segmencie aut klasy średniej.
Trójpunktowe pasy bezpieczeństwa są zastosowane w przypadku wszystkich pięciu siedzeń. Oprócz przednich poduszek powietrznych kierowcy i pasażera, kurtynowe poduszki powietrzne, boczne poduszki powietrzne w krawędziach oparć przednich siedzeń, składany w razie zderzenia zespół pedałów i czujniki dachowania są montowane jako wyposażenie standardowe. Aktywne środki bezpieczeństwa obejmują ABS, kontrolę trakcji (TCS) i opcjonalną elektroniczną kontrolę stabilności (ESC).
Układ napędowy
Całkiem nowe silniki benzynowe i wysokoprężne silniki dla tego modelu obejmują jednostki benzynowe 1,6 i 1,8-litrowe, wykonane w całości z aluminium, oraz 2,0-litrowy diesel z turbosprężarką i 16 zaworami.
Oba silniki benzynowe charakteryzują się układem zmiennych faz rozrządu zarówno po stronie wlotowej jak i wydechowej. Silnik 1,6-litrowy rozwija maksymalną moc 113 KM/83 kW przy 6 400 obr./min. i szczytowy moment obrotowy 153 Nm przy 4 200 obr./min.
Wersja 1,8-litrowa oferuje jeszcze większe osiągi, z 141 KM/104 kW przy 6 200 obr./min. i szczytowym momentem obrotowym 176 Nm przy 3 800 obr./min., włącznie z 85% przy zaledwie 2 000 obr./min. rosnących do 6 300 obr./min. W kategoriach mocy wyjściowej na litr, ten silnik znajduje się wśród najwydajniejszych na rynku.
Przy manualnej skrzyni biegów, te silniki zapewniają przyspieszenie od zera do 100 km/h w ciągu odpowiednio 12,5 oraz 10 sekund, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,7 oraz 6,8 l/100 km.
Nowy, 16-zaworowy, 2,0-litrowy silnik wysokoprężny z turbosprężarką doładowującą, rozwijający 150 KM/110 kW, zwiększa moc samochodu przy jeszcze większej oszczędności. Poprawiona ekonomika zużycia paliwa - 5,6 l/100 km w cyklu mieszanym - oferuje możliwość jazdy z zasięgiem ponad 1.000 km. Standardowo jest on wyposażony w bezobsługowy wydechowy filtr cząsteczek.
Konstrukcja z układem „common rail" i wtryskiem wielopunktowym obejmuje turbosprężarkę doładowującą o zmiennej geometrii łopatek wirnika (VGT). Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 320 Nm przy zaledwie 2.000 obr./min., ten silnik umożliwia przyspieszenie od zera do 100 km/h w ciągu 10 sekund oraz, co bardziej imponujące, od 80 do 120 km/h w 12,5 sek. Na piątym biegu. W końcu tego roku dołączy do niego wersja o mocy 125 KM/92 kW.
Silnik 1,6-litrowy jest montowany standardowo w wariantach podstawowym i LS, podczas gdy silnik 1,8-litrowy jest standardowy dla wersji LT i opcjonalny dla LS. Oba są dostępne z manualną skrzynią pięciobiegową lub nową sześciobiegową skrzynią automatyczną, pierwszą w segmencie Chevroleta.
2,0-litrowy silnik wysokoprężny z turbosprężarką doładowującą jest montowany tylko w wariantach LT, a wersja 125 KM/92 kW będzie oferowana wraz z wariantami podstawowym i LS. Oba te silniki są dostępne tylko z manualną skrzynią biegów.
We wszystkich wersjach silnikowych, uniwersalna przednia rama pomocnicza, stanowiąca podstawę montażową silnika i skrzyni biegów, jest zamocowana w swoim położeniu za pomocą czterech tulejek gumowych. Ten 'izolowany' montaż pomaga w zmniejszeniu przenoszenia drgań od silnika i hałasu od jezdni do wnętrza kabiny.
Zawieszenie, hamulce, układ kierowniczy
Układy zawieszenia, hamulcowy i kierowniczy Cruze zostały opracowane na europejskich drogach w celu spełnienia wymagań europejskich klientów. Charakteryzujący się wyważeniem pomiędzy zwrotnością a komfortem jazdy, Cruze oferuje kierowcy wysoki stopień 'zespolenia' z samochodem równocześnie zapewniając łatwe i płynne prowadzenie.
W porównaniu do swojego poprzednika, Cruze korzysta z większej powierzchni, co przyczynia się do stabilniejszego prowadzenia. Rozstaw kół przednich jest zwiększony do 1.544 mm (o 64 mm) a rozstaw kół tylnych do 1.558 mm (o 78 mm), podczas gdy wynoszący 2.685 mm rozstaw osi jest o 85 mm większy. Proporcjonalnie większy wzrost rozstawu kół zapewnia samoistnie lepsze właściwości w zakresie przyczepności do jezdni.
Zawieszenie przednie oparte jest na kolumnach McPhersona z kompensacją obciążeń bocznych. Przednia rama pomocnicza gwarantuje pewną, przewidywalną lokalizację dolnych wahaczy trójkątnych. Tulejki hydrauliczne - rozwiązanie powszechnie spotykane w droższych pojazdach - są użyte w celu zapewnienia większego stopnia izolacji prowadzenia i bardziej kontrolowanej absorpcji obciążeń pochodzących od nawierzchni drogi.
Z tyłu zastosowany jest zaawansowany układ belki skrętnej z wahaczami wzdłużnymi. Oprócz umożliwienia konsekwentnej regulacji nachylenia kół, ten system zawieszenia oferuje oszczędność miejsca i masy, co ma znaczenie w wypadku aut kompaktowych klasy średniej.
Belka skrętna, o dwuściennym profilu o kształcie litery „U" jest zamocowana do wahaczy wzdłużnych przy użyciu opatentowanego procesu spawania w ‘łuku magnetycznym'. Ta technologia produkcyjna pozwala na zmienianie grubości belki skrętnej oraz stosowanie różnych kątów mocowania w zależności od różnych silników i mas pojazdów, co ułatwia dokładną regulację ustawień stopnia toczenia (roll-rate) i skoku (roll-steer).
Hamulce tarczowe, wentylowane z przodu i pełne z tyłu, są zastosowane we wszystkich kołach. Działający na wszystkie koła system ABS (Anti-lock Braking System), system kontroli trakcji (TCS Traction Control System) oraz elektroniczny układ dystrybucji siły hamowania (EBD - Electronic Brake force Distribution), który steruje rozdziałem siły hamowania między przodem i tyłem, znajdują się na wyposażeniu jako standard.
Elektroniczna kontrola stabilności (ESC - Electronic Stability Control), także oferowana w standardowym wyposażeniu, wykorzystuje funkcje zarówno ABS jak i TCS do delikatnego przeciwdziałania nadmiernym lub błędnym reakcjom kierowcy. Jest ona również użyteczna, pomagając kierowcy w utrzymaniu kontroli nad pojazdem w trakcie gwałtownych manewrów.
Zębatkowa przekładnia kierownicza jest wspomagana hydraulicznie i działa bardzo szybko przy mniej niż trzech obrotach koła kierownicy koniecznych do skrętu od końca do końca.