Jest tak samo radosny i stylowy, jak i funkcjonalny. Oferuje zarówno styl i najnowsze wyposażenie audio-informacyjne, jak i praktyczność, niskie zużycie paliwa i niską emisję gazów. Charakteryzuje się bardzo korzystnym stosunkiem wartości do ceny.
Stworzony specjalnie dla rozwijającego się segmentu samochodów mini, który odnotowuje największy wzrost na rynku motoryzacyjnym na całym świecie, jest swego rodzaju nowością, z uwagi na to, iż został tak zaprojektowany, aby trafić w gusta osób kupujących samochody niezależnie od miejsca zamieszkania, od Azji przez Europę, Afrykę, Australię aż po obie części Ameryki.
W pierwszym kwartale 2010 r., kiedy Spark pojawi się w salonach Chevroleta w Europie, przekroczy oczekiwania wielu osób, które chcą kupić mały samochód. Jest to szybko rosnąca, zróżnicowana grupa klientów. W 2009 r. sprzedaż w segmencie mini, inaczej zwanym segmentem A, nadal rosła i obecnie stanowi już prawie 10 procent całego europejskiego rynku samochodów osobowych (wzrost z 6,5% w 2008 i niecałych 5% w 2005 r.).
Spark od początku był opracowywany i projektowany w stylu ostrym i pełnym wyrazu, a jednocześnie tak, aby oferował wyjątkową przestronność i praktyczność. Niewiele samochodów o takim niewielkim obrysie oferuje pięcioro drzwi, pięć siedzeń i sporo powierzchni ładunkowej do wykorzystania.
„Spark jest takim samochodem, którego unikalny design z pewnością będzie zwracał na siebie uwagę”, powiedział Wayne Brannon, prezes i dyrektor zarządzający Chevrolet Europe. „Sądzimy, że uszczęśliwi on wielu kierowców dzięki swojej funkcjonalności oraz zdolności do dynamicznej jazdy. Spark oferuje znakomitą ekonomikę i możliwości manewrowania.”
Atrakcyjność Sparka wynika w dużej mierze z jego stylistyki.
„Od początku zmierzaliśmy do zrewolucjonizowania rozmiaru i stylistyki”, wyjaśnia Taewan Kim, szef zespołu projektowego Sparka i wiceprezes ds. designu w GM DAT (GM Daewoo Auto & Technology Co.). „Zamiast stosować dość często spotykane podejście typu „ładny i milutki”, chcieliśmy, aby Spark był nieco bardziej agresywny, ostry, rzucający się w oczy. Miał wspaniale wyglądać pod każdym kątem i wywoływać radosne podniecenie.”
Zewnętrzny wygląd Sparka odznacza się sylwetką typu „koła na zewnątrz, nadwozie do wewnątrz”, a linia dachu o kształcie pojedynczego łuku podkreślona jest przez mocne, czyste boki nadwozia pozbawione nakładek. Wygląd jest elegancki, ciekawy i niewątpliwie bardziej przypominający wyższą sferę rynku niż szereg rywali z grupy samochodów mini. Ta precyzja i dbałość o szczegóły nie są jedynie domeną karoserii. Utrzymując przykładny poziom wykonawstwa, kabina Sparka sama w sobie stanowi wzorcowy przykład sztuki projektowania. Użytkownicy Chevroleta będą cieszyć się komfortem, przestronnością i łatwymi w użyciu elementami sterującymi, o unikalnym w tym segmencie stylu.
Centralnym punktem kabiny jest tablica przyrządów w stylu motocyklowym, osadzona na górze kolumny kierownicy; dostarcza ona wszystkich istotnych informacji w sposób zwarty, a jednocześnie czytelny. Analogowemu prędkościomierzowi towarzyszy cyfrowy obrotomierz, dokładnie tak jak w motocyklu. Wszystkie elementy kontrolne podświetlane są przy włączonych reflektorach na jasnoniebieski kolor. Wyposażenie audio jest kwestią wyboru, klienci Sparka mogą cieszyć się swoją ulubioną muzyką, słuchając radia, płyt CD, plików MP3 lub podłączając przenośny odtwarzacz do portu USB lub gniazda wejściowego Aux-in.
Jednakże nie tylko ostra stylistyka sprawia, że Spark znakomicie pasuje do miasta. Jego wymiary, sposób prowadzenia i możliwości manewrowania idealnie przystają do miejskiego stylu życia. Nowy model Chevroleta ma kompaktowe wymiary: przy 3640 mm długości i 1597 mm szerokości łatwo dopasuje się do ciasnych przestrzeni miejskich. Spark ma zwiększoną dynamikę oraz prężną, czułą charakterystykę prowadzenia, w której sercu znajduje się bardzo sztywna konstrukcja integralnej ramy nadwozia, zaprojektowana w celu poprawienia dynamicznych osiągów samochodu oraz zapewnienia kierowcy podwyższonego poczucia stabilności, solidności i pewności panowania nad jazdą.
„Tak opracowaliśmy Sparka, aby kupujący otrzymał za swoje pieniądze więcej samochodu”, powiedział główny inżynier Jack Keaton. „Jesteśmy dumni z wysokich standardów wykonania i wykończenia, jakie udało się nam osiągnąć. Spark jest świetnie wyposażony pod względem bezpieczeństwa oraz, co najważniejsze, można nim doskonale manewrować i daje wiele przyjemności z jazdy.”
Zawieszenie ma tradycyjny, lecz efektywny układ – kolumny McPhersona z przodu oraz oś z wahaczem złożonym (belką skrętną) z tyłu to kombinacja, która pozwala na uzyskanie neutralnych, przewidywalnych charakterystyk prowadzenia. Spark jest zwinny przy jeździe miejskiej, ale również pewny przy większych prędkościach.
Jest dostępny z elektroniczną kontrolą stabilności (ESC – Electronic Stability Control), zapewniającą nadzwyczajne korzyści w zakresie bezpieczeństwa i kierowania samochodem, z możliwościami elektronicznej kontroli hamowania i sterowania przeniesieniem napędu, aby zapewnić precyzyjne zdolności hamowania bez blokowania kół, jak również wyjątkową stabilność trzymania się toru jazdy.
Oczywiście nawet najlepszy kierowca w najbardziej dynamicznym samochodzie może czasami znaleźć się w sytuacji, w której kolizja staje się nieunikniona, więc mając to na uwadze, już od samego początku Spark był projektowany jako samochód o wysokim poziomie bezpieczeństwa biernego.
Prawie 60 procent konstrukcji samochodu zawiera nowoczesną stal, o różnym poziomie sztywności oraz wbudowane strefy zgniotu. Szyny i dolna rama komory silnika zostały zaprojektowane tak, aby pochłaniały energię uderzenia przy równoczesnym utrzymaniu możliwie największych obciążeń w czasie załamywania się, podczas gdy strefa przejściowa dookoła podstawy słupków przednich (A) i przegrody przedniej efektywnie rozprowadza energię uderzenia dookoła przedziału pasażerskiego.
Podobne strefy zgniotu są z tyłu przy zbiorniku paliwa i jego połączeniach, zaprojektowanych w sposób minimalizujący możliwość rozszczelnienia. Dodatkowo, tylne obciążenia udarowe są pochłaniane przez mocną tylną belkę poprzeczną.
Wysoki poziom ochrony pasażerów jest jeszcze bardziej podniesiony przez zastosowanie podwójnych przednich poduszek powietrznych, bocznych poduszek kurtynowych oraz dodatkowych, montowanych w fotelach poduszek powietrznych na wysokości brzucha i klatki piersiowej, napinaczy pasów bezpieczeństwa i systemu wycofywania pedałów, który w wypadku kolizji od przodu wyciąga skrzynkę z pedałami na zewnątrz z przedziału pasażerskiego, co zmniejsza ryzyko zranienia dolnych części nóg.
Chevrolet Spark otrzymał mocne cztery gwiazdki w wynikach testów bezpieczeństwa EuroNCAP, uzyskując wynik 69 na 100 możliwych do zdobycia punktów, a do maksymalnej oceny pięciu gwiazdek zabrakło mu zaledwie jednego punktu.
W samochodach Spark od początku będą dostępne dwa silniki benzynowe o pojemności skokowej 1,0 i 1,2 litra. Mają one podobną konstrukcję. Blok żeliwny i głowicę z dwoma wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder. Charakteryzują się wielopunktowym wtryskiem paliwa i spełniają wymogi normy Euro 5, dotyczącej emisji spalin. Oba silniki są montowane z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.
W obydwu silnikach zastosowano zaawansowaną technologię, taką jak dezaktywacja otworów wydechowych w celu poprawienia recyrkulacji gazów, co prowadzi do optymalnej wydajności zużycia paliwa i stabilności na wolnych obrotach. Łańcuch rozrządu za¬pewnia długą żywotność oraz niskie wymagania obsługowe i koszty utrzymania. Spark zużywa tylko 5,1 litra paliwa na 100 km i emituje 119 g/km CO2.
Praktyczność jest również dużym plusem. Na zewnątrz Chevrolet Spark może nie wydawać się zbyt duży, ale dzięki przemyślanemu projektowi zyskuje na przestronności wewnątrz.
Kierowca i pasażer na przednich siedzeniach korzystają z przestrzeni na nogi nawet do 1067 mm długości (893 mm z tyłu), przestrzeń na wysokości ramion to 1295 mm (1255 mm z tyłu), a nad głową to 1010 mm (947 mm). To plasuje Sparka pośród najlepszych w segmencie, dowodząc, że nawet gdy samochód jest mały, nie musi być wcale ciasny. Dzięki temu, że ma pięcioro drzwi i pięć siedzeń, Spark jest jednym z najbardziej efektywnych samochodów pod względem wykorzystania przestrzeni w segmencie mini.
Wewnętrzna przestrzeń samochodu wiele zawdzięcza jego przemyślanej konstrukcji. Kabinę zaprojektowano tak, aby pomieścić możliwie jak najwięcej dodatkowej przestrzeni ładunkowej. Na przykład centralna konsola zawiera wnękę do przechowywania drobnych przedmiotów, takich jak telefon komórkowy, odtwarzacz MP3 czy paczka gum do żucia, a tuż obok dźwigni biegów, znajduje się podwójny uchwyt na kubki.
Spark jest samochodem o wyjątkowym charakterze i wyglądzie oraz doskonałej funkcjonalności. Na jego wyjątkowy stosunek wartości do ceny składają się niskie zużycie paliwa, niska emisja gazów i niskie koszty użytkowania. W skrócie, Spark uosabia wszystko to, czego potrzeba miejskiemu kierowcy.