...lub przebieg 100 000 mil (160 000 km). To najdłuższa i najpełniejsza w branży motoryzacyjnej gwarancja dotycząca pojazdu z napędem elektrycznym, którą bezpłatnie przenieść można na kolejnych użytkowników pojazdu.
„Akumulatory stosowane w Chevrolecie Volt przekroczyły nasze oczekiwania sprawnościowe i gotowe są do wyjazdu na drogę”, powiedział Micky Bly, dyrektor wykonawczy GM ds. układów elektrycznych. „Nasi amerykańscy klienci przekonują się do technologii, która pozwala na ograniczenie naszej zależności od paliwa. My z kolei zobowiązujemy się wobec naszych klientów do zapewnienia im najwyższych standardów w kategoriach wartości, bezpieczeństwa, jakości, efektywności i niezawodności przez niespotykany dotychczas okres ośmiu lat lub przebieg 100 000 mil.”
Kompleksowa gwarancja na akumulator modelu Volt obejmuje wszystkie 161 zastosowanych w nim elementów, z których 95% zostało zaprojektowanych i skonstruowanych przez koncern GM, jak również układ zarządzania temperaturą, układ ładowania oraz elementy napędu elektrycznego.
Volt jest jedynym pojazdem z napędem elektrycznym, który pracować może w najróżniejszych warunkach klimatycznych i jezdnych, bez ograniczeń lub obaw dotyczących problemów wynikających z rozładowania akumulatora. Pojazd ma zasięg ponad 500 kilometrów i jest przez cały czas zasilany prądem elektrycznym. Przez pierwsze 60 kilometrów Volt zasilany jest wyłącznie energią elektryczną pochodzącą z 16-kWh akumulatora litowo-jonowego. Nie korzysta przy tym z paliwa i nie emituje zanieczyszczeń. Z chwilą osiągnięcia niskiego poziomu naładowania zastosowanego w Volcie akumulatora litowo-jonowego niezauważalnie uruchamiany jest silnik/generator rozszerzający zasięg pojazdu do nieco poniżej 500 kilometrów przy pełnym zbiorniku paliwa.
Zastosowany w Volcie zaawansowany akumulator litowo-jonowy zaprojektowano tak, aby gwarantował on bezpieczeństwo, jakość, efektywność, trwałość i niezawodność, jakiej od Chevroleta oczekują klienci. Kluczowe cechy akumulatora obejmują:
• Układ zarządzania temperaturą gwarantujący trwałość i niezawodność: Volt jest jedynym produkowanym na skalę masową pojazdem z napędem elektrycznym wyposażonym w akumulator, który można podgrzewać lub chłodzić. Akumulator zaprojektowano tak, aby gwarantował niezawodność działania już od momentu jego podłączenia, w temperaturach od -25 do +50 stopni Celsjusza. W niskich temperaturach akumulator zostaje wstępnie podgrzany w trakcie ładowania, co zapewnia mu pełną moc. W temperaturach wysokich – stanowiących dla akumulatora największe wyzwanie – można go schłodzić w trakcie ładowania. Zastosowany w Volcie układ zarządzania temperaturą można również doładować w trakcie jazdy, wykorzystując w tym celu akumulator lub silnik/generator.
• Diagnostyka gwarantująca bezpieczeństwo i efektywność: Zastosowany w Volcie system zarządzania pracą akumulatora monitoruje go w czasie rzeczywistym w sposób ciągły, zapewniając tym samym optymalne parametry jego pracy. 10 razy na sekundę przeprowadzanych jest ponad 500 operacji diagnostycznych, śledzących pracę zastosowanego w Volcie akumulatora; 85 procent operacji diagnostycznych gwarantuje, że akumulator pracuje bezpiecznie, pozostałe 15 procent śledzi jego efektywność i trwałość.{
• Konstrukcja i skład chemiczny ogniw paliwowych gwarantujące efektywność i wydajność: Stosowana przez koncern GM pryzmatyczna konstrukcja ogniw oraz skład chemiczny stosowany przez LG Chem (spinel manganowy, lit, jon) mają zagwarantować długowieczność i wysoką moc przy odpowiednio utrzymywanej temperaturze. Pozwala to na uzyskanie lepszego przyspieszenia pojazdu oraz zwiększenie siły hamowania odzyskowego, a tym samym poprawę parametrów jezdnych.
• Układ zarządzania energią gwarantujący trwałość: Pełne ładowanie lub rozładowanie akumulatora skraca jego żywotność. Zastosowany w Volcie system zarządzania energią nigdy nie dopuszcza do pełnego naładowania lub rozładowania akumulatora. Zastosowany w Volcie akumulator posiada górną i dolną „strefę buforową” pozwalającą na zapewnienie jego trwałości.
Badania gwarantujące trwałość, niezawodność, bezpieczeństwo i efektywność
Od roku 2007 konstruktorzy GM przeprowadzili obejmujące ponad milion mil i cztery miliony godzin badania poprawności działania zastosowanego w Volcie akumulatora, jego dziewięciu modułów i 288 ogniw. Zespoły projektowe, kontrolne i testowe zapoznały się z tysiącami opisów technicznych i sprawdziły poprawność działania każdego ze 161 elementów zastosowanego w Volcie akumulatora, z których 95 procent zostało zaprojektowane i skonstruowane przez koncern GM.
Badania dotyczyły zwarć, korozji, zabrudzeń, uderzeń, zamoknięć, zgnieceń i wniknięć, a także skrajnych skoków temperatury w połączeniu z agresywnymi cyklami jazdy zwanymi w języku angielskim „Shake, Bake and Roll”.
Gotowy do produkcji
Należąca do koncernu GM fabryka w Brownstown, która produkcję prototypowych akumulatorów rozpoczęła już w styczniu, wkrótce rozpocznie regularną produkcję akumulatorów.
„Działamy szybko, aby produkt dostarczyć klientowi i zapewnić terminowe wprowadzenie Volta na rynek”, powiedziała Nancy Laubenthal, dyrektor fabryki akumulatorów w Brownstown. „W sierpniu ubiegłego roku ogłosiliśmy inwestycję w zakłady w Brownstown, w styczniu zaś wyprodukowaliśmy pierwszy kompletny akumulator. W chwili obecnej kończymy wstępną, a wkrótce rozpoczniemy seryjną produkcję akumulatorów do Chevroleta Volta, który dostarczany będzie do dealerów przed końcem bieżącego roku”.
W ubiegłym roku amerykański Departament Energii wybrał 45 przedsiębiorstw, wyższych uczelni i organizacji z 28 stanów – w tym zakłady GM w Brownstown – między które rozdysponowano ponad 2 miliardy dolarów funduszy na produkcję napędów elektrycznych i akumulatorów oraz elektryfikację branży transportowej. Blisko połowę tych funduszy przyznano zlokalizowanym w stanie Michigan zakładom produkcji ogniw paliwowych, akumulatorów i materiałów.