Nowa wersja najbardziej popularnego małego samochodu na naszych drogach jest już gotowa - od drugiej połowy kwietnia nowy Spark dostępny będzie w salonach dealerów Chevroleta w Europie. Polska premiera przewidziana jest w maju. Podobnie jak pierwsza generacja (Matiz), a dotychczas w Europie sprzedano około 630 tys. egzemplarzy tego modelu, druga generacja tego samochodu również od razu zwraca uwagę dzięki swej nowoczesnej stylistyce, inteligentnemu wykorzystaniu przestrzeni, korzystnej cenie i solidnemu wykonaniu. Chevrolet Spark ma zaledwie 3,5 metra długości i doskonale nadaje się do jazdy miejskiej i na krótkich dystansach.
Dostępny będzie w trzech wersjach wyposażenia i z dwoma silnikami benzynowym do wyboru (o pojemności skokowej 0,8 i 1,0 litra), spełniającymi wymagania europejskiej normy emisji spalin Euro IV. Zużycie paliwa zostało obniżone aż o 15% lub 0,9 l/100 km w stosunku do poprzednika. Pojazd został opracowany przez konstruktorów i inżynierów z zakładu GM Daewoo Auto & Technology (GM DAT), koreańskiego producenta samochodów, którego pojazdy od początku bieżącego roku sprzedawane są w całej Europie pod nazwą Chevrolet. Około 80 procent wszystkich części zostało opracowanych od nowa.
Charakterystyczną cechą dojrzalszego wariantu tego modelu jest dynamiczna linia i krótkie zwisy. Stromo pnąca się do góry linia okien i przetłoczenia, przechodzące z maski silnika na przednie okna boczne, dodają sylwetce bocznej pojazdu napięcia i dynamizmu. W stylistyce przejęto kilka udanych rozwiązań poprzedniego modelu, np. "uśmiechnięty" przód. Obok masywnych zderzaków i dużych wlotów powietrza, przód nowego Sparka zdominowany jest także przez duże okrągłe reflektory. Kształt przednich reflektorów odnaleźć też można w tylnych, mniejszych światłach.
Najbardziej uderzającą cechą wnętrza nowego Sparka jest całkowicie odnowiona deska rozdzielcza. Przełączniki i wskaźniki zostały podzielone na dwie części. Pierwsza znajduje się bezpośrednio w zasięgu wzroku kierowcy i obejmuje zestaw kontrolek i lampek ostrzegawczych. Druga część to środek deski rozdzielczej, gdzie umieszczono doskonale widoczne dla wszystkich pasażerów Sparka wskaźniki - kombinację wyświetlaczy analogowych i cyfrowych. W zależności od rodzaju tapicerki i koloru pojazdu, tarcze wskaźników mogą być niebieskie, zielone lub pomarańczowe.
Dzięki inteligentnemu zagospodarowaniu wnętrza i rozstawowi osi o długości 2345 mm, pięciomiejscowy samochód oferuje stosunkowo duże wnętrze i poczucie przestronności. Pojemność bagażnika wynosi 170 litrów zgodnie ze standardem VDA. Oparcie tylnej kanapy można podzielić w proporcji 60:40, co umożliwia przewożenie dłuższych przedmiotów. Po złożeniu całej kanapy pojemność bagażnika wzrasta aż do 845 litrów. Wnętrze oferuje także kilka schowków, tacek i uchwytów na napoje.
Dzięki kompaktowym wymiarom (długość/szerokość/wysokość/wysokość z relingami: 3495/1495/1500/1518 mm) i małemu promieniowi zawracania, wynoszącemu 9,2 m, Chevrolet Spark oferuje nie tylko ogromną łatwość manewrowania, ale także możliwość zaparkowana niemal w dowolnym miejscu. Pomimo tak niewielkich rozmiarów pojazd wyposażony jest we wspomaganie układu kierowniczego, co jeszcze bardziej ułatwia zarówno manewry, jak i parkowanie.
Spark oferuje także pasażerom dobre zabezpieczenie w razie kolizji. Najważniejszym elementem systemu bezpieczeństwa jest solidna kabina z precyzyjnie określonymi ścieżkami rozpraszania energii uderzenia, powstającej w trakcie czołowej, bocznej lub tylnej kolizji. Jest ona wykonana głównie z wysokowytrzymałej stali, co nie tylko ją wzmacnia, ale także ogranicza wagę karoserii o 10 kg. Wiele innych rozwiązań, jak np. plastikowe pedały, pozwala Sparkowi "zrzucić" dalsze kilogramy i ograniczyć zużycie paliwa.
Bezpieczeństwo bierne uzupełnia bogaty pakiet bezpieczeństwa aktywnego. W zależności od kraju sprzedaży i wariantu wyposażenia, obejmuje ono przednie poduszki powietrzne, boczne poduszki powietrzne z przodu, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i zagłówki na wszystkich pięciu fotelach, elektryczne napinacze przednich pasów bezpieczeństwa i ograniczniki siły ich działania, pochłaniającą energię kolumnę kierownicy i poduszkę chroniącą kolana.
Pakiet bezpieczeństwa aktywnego nowego Sparka obejmuje również inne pozycje. Oprócz standardowo oferowanego czterokanałowego układu ABS uznanego niemieckiego producenta, firmy Bosch, w samochodzie zastosowano także całkowicie nową konstrukcję tylnej osi, wyposażonej obecnie w belkę skrętną. W porównaniu z poprzednio stosowaną osią z wahaczami wleczonymi, zapewnia ona znacznie bardziej precyzyjną kontrolę kół i lepszą charakterystykę jezdną. Wysoki komfort osiągnięto dzięki zastosowaniu kombinacji nieco bardziej miękkich tulei, nowych amortyzatorów gazowych i zoptymalizowanej osi przedniej z kolumnami McPhersona.
Do najmniejszego Chevroleta nabywcy mogą wybrać jeden z dwóch sprawdzonych silników: trzycylindrowy, benzynowy o pojemności skokowej 796 cm³ i mocy 38 kW/52 KM oraz czterocylindrowy o pojemności 1,0 litra i mocy 49 kW/66 KM. Silniki zostały poddane dalszej optymalizacji poprzez wykorzystanie takich rozwiązań technologicznych, jak rozrząd o niższym poziomie tarcia. W połączeniu z ograniczeniem masy pojazdu i polepszeniem wartości współczynnika oporu powietrza z 0,399 do 0,342, dość istotnie obniżono zużycie paliwa. W porównaniu z poprzednikiem, test średniego spalania MVEG dla wersji z silnikiem o pojemności 0,8 litra wykazał spadek zużycia paliwa z 6,1 do 5,2 litrów benzyny na 100 km. W przypadku wersji czterocylindrowej jest on podobny - z 6,4 do 5,6 litra benzyny.
Obie jednostki silnikowe standardowo współpracują z pięciobiegową ręczną skrzynią biegów. Od połowy roku w wersji trzycylindrowej będzie także można zamówić czterobiegową automatyczną przekładnię. Ze słabszym silnikiem Spark rozpędza się od 0 do 100 km/h w 18,2 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 145 km/h. W wersji z mocniejszym silnikiem wartości te wynoszą odpowiednio 14,1 sekundy i 156 km/h.
Wszystkie wersje Sparka mają bogate wyposażenie standardowe obejmujące układ ABS, wspomaganie układu kierowniczego, pakiet bezpieczeństwa, elektrycznie otwierane okna z przodu i centralny zamek ze zdalnym sterowaniem. W zależności od poziomu wyposażenia, standard może także obejmować pozycje zapewniające wyższy komfort jazdy, takie jak klimatyzacja, systemy audio z odtwarzaczem płyt CD i plików MP3 czy elektrycznie otwierane okna z tyłu.
Spark/Matiz jest obecny na rynku od 1998 roku i znalazł w sumie 1,3 miliona nabywców na całym świecie. Druga jego generacja pozostaje wierna potrzebom i pragnieniom swego segmentu rynku, którego istotny rozwój przewidują eksperci ds. marketingu w szwajcarskiej centrali Chevrolet Europe. Z tego właśnie powodu, w bieżącym roku przewiduje się sprzedaż około 80-90 tys. tego modelu. Taka liczba sprzedanych pojazdów zapewni to, co osiągnął i od wielu lat utrzymywał poprzednik koreańskiego mini z przednim napędem: pozycję drugiego najlepiej sprzedającego się samochodu z segmentu mini w Europie, a w niektórych krajach zwycięzcy tej kategorii.