Malibu ósmej generacji jest pierwszym globalnym modelem Chevroleta z segmentu D i po raz pierwszy będzie oferowany w Europie. Zupełnie nowy Chevrolet Malibu zadebiutował w Europie podczas tegorocznego, wrześniowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Samochód wejdzie do sprzedaży na Starym Kontynencie w przyszłym roku i będzie nowym flagowym modelem marki.
Nazwa Malibu jest najdłużej wykorzystywaną nazwą modelu samochodu z segmentu D w branży motoryzacyjnej, a jej historia obejmuje 35 lat, sześć dekad i osiem generacji modelowych. Od czasu debiutu w 1964 roku Chevrolet wyprodukował w Stanach Zjednoczonych ponad 8,5 miliona egzemplarzy modelu Malibu.
Malibu pojawiło się na rynku jako topowa wersja Chevroleta Chevelle. Połączenie sportowej stylistyki, wysokiej jakości wykończenia oraz bogatego wyposażenia standardowego już w pierwszym roku sprzedaży przełożyło się na łączną sprzedaż 200 000 egzemplarzy. W latach 1964-1967 dostępna była pełna gama wersji nadwoziowych Malibu, łącznie z dwudrzwiowym modelem typu hardtop, dwudrzwiowym kabrioletem, czterodrzwiowym sedanem oraz wersją kombi.
W pierwszym roku obecności na rynku Chevrolet Malibu oferowany był w legendarnej już wersji Malibu SS coupe i kabriolet z 300-konnym silnikiem V8 o pojemności 5 359 centymetrów sześciennych (327 cali sześciennych). W kolejnym roku wprowadzono mocniejszą wersję silnika typu small-block, rozwijającego 350 KM z 5 359 centymetrów sześciennych pojemności skokowej. Pakiet Malibu SS Z16 – dostępny wyłącznie w wersji typu hardtop – obejmował pierwszy oferowany w Malibu silnik typu big-block, czyli jednostkę o pojemności 6 489 centymetrów sześciennych (396 cali sześciennych) i mocy 375 KM.
W modelu z 1966 roku Malibu SS zastąpiła wersja SS396. Samochód oferowany był ze wzmocnionym zawieszeniem oraz innymi elementami poprawiającymi osiągi. Silnik V8 modelu 396 rozwijał moc 325, 360 lub 375 KM.
Chevrolet Malibu z roku modelowego 1968 został poddany zakrojonym na szeroką skalę modyfikacjom, których wynikiem była popularna wersja nadwozia typu fastback. Druga generacja modelu nadal oferowana była z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylne koła, natomiast w przypadku wersji dwu- i czterodrzwiowych zastosowano różne rozstawy osi.
Trzecia generacja Chevelle, obejmująca również model Malibu, zadebiutowała w 1973 roku i była becna na rynku do roku 1977. Konfiguracje nadwozia Malibu obejmowały wersje coupe, sedan i kombi. Pakiet Malibu SS dostępny był w połączeniu ze wszystkimi rodzajami nadwozia, w tym w wersji kombi. W 1974 roku Chevrolet Malibu stał się bazową wersją modelu Chevelle.
Malibu trzeciej generacji odnosiło sukcesy w wyścigach NASCAR. Nadwozie samochodu w wersji z lat modelowych 1973-1977 było aerodynamiczne, dzięki czemu kierowcy Chevroleta – Cale Yarborough, Bobby Allison, Darrell Waltrip oraz Benny Parsons – odnieśli łącznie aż 25 zwycięstw w tych prestiżowych zawodach.
Mniejsza wersja Malibu zadebiutowała w 1978 roku jako odpowiedź Chevroleta na zwiększające się zapotrzebowanie na samochody zużywające mniejsze ilości paliwa. Samochód zachował jednak nowoczesną stylistykę nadwozia. Pierwsza era modeli Malibu z napędem na tylne koła zakończyła się wraz z wersją z rocznika 1983, a w 1997 roku – po czternastu latach przerwy – na rynku zadebiutowała zupełnie nowa generacja samochodów z segmentu D z napędem na przednie koła.
Malibu odrodziło się jako czterodrzwiowy sedan z czterocylindrowym silnikiem o mocy 150 KM oraz jednostką V6 o mocy 155 KM. Model ten szybko zyskał reputację solidnego sedana, oferującego wysoką wartość w rozsądnej cenie, którego projekt pozwalał konkurować z liderami segmentu. W 1997 roku zdobył on również tytuł Car-of-the-Year przyznany przez magazyn Motor Trend.
Chevrolet Malibu szóstej generacji zadebiutował w wersji z roku modelowego 2004 i oferowany był jako czterodrzwiowy sedan oraz wydłużony sedan z 4-cylindrowymi silnikami Ecotec oraz jednostkami V6. Samochód po raz kolejny zgromadził wiele nagród i rekomendacji od mediów motoryzacyjnych, niezależnych grup badawczych oraz organizacji promujących bezpieczeństwo. Model ten uplasował się także na czele swojego segmentu w rankingu jakości początkowej samochodów (Initial Quality Study) sporządzonym przez firmę analityczną J.D. Power and Associates. W roku 2006 ponownie wprowadzono na rynek model Malibu SS, wyposażony w 240-konny silnik V6, bardziej agresywną przednią i tylną część nadwozia, 18-calowe obręcze aluminiowe oraz sportowe fotele kubełkowe.
W roku 2007 Chevrolet zaprezentował siódmą generację Malibu, która zadebiutowała na rynku jako wersja z roku modelowego 2008. Samochód stał się jednym z najbardziej utytułowanych pojazdów marki, zdobywając ponad 40 wyróżnień przyznanych przez branżę motoryzacyjną, łącznie z tytułem Samochodu Roku 2008 Ameryki Północnej (North American Car of the Year).
W roku 2010 Malibu było najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym marki Chevrolet i koncernu General Motors. Do klientów trafiło niemal 200 000 egzemplarzy tego modelu (198 770). Malibu jest jednocześnie jedynym autem z segmentu D w branży, które w ciągu trzech ostatnich lat (2011, 2010 i 2009) zdobyło nagrodę „Best Buy” przyznawaną przez magazyn Consumers Digest Automotive.
W latach 2010 i 2011 samochód otrzymał także tytuł „Top Safety Pick” od amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS). Co więcej, za sprawą modelu Malibu Chevrolet zwiększył swój udział w rynku w segmencie D o 2 punkty procentowe z niecałych 7 procent w roku 2008 do prawie 9 procent w roku 2010.
Chevrolet Malibu ósmej generacji – czyli pierwszy globalny samochód z segmentu D, przeznaczony do sprzedaży na blisko 100 rynkach na sześciu kontynentach – będzie samochodem flagowym marki w wielu częściach świata, łącznie z Chinami, Koreą, Europą i Australią. W Europie Malibu oferowane będzie z mocnym, 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 litrów i mocy 164 KM oraz 2,4-litrową jednostką benzynową o mocy 169 KM. Nowy Chevrolet Malibu wyróżnia się na tle światowej konkurencji przestronnym, cichym i wyrafinowanym wnętrzem, wysokim komfortem podróżowania oraz dobrymi właściwościami jezdnymi. Samochód będzie produkowany w Chinach, Korei oraz w dwóch fabrykach w Stanach Zjednoczonych. Produkcja w amerykańskim zakładzie w Fairfax w Kansas City rozpocznie się na początku 2012 roku, a w fabryce Detroit-Hamtramck (Michigan) latem przyszłego roku.