5-drzwiowy Jazz przy długości 3,8 m i atrakcyjnej jednobryłowej konstrukcji nadwozia zajmuje czołową pozycje w segmencie B. Unikalne, centralne położenie zbiornika paliwa zapewnia przestronne wnętrze odpowiadające konkurencyjnym samochodom z segmentu C.
Jazz wraz z komfortowym wnętrzem dla pięciu osób oferuje także rewolucyjną konstrukcję tylnych
siedzeń, która umożliwia z jednej strony tworzenie, całkowicie płaskiej
powierzchni ładunkowej lub całkowicie niezależnej przestrzeni bagażowej.
Uzyskanie zarówno jednej jak i drugiej opcji jest wyjątkowo proste.
Przestronne wnętrze oraz zaawansowana technicznie konstrukcja silnika
i-DSI (Podwójny Zapłon Sekwencyjny) z zastosowaniem dwóch świec
zapłonowych w każdym cylindrze i kompaktowych komór spalania pozwoliły
na połączenie doskonałego wykonania, wyjątkowej oszczędności
i kompaktowych wymiarów zewnętrznych. Średnie zużycia paliwa, wynosi
tylko 5,5 litra na 100 km dla modelu z silnikiem o pojemności 1,2 litra i 5,7 litra
na 100 km dla modelu 1,4. W zakresie poziomów emisji CO2 wartości
126 g/km dla silnika 1,2 litra o mocy 78 KM i 130 g/km dla silnika 1,4 litra o
mocy 83 KM dostosowane są do wysokich standardów EU2005 i są
porównywalne z wartościami uzyskiwanymi przez nowe silniki turbo diesel
z bezpośrednim wtryskiem (TDI).
Z zewnątrz Jazz może być postrzegany jako samochód supermini lub
samochód z segmentu B, jednak w wewnątrz natychmiast daje się zauważyć
ergonomiczną konstrukcję nadwozia. Kluczową rolę pełni w tym nowa
"Globalna Platforma Małego Samochodu" z innowacyjnym elementem,
centralnie położonym zbiornikiem paliwa, umieszczonym tuż pod podłogą
w przedniej części kabiny. Centralna pozycja zbiornika wraz z belką skrętną
tylnego zawieszenia w kształcie litery H pozwoliły na obniżenie podłogi
w tylnej części samochodu. Ponadto tak pomyślana konstrukcja podwozia
zwiększa sztywność nadwozia, wzmacnia odporność podczas zderzeń we
wszystkich kierunkach oraz poprawia zabezpieczenie zbiornika paliwa,
chronionego teraz przez ramę podłogi i poprzecznice.
Dodatkowo, Jazz posiada stosunkowo krótki przód, co uwolniło dodatkową przestrzeń w kabinie pasażerskiej. Rozwiązanie takie stało się możliwe dzięki zastosowaniu silnika o kompaktowych wymiarach oraz przedniego zawieszenia na wysoko wydajnych kolumnach o prostej konstrukcji, a także przedniej ramy bocznej o nowej konstrukcji. W porównaniu z innymi samochodami tej klasy Jazz ze swoją jednobryłową konstrukcją i wysuniętą ku przodowi podstawą szyby przedniej oferuje nieporównywalnie większą przestrzeń wewnątrz kabiny pasażerskiej niż konkurenci w tym segmencie. Oznacza to, że odległość tandem (odległość mierzona między pasażerem z przodu, a pasażerem z tyłu, główny wskaźnik określający przestronność wnętrza) wynosząca 935 mm jest porównywalna z odległością w konkurencyjnych i dużo większych samochodach segmentu C.
Podobne
wnioski nasuwa porównanie przestrzeni bagażowej, która przy
standardowym ułożeniu siedzeń, a wynosi 380 litrów (VDA) i jest
porównywalna do posiadanej przez wiele samochodów segmentu C. Bardzo
praktyczny bagażnik z szerokim otworem bagażowym posiada powierzchnię
załadunkową na wysokości 462 mm, a krawędź przestrzeni bagażowej na
wysokości zaledwie 600 mm od ziemi (bez obciążenia). Znajdziemy tam
także wystarczająco dużo miejsca na umieszczenie małych pakunków pod
tylnymi siedzeniami.
Sportowy styl wnętrza Hondy Jazz oparty jest na koncepcji zwanej przez Hondę "stylem dynamicznych warstw". W całym wnętrzu śmiały, otwarty motyw łączy jasne i ciemne odcienie szykownej szarości z metalicznym akcentem. Sportowy wygląd jest wzmocniony przez metaliczną osłonę zestawu wskaźników i trzema elementami dekoracyjnymi zegarów w kolorze aluminium.
W deskę rozdzielczą wbudowany jest system audio (jako opcja system nawigacji satelitarnej z odtwarzaczem CD) zintegrowany z panelem środkowym, poniżej którego znajdują się trzy duże, obrotowe pokrętła układu ogrzewania, tworzące niezależny panel.
Konsola centralna zamontowana w podłodze posiada głęboki schowek i dwa
podświetlane uchwyty na kubki umieszczone przed dźwignią zmiany biegów.
W konsoli są również następne dwa uchwyty na kubki umieszczone za
dźwignią zmiany biegów oraz dodatkowa kieszeń. Ponadto poniżej deski
rozdzielczej na całej długości biegnie półka z dodatkowym miejscem do
przechowywania małych przedmiotów.
Przednie drzwi dla lepszego komfortu wsiadania i wysiadania otwierają się w trzech etapach z maksymalnym 70° kątem otwarcia. Wyjątkowo ciche i komfortowe wnętrze uzyskano dzięki określeniu oraz wyeliminowaniu źródeł hałasu i drgań oraz zastosowaniu wydajnych materiałów izolacyjnych, dźwiękoszczelnych i tłumiących drgania. Szczególnie w konstrukcji drzwi zastosowano podwójny układ uszczelnień. Taka konstrukcja znacząco zredukowała ilość hałasu dochodzącego do wnętrza samochodu.
Jednym z głównych celów w projektowaniu Hondy Jazz było osiągnięcie najlepszego w swojej klasie poziomu bezpieczeństwa, a staranne przemyślana konstrukcja nadwozia, która została oparta na rozległych analizach komputerowych i rzeczywistych testach zderzeniowych pozwala sądzić, że model Jazz otrzyma cztery gwiazdki w testach Euro NCAP, jeśli chodzi o bezpieczeństwo podróżujących, a trzy gwiazdki w testach bezpieczeństwa pieszych.
Kluczem do uzyskania takich rezultatów przez Hondę Jazz jest rama przednia
boczna typu "łukowego", która absorbuje większą część energii zderzenia, a następnie kieruje energię tunelami pod kabiną na płytę podłogową chroniąc wnętrze samochodu przed zniszczeniem. Ponadto poprzecznica wraz z ramą
główną gwarantują ochronę zbiornika paliwa zamontowanego w centralnej
części podwozia. Stosunkowo, prosta konstrukcja zapewnia znaczną
sztywność karoserii i zwiększoną odporność na zderzenia.
Wspaniały poziom bezpieczeństwa przy zderzeniach prezentowany przez
Hondę Jazz jest także uzyskiwany dzięki takim elementom wyposażenia
standardowego jak poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz boczne
poduszki powietrzne (występujące jako opcja).
Nowy projekt przednich siedzeń zredukował prawdopodobieństwo uszkodzeń kręgów szyjnych w przypadku uderzeń z tyłu. Zagłówki siedzeń przesunięto lekko do przodu, podczas gdy charakterystyczne wygięcie w górnej części siedzenia teraz lepiej amortyzuje energię uderzenia oraz zmniejsza siłę wywieraną na szyję kierowcy i pasażera, kiedy są oni odpychani do tyłu w trakcie zderzeń.
Jazz tak jak wszystkie nowe modele Hondy wyposażony został w mocowania fotelików dziecięcych typu ISOFIX po lewej i prawej stronie tylnego siedzenia. W zakresie bezpieczeństwa pieszych dużą rolę odgrywają: nie zabudowana, pusta przestrzeń między maską a silnikiem, ściskające się w trakcie zderzenia zawiasy maski, specjalna konstrukcja przedniego zderzaka oraz przeguby wycieraczek pochłaniające energię zderzeń.
Sercem modelu Honda Jazz są dwa nowe silniki benzynowe o pojemności
1,2 l i 1,4 l. Silnik i-DSI czyli silnik z Podwójnym Zapłonem Sekwencyjnym
reprezentuje drugą fazę w następnej generacji silników benzynowych serii "i".
Wyposażenie każdego z cylindrów w diagonalnie zamontowane dwie świece
zapłonowe, jedna naprzeciwko drugiej, w obrębie kompaktowej, o wysokim
poziomie zawirowań komorze spalania umożliwiło uzyskanie wyśmienitej
oszczędność paliwa i niskiej emisji spalin. Takie rozwiązanie przyspiesza
rozchodzenie się płomienia, a w wyniku tego osiągane jest intensywne,
i wysoce wydajne spalanie, które wytwarza wysokie ciśnienie, a tym samym
dużą moc.
System podwójnego zapłonu sekwencyjnego optymalizuje czas zapłonu każdej ze świec bazując na wartościach prędkości obrotowej i obciążeniu silnika. Intensywne spalanie w całym zakresie prędkości obrotowych nie tylko kontroluje spalanie stukowe ale także pozwala na uzyskanie znacznie wyższego stopnia sprężania – 10,8:1 – w celu osiągnięcia większej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa, w porównaniu ze standardową konstrukcją. Rezultatem jest uzyskanie doskonałych osiągów w całym zakresie prędkości obrotowych silnika w połączeniu z wyjątkową oszczędnością paliwa. Silnik o pojemności 1,2 l uzyskuje moc 78 KM przy 5700 obr/min i maksymalny moment obrotowy 110 Nm przy 2800 obr/min, natomiast silnik o pojemności 1,4 l osiąga moc 83 KM przy 5700 obr/min i maksymalny moment obrotowym 119 Nm przy 2800 obr/min. Dostarczany moment obrotowy jest wyjątkowo wysoki, a jego krzywa, dla obu silników ma przebieg szeroki i spłaszczony, zapewniając wysoki komfort i elastyczność podczas codziennej jazdy. Początkowo oba modele z silnikami 1,2 i 1,4 oferowane są z pięciobiegową ręczną skrzynią biegów, ale latem będzie wprowadzony na rynek nowy model z silnikiem 1,4 wyposażony w przekładnię CVT z 7-biegowym układem sekwencyjnym zmiany biegów, który obiecuje jeszcze bardziej wyjątkową oszczędność paliwa.
Zawieszenie Hondy Jazz charakteryzuje się wysokim stopniem zwinności i stabilności,
a co za tym idzie sam samochód wyjątkowymi możliwościami manewrowymi.
Cechy te są także wynikiem kompaktowych wymiarów Hondy Jazz.
Zastosowanie w przednim zawieszeniu kolumn McPhersona zostało wybrane
w celu efektywnego jego upakowania i uzyskania wysokich osiągów. W celu
pokonania tendencji nadmiernego uginania się amortyzatorów pod
obciążeniem, co zwiększa tarcie i obniża komfort jazdy, Honda Jazz została
wyposażona w specjalne sprężyny przedniego zawieszenia, które
w momencie zginania generują siłę znoszącą boczne siły wytwarzane przez
krzywiznę amortyzatorów. średnica przekroju cięgna amortyzatora została
także zwiększona zapewniając większą odporność na zginanie.
Tylne zawieszenie Hondy Jazz charakteryzuje podatna belka skrętna, która mocowana jest do struktury nadwozia tulejami. W przeciwieństwie do konstrukcji Logo, w której belka skrętna jest zamontowana przy pomocy wahacza wleczonego i poprzecznego drążka Panhorda. Takie zamocowanie przenosi mniejszy kąt drgań i (wraz z centralnie zamontowanym zbiornikiem paliwa) pozwala na obniżenie podłogi bagażnika o 220 mm, przy oczywistym powiększeniu miejsca dla pasażerów z tyłu i pojemności bagażnika. Pojemność bagażnika została jeszcze bardziej zwiększona przez przemieszczenie amortyzatorów, dostarczając o 82 mm szerszy bagażnik. Wyśmienita sztywność, doskonały kontakt z drogą i bardziej linearne charakterystyki zawieszenia zostały osiągnięte przez zastosowanie sztywniejszych o 15 procent łożysk kół, wysoce sztywnych poduszek zawieszenia oraz sztywnych osi i dużej średnicy rurowych ramion wahaczy, które są szczególnie odporne na zginanie i skręcanie. Odległość pomiędzy tulejami została zwiększona, a to w połączeniu z większym mechanicznym kątem reakcji pomaga zredukować siłę przykładaną do odpowiednich tulei i w ten sposób zapewnia wysoki komfort jazdy.
Układ EPS w Hondzie Jazz jest zamontowany o 90 mm niżej, w porównaniu
z systemem hydraulicznym w poprzednich modelach Hondy tej klasy,
wprowadzając dzięki temu wiele korzyści. W kategorii geometrii zawieszenia
taka lokalizacja dostarcza lepszą krzywą kontroli zbieżności (wielkość kąta
wychylenia koła w kierunku nadwozia lub od nadwozia), oznacza to, że
charakterystyki zbieżności wzdłuż pionowej drogi ruchu koła są znacznie
poprawione w porównaniu z konwencjonalnym zawieszeniem na kolumnach.
Przednie zawieszenie Hondy Jazz przemieszcza się od niewielkiej
rozbieżności przy pełnym ugięciu do niewielkiej zbieżności przy pełnym
odbiciu, podczas gdy zawieszenie na konwencjonalnych kolumnach zmienia
się od rzeczywistej rozbieżności przy pełnym ugięciu do niemal neutralnej
w pozycji środkowej i z powrotem do rzeczywistej rozbieżności przy pełnym
odbiciu. W rezultacie Jazz zapewnia znacznie lepszy kontakt opony
z nawierzchnią.
Układ EPS w tym modelu charakteryzuje się dodatkowym udoskonaleniem,
obejmującym wałek ślimakowy wyposażony w amortyzator, który zapewnia
idealny poziom działania na drodze wraz ze zmniejszeniem poziomu
szumów. Na układ hamulcowy składają się wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i hamulce bębnowe z tyłu.
Wszystkie modele, na których wyposażeniu znajduje się system ABS
z czterema czujnikami i trzema kanałami, także posiadają system EBD –
elektrycznego rozdziału sił hamowania. EBD jest w stanie zmierzyć małe
różnice w prędkościach kół przednich i tylnych, aby zapewnić, że
odpowiednia siła hamowania będzie przyłożona do kół tylnych poprzez
siłownik ABS, niezależnie od obciążenia samochodu i biorąc pod uwagę
przemieszczanie się obciążenia podczas zwalniania. Pozwala to na realizacje
całego potencjału tylnych hamulców oraz zredukowanie ryzyka
przedwczesnego ich zablokowania w przypadku hamowania przy dużych
prędkościach, a także oferuje lepsze wyczucie pedału hamulca.
W warunkach hamowania awaryjnego, układ wspomagania hamulców
zwiększa siłę hamowania przez zwiększenie wydajności pompy hamulcowej.
W Polsce Honda Jazz dostępna będzie z silnikiem o pojemności 1,4 w wersji wyposażeniowej LS z ręczną skrzynię biegów. W sprzedaży będzie na początku kwietnia 2002 roku.