Honda dąży do zapewnienia bezpieczeństwa zarówno poprzez rozwój technologii bezpieczeństwa, jak i edukację i promowanie bezpiecznej jazdy. Poniżej przedstawiamy systemy, jakie Honda stosuje dla poprawy bezpieczeństwa na drodze.
Honda opracowuje technologie oraz urządzenia zwiększające poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na wszystkich etapach, w tym przeciwkolizyjne technologie bezpieczeństwa, które łączą bezpieczeństwo aktywne i bierne.
Zapobiegawcza technologia bezpieczeństwa
Bezpieczne prowadzenie samochodu wymaga, aby kierowca precyzyjnie i szybko rozpoznawał sytuację, w jakiej znajduje się pojazd. Honda opracowuje technologie oraz urządzenia bezpieczeństwa w oparciu o założenia: "oferujący dobrą widoczność", "będący dobrze widocznym" i "łatwy w prowadzeniu". Technologie służące rozpoznawaniu sytuacji zmniejszają stres kierowcy, nie dopuszczają do wystąpienia błędów związanych ze zmęczeniem i – ostatecznie – przyczyniają się do ograniczenia liczby wypadków.
System utrzymujący pojazd na właściwym pasie ruchu LKAS
System LKAS rozpoznaje pas ruchu pojazdu przy pomocy obrazów pochodzących z kamery CMOS zamontowanej za przednią szybą i odpowiednio wspomaga obrót kierownicy, aby utrzymać pojazd na pasie, po którym się porusza. LKAS jest aktywny przy prędkości jazdy powyżej 65km/h na prostych drogach lub w zakrętach o promieniu co najmniej 230 m, tj. w przypadku większości autostrad.
Tempomat adaptacyjny ACC
System ten wykorzystuje informacje z radaru milimetrowego umieszczonego we wnętrzu osłony chłodnicy, aby dokonywać pomiaru odległości od pojazdu jadącego z przodu, podczas gdy czujniki prędkości oraz kąta skrętu wykrywają parametry jazdy samochodu. Oprócz utrzymywania ustalonej prędkości, tempomat ACC automatycznie reguluje prędkość pojazdu oraz odległość w stosunku do pojazdu poruszającego się z przodu po tym samym pasie ruchu.
Pierwszy na świecie inteligentny system widoczności w nocy
System ten ma na celu zapobieganie wypadkom poprzez zapewnianie kierowcy pomocy w rozpoznawaniu sytuacji na drodze i podejmowaniu decyzji podczas jazdy w nocy. System wysyła ostrzeżenia o pieszych, którzy znajdują się bądź zbliżają do toru jazdy samochodu, a którzy są bardzo słabo widoczni podczas nocnej jazdy po wiejskich drogach.
System wspomaga wzrok kierowcy, pokazując obrazy przechwytywane przez dwie kamery działające na podczerwień, umieszczone w dolnej części przedniego zderzaka, i wyświetlając je na specjalnym ekranie. Po wykryciu obecności pieszych, system ostrzega kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego oraz poprawiającego widoczność wyświetlacza.
Technologie bezpieczeństwa, które łączą bezpieczeństwo aktywne i bierne
Jeżeli system bezpieczeństwa przedkolizyjnego wskaże na ryzyko wystąpienia kolizji, bądź stwierdzi brak możliwości jej uniknięcia, wówczas stara się złagodzić ewentualne szkody poprzez ostrzeganie kierowcy oraz aktywne sterowanie pracą hamulców i napinaczy pasów bezpieczeństwa.
Układ hamulcowy ograniczający skutki kolizji CMBS
System ten wykorzystuje radar milimetrowy do wykrywania samochodu jadącego z przodu. Po stwierdzeniu ryzyka wystąpienia kolizji, CMBS wysyła kierowcy ostrzegawcze sygnały dźwiękowe oraz wizualne. W przypadku dalszego zmniejszania się odległości pomiędzy dwoma pojazdami, system delikatnie zapoczątkowuje hamowanie i wysyła sygnały dotykowe. Jeżeli wydaje się, że kolizja jest nieuchronna, system w zdecydowany sposób używa hamulców, co w połączeniu z hamowaniem przez kierowcę zmniejsza prędkość w momencie kolizji. CMBS skutecznie przyczynia się do unikania kolizji i łagodzi ewentualne szkody.
Elektroniczne napinacze pasów
System elektronicznych napinaczy pasów bezpieczeństwa, którego działanie jest zsynchronizowane z systemem CMBS, kilkukrotnie delikatnie naciąga pas bezpieczeństwa kierowcy, ostrzegając go w ten sposób o wysokim ryzyku kolizji. Jeżeli kolizja wydaje się nieuchronna, elektroniczne napinacze mocno zaciskają pasy, zwiększając ich zdolność do zapewnienia kierowcy i pasażerowi bezpiecznej pozycji, a tym samym skutecznie łagodząc szkody powstałe w wyniku kolizji.
Bezpieczeństwo bierne w warunkach rzeczywistych
W warunkach rzeczywistych w trakcie kolizji często dochodzi do zderzeń pomiędzy pojazdami różnej wielkości i pod różnym kątem uderzenia. W 2000 r. Honda utworzyła centrum badawczo-rozwojowe Tochigi, gdzie samochody są poddawane testom zderzeniowym ze wszystkich kierunków. Ośrodek ten umożliwia rozwój technologii bezpieczeństwa biernego dzięki dokładnej analizie skomplikowanego zjawiska zderzenia podczas wypadku.
Pierwsze na świecie zadaszone centrum testów zderzeniowych ze wszystkich kierunków oraz manekiny symulujące zachowania pieszych
Dzięki pierwszemu na świecie centrum testów zderzeniowych ze wszystkich kierunków badacze mogą odtwarzać kolizje, do jakich dochodzi w świecie rzeczywistym, a także przeprowadzać konwencjonalne próby zderzeniowe z wykorzystaniem barier stacjonarnych.
Z myślą o testach zderzeniowych z udziałem pieszych Honda zbudowała w 1998 r. manekina imitującego kinematykę ciała ludzkiego podczas kolizji z samochodem. Zadaniem tego urządzenia było złagodzenie urazów, jakich doznają piesi oraz wskazanie tych elementów nadwozia, które najczęściej przyczyniają się do powstania obrażeń ciała. W 2000 r. firma skonstruowała manekina drugiej generacji, który wierniej oddawał zachowania ludzkiego ciała dzięki zmodyfikowanej strukturze stawów i przyrządom dokonującym pomiaru stopnia obrażeń w ośmiu rejonach ciała.
W chwili obecnej Honda wprowadziła do testów zderzeniowych nowego manekina trzeciej generacji, o nazwie POLAR III. Jego zadaniem jest zmniejszenie ryzyka uszkodzenia dolnego odcinka kręgosłupa oraz górnej części nóg, które zazwyczaj są narażone na urazy w przypadku kolizji pieszego z samochodami typu SUV lub minivan. Doskonalenie manekinów pieszych jest częścią prowadzonych przez Hondę bieżących badań zmierzających do złagodzenia obrażeń ciała u pieszych. Badając i odwzorowując ruch ludzkiego ciała podczas kolizji, Honda jest w stanie konstruować swoje pojazdy z myślą o łagodzeniu urazów. Honda zastosowała technologię opracowaną przy użyciu poprzednich manekinów pieszych we wszystkich swoich modelach sprzedawanych w Japonii oraz w innych samochodach, w tym w HR-V.
Technologia zaawansowanej zgodności™ "ACE™"
Honda udoskonaliła swoją technologię G-force Control (G-CON), która pomaga zredukować ryzyko i zmniejszyć zakres urazów u pasażerów, a także zwiększa szanse na przeżycie dzięki wykorzystaniu technologii zaawansowanej kompatybilności ACE przy tworzeniu nadwozia. W rezultacie powstała konstrukcja, która przyczynia się zarówno do rozpraszania, jak i pochłaniania energii uderzeniowej poprzez nadwozie, aby poprawić poziom bezpieczeństwa pasażerów, a także podnosi poziom zgodności pomiędzy pojazdami różnej wielkości.
Nadwozie zmniejszające stopień obrażeń ciała u pieszych{BRREAK} W przypadku kolizji z udziałem pojazdów i pieszych, najpoważniejsze obrażenia ciała powstają zazwyczaj wskutek uderzenia w maskę silnika, błotniki i sworznie wycieraczek. Dzięki zastosowaniu nadwozia zmniejszającego stopień obrażeń ciała u pieszych, rezultaty testów zderzeniowych można analizować z myślą o opracowaniu dla tych elementów karoserii technologii zmniejszających zakres urazów.
System Pop-up Hood
Kiedy trzy czujniki umieszczone w przednim zderzaku oraz czujnik prędkości pojazdu stwierdzą wystąpienie kolizji z pieszym, wówczas specjalne aktywatory sprawiają, że tylna część maski silnika natychmiast podnosi się o ok. 10 cm. W ten sposób, pomiędzy sztywnymi komponentami silnika a maską wytwarza się wolna przestrzeń, która pomaga zmniejszyć obrażenia głowy pieszego. Technologia ta po raz pierwszy znalazła zastosowanie w modelu Legend, który obecnie jest sprzedawany w Europie.
Pojazdy o zaawansowanym poziomie bezpieczeństwa
Od 1991 r. Honda aktywnie uczestniczy w projekcie ASV, zainicjowanym przez Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury i Transportu. Projekt ten, który obecnie znajduje się w 4. fazie realizacji, promuje badania nad technologiami bezpieczeństwa kolejnej generacji.