Instytut Euro NCAP opracował nowy schemat testów zderzeniowych, który skupia się na ogólnym poziomie bezpieczeństwa pojazdu, dzięki czemu użytkownik otrzymuje łatwiejszy do zinterpretowania wynik w postaci pojedynczej oceny. Nowy system uwzględnia poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów w czasie zderzenia czołowego, bocznego, tylnego i uderzenia w słup; poziom ochrony dzieci przewożonych w samochodzie, pieszych, a także dostępność systemów wspomagających bezpieczeństwo. Honda Civic otrzymała maksymalną ocenę 5 gwiazdek, kończąc testy z doskonałym wynikiem ogólnym 77%.
Nowy schemat testów wprowadzono w życie w lutym 2009 roku. Ogólna ocena jest średnią ważoną ocen uzyskanych w czterech kategoriach. Są to: bezpieczeństwo dorosłych (50%), bezpieczeństwo dzieci (20%), bezpieczeństwo pieszych (20%) oraz dostępność systemów wspomagających bezpieczeństwo (10%). Ostateczny wynik na poziomie co najmniej 70% pozwala uzyskać maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Zakwalifikowanie czwartej z wymienionych kategorii do oceny jest możliwe pod warunkiem wprowadzeniu systemów wspomagających bezpieczeństwo (VSA w przypadku Hondy) do standardowego wyposażenia 85% modeli z rocznika 2009, przeznaczonych na rynek Unii Europejskiej.
Bezpieczeństwo w Hondzie Civic
Wszystkie wersje Hondy Civic wyposażone są w ABS oraz elektroniczny system rozdziału siły hamowania EBD. W wyposażeniu znajduje się także system kontroli stabilności jazdy (VSA), mający za zadanie pomóc kierowcy w utrzymaniu panowania nad samochodem w ostrych zakrętach, w czasie przyspieszania i przy wykonywaniu gwałtownych manewrów, poprzez odpowiednie przyhamowywanie prawych bądź lewych kół oraz sterowanie przepustnicą i układem hamulcowym.
Bezpieczeństwo pasywne
Model Civic posiada innowacyjny system przypominający pasażerom tylnej kanapy o zapięciu pasów bezpieczeństwa. Na podstawie informacji pochodzących z czujnika otwarcia i zamknięcia tylnych drzwi system wyświetla kontrolkę zapięcia pasów na wielofunkcyjnym panelu informacyjnym. Następnie system ustala status zapięcia każdego z pasów i wysyła odpowiednie informacje do wyświetlacza (pokazując brak zapięcia pasów; jeden, dwa bądź trzy pasy zapięte). Nad bezpieczeństwem pasażerów przednich siedzeń czuwają oprócz tego podwójne napinacze pasów.
Ważną rolę w ochronie pasażerów przed urazami kręgosłupa szyjnego spowodowanymi szarpnięciem odgrywają aktywne przednie zagłówki. Ich skuteczność została potwierdzona wzorowymi wynikami testów przeprowadzonych przez niezależny instytut badań Thatcham.