Pojawienie się napędów hybrydowych zmieniło w tej kwestii dosyć sporo. Napędy MHEV oraz PHEV łączą się zarówno z jednostkami wysokoprężnymi, jak i benzynowymi. Więcej możliwości wyboru pozwala lepiej dopasować napęd do odmiennych potrzeb i oczekiwań. Czym różnią się poszczególne hybrydy od silników czysto spalinowych i jaki napęd będzie optymalnym rozwiązaniem?
Benzyna czy diesel, a może hybryda?
Wśród kierowców utarło się przekonanie, że do miasta najlepiej nadaje się silnik benzynowy. Natomiast do pokonywania dalekich tras lepiej wybrać diesla. Silnik wysokoprężny oferuje wysoki moment obrotowy, dzięki czemu pozwala dynamicznie pokonywać trasę na niskich obrotach. W efekcie może zaoferować niższe zużycie paliwa na dalekich dystansach. Dobrze sprawdza się również podczas jazdy z przyczepą.
Kultura pracy diesla może jednak dać się we znaki podczas intensywnej jazdy miejskiej. O ile wjazd do miasta będzie możliwy – normy emisji spalin obowiązujące w wielu europejskich metropoliach mogą uniemożliwić wjazd samochodem z dieslem do centrum. Charakterystyka pracy silnika benzynowego jest znacznie przyjemniejsza. Dzięki temu samochód pozwala z satysfakcją pokonywać miejskie uliczki, zachęcając do wkręcania jednostki na wysokie obroty. Należy jednak liczyć się ze znacznie wyższym spalaniem niż w silniku diesla.
Dzięki napędom hybrydowym udało się znacząco ograniczyć słabe strony obydwu rodzajów silnika. Poprawiła się również ich uniwersalność. Napęd samochodowy wykorzystujący dodatkowy silnik elektryczny oferuje niższe spalanie i mniejszą emisję zanieczyszczeń. Silnik elektryczny idealnie uzupełnia przyjemną charakterystykę silnika benzynowego, dodając dodatkowy moment obrotowy dostępny już w momencie ruszenia, a także zwiększając znacznie ekonomicznosć. Dlatego kierowcy poszukujący optymalnego i maksymalnie uniwersalnego rozwiązania powinni przestać zadawać sobie pytanie „benzyna czy diesel”. Zamiast tego lepiej zastanowić się, czy wybrać hybrydę miękką, czy PHEV.
Hybryda MHEV czy PHEV – jakie są ich zalety i wyjątkowe cechy?
Napęd MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle – to tzw. miękka hybryda. Miękkie hybrydy wykorzystują niewielki silnik elektryczny, który wspomaga jednostkę spalinową. Nie pozwala natomiast na jazdę w trybie całkowicie bezemisyjnym. Pojemność akumulatorów stosowanych w hybrydach MHEV to około 0,5 kWh. Ich ładowanie następuje w trakcie hamowania, poprzez odzyskiwanie energii.
Samochody z napędem MHEV spalają około 0,5-0,7 l/100 km mniej w stosunku do aut czysto spalinowych. Zastosowany w nich silnik elektryczny zastępuje alternator oraz wspomaga pracę rozrusznika. W efekcie nie tylko obniża spalanie podczas jazdy, ale usprawnia także działanie systemu start-stop. To również sprzyja niższemu zużyciu paliwa.
Hybrydy PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle – wykorzystują mocniejsze silniki elektryczne oraz akumulatory o większej pojemności. Ich ładowanie poprzez rekuperację nie jest wystarczająco efektywne, dlatego uzupełnianie baterii odbywa się poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła prądu. Mogą dzięki temu pokonać około 40-60 km w trybie całkowicie bezemisyjnym. Modele PHEV o zwiększonym zasięgu są w stanie przejechać na prądzie nawet ponad 100 km.
Napęd PHEV stwarza nowe możliwości, które przekładają się nie tylko na oszczędniejsze użytkowanie pojazdu. Znakomitym przykładem jest Range Rover Evoque PHEV i jego napęd na cztery koła. Przednia oś tego samochodu jest napędzana przez silnik spalinowy. Napęd na tył pochodzi natomiast z silnika elektrycznego. Dzięki temu samochód oferuje napęd 4x4 bez konieczności stosowania wału napędowego. Rezultatem jest oszczędność przestrzeni wewnątrz kokpitu, którą należałoby przeznaczyć na tunel wału napędowego.
Ładowanie hybrydy PHEV od 0 do 80% prądem stałym o mocy 32kW zajmuje około 30 minut. Taka moc jest dostępna na stacjach ładowania. Prąd można uzupełnić również przy użyciu domowej ładowarki o mocy 7kW, co zajmuje około 90-120 minut. Dzięki temu podczas codziennej jazdy miejskiej można użytkować pojazd niemal tak oszczędnie i ekologicznie jak auto elektryczne. Odpowiednia współpraca silnika spalinowego oraz elektrycznego pozwala osiągnąć spalanie na poziomie około 1,5-2 l/100 km.
Napęd PHEV to najbardziej wszechstronne i optymalne rozwiązanie. Dzięki temu nie tylko znacząco spada zużycie paliwa i emisja zanieczyszczeń. Jazda miejska na silniku elektrycznym pozwala wyeliminować problem niskiej kultury pracy diesla, co znacząco podnosi komfort użytkowania. Silnik benzynowy z napędem PHEV staje się natomiast dużo tańszy w eksploatacji, pozwalając w dalszym ciągu cieszyć się sportową charakterystyką pracy.