Range Rover Sport to średniej wielkości SUV segmentu E produkowany przez brytyjską markę Land Rover od 2005 roku.
Wprowadzenie modelu poprzedziła w 2004 roku prezentacja dość śmiałej jak na Land Rovera koncepcji samochodu nazwanego Range Stormer, który pokazano podczas targów motoryzacyjnych North American International Auto Show. Śmiałej, bo w wyglądzie bardzo "sportowej" jak na historię marki, ale ostatecznie wprowadzony na rynek Range Rover Sport był już dużo bardziej konserwatywny.
Range Rover Sport L320 (2005-2013)
Pierwsza generacja Range Rovera Sport, którą zaprezentowano w 2005 roku, zbudowana została na podstawie rozwiązań zaadoptowanych z Land Rovera Discovery 3. Dzięki temu Range Rover Sport zyskał zalety podwozia typu monocoque przy jednoczesnej wytrzymałości konstrukcji podwozia do zastosowań terenowych, a producentowi umożliwiło to tańszą produkcję pojazdów ze względu na dużą liczbę wspólnych komponentów.
Gama silników Range Rovera Sport w pierwszej fazie obejmowała wolnossący silnik benzynowy Jaguara AJ-V8 o pojemności 4,4 litra produkujący moc rzędu 300 KM i 425 Nm momentu obrotowego, również benzynowy stosowany w modelach V8 Supercharged o pojemności 4,2 litra dostarczający moc 385 KM i moment obrotowy rzędu 550 Nm. Ofertę uzupełniał zaawansowany turbodiesel TDV6 o pojemności 2,7 litra, który był adaptacją projektu PSA/Ford i w wersji Land Rovera osiągał moc 190 KM. W 2007 roku dołączył jeszcze podwójny turbodiesel TDV8 o pojemności 3,6 litra (272 KM / 640 Nm).
W 2010 roku Range Rover Sport został poddany modernizacji. Zmieniono m.in. reflektory i tylne światła, model otrzymał zmodyfikowane progi oraz odświeżoną gamę silników. Dwie benzynowe jednostki V8 zostały zastąpione wolnossącym, w pełni aluminiowym silnikiem Jaguar AJ-V8 o pojemności 5,0 litrów produkującym 370 KM (510 Nm) w modelu HSE oraz doładowanym wariantem o mocy 510 KM (625 Nm) w modelach Supercharged. Zmodyfikowane został również jednostki wysokoprężne.
Wszystkie warianty silnikowe były sprzężone z adaptacyjną 6 lub 8 biegową automatyczną skrzynią biegów ZF, wyposażoną w tryb CommandShift, który reaguje i dostosowuje się do zmiennych stylów jazdy.
Range Rover Sport L494 (2013-2022)
Range Rover Sport drugiej generacji pojawił się na rynku europejskim 20 września 2013 roku i z technicznego punktu widzenia bazował na czwartej generacji Range Rovera. Dzięki zastosowaniu nadwozia typu monocoque wykonanego w całości z aluminium udało się osiągnąć znaczną redukcję masy. W porównaniu z poprzednikiem poprawiono również możliwości terenowe pojazdu, a maksymalna głębokość brodzenia mogła wynosić 850 mm.
Odnowiony Range Rover Sport na rok modelowy 2018 charakteryzował się m.in. przeprojektowanymi przednimi i tylnymi zderzakami, nowym układem wydechowym, reflektorami oraz nowym wnętrzem. Zmiany nastąpiły również w gamie jednostek napędowych, m.in. w miejsce hybrydy opartej o silnik Diesla (SDV6 Hybrid 340-356 KM) pojawiła się wersja hybrydowa typu plug-in. Range Rover Sport P400e PHEV wyposażony w benzynowy silnik R4 współpracujący z silnikiem elektrycznym, dostarcza moc rzędu 404 KM (297 kW) i 640 Nm momentu obrotowego.
Od października 2014 roku była dostępna najmocniejsza odmiana drugiej generacji. Range Rover Sport SVR był wyposażany w 5-litrowy silnik V8 z doładowaniem, który dostarczał 550 KM (405 kW) i 680 Nm momentu obrotowego. Po modernizacji w 2018 roku wartości te wzrosły odpowiednio do 575 KM (423 kW) i 700 Nm.
Range Rover Sport L461 (2022-)
Trzecia generacja Range Rovera Sport została zaprezentowana w maju 2022 roku. Range Rover Sport trzeciej generacji wykorzystuje takie same układy napędowe jak Range Rover piątej generacji, wszystkie spełniające normę Euro 6d i zestrojone z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Są to dwa silniki benzynowe, trzy jednostki wysokoprężne oraz dwie wersje hybrydowe typu plug-in. Topowa wersja Range Rover Sport P530 wyposażona jest w potężną jednostkę V8 dostarczającą 530 KM (390 kW) i 750 Nm momentu obrotowego.
Jesienią 2022 roku model został wszechstronnie przetestowany pod kątem bezpieczeństwa przez niezależną organizację Euro NCAP, która przyznała komplet 5 gwiazdek.