Range Rover Evoque to kompaktowy luksusowy crossover SUV produkowany przez brytyjską markę Land Rover od 2011 roku.
Produkcyjna wersja Range Rovera Evoque została poprzedzona prezentacją cross-coupe o nazwie Land Rover LRX Concept, który został publicznie przedstawiony podczas salonu samochodowego w Detroit (NAIAS) w styczniu 2008 roku oraz w marcu tego samego roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie.
W lipcu 2010 roku testy przedprodukcyjne weszły w ostatnią fazę, a Land Rover zaprezentował pierwszy oficjalny przeciek zdjęć wersji produkcyjnej Range Rovera Evoque pierwszej generacji w kamuflażu. 17 listopada 2010 roku publiczny debiut podczas Los Angeles Auto Show zaliczyła również pięciodrzwiowa wersja Range Rovera Evoque.
Range Rover Evoque L538 (2011-2018)
Range Rover Evoque pierwszej generacji został wprowadzony na rynek w 2011 roku jako model pięciodrzwiowy i trzydrzwiowy Evoque Coupe z nieco niższym dachem. Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku producent zaprezentował też nowego koncepcyjnego Range Rovera Evoque w wersji ze składanym dachem. Ostatecznie Range Rover Evoque Convertible trafił do sprzedaży w kwietniu 2016 roku czyli już w wersji poliftowej, która charakteryzowała się m.in. nowymi zderzakami, reflektorami i nową osłoną chłodnicy. Evoque w wersji Cabrio był produkowany do końca generacji w odróżnieniu od trzydrzwiowej wersji Coupe.
Gama silników Evoque pierwszej generacji obejmowała silnik benzynowy produkowany przez Forda o mocy 240 KM zestrojony z 6. stopniowym automatem (od 2014 roku wersja 9. stopniowa), natomiast silniki wysokoprężne dla Range Rovera Evoque dostarczał PSA Peugeot Citroen.
Od 2015 roku wraz z modernizacją nadwozia Land Rover wprowadził nowocześniejsze, lżejsze i oszczędniejsze wersje jednostek napędowych. Silnik wysokoprężne serii Ingenium o mocach 150 KM lub 180 KM ważyły około 20 do 30 kilogramów mniej i były wg producenta ekonomiczniejsze nawet o 18%. Najbardziej ekonomiczna była wersja TD4 z napędem na przednie koła, która jak podawał Land Rover, może zużywać 4,1 litra na 100 kilometrów.
Pierwsza generacja Range Rovera Evoque w okresie swojej produkcji doczekała się oczywiście kilku modeli specjalnych. W 2012 roku zaprezentowano model specjalny Range Rover Evoque Victoria Beckham Edition Si4 Dynamic z 2,0-litrowym czterocylindrowym silnikiem turbo o mocy 240 KM. W styczniu 2013 roku na targach motoryzacyjnych w Brukseli zaprezentowano model specjalny Range Rover Evoque Yellow Edition, który wyróżniał się specjalnym lakierem w kolorze Sicilian Yellow oraz czarnym metalicznym dachem. Był też specjalny model Evoque Landmark, który powstał dla uczczenia wyprodukowania 600-tysięcznego Range Rovera Evoque oraz inne wersje produkowane w krótkich seriach.
Range Rover Evoque L551 (2018-)
Druga generacja Evoque została zaprezentowana publicznie podczas specjalnego eventu w Londynie 22 listopada 2018 roku tylko jako pięciodrzwiowy SUV, a pierwsze egzemplarze trafiły do klientów w 2019 roku.
Nowy Range Rover Evoque, podobnie jak Land Rover Discovery Sport drugiej generacji, powstał na nowoczesnej płycie podłogowej PTA przystosowanej do wykorzystana zelektryfikowanych układów napędowych, zastosowanej po raz pierwszy w Jaguarze E-Pace.
Takie rozwiązanie powoduje, że zakres rozwiązań napędowych jest identyczny jak w przypadku wspomnianego Jaguara E-Pace czyli wszystkie warianty z napędem AWD występują w wersji MHEV 48V, a od połowy 2020 roku dostępna jest również wersja Range Rover Evoque P300e AWD z napędem hybrydowym typu plug-in o mocy 309 KM (540 Nm).