Range Rover to w najnowszej odsłonie luksusowy SUV z napędem 4x4 produkowany pod brytyjską marką Land Rover.
Wprowadzona przez British Leyland w 1970 roku linia Range Rover, w pierwszych dwóch generacjach spełniała kryteria konstrukcyjne dla typowego samochodu terenowego i w dużym stopniu utorowała drogę późniejszym pojazdom sportowo-użytkowym.
Od trzeciej generacji, która została opracowana przez BMW, Land Rover Range Rover oddalił się konstrukcyjnie od swoich terenowych braci i zbliżył się specyfikacją do SUV-ów, zachowując jednak wspaniałe własności terenowe i oferując jednocześnie maksimum komfortu i niezwykle bogate wyposażenie.
Range Rover Classic (1970-1996)
Chociaż pierwszy prototyp Range Rovera został zbudowany w 1967 roku, to pomysł na powstanie takiego samochodu pojawiał się już w firmie Rover Company od początku lat 50, a prawdopodobnie nawet wcześniej. Kiedy w 1969 roku inżynierom udało się domknąć projekt przyszłego przeboju marki Land Rover, w ostatnim roku powstało 26 pojazdów rozwojowych z oznaczeniem Velar, które intensywnie testowano na drogach.
Wprowadzony ostatecznie na rynek w 1970 roku Range Rover Classic był produkowany początkowo przez oddział Rovera w zakładach British Leyland, a następnie przez Rover Group. Do 1981 roku produkowano Range Rovera wyłącznie jako model dwudrzwiowy, później dołączyła do oferty również wersja czterodrzwiowa opracowana i początkowo również produkowana przez szwajcarskiego producenta samochodów sportowych, firmę Monteverdi.
Pierwotnie Range Rover Classic był wyposażany w zmodernizowaną wersję silnika Rover V8 pochodzącego z Buicka Special z 1960 roku. Pojemność i moc montowanego silnika V8 zwiększała się w kolejnych latach - z 3,5 do 3,9 litra w roku modelowym 1989 i do 4,2 litra w 1992 roku. Od 1986 roku Range Rovery zyskały również fabryczne silniki wysokoprężne.
W latach 80. Range Rover pierwszej generacji w niezwykły wręcz sposób zadebiutował na rynku północnoamerykańskim, gdzie miał konkurować z takimi modelami jak np. Jeep Wagoneer. W 1987 roku jako 17-letni już w sumie model został zaprezentowany podczas Los Angeles Auto Show.
Ciekawostką jest też fakt, że nazwa Range Rover Classic w odniesieniu do całej pierwszej generacji pojawiła się w użyciu dopiero w 1994 roku. Było to spowodowane potrzebą odróżnienia pierwszej serii Range Rovera od jego następcy, który był od 1994 roku produkowany równolegle z klasycznym Range Roverem.
Range Rover P38A (1994-2001)
Zaprezentowana publicznie z końcem września 1994 roku druga generacja Range Rovera swoje oznaczenie kodowe P38A przejęła od numeru budynku, w którym pracował zespół inżynierów zajmujący się tym projektem (Project 38A).
Wprowadzony nowy model Range Rovera otrzymał po raz kolejny zaktualizowaną wersję silnika Rover V8 oraz specjalnie dostosowanego 2,5-litrowego sześciocylindrowego turbodiesla M51 pochodzącego od BMW. Nowy model otrzymał więcej wyposażenia i wykończenie klasy premium, pozycjonując pojazd powyżej Land Rovera Discovery. Był też pierwszym nowo zaprezentowanym modelem Rover Group po przejęciu przez BMW.
Podstawowe warianty oferowane w drugiej generacji to wersja SE z 4,0-litrowym benzynowym V8 o zakresie mocy 185-190 KM, wersja HSE z silnikiem benzynowym V8 o pojemności 4,6-litra i mocy 218-224 KM oraz DSE z 2,5-litrowym dieslem R6 M51D25 o mocy 136 KM.
Krótko po premierze P38A w 1994 roku Grupa Rovera została przejęta przez BMW, a nowe kierownictwo w zasadzie od początku uznało, że ta generacja nie będzie miała długiej historii i praktycznie od razu przystąpiono do opracowywania kolejnej generacji pod nazwą kodową L30.
W czerwcu 1998 roku Range Rover P38A przeszedł symboliczny lifting, który zewnętrznie można rozpoznać po białych kloszach kierunkowskazów z przodu, a także przyciemnionych tylnych światłach.
Range Rover L322 (2002-2012)
Trzecia generacja Range Rovera, która zadebiutowała w styczniu 2002 roku, została opracowana pierwotnie przez BMW, dzieliła podzespoły z BMW serii 7 (E38) i była zaprojektowana tak, aby w przyszłych modelach można było zamontować silniki BMW M62 V8.
Jednak rozwój modelu nie doczekał się planowanej kontynuacji, bo jeszcze przed rozpoczęciem produkcji seryjnej BMW sprzedało Land Rovera Fordowi, a model zmienił oznaczenie wewnętrzne na L322 czyli najwyższe w ówczesnej linii modelowej.