Firma Land Rover zmodernizowała nieco swoje modele Freelander. Od 2001 roku dostępne są dwa nowe silniki dla tego samochodu.
Obecnie w ofercie przewodzi sześciocylindrowy w pełni aluminiowy silnik 2,0 o mocy 130 kW (177 KM), który przy 4000 obr/min osiąga moment obrotowy aż 240 Nm. Jest to o prawie 50% więcej od oferowanego dotychczas i dalej znajdującego się w ofercie 1,8-litrowej, benzynowej jednostki czterocylindrowej. Drugą nowością jest także dwulitrowy, szesnastozaworowy diesel Td4 common-rail stworzony przez firmę BMW. Motor ten uzyskuje moc 82 kW (112 KM) a jego maksymalny moment obrotowy przy 1750 obr/min osiąga wartość 216 Nm. Uzupełnieniem oferty silnikowej jest zastosowana po raz pierwszy w modelu Freelander pięciobiegowa skrzynia automatyczna Steptronic. Oferuje ona możliwość ręcznej zmiany przełożeń, co poprawić ma własności terenowe samochodu.
Zapobiega to po prostu stratom mocy, które zdarzają się w przypadku klasycznych automatów. Nowa przekładnia wyposażona została w tryb pracy "sport", dzięki czemu wykorzystuje wyższe zakresy obrotów silnika i zapewnia lepszą dynamikę.
Zmodernizowany układ hamulcowy Land Rovera wyposażono w wentylowane tarcze przednie i tylne bębny o zwiększonej średnicy. Nad bezpieczeństwem hamowania czuwa oczywiście ABS. Całość uzupełniona została przez systemem kontroli jazdy pod górę i elektroniczną kontrolę trakcji z "inteligentną" dystrybucją siły hamowania.
Model roku 2001 zewnętrznie różni się od poprzednika zmienioną atrapą chłodnicy i innym umiejscowieniem kierunkowskazów. Do wyboru nadal mamy trzydrzwiowy wariant softback lub hardback i pięciodrzwiowy station wagon.