Wiele osób uważa oryginalnego Freelandera (wypuszczonego na rynek w roku 1997) za pioniera całkowicie nowej klasy: luksusowych samochodów kompaktowych z napędem 4x4.
Przez 5 lat był on europejskim bestsellerem sprzedaży w klasie 4x4, a w Wielkiej Brytanii sprzedawał się najlepiej w tym segmencie aż do końca roku 2005. Całkowicie nowy Freelander 2 jest w każdym calu lepszy: oferuje lepsze osiągi, mniejsze spalanie, większą kulturę pracy, wyższą jakość, podniesione bezpieczeństwo i znacznie obszerniejsze wnętrze. Zapewnia on lepsze prowadzenie podczas jazdy szosowej i większe możliwości terenowe przy lepszej sterowności, właściwościach jezdnych i wyższym komforcie.
Od strony technicznej na Freelandera 2 zwracają uwagę m.in. dwa całkowicie nowe silniki: 3,2-litrowy, 6-cylindrowy benzynowy w układzie rzędowym oraz 2,2-litrowy, czterocylindrowy turbodiesel. Oba silniki są zbudowane z wykorzystaniem zaawansowanych technologii, dzięki którym zapewniają nadzwyczajne połączenie osiągów i oszczędności. 233-konny (171 kW) silnik benzynowy i6 umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 200 km/h i przyśpieszenia 0-100 km/h w 8,9 sekundy. W cyklu mieszanym spala on 11,2 l na 100 km. Silnik ten współpracuje z nową 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów z opracowanym przez Land Rover trybem CommandShift, w razie potrzeby umożliwiającym manualną, sekwencyjną zmianę biegów. Kierowca wymagający jeszcze żwawszej reakcji samochodu może również wybrać tryb sportowy.
Układ rzędowy silników sześciocylindrowych jest idealny jeśli chodzi o zapewnienie płynności pracy, a bardzo zwarta nowa jednostka napędowa Freelandera 2 jest na tyle mała, że można ją było zamontować poprzecznie. To pierwsze tego typu rozwiązanie w sektorze kompaktów z napędem 4x4, będące jedną z wielu innowacji wprowadzonych w tym samochodzie. Poprzeczne położenie silnika umożliwiło wprowadzenie zmian projektu kabiny pasażerskiej oraz zwiększenie bezpieczeństwa.
Silnik wysokoprężny wybrany do nowego Freelandera 2 to całkowicie nowa, 2,2-litrowa jednostka czterocylindrowa. Ten 160-konny (118 kW) silnik osiąga maksymalny moment obrotowy 400 Nm i ponad 200 Nm już od 1000 obr./min. aż do 4500 obr./min.. Bardzo szybko reaguje na wciśnięcie pedału przyśpieszenia, jak również zapewnia wysoką kulturę pracy i oszczędność paliwa: w cyklu mieszanym zużywa 7,5 litra na 100km. Jest on dostępny z opcjonalnym filtrem cząstek stałych (cDPF), zapewniającym jeszcze większą czystość spalin. Dostępne są dwie skrzynie biegów: nowa, 6-stopniowa, manualna skrzynia biegów i ta sama automatyczna skrzynia biegów, która współpracuje z silnikiem benzynowym (w modelach z silnikiem wysokoprężnym będzie dostępna od wiosny 2007).
Pakiet wyposażenia wnętrza jest znacznie lepszy w Freelanderze 2, niż w jego poprzedniku. Mimo, że samochód jest dłuższy zaledwie o 50 mm, to oferuje znacznie więcej przestrzeni nad głową oraz wokół ramion i nóg zarówno z przodu jak i z tyłu. Duża powierzchnia szyb podkreśla poczucie przestronności i dopełnia pozycję fotela kierowcy w standardzie "command driving" - będący znakiem rozpoznawczym samochodów Land Rover - oraz amfiteatralny układ siedzeń, na których osoby z tyłu siedzą nieco wyżej niż z przodu, dzięki czemu mają lepszy widok przez okna samochodu. Objętość bagażnika również należy do najlepszych w klasie i jest o 38% większa niż w poprzednim Freelanderze (755 zamiast 546 litrów z podniesionymi tylnymi siedzeniami.)
Projekt nadwozia i wnętrza Freelandera 2 jest całkowicie nowy, stworzony wg najnowszych koncepcji i założeń projektowych firmy, i posiada natychmiast rozpoznawalną formę Land Rovera.
"Celowo zachowaliśmy mocne cechy oryginalnego Freelandera, takie jak skorupowa pokrywa komory silnika, schodkowy dach i podstawowa forma", mówi szef działu projektów, Geoff Upex. "Ale całościowy wygląd samochodu jest świeży i znacznie bardziej nowoczesny." Samochód jest rzeźbiony prosto i geometrycznie, wygląda jakby powstał z jednej bryły materiału. Zachowaliśmy bliskie powinowactwo projektu z nowym samochodem Discovery 3 i Range Rover Sport, ale tak zmodyfikowaliśmy nasz design, aby dopasować Freelandera 2 do potrzeb nabywców bardziej zwartych samochodów z napędem 4x4."
Pięciodrzwiowe nadwozie ma konstrukcję skorupową o wysokiej sztywności na siły skręcające, co zwiększa kulturę pracy, komfort i szosowe właściwości jezdne oraz sprawia, że samochód nadaje się do prawdziwej jazdy w terenie. Zawieszenie jest w pełni niezależne i wykorzystuje najnowocześniejsze systemy stabilizujące, takie jak nowa, wyrafinowana technologia RSC ograniczająca ryzyko przewrócenia samochodu.
Freelander 2 jest naszpikowany nowymi technologiami poprawiającymi osiągi samochodu zarówno na szosie jak i w terenie. Wiele z nich jest całkowitą nowością w tej klasie samochodów. Z wyjątkiem wersji podstawowej, unikalny system Terrain Response firmy Land Rover ułatwiający jazdę terenową, jest dostępny w standardzie we wszystkich innych wersjach modelu. Inne interesujące technologie to m.in. nowy, inteligentny system stałego napędu na wszystkie koła, zapewniający znakomitą przyczepność i większą oszczędność paliwa podczas jazdy szosowej oraz opatentowany system Gradient Release Control, zapewniający kierowcy większą pewność prowadzenia i kontrolę nad samochodem po zwolnieniu hamulców na stromych i śliskich pochyłościach.
Do innych cech i opcji samochodu będących rzadkością w tej klasie należą: przycisk uruchamiania silnika bez użycia kluczyka, ksenonowe światła przednie, wycieraczki z czujnikiem deszczu i system wspomagający parkowanie (z tyłu i przodu). Dwuczęściowe, panoramiczne okno dachowe zwiększa poczucie przestronności kabiny pasażerskiej. Klimatyzacja jest standardem we wszystkich wersjach modelu. Dostępna jest również nawigacja satelitarna z mapami na płytach DVD i kolorowym sterującym ekranem dotykowym.
Pośród systemów audio najwyższej jakości znajdziemy cyfrowy radioodtwarzacz DAB z 12-głośnikowym systemem dźwięku otaczającego Dolby Prologic IIx Surround Sound posiadający połączenia światłowodowe. We wszystkich wersjach dostępne jest wejście do podłączenia zewnętrznego źródła dźwięku (np. odtwarzaczy iPod lub MP3).
Nowy Land Rover Freelander 2 został zaprojektowany i opracowany technicznie w Gaydon, w hrabstwie Warwick, zaś wyróżniona w roku 2005 nagrodą JD Power European Plant Quality Gold Award za najwyższą jakość produkcji fabryka Freelandera 2, Halewood, znajduje się w Liverpoolu.