...w ekstremalnych warunkach terenowych – samochodów, które z pełnym powodzeniem są w stanie pełnić wszystkie powyższe funkcje jest niewiele. Istnieje jednak pojazd, który od swojego powstania 16. listopada 1989 roku (wczoraj minęło dokładnie od 20 lat!) jest w stanie sprostać takim wyzwaniom. Dzięki temu, a także innym swoim zaletom, stał się uniwersalnym symbolem auta wielofunkcyjnego. Samochód, o którym mowa, to Land Rover Discovery.
Pojazd ten został zaprojektowany by wypełnić lukę między praktycznym modelem Land Rover Defender, a bardziej luksusowym Range Roverem – flagowym autem firmy. Discovery szybko znalazł sobie miejsce na rynku, odpowiadając na rosnący popyt na rodzinne auta terenowe.
"Legenda Discovery opiera się na innowacyjnym wzornictwie oraz zaawansowanej technologii. Discovery to auto, które od zawsze przecierało szlaki – zarówno wprowadzając na rynek samochodów terenowych w 1989 roku wydajne silniki diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa, jak i w 1998 roku, będąc pierwszym samochodem wyposażonym w podwójne poduszki powietrzne. Niewątpliwie jest to jeden najbardziej uwielbianych SUVów na świecie. Discovery sprzedawany jest w 91 krajach, a liczba sprzedanych jak do tej pory egzemplarzy przekroczyła 900 tys." Powiedział Phil Popham, dyrektor generalny firmy.
Discovery odmienił w 1989 rynek średniowymiarowych samochodów terenowych. Nie jest więc niczym dziwnym, że model ten zmieniał się na przestrzeni lat, wychodząc naprzeciw potrzebom oraz gustom zwiększającej się stopniowo grupy nabywców, którzy poszukiwali czegoś wyszukanego oraz z klasą. Od 1994 roku modele Discovery w najbogatszej opcji wyposażenia posiadały skórzaną tapicerkę oraz gustowne okleiny z drewna. W samochodzie Discovery drugiej generacji z 1998 roku wprowadzono natomiast zaawansowany system ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji, aby zapewnić wyższy poziom komfortu niezależnie od pogody. Produkowany obecnie Discovery 4 również z powodzeniem przeszedł ewolucję: pięknie zaprojektowane wnętrze, przejrzysta i stylowa deska rozdzielcza, łatwość obsługi oraz luksusowe wzornictwo gwarantują kierowcy oraz pasażerom wysoki komfort podróżowania oraz wyjątkowe doznania estetyczne.
Linia nadwozia samochodów Discovery znana jest na całym świecie – charakterystyczny, stopniowany dach oraz asymetryczna tylnia szyba zapewnia pasażerom oraz kierowcy doskonałą widoczność. Mając na względzie nowoczesny design wnętrza, firma Land Rover zwróciła się przy projektowaniu auta o pomoc do Conran Design Studio – studia projektowego, które od wielu lat cenione jest jako wpływowy kreator „nowoczesnego stylu życia”.
"Charakterystyczny design samochodów Discovery wypracowany został przez cztery generacje pojazdów. Najnowszy model Discovery 4 pozostaje wierny prostej, geometryczno-architektonicznej linii swoich poprzedników. Nowy przedni zderzak, światła i maska, delikatne linia nadwozia oraz subtelne kształty pogłębiają wrażenie obcowania z produktem najwyższej klasy," mówi Gerry McGovern, dyrektor ds. designu.
Wielofunkcyjny oraz praktyczny
Możliwość jazdy w każdym terenie cechuje wszystkie samochody marki Land Rover. Sukces modelu Discovery opiera się jednak na tym, że daje on możliwość jazdy w każdych warunkach, a jednocześnie jest w stanie sprostać wymaganiom stawianym autu rodzinnemu. Discovery 4, podobnie jak jego poprzednicy, posiada siedem siedzeń. Jego tylne fotele gwarantują dostateczną ilość miejsca na nogi dla dwóch dorosłych osób – rodziny lub przyjaciół. Wnętrze auta jest teraz jeszcze bardziej wielofunkcyjne.
Podwyższony komfort oraz elegancja samochodów Discovery nigdy nie wpływała negatywnie na dynamikę jazdy. Kolejne generacje osób uprawiających jeździectwo, żeglarstwo czy inne sporty lub aktywny tryb życia przekonywały się, że Discovery to doskonałe auto do spakowania sprzętu czy holowania przyczepy. Nowa generacja tego modelu wyposażona jest w system wspomagający holowanie (Tow Assist), który pomaga kierowcy wykonywać wszystkie, nawet najtrudniejsze manewry z przyczepą. Kolejne udogodnienie – Trailer Stability Assist (system stabilizacji toru jazdy przyczepy) – ogranicza moment obrotowy silnika oraz przy pomocy specjalnej aplikacji steruje systemem hamowania w przypadku braku stabilności przyczepy. Praktyczne zalety Discovery 4 oraz troska o bezpieczeństwo przyświecająca nam od zawsze zostały docenione przy okazji plebiscytu Caravan Club Towcar of the Year 2010 – samochód ten otrzymał dwie nagrody.
Nowy Discovery 4 idzie w ślady swojego poprzednika jeśli chodzi o sukcesy. Model Discovery trzeciej generacji od swojego wejścia na rynek w 2004 roku zdobył oszałamiającą liczbę 111 nagród na całym świecie, w tym wyróżnienia dla najlepszego auta typu SUV w krajach takich jak Meksyk, Rosja, Grecja. Także w Polsce znalazł uznanie wśród użytkowników, ekspertów oraz czytelników pism motoryzacyjnych.
W 2004 roku w modelu Discovery 3 pojawiło się jeszcze jedno nowe udogodnienie techniczne – system Terrain ResponseTM. To opatentowane rozwiązanie pozwala kierowcy dostosować parametry samochodu (w tym silnika, zawieszenia oraz kontroli trakcji) do każdego rodzaju warunków drogowych, od wielkomiejskiej dżungli po dzikie bezdroża. System ten otrzymał Queen's Awards For Enterprise for Innovation – nagrodę przyznawaną przez Królową Elżbietę II. Land Rover został już wcześniej wyróżniony tą nagrodą za system kontroli zjeżdżania ze wzniesienia (Hill Descent Control). Ulepszona wersja tego systemu, a także nowe rozwiązanie wspomagające kierowcę w czasie jazdy na wzniesieniach (Gradient Release Control), wpływają na dynamikę jazdy nowego Discovery 4.
W 2006 roku firma Land Rover wraz z organizacją Climate Care uruchomiła pionierski program offsetowy dotyczący emisji CO2. Jest to w tym momencie największe tego rodzaju przedsięwzięcie na świecie. Emisja gazów z pierwszy 45 tys. mil przejechanych przez wszystkie nowe samochody marki Land Rover sprzedawane na coraz to nowych rynkach na świecie offsetowana jest w ramach finansowania międzynarodowych projektów ekologicznych. Nowe rozwiązania pojawiające się w modelu Discovery 4 pozwalają w istotnym stopniu zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Wydajny silnik turbo diesel LR-TDV6 3.0 z sekwencyjnym wtryskiem paliwa pozwala ograniczyć zużycie paliwa do zaledwie 9,2 l/100 km w cyklu mieszanym wg normy ECE.