Na tegorocznym salonie samochodowym w Paryżu Mercedes-Benz prezentuje imponującą paletę nowych produktów i innowacji technicznych. Światowy debiut mają tu takie supersportowe modele jak CL 63 AMG i S 63 AMG oraz Mercedes-Benz SLR McLaren 722 Edition. Dziewicze wejście na przysłowiowe światowe salony ma też – pod hasłem "najlepsze luksusowe coupé" – nowa Klasa CL. Dziesięciolecie narodzin kultowego, najlepiej sprzedającego się na świecie roadstera i coupé w jednym uczczone zostało specjalną wersją Mercedesa SLK "Edition 10". Kolejną premierą jest nowoopracowany permanentny napęd na cztery koła 4Matic, który po raz pierwszy zastosowano w Klasie S. Jest to niejako podwójny debiut, bo nowa Klasa S będzie teraz dostępna jako kombinacja silnika wysokoprężnego z napędem wszystkich kół w modelu S 320 CDI 4Matic.
Oficjalnie zaanonsowany będzie tu też start niezwykłego testu wytrzymałości: 33 egzemplarze standardowych samochodów nowej Klasy E wyruszą 21 października śladami pierwszego transkontynentalnego rajdu z roku 1907 w liczącą 13 600 km trasę z Paryża do Pekinu, która wieść będzie przez najbardziej różnorodne tereny.
Mercedes-AMG prezentuje w Paryżu dwa "okręty flagowe" – przepotężne, 8-cylindrowe modele CL 63 AMG oraz S 63 AMG. Dynamikę najwyższej próby gwarantuje tu skonstruowany przez AMG potwór pod maską: 6,2-litrowy silnik o mocy maksymalnej 386 kW/525 KM i maksymalnym momencie obrotowym 630 Nm. Ekskluzywny charakter tych "wyczynowych limuzyn" demonstrują standardowo montowane w nich: pakiet stylizacyjny AMG, jedyne w swoim rodzaju aluminiowe felgi AMG oraz sportowy układ jezdny oparty na aktywnym zawieszeniu ABC, a także wyczynowy układ hamulcowy i wykończenie wnętrza w niepowtarzalnym i nie dającym się z niczym pomylić stylu AMG. Oczywiście, na pokładach jest też system ochrony pasażerów PRE-SAFE® z możliwością zamówienia także innowacyjnego i ultranowoczesnego układu hamulcowego PRE-SAFE® i inteligentnego tempomatu DISTRONIC PLUS. CL 63 AMG i S 63 AMG to ukoronowanie strategicznej inicjatywy modelowej AMG na rok 2006, w ramach której do palety weszło 10 zupełnie nowych modeli wyczynowych produkcji firmy z Affalterbach.
Montowany w obu topowych modelach silnik charakteryzuje się najwyższą mocą i najwyższym momentem obrotowym wśród seryjnie produkowanych, wolnossących silników V8 na świecie. Nie dziwi więc drzemiący w autach potencjał: przyspieszenie do 100 km/h zajmuje obu super-Mercedesom zaledwie 4,6 s. Prędkość maksymalna jest – jak zwykle – elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Początek sprzedaży: styczeń 2007.
SLR McLaren 722 Edition
Nowy Mercedes-Benz SLR McLaren 722 Edition cechuje się wyrafinowanymi atrybutami wyczynowymi. Opracowano go w ścisłej kooperacji ze specjalistami od sportu motorowego – McLaren Formula-1 team w Anglii. Po modyfikacji przeszło 300 elementów, ten supersportowy samochód ma jeszcze wyższą moc, jeszcze bardziej sportowe nastawy zawieszenia, jeszcze lepszą aerodynamikę i wykończenie wnętrza, które zaspokoi gusta nawet najwybredniejszych klientów. Dla Mercedesa nazwa "SLR 722 Edition" była oczywista dla nowej wersji auta – w roku 1955 legenda sportów wyścigowych, Sir Stirling Moss, z pilotem Denisem Jenkinsonem wygrał słynny wyścig Mille Miglia samochodem Mercedes-Benz 300 SLR o numerze startowym 722 (odpowiadającym czasowi startu, 07.22 rano).
Rozwijając moc 478 kW/650 KM, nowy SLR McLaren 722 Edition jest nie tylko o niebo potężniejszy od swego sławnego przodka, ale i od aktualnego modelu SLR. Nowa, limitowana seria (tylko 150 egzemplarzy ręcznie montowanych w Woking) to odpowiedź Mercedesa na apele najbardziej wyrafinowanych klientów, którzy domagają się SLR McLarena o jeszcze lepszych osiągach – ale przy tej samej dozie codziennej praktyczności auta.
Sercem Mercedesa SLR 722 Edition jest 5,5-litrowy, doładowany kompresorowo silnik V8, zapewniający temu bolidowi zapierające dech w piersiach możliwości: 0-100 km/h w czasie 3,6 s (SLR: 3,8 s), 0-200 km/h w 10,2 s (SLR: 10,6 s) i 0-300 km/h w zaledwie 28,0 s (SLR: 28,8 s)! Na okrasę prędkość maksymalna jeszcze wyższa od aktualnej (334 km/h) prędkość maksymalna: 337 km/h.
SLK "Edition 10"
Matowoszary metaliczny lakier natychmiast wyróżnia rocznicową wersję SLK, zarazem wskazując przyszłe trendy stylizacyjne sportowych aut. Auto w szczególny sposób cechują też ciemnoszare, polerowane alufelgi o 10 szprychach, ogumione oponami w rozmiarze 225/45 R 17 z przodu i 245/40 R 17 z tyłu. Koła zdobią czarno-srebrne emblematy Mercedesa. Dopełnieniem są ciemno barwione tylne lampy zespolone.
Pasażerowie są tuleni najlepszymi dostępnymi materiałami wykończenia wnętrza. Fotele i podłokietnik pokryto czarną skórą, której perforacje w centralnych częściach siedzisk i oparć podkreśla dyskretnie od spodu srebrna wykładzina. Uzupełnieniem tego sportowego, czarno-srebrnego wystroju są srebrne nici służące do wykończenia foteli. Obramowanie dachu Vario oraz tylnej szyby polakierowano na czarno. Także deska rozdzielcza cieszy oczy znakomitym doborem kolorystycznym oraz połączeniem laki z metalicznymi wstawkami. Rocznicowy model wyposażono również we wszelkie możliwe dla Klasy SLK opcje, w tym unikatowy w skali świata system nawiewu na szyję pasażerów AIRSCARF, luksusową, automatyczną klimatyzację THERMOTRONIC oraz system sterowania funkcjami audio i nawigacyjnymi COMAND z nawigacją całej Europy. Auto ma też układ wspomagania parkowania PARKTRONIC, elektrycznie regulowane fotele z pamięcią ustawień, podgrzewane koło kierownicy i zmieniarkę CD z odtwarzaczem MP3.
Pierwsza generacja Klasy SLK znalazła pomiędzy jesienią 1996 a marcem 2004 ponad 311 000 nabywców. Do dziś natomiast sprzedano około 148 000 sztuk nowej Klasy SLK. Mercedes-Benz jest więc niekwestionowanym liderem tego segmentu z globalnym udziałem rynkowym wynoszącym 30 procent.
Klasa CL: oficjalny debiut majstersztyku wśród luksusowych aut coupé
Wielkie auta coupé Mercedesa od dekad były wyznacznikiem świetnego stylu i ekskluzywności w przemyśle motoryzacyjnym. Ustanawiają od ponad 50 lat standardy na polu designu i wyposażenia, łączą w sobie wzorowe bezpieczeństwo, niesłychany komfort i świetne prowadzenie. Nowa Klasa CL to kolejny majstersztyk Mercedesa. To luksusowe coupé dzięki innowacyjnym technologiom wyznacza drogę ku przyszłości, ale i jego design ustanawia nowe trendy w stylistyce Mercedesa. Jego natychmiast zauważalny wyróżnik to współbrzmienie wyrazistych, silnie zarysowanych linii z wielkimi, nieskazitelnymi powierzchniami.
Ten design znajduje kontynuację we wnętrzu. W mgnieniu oka staje się jasne, że każdy element wyposażenia nowej Klasy CL zaprojektowano dla komfortu i relaksu. Dostępnych jest pięć designerskich połączeń kolorystycznych. Automatyczna klimatyzacja, system COMAND Controller z radioodtwarzaczem CD/DVD oraz szklany szyberdach są elementami wyposażenia standardowego – wszystko to części składowe samochodu zapewniającego niezrównane doznania i z zakresu komfortu, i prowadzenia.
W najwyższej wersji CL 600 ekskluzywne wykończenie w skórze PASSION, specjalnie wyselekcjonowane drewno topolowe i podsufitka z pikowanej Alcantary przyczyniają się do stworzenia wspaniałej atmosfery pierwszej klasy. Tę atmosferę podkreślają fotele wykończone w stylu designo, chromowane nakładki progowe i maty podłogowe obrębione skórą. Standardowe wyposażenie obejmuje również dynamiczne, wielokonturowe siedzenia z funkcją masażu i wentylacji siedziska, oparty na twardym dysku system nawigacji satelitarnej COMAND APS, nagłośnienie systemu audio LOGIC7® surround sound ze zmieniarką DVD oraz układ bezkluczykowej autoryzacji otwarcia i uruchomienia auta KEYLESS-GO.
Wyposażenie standardowe nowego Mercedesa Coupé obejmuje innowacje techniczne i technologiczne, jakich nie stosuje żaden inny producent na świecie. Na czoło wysuwa się tu układ zawieszenia Active Body Control (ABC), który w swej najnowszej, jeszcze bardziej wyrafinowanej wersji oferuje niezrównane własności dynamiczne, zapewniając jednocześnie równie znakomity komfort jazdy.
System PRE-SAFE® jest standardowym wyposażeniem nowej Klasy CL, gdzie Mercedes-Benz jeszcze bardziej ulepszył ten wielokrotnie nagradzany system dzięki nowym hamulcom PRE-SAFE®. Współdziałają one z układem Brake Assist PLUS (BAS PLUS), który ostrzega kierowcę sygnałami dźwiękowymi i wizualnymi o zbliżającej się nieuniknionej kolizji przez najechanie i automatycznie oblicza wymagane ciśnienie w układzie hamulcowym, zapewniające uniknięcie kolizji. Owo optymalne ciśnienie jest dostępne natychmiast, gdy tylko kierowca dotknie hamulca. Jeśli kierowca nie reguje na ostrzeżenia BAS PLUS, hamulce PRE-SAFE® uruchamiają automatyczne częściowe hamowanie i spowalniają Klasę CL z wykorzystaniem ok. 40 proc. dostępnej siły hamowania przed nieuniknioną kolizją. Nowe luksusowe coupé jest gotowe podjąć każde wyzwanie na autostradach i szosach dzięki najmocniejszym silnikom Mercedesa. 8-cylindrowa jednostka w modelu CL 500 rozwija 285 kW/388 KM i maksymalny moment obrotowy 530 Nm już od 2800 obr./min. Tym samym jest mocniejsza od swego poprzednika o 26 proc. pod względem mocy i o 15 proc. pod względem momentu obrotowego. Wyposażony w technikę czterozaworową, zmienne fazy rozrządu, dwufazowy moduł kolektorowy i przepustnice sterujące efektem doładowania dynamicznego w przewodach ssących, nowy silnik V8 należy do najnowocześniejszych i najmocniejszych jednostek w swojej klasie pojemnościowej. CL 500 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,4 s (poprzedni model: 6,3).
Ultranowoczesna 12-cylindrowa jednostka biturbo pod maską nowego CL 600 wytwarza imponującą moc. Inżynierowie Mercedesa usprawnili wiele elementów tego silnika i w porównaniu z poprzednikiem podnieśli moc o 12 kW/17 KM do 380 kW/517 KM. Maksymalny moment obrotowy, dostępny już od 1900 obr./min, został podniesiony o 30 Nm – do 830. Jego wartość pozostaje stała aż do 3500 obr./min. Nowy CL 600 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6 s (poprzednik: 4,8). Mimo wyraźnej poprawy osiągów, V12 w nowej Klasie CL zużywa o 0,4 l benzyny na 100 km – w porównaniu z dotychczasową generacją.
Klasa S 4MATIC: komfort i dynamika jazdy na nowym pułapie perfekcji
Mercedes-Benz Klasy S jest teraz dostępny z permanentnym napędem wszystkich kół 4Matic. Ten zupełnie nowy system napędowy łączy w sobie zalety idealnej trakcji, najwyższego komfortu, imponującej dynamiki jazdy i ekonomiki użytkowania. W S 500 4Matic wyrafinowany, 5,5-litrowy silnik V8 o 4 zaworach na cylinder, mocy 285 kW/388 KM i momencie obrotowym 530 Nm zapewnia wspaniałe osiągi. Model ten osiąga 100 km/h w ciągu 5,4 s.
Tak zmotoryzowane auto zużywa średnio 12,1 do 12,3 l/100 km, co wobec spalania 11,7 do 11,9 dla wersji S 500 z napędem tylko na tylną oś oznacza, że nowy układ napędowy ma gigantyczny potencjał. Wersję S 450 4MATIC napędza 4663-centymetrowy silnik V8 o mocy 250 kW/340 KM i momencie 460 Nm. Auto osiąga 100 km/h w czasie 5,9 s i spala średnio 11,6 do 11,8 l/100 km, o 0,4 l/100 km więcej od wersji S 450 z napędem na tylną oś. Jeszcze oszczędniejszym wyborem jest nowy model S 320 CDI 4MATIC z silnikiem V6. To pierwsza wersja Klasy S łącząca w sobie silnik wysokoprężny z napędem na cztery kołą. Jej wyrafinowana jednostka napędowa rozwija 173 kW/235 KM i 540 Nm, umożliwiając limuzyniie przyspieszenie do 100 km/h w czasie 7,8 s oraz prędkość maksymalną 245 km/h. Średnie zużycie paliwa tego modelu wynosi 8,8 l/100 km, co oznacza zasięg na jednym tankowaniu przekraczający 1000 km! Podobnie jak w przypadku wersji V8, także S 320 CDI 4Matic zużywa tylko o 0,4 l/100 km więcej od swojego odpowiednika z napędem na tylną oś. Wersje S 500 4MATIC, S 450 4MATIC i S 320 CDI 4MATIC są dostępne w nadwoziach o krótkim i długim rozstawie osi.
W salonach Mercedesa modele V8 pojawią się jeszcze we wrześniu 2006, wariant wysokoprężny natomiast w grudniu.
Permanentny napęd 4Matic zastosowany w Klasie S obejmuje centralny mechanizm różnicowy typu planetarnego, rozdzielający siłę napędową pomiędzy przednią i tylną oś w stałym stosunku 45:55. W efekcie Klasa S zapewnia pewne, wyraźnie zdefiniowane zachowanie na szosie, zawsze przewidywalne. Zintegrowane sprzęgło wielotarczkowe gwarantuje poprawę trakcji i stabilności, gdy zaczyna się poślizg. W połączeniu z systemami stabilizacji daje to Klasie S wyjątkowe własności na każdej nawierzchni.
Meercedesowska oferta samochodów z napędem na cztery koła obejmuje teraz siedem modeli i imponuje zróżnicowaniem: Klasa C i E dostępne są w wersjach 4Matic zarówno jako limuzyny, jak i kombi, Klasy S i R zaś w dwóch wersjach rozstawu osi. Ponadto stuttgarcki koncern ma w swej palecie jeszcze trzy samochody terenowe: nową Klasę GL, Klasę ML i Klasę G. Łącznie więc Mercedes-Benz oferuje swym klientom wybór nie mniej niż 48 modeli z napędem na cztery koła!
Test wytrzymałości: 13 600 km, 33 egzemplarze Klasy E jadą przez Europę i Azję 21 października 2006 33 Klasy E z wysokoprężnymi silnikami V6 wystartują do długodystansowego rajdu Paryż-Pekin. Ten symboliczny motoryzacyjny pomost między Europą i Azją pobiegnie wzdłuż trasy pierwszego transkontynentalnego rajdu samochodowego w historii, który rozpoczął się dokładnie 99 lat temu i wiódł z Pekinu do Paryża przez 62 dni. Wystawiając do tego testu – który częściowo prowadzi przez zupełne bezdroża – nowoczesne auta Klasy E, Mercedes ma zamiar ukończyć trasę w 26 dni. Zaczynający się w Paryżu rajd pokona granice 8 państw, a zakończy się w Pekinie 17 listopada. Łącznie 33 samochody pokonają ponad 450 000 km w 28 dni – w tym dwa wypoczynkowe. Za kierownicami siedzieć będzie na zmianę razem 330 kierowców, w tym klienci Mercedesa z różnych krajów, a także dziennikarze, taksówkarze i… ludzie z pierwszych stron gazet.
17 listopada samochody mają dotrzeć do swego celu: murów Zakazanego Miasta w centrum Pekinu. Nazajutrz rozpocznie się "AutoChina 2006", najważniejszy chiński salon samochodowy, na którym jedną z gwiazd będzie również nowa generacja Klasy E.