Podobnie jak czterodrzwiowy model CLA Coupé, wariant Shooting Brake na własny swój sposób interpretuje idiom designu zmysłowej przejrzystości, a wnętrze samochodu zamienia w stylowo zaprojektowany interfejs, zapewniający użytkownikowi dostęp do świata inteligentnej, cyfrowej technologii. Projekt karoserii CLA Shooting Brake jest wyrazem eleganckiej estetyki – począwszy od „rekiniego” nosa z przodu aż po zredukowane krawędzie z zaakcentowanymi płaszczyznami i subtelną muskulaturę tylnego pasa. Ten ostatni, choć równie atrakcyjny jak w CLA Coupé, wyróżnia się dodatkową funkcjonalnością i oferuje więcej przestrzeni na spontaniczność – czy chodzi o duże zakupy, czy o sportowe aktywności na świeżym powietrzu.
Wnętrze CLA Shooting Brake cechuje ta sama nowoczesna, wysokiej jakości atmosfera, co wersję Coupé. Co więcej, na tle poprzednika kabina modelu zapewnia podróżującym więcej miejsca w obszarze ramion, głowy i łokci. Cyfrowe otoczenie zorientowanych na nowoczesne technologie nabywców CLA zostało zintegrowane z wnętrzem samochodu w przemyślany, technicznie pionierski sposób. Dzięki systemowi inforozrywki MBUX (Mercedes-Benz User Experience) z inteligentnym asystentem wnętrza oraz udoskonalonym systemem rozpoznawania głosu, obsługa rosnącej liczby funkcji staje się coraz bardziej naturalna i znacznie prostsza.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
W przypadku nowego CLA Shooting Brake-a duży nacisk położono na indywidualizację – czego dowodem są linie wyposażenia Progressive oraz AMG Line, a także rosnąca, różnorodna gama aplikacji i usług, które można, w zależności od preferencji, pobrać z platformy Mercedes me i przywołać je za pośrednictwem MBUX.
CLA jest zatem skierowany do klientów, dla których jeszcze kilka lat temu Mercedes-Benz nie był marką pierwszego wyboru przy zakupie samochodu.
„Ze szczególnie ekspresyjnym wzornictwem CLA Coupé i CLA Shooting Brake chcemy zwrócić się do młodych indywidualistów. Co istotne, nowy CLA Shooting Brake oferuje więcej miejsca niż jego poprzednik – na sprzęt sportowy i wiele, wiele więcej” – stwierdza Britta Seeger, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialna za sprzedaż w Mercedes-Benz Cars.
Podobnie jak poprzednik, nowy CLA Shooting Brake będzie produkowany w fabryce w Kecskemét na Węgrzech. Do sprzedaży wejdzie we wrześniu 2019 roku.
Design: samochód sportowy z miejscem na bagaż
Pierwsza generacja CLA Shooting Brake zadebiutowała na rynku w 2015 roku. Pod względem proporcji pięciodrzwiowy model wyraźnie nawiązywał do Coupé, a jednocześnie – dzięki wydłużonej linii dachu – oferował obszerną, funkcjonalną przestrzeń ładunkową. Nowy CLA Shooting Brake także jest samochodem designerskim, który w pierwszej kolejności stawia na emocjonalną atrakcyjność. Wystarczy spojrzeć na jego proporcje: długą pokrywę silnika, smukłą linię szyb rodem z coupé, muskularne tylne błotniki i zaokrąglony tył, podkreślający geny sportowych aut. Do słupka B kontur bezramkowych bocznych okien jest identyczny jak w Coupé, a później nieco się wydłuża i ostro zwęża w kierunku tyłu.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Charakterystyczny przód z odwrotnie pochylonym profilem („rekini nos”) i wydłużona pokrywa silnika z wyrazistymi przetłoczeniami formują dynamiczny styl tej części nadwozia. Projektanci zredukowali liczbę wiodących linii karoserii – na przykład zupełnie pominięto przetłoczenie pod bocznymi szybami. Poszczególne płaszczyzny mają „miękkie”, rzeźbiarskie krzywizny, które podkreślają zarys nadwozia i jego proporcje, a przy tym definiują charakter pojazdu.
Nowy CLA Shooting Brake o 48 mm dłuższy od poprzednika, o 53 mm od niego szerszy i o 2 mm niższy. Płaskie reflektory, nisko poprowadzona płaszczyzna maski i wlot powietrza z umieszczoną pośrodku gwiazdą – oto typowy samochód sportowy Mercedes-Benz. Z tyłu charakterystyczne dla modeli GT są smukłe, dwuczęściowe tylne światła, płynne przejście pomiędzy pokrywą bagażnika a zderzakiem oraz umieszczona w zderzaku tablica rejestracyjna. CLA Shooting Brake zwraca uwagę imponującą posturą i wygląda atletycznie dosłownie pod każdym kątem. Otwór załadunkowy o szerokości 871 mm jest znacznie szerszy niż w poprzedniku (635 mm). Co więcej, tylną pokrywę można otwierać również bezdotykowo, za pomocą funkcji EASY-PACK i HANDS-FREE ACCESS.
Wnętrze modelu jest identyczne jak w wersji Coupé. Obie odmiany CLA oferują unikalną architekturę kabiny. To przede wszystkim zasługa awangardowego designu kokpitu z wolnostojącym panoramicznym ekranem, bez górnej zabudowy deski rozdzielczej. W rezultacie jej główny korpus rozciąga się od drzwi do drzwi, a swoim kształtem przywodzi na myśl kształt skrzydła. Dolna partia kokpitu jest optycznie odseparowana od górnej za pomocą listwy ozdobnej. Dodatkowo efekt ten wzmacnia nastrojowe oświetlenie, które oferuje 64 odcienie, 10 „światów kolorystycznych” i różne efekty w 3 strefach jasności. Zmysłowe wzornictwo podkreślają otwory wentylacyjne utrzymane w sportowej, „turbinowej” stylizacji.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Aerodynamika: szeroko zakrojone symulacje przepływu powietrza pomagają oszczędzać paliwo
Aerodynamika od zawsze była jedną z najmocniejszych stron CLA. Dzięki szeroko zakrojonym komputerowym symulacjom przepływu powietrza i precyzyjnemu „doszlifowaniu” w tunelu aerodynamicznym nowy model utrzymuje wysoki poziom poprzednika pomimo szerszego rozstawu kół. Oczywiście wartość współczynnika oporu powietrza Cd = 0,26 jest wyższa od wyniku osiąganego przez Coupé (Cd = 0,23), którego zwężający się tył jest z natury korzystniejszy, jeśli chodzi o przepływ powietrza. Poza oporem aerodynamicznym prace projektantów koncertowały się na izolacji hałasu pochodzącego od wiatru.
Intelligent Drive: funkcje z Klasy S
CLA Shooting Brake oferuje najnowsze systemy wsparcia kierowcy, zapewniające najwyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa w segmencie – w tym funkcje pochodzące z Klasy S. Dzięki udoskonalonym systemom kamer i radarów samochód potrafi „widzieć” drogę do 500 m w przód i w określonych sytuacjach poruszać się częściowo autonomicznie. Przykład: CLA może w wygodny sposób dostosowywać prędkość przed zbliżającymi się zakrętami, skrzyżowaniami lub rondami, korzystając z aktywnej kontroli odległości Active Distance Assist DISTRONIC oraz danych map i nawigacji. Do nowych funkcji układu Active Steer Assist należy m.in. intuicyjnie działający asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist. Jeśli do wyposażenia należy aktywny asystent parkowania Active Park Assist z systemem PARKTRONIC, CLA oferuje także funkcję rozszerzonego ponownego uruchomienia w autostradowych korkach.
Układ napędowy: czyste i mocne silniki
CLA Shooting Brake zadebiutuje w mocnej wersji benzynowej CLA 250, zasilanej 4-cylindrowym silnikiem (165 kW/225 KM, 350 Nm) połączonym z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,2-6,5 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym: 143-149 g/km; wartości wstępne). Dwulitrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest standardowo zaopatrzona w filtr cząstek stałych (GPF). Z chwilą wprowadzenia na rynek we wrześniu 2019 r. model będzie dostępny z szeroką gama silników benzynowych i wysokoprężnych, współpracujących ze skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi, oferowanych w połączeniu z napędem na przednie koła lub w wersjach 4MATIC (na obie osie).