Ruszyła produkcja hybrydowego Mercedesa Klasy A

Ruszyła produkcja hybrydowego Mercedesa Klasy A11.03.2020
W fabryce w Rastatt na południu Niemiec pomyślnie ruszyła produkcja pierwszych kompaktowych Mercedesów z hybrydowym napędem plug-in.

"Elektryczna" inicjatywa w ramach globalnej sieci produkcyjnej samochodów Mercedes-Benz Cars ma za sobą kolejny kamień milowy: w fabryce w Rastatt na południu Niemiec pomyślnie ruszyła produkcja pierwszych kompaktowych Mercedesów z hybrydowym napędemplug-in. Korzystając z systematycznej cyfryzacji procesów produkcyjnych, wykwalifikowani pracownicy zakładów w Rastatt jednocześnie zainicjowali okres „rozkręcenia” produkcji obu wariantów nadwoziowych hybrydowej Klasy A: A250e oraz A250e Limuzyna.

Hybrydy plug-in są ważnym elementem transformacji w kierunku do bezemisyjnej jazdy. Nowe kompaktowe modele Mercedes-Benz z hybrydowym napędem plug-in EQ Power powstały przede wszystkimz myślą o (elektrycznej) przyjemności z jazdy oraz użyteczności na co dzień. Ich zasięg w trybie elektrycznym wynosi 70-79 km (NEDC). Do 2039 r. Mercedes-Benz Cars chce oferować flotę nowych samochodów neutralną pod względem emisji CO2. Firma zakłada, że już w 2030 r. ponad 50% sprzedaży aut osobowych będą stanowić hybrydy plug-in lub pojazdy wyłącznie na prąd.

To samo dotyczy samego procesu produkcyjnego: już od 2011 r. fabryka Mercedes-Benz Rastatt wdraża różne środki, które jak dotąd pozwoliły zmniejszyć emisję CO2 na jeden wyprodukowany samochód niemal o połowę – zarówno dzięki efektywniejszemu wytarzaniu energii, jak i zmniejszeniu jej zużycia. To zasługa rozwiązań takich jak kogeneracja ciepła i prądu, systemy wymienników ciepła czy odzyskiwanie ciepła. W kolejce jest już kolejny duży projekt: oczekuje się, że do 2022 r. prąd w fabryce w Rastatt, a także w innych europejskich fabrykach Mercedesa, będzie w całości pochodzić ze źródeł odnawialnych.

Mercedes-Benz

"Jednoczesne uruchomienie produkcji dwóch wersji Klasy A z hybrydowym napędem plug-in dowodzi ogromnej elastyczności fabryki Mercedes-Benz Rastatt – i efektywności globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Cars. Zakłady są już przygotowane na nadchodzące rozpoczęcie produkcji hybrydowej Klasy B" – powiedział Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz AG odpowiedzialny za produkcję i zarządzanie łańcuchem dostaw.

Pracownicy fabryki w Rastatt mogą elastycznie reagować na różne zmiany, takie jak opcjonalne dodatki i warianty napędowe, w czym wspomagają ich procesy cyfrowe – np. urządzenia mobilne, automatycznie sterowane systemy transportowe (AGV) oraz koncepcja fabryki bez papieru.

"Produkując nową Klasę A z napędem EQ Power, fabryka Mercedes-Benz Rastatt rozpoczyna nową erę i umacnia swoją rolę w globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Cars. Nasz zespół starannie przygotował się na to nowe wyzwanie i po raz kolejny potwierdza to, co sobą reprezentuje: najwyższą jakość, kompetencje, a także wyjątkową wydajność" – powiedział Thomas Geier, kierownik zakładów Mercedesa-Benz Rastatt.

Klasa A z hybrydowym napędem plug-in powstaje na tej samej linii montażowej, co odmiany z tradycyjnymi układami napędowymi. Produkcja aut z różnymi typami napędów może być więc elastycznie dostosowywana do zapotrzebowania, a fabryka pracuje z optymalną wydajnością.

Swoje pierwsze doświadczenia w budowie pojazdów elektrycznych zakładyw Rastatt zdobyły w latach 2014-2017, przy okazji produkcji elektrycznejKlasy B250e, o zasięgu do 230 km.

Fabryka Mercedes-Benz Rastatt w skrócie

Zakłady Mercedes-Benz Rastatt na południu Niemiec zatrudniają ponad 6500 osób, co czyni je największym pracodawcą w regionie. Rastatt jest wiodącym zakładem produkcji samochodów kompaktowych w ramach globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz. Wytwarzane są tu: Klasa A, Klasa A Limuzynai Klasa B, a także kompaktowy SUV GLA. Sieć produkcji aut kompaktowych obejmuje również fabrykę w Kecskemét na Węgrzech (Klasa A, CLA Coupé, CLA Shooting Brake), chińskie zakłady BBAC (Klasa A Limuzyna, GLA, GLB), fabrykę joint-venture COMPAS w Meksyku (Klasa A Limuzyna, GLB) oraz fabrykę w Hambach we Francji. W przyszłości z taśm montażowych wytwórni w Rastatt i Hambach będą zjeżdżać elektryczne pojazdy Mercedes-Benz oferowane pod marką produktowo-technologiczną EQ.

Źródło: Mercedes-Benz