Podczas internetowej konferencji prasowej na portalu Mercedes me media Mercedes-Benz zaprezentował strategię biznesową na rzecz zrównoważonego rozwoju w zakresie swoich aktywności w wyścigach. Strategiczny plan sportowych działań Mercedes-Benz bazuje na innowacjach, efektywności oraz nowych rozwiązaniach technicznych, a przy tym uwzględnia poważne zobowiązania do znacznego ograniczenia emisji dwutlenku węgla przez fabryczne zespoły Mercedes-Benz w Formule 1 oraz Formule E.
W związku z tym ekipa Mercedes-AMG Petronas F1 do 2022 r. zmniejszy swoją emisję CO2 o 50%. Już w nadchodzącym sezonie, wraz z przejściem na odnawialne źródła energii w fabrykach zespołu, podjęto znaczące kroki w celu zmniejszenia emisji względem bazowego poziomu ustalonego w 2018 r. Nieunikniona emisja CO2 zostanie zrównoważona dzięki zastosowaniu złotego standardu kompensacji. Efekt: od 2020 r. zespół Mercedes-AMG Petronas F1, w tym jego zaplecza rozwojowe w Brackley i Brixworth w Wielkiej Brytanii, osiągnie zerowy ślad węglowy netto.
Mercedes-Benz nie tylko bierze odpowiedzialność za przeprowadzanie ekologicznych zmian we własnym zespole, ale jako aktywny uczestnik F1 opowiada się za ambitnymi krokami w kierunku neutralności CO2 w całym sporcie. Producent przyjął rolę lidera w grupie roboczej FIA ds. paliw ekologicznych i dąży do tego, by w przyszłych przepisach wzrósł udział paliw wytwarzanych ze źródeł odnawialnych oraz stopień wykorzystania energii elektrycznej w hybrydowych napędach F1.
Przyspieszenie zmian w sportowych aktywnościach Mercedes-Benz
„Do kwestii zrównoważonego rozwoju w Daimlerze podchodzimy całościowo – bierzemy odpowiedzialność za ekonomiczne, ekologiczne i społeczne skutki naszej działalności biznesowej” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania w Grupie i rozwój w Mercedes-Benz Cars. „Chcemy być liderem w drodze do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla i zrównoważonej mobilności. Pod kątem technicznym Formuła 1 to jedne z najtrudniejszych zawodów na świecie. Sukces można osiągnąć tu jedynie poprzez pokonywanie granic technologii – każdego dnia. W 2020 r. nasz fabryczny zespół F1 osiągnie zerowy ślad węglowy netto. Aktywnie zachęcamy Formułę 1 do podjęcia ambitniejszych kroków w kierunku neutralności całego sportu pod względem emisji CO2 oraz do przystąpienia do wyścigu, którego celem jest zrównoważona przyszłość. Zgodnie z ogłoszonym kierunkiem chcemy mieć pewność, że Formuła 1 i Formuła E zwiększą swój pozytywny wpływ na naszą markę”.
Mercedes-Benz jest jedyną marką motoryzacyjną, która rywalizuje zarówno w Formule 1, jak i w Formule E – i korzysta z tej unikalnej pozycji. Sport motorowy odgrywa istotną rolę jako laboratorium rozwojowe najnowocześniejszych rozwiązań technicznych i procesów, zarówno w samochodach wyścigowych, jak i seryjnych.
Formuła 1 powszechnie uchodzi za jedną z najtrudniejszych i najbardziej konkurencyjnych aren technologicznych na świecie. Sukces zespołu F1 Mercedesa bazuje na pionierskim duchu, technologicznej sprawności i najnowszych narzędziach cyfrowych. Zespoły w centrach technologicznych Formuły 1 i Formuły E w Brackley oraz Brixworth przy wielu projektach współpracują z globalnymi laboratoriami badawczo-rozwojowymi Mercedes-Benz – począwszy od opracowywania układu napędowego oraz jezdnego i prowadzenia aż po proces cyfrowego rozwoju i aerodynamikę.
W 2014 r. Formuła 1 wprowadziła najnowocześniejsze hybrydowe zespoły napędowe z elektryczną turbosprężarką i wydajnym systemem rekuperacji. W pierwszym roku jednostka F1 Mercedes-Benz osiągnęła sprawność cieplną na poziomie 44%; dziś to już ponad 50% - co sprawia, że mamy do czynienia z jednym z najbardziej efektywnych silników spalinowych, jakie kiedykolwiek zbudowano. Inżynierowie Mercedesa z całego świata wykorzystują wiedzę i rozwiązania opracowane podczas rozwoju zespołu napędowego F1 do ulepszania jednostek w samochodach seryjnych, np. poprzez dalsze udoskonalenia procesów spalania.
Kolejną istotną częścią współpracy pomiędzy inżynierami pojazdów drogowych oraz ich kolegami od pojazdów wyścigowych są złożone systemy elektryczne i elektroniczne stosowane w bolidach Formuły 1 oraz Formuły E. Wszyscy inżynierowie korzystają ze skutecznego, cyfrowego procesu projektowania komponentów układu napędowego, stworzonego na przestrzeni wielu lat prac rozwojowych, oraz z regularnej wymiany doświadczeń w kwestii nowych materiałów i rozwiązań konstrukcyjnych w silnikach elektrycznych.
Współpraca ta nie ogranicza się jednak wyłącznie do zaawansowanych komponentów zespołu napędowego. Inżynierowie wspólnie pogłębiają wiedzę na temat symulacji i korelacji rzeczywistych danych, co pomaga usprawnić cyfrowy proces rozwoju zarówno aut seryjnych, jak i pojazdów wyścigowych. Ponieważ narzędzia symulacyjne stają się coraz potężniejsze, cyfrowe projektowanie samochodów nabiera coraz większego znaczenia. W Formule 1 przepisy ograniczają zresztą pole działań rzeczywistych zespołów testujących. Przed rozpoczęciem nowego sezonu nowy bolid może przejść maksymalnie 48 godzin testów na torze, więc zdecydowana większość tego procesu odbywa się cyfrowo lub na stanowiskach testowych.
Nacisk na zrównoważony rozwój – gospodarczy i ekologiczny
Formuła 1 jest jedną z najważniejszych globalnych platform marketingowych Mercedes-Benz – i potężnym narzędziem do promowania pozytywnych zmian. Dyscyplina ta liczy około 500 mln fanów na całym świecie, w tym 190 mln w wieku poniżej 34 lat. W 2019 r. wyścigi Formuły 1 przyciągnęły przed TV łączną widownię na poziomie 1,9 mld ludzi i wygenerowały dla Mercedes-Benz ekwiwalent reklamowy o wartości ponad 1,5 mld dolarów, prezentując miłośnikom z całego świata naszą pionierską technikę i ducha rywalizacji.
Także w przyszłości stabilność finansowa jest jednym z głównych filarów koncepcji Formuły 1. Od 2021 r. będzie obowiązywać nowy limit budżetu – 175 mln dolarów, co znacznie ograniczy wydatki zespołu w obszarach technicznych i „napędzi” dywersyfikację w szerszym zakresie działań, również poza sportem motorowym. Nowy dział biznesowy Mercedes-Benz – Applied Science (z ang, nauki stosowane) – już dziś pracuje nad pakietem projektów poza Formułą 1 w obszarach takich jak regaty żeglarskie czy kolarstwo. Na przykład zespół niemal 20 inżynierów wspiera obecnie ekipę regat o Puchar Ameryki INEOS TEAM UK w Portsmouth w Wielkiej Brytanii. Działania te w nadchodzących latach pomogą wprowadzić zespół na ścieżkę samowystarczalności finansowej.
Sport motorowy jako element zrównoważonej strategii biznesowej
W maju 2019 r. Daimler AG ogłosił strategię Ambition 2039, która określa drogę firmy do zrównoważonej mobilności. Strategia ta obejmuje cel polegający na oferowaniu za 20 lat floty nowych aut osobowych neutralnej pod względem emisji CO2. Ważnym kamieniem milowym jest uzyskanie do 2030 r. 50-proc. udziału hybryd plug-in i samochodów w pełni elektrycznych w całkowitej sprzedaży Mercedes-Benz Cars. W swoich wysiłkach na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych Daimler koncentruje się również na własnych zakładach oraz zużywanej przez nie energii. Od 2022 r. wszystkie europejskie fabryki Mercedes-Benz Cars oraz Mercedes-Benz Vans będą produkować w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Planowana jest już budowa nowych zakładów z uwzględnieniem tego wymogu. Także europejskie zakłady Daimler Trucks & Buses do 2022 r. będą korzystać ze źródeł energii neutralnych pod względem emisji CO2.
„Cały przemysł motoryzacyjny jest w trakcie ogromnej przemiany, a Daimler w ogromnej mierze przoduje w przejmowaniu odpowiedzialności za zrównoważoną mobilność” – powiedział Toto Wolff, szef zespołu i dyrektor generalny zespołu Mercedes-AMG Petronas F1 oraz szef Mercedes-Benz Motorsport. „Reprezentujemy trójramienną gwiazdę na torze i chcemy, aby nasze wyścigowe platformy były studium przypadku dla szybkiego, otwartego na zmiany wdrażania innowacji na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości. Sięga to od hybrydowych i akumulatorowych napędów elektrycznych w naszych pojazdach wyścigowych aż po codzienną biznesową praktykę na torze i w naszych zakładach produkcyjnych. Chcemy być liderem tej przemiany”.
Zespół Mercedes-AMG Petronas F1 dąży do zmniejszenia swojej emisji CO2o połowę – z około 20 tys. ton w 2018 r. do 10 tys. ton w 2022. Sama natura Formuły 1 jako serii wyścigów samochodowych rozgrywanych na całym świecie wiąże się z pewnymi nieuniknionymi emisjami CO2, toteż zespół zrównoważy je, korzystając z kompensacji w ramach złotego standardu.
Do podjętych już środków należy zaangażowanie w odnawialne źródła energii. Zaawansowana technologicznie fabryka podwozi w Brackley wykorzystuje takie źródła we wszystkich swoich działaniach, włącznie z zasilaniem obiektów takich jak tunel aerodynamiczny, centrum danych, środowisko symulacji cyfrowej oraz stanowiska testowe.
Centrum technologiczne Brixworth, gdzie Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) rozwija i produkuje układy napędowe zarówno dla Formuły 1, jak i Formuły E, ponad połowę prądu wytwarza za pomocą paneli słonecznych i przyzakładowej elektrociepłowni CHP. W przypadku całej energii pozyskiwanej z zewnątrz HPP zobowiązało się do przejścia na odnawialne źródła energii jeszcze w tym roku. Zarówno Brixworth, jaki Brackley dysponują międzynarodowym certyfikatem systemu zarządzania środowiskowego ISO 14001.
Zobowiązania zespołu obejmą także sposób funkcjonowania na torach wyścigowych. Z działalności gastronomicznej wyeliminowane zostaną jednorazowe tworzywa sztuczne, a każdy członek ekipy będzie korzystał z pobytów hotelowych o niskim oddziaływaniu środowiskowym. Od drobnych szczegółów po znaczące transformacje biznesowe – w swoich sportowych aktywnościach Mercedes dąży do wprowadzenia kompleksowych zrównoważonych praktyk biznesowych.
Zrównoważony rozwój i indywidualna odpowiedzialność
Decyzja o wprowadzeniu ekologicznych zmian w sporcie motorowym została dobrze przyjęta przez kierowców Mercedesa obu serii.
„Zrównoważony rozwój jest dla mnie bardzo istotny. Coraz bardziej zdaję sobie sprawę z problemów środowiskowych, z którymi borykamy się na całym świecie, i chcę po prostu mieć na to pozytywny wpływ, spróbować odegrać swoją rolę” – powiedział Lewis Hamilton. „Przeszedłem na dietę roślinną, zmieniłem sposób podróżowania i zacząłem rezygnować z lotów, zacząłem też jeździć zarówno hybrydami plug-in, jak i całkowicie elektrycznymi samochodami Mercedesa. Również w przypadku innych moich projektów koncentruję się na zrównoważonym rozwoju – dotyczy to na przykład mojej nowej kolekcji odzieży Tommy Hilfiger. To wspaniałe, że Mercedes bierze odpowiedzialność za zrównoważony rozwój i że cała rodzina Mercedesa podejmuje ogromne wysiłki, by sprostać temu wyzwaniu. Mam nadzieję, że również będę mógł wnieść znaczący wkład w tę transformację”.
„Formuła E to platforma do prezentacji możliwości elektrycznych bolidów. Bardzo się cieszę, że Mercedes podejmuje ambitne kroki, aby patrzeć na zrównoważony rozwój motorsportu w sposób całościowy” – powiedział Nyck de Vries. „Jesteśmy na czele rozwoju technicznego i tak samo chcemy być na czele zrównoważonego rozwoju. Chociaż nasze wyścigi są transmitowane na całym świecie, istotne jest, abyśmy nie tylko je oglądali, ale uwzględnili też szerzej zakrojone działania. To wspaniale widzieć wysiłki podejmowane w naszych centrach w Brixworth i Brackley – wysiłki, które przynoszą korzyści naszym zespołom zarówno w Formule 1, jak i Formule E”.