Pierwsze egzemplarze pojawią się na drogach latem br. Kilka tygodni później o hybrydowy wariant plug-in wzbogaci się także gama nowego Mercedesa GLA.
W kompaktowych modelach Mercedes-Benz z techniką EQ Power najważniejsze są (elektryczna) przyjemność jazdy i przydatność w codziennym użytkowaniu. Ilustrują to ich kluczowe cechy:
- Zasięg w trybie elektrycznym: ponad 55 km (WLTP)
- Moc silnika elektrycznego: 102 KM
- Moc systemowa: 218 KM
- Systemowy moment obrotowy: 450 Nm
- Moc ładowania prądem zmiennym (AC): do 7,4 kW
- Moc ładowania prądem stałym (DC): do 24 kW
- Prawie żadnych ograniczeń w przestrzeni ładunkowej
Mercedes-Benz B 250 e
Pojazdy z rodziny kompaktowych Mercedesów mają silniki montowany poprzecznie. Elektryczny moduł trakcyjny został opracowany pod kątem współpracy z dwusprzęgłową przekładnią 8G-DCT, która technicznie odpowiada skrzyni z modeli z silnikiem zamontowanym wzdłużnie. Po raz pierwszy w samochodach Mercedes-Benz jednostkę spalinową uruchamia motor elektryczny – kompaktowe hybrydy nie mają osobnego rozrusznika 12 V.
Wysoka moc systemowa zapewnia dużą przyjemność z jazdy
Jednostka elektryczna osiąga 102 KM. W połączeniu z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,33 litra zapewnia to moc systemową 218 KM i systemowy moment obrotowy 450 Nm. Dzięki wsparciu motoru elektrycznego hybrydowe kompakty odznaczają się błyskawiczną reakcją na gaz, a przy tym mają imponujące osiągi: na przykład B 250 e na sprint od 0 do 100 km/h potrzebuje zaledwie 6,8 s (więcej danych znajduje się w tabeli).
Do magazynowania energii służy wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy o łącznej pojemności ok. 15,6 kWh. Nowe kompaktowe hybrydy Mercedesa mogą być ładowane prądem zmiennym lub stałym. Oznacza to, że „tankowanie” od 10 do 100% naładowania baterii ze ściennej ładowarki (wallboxa) prądem zmiennym przy mocy 7,4 kW trwa 1:45 h, a w przypadku prądu stałego i mocy 24 kW ładowanie od 10 do 80% zajmuje około 25 min.
Mercedes-Benz CLA Coupe
Sprytne „upakowanie”
Innowacyjny układ wydechowy pozwolił na wyjątkowo sprytne rozmieszczenie komponentów napędu: aby pojemność bagażnika została tylko minimalnie ograniczona w porównaniu do bliźniaczych modeli z napędem całkowicie spalinowym, wydech kończy się centralnie umieszczoną rurą pod podłogą pojazdu, z tylnym tłumikiem zlokalizowanym w tunelu przekładni. Montaż zbiornika paliwa w przestrzeni montażowej osi pozwolił wygospodarować miejsce na wysokonapięciowy akumulator pod tylną kanapą.
Kompaktowe hybrydy są wyposażone w trzecią generację napędu plug-in, którą wyróżnia m.in. inteligentna strategia działania bazująca na trasie przejazdu. Uwzględnia ona czynniki takie jak dane nawigacji, ograniczenia prędkości oraz przebieg drogi i priorytetyzuje tryb elektryczny tam, gdzie tylko ma to sens.
Istotnym rozwiązaniem z zakresu komfortu jest wstępna klimatyzacja z możliwością aktywowania za pomocą smartfona. Na uwagę zasługuje też wysoki uciąg (do 1600 kg w przypadku przyczepy z hamulcem).
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Produkcja
Kompaktowe hybrydy plug-in są wytwarzane na tej samej linii, co auta z konwencjonalnymi układami napędowymi. Od 4 maja br., po okresie przerw w pracy z powodu pandemii Covid-19, fabryka samochodów osobowych Mercedes-Benz w Rastatt ponownie rozpoczęła produkcję. Wcześniej, od 20 kwietnia, rozpoczęto sukcesywne uruchamianie fabryk silników i komponentów Mercedes-Benz, w tym w Untertürkheim, Hamburgu i Berlinie, a ostatnio również zakładów Mercedes-Benz w Bremie i Sindelfingen oraz wybranych fabryk aut osobowych poza Niemcami.