Ten studyjny pojazd jest jeżdżącą platformą technologiczną, którą mały zespół oddanych projektantów zaprojektował na bazie EQC 400 4MATIC. Jego najważniejsze cechy konstrukcyjne obejmują wielowahaczowe osie portalowe, a także możliwość generowania potężnego dźwięku – wewnątrz i na zewnątrz. Reflektory zamieniają się tu w „lampowe głośniki”, jednocześnie pełnią bowiem funkcję głośników.
EQC 4x4² to samochód elektryczny w ekstremalnym wydaniu. Mercedes-Benz chce przetestować z jego pomocą limity modelu EQC i zademonstrować, że elektromobilność nie ogranicza się do miasta, lecz jest możliwa także w terenie. Ten jedyny w swoim rodzaju egzemplarz został opracowany przez międzywydziałowy zespół pod kierunkiem inżyniera ds. rozwoju Jürgena Eberlego, który ma już na koncie podwyższoną Klasę E 400 All-Terrain 4x4² z wielkimi kołami.
Mercedes-Benz EQC 4x4²
„Naszym celem jest połączenie nowoczesnego luksusu i zrównoważonego rozwoju w emocjonującym opakowaniu. EQC 4x4² pokazuje, jak angażująca może być zrównoważona mobilność. Dzięki systemowi MBUX i bezprzewodowym aktualizacjom zaawansowana technika osiąga tu najwyższy poziom. Nie mniej fascynujące są wrażenia z jazdy. W skrócie – nowoczesny luksus na prąd wjeżdża w teren” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialny za badania w Grupie Daimler oraz dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars.
„To jeżdżące studium jasno pokazuje, że w Mercedes-Benz – obok pasji do elektromobilności – mocno dążymy do bycia liderem tego sektora. A w przyszłości jeszcze bardziej wzmocnimy jego emocjonujący aspekt”.
Prezentując EQC 4x4², Mercedes-Benz udowadnia, że zamiłowanie do przygód można połączyć ze zrównoważonym rozwojem. Nowe studium skutecznie radzi sobie zarówno podczas jazdy po piachu, na przykład w regionach pustynnych i na plażach, jak i w terenie skalistym czy przy pokonywaniu górskich potoków. Poza wysoką wytrzymałością oraz zapewnieniem odpowiedniego poziomu komfortu potrafi – tak jak wariant seryjny – holować przyczepę i umożliwia montaż bagażnika dachowego. Namiot na dachu oraz nadmuchiwany ponton przydadzą się w najbardziej odległych obszarach. A poranny rozruch EQC nie obudzi nikogo na terenie obozu.
Mercedes-Benz EQC 4x4²
Dysponując 293-milimetrowym prześwitem, EQC 4x4² jest zawieszony ponad dwukrotnie wyżej niż model seryjny (140 mm). Nawet Klasa G ma prześwit o 58 mm mniejszy. Głębokość brodzenia wzrosła o 15 cm, do 40 cm. To wszystko zasługa zastosowania osi portalowych, które sprawiają, że – w przeciwieństwie do konwencjonalnych rozwiązań – piasty kół są umieszczone znacznie poniżej środka osi. Zawieszenie EQC 4x4² zostało przymocowane do tych samych punktów nadwozia, co standardowe.
Równie imponujące są kąty natarcia i zejścia – wynoszą, odpowiednio, 31,8° oraz 33°. Dla porównania konwencjonalna Klasa G ma kąt natarcia i zejścia równy 28°. Przeprogramowany tryb jazdy terenowej korzysta z logiki obecnych modeli GLC. Efekt: na przykład dzięki ukierunkowanym interwencjom układu hamulcowego pozwala on na sprawniejsze ruszanie na luźnym podłożu i w połączeniu z oponami w rozmiarze 285/50 R 20 zapewnia imponującą dzielność w terenie. Efektowny wygląd EQC 4x4² to zasługa matowej, metalizowanej szarej folii oraz czarnych nadkoli.
Mercedes-Benz EQC 4x4²
Oto zestawienie najważniejszych parametrów terenowych
EQC 4x42 (studium)
- Kąt natarcia (stopnie) - 31,8
- Kąt zejścia (stopnie) - 33,0
- Kąt rampowy (stopnie) - 24,2
- Prześwit (mm) - 293
- Głębokość brodzenia (mm) - 400
EQC 400 4MATIC (standard)
- Kąt natarcia (stopnie) - 20,6
- Kąt zejścia (stopnie) - 20,0
- Kąt rampowy (stopnie) - 11,6
- Prześwit (mm) - 140
- Głębokość brodzenia (mm) - 250
Więcej faktów i liczb:
- EQC 4x4² jest o około 20 cm wyższy od wersji standardowej.
- Nadkola mierzą około 10 cm szerokości.
- Pomimo 20-calowych kół promień skrętu jest niewielki – to zasługa kinematyki nowoczesnej 4-wahaczowej przedniej osi.
- Prześwit i głębokość brodzenia w porównaniu ze standardowym EQC wzrosły o 15 cm.
Kolejną szczególną cechą EQC 4x4² są wrażenia akustyczne ze specjalnym krajobrazem dźwiękowym. Obejmują one sygnały, które przekazują kierowcy informacje zwrotne na temat dostępności systemu i parkowania pojazdu, a także interaktywne, emocjonujące brzmienie podczas jazdy – zależne od położenia pedału gazu, prędkości czy intensywności odzyskiwania energii. Technika ta wykorzystuje inteligentne algorytmy projektowania dźwięku, a odgłosy pochodzą ze wzmacniacza nagłośnienia i są generowane przez zamontowane w kabinie głośniki.
Mercedes-Benz EQC 4x4²
Seryjny EQC korzysta z wymaganego przez prawo zewnętrznego generatora dźwięków (AVAS – Acoustic Vehicle Alert System, pol. akustyczny system ostrzegania o pojeździe). EQC 4x4² otrzymał mocniejszy system AVAS, zaprojektowany specjalnie na potrzeby tego studyjnego pojazdu. Jako zewnętrzne głośniki wykorzystuje on… reflektory. Eksperci Mercedes-Benz ds. dźwięku postanowili bowiem w kreatywny sposób zagospodarować przestrzeń montażową dostępną w ich obudowach – tak narodziły się „głośniki lampowe”.
EQC 4x4² to już trzeci model Mercedes-Benz z rodziny 4x4². Seryjnie wytwarzany G 500 4x4² pojawił się we wrześniu 2015 r. Dwa lata później zadebiutowało studium E 400 All-Terrain 4x4², które legitymowało się większymi możliwościami off-roadowymi niż te, jakie oferuje wiele SUV-ów.