Stuttgart/Lake Placid – Mercedes-Benz rozszerza swą paletę pojazdów z napędem na cztery koła, ustanawiając przy tym trendy rynkowe w tym gwałtownie rozrastającym się segmencie. Mercedes-Benz oferuje aż 48 modeli samochodów napędzanych na wszystkie koła, w siedmiu klasach pojazdów, spełniając marzenia kierowców o bezstresowym prowadzeniu w każdych warunkach pogodowych.
Nowym okrętem flagowym tej floty jest Klasa S 4MATIC. Skonstruowany całkowicie własnymi siłami zupełnie nowy układ napędowy łączy w sobie perfekcyjną trakcję, pierwszorzędny komfort jazdy i imponującą dynamikę – z godną podziwu ekonomiką spalania.
Nowy lider technologiczny nawiązuje także do tradycji mającej korzenie w pojeździe określanym jako "Dernburg Wagen" z roku 1907. To jeden z pierwszych samochodów marki Mercedes-Benz z napędem na wszystkie koła. Ten zaprojektowany równe sto lat temu przez Paula Daimlera samochód przetarł szlaki dla wszystkich czteronapędowych pojazdów z gwiazdą Mercedesa – Unimoga, Klasy G, pierwszych Klas E z napędem 4MATIC, aż po aktualną paletę modelową z nową Klasą S 4MATIC, jako okrętem flagowym.
Topowy model Mercedesa z nowym napędem na cztery koła 4MATIC skierowany jest do kierowców, których najważniejszym wymaganiem wobec luksusowego sedana jest możliwość w pełni pewnego poradzenia sobie z każdymi warunkami drogowymi. Potrzebę tę zaspokajają modele Klasy S 4MATIC, których nowo opracowany system napędowy opiera się na centralnym mechanizmie różnicowym typu planetarnego. Permanentny, stały rozdział momentu obrotowego pomiędzy koła przedniej i tylnej osi to 45:55%. Gwarantuje to pewne i w pełni przewidywalne zachowanie auta na wszelkich nawierzchniach. Zintegrowane sprzęgło wielotarczkowe zapewnia dodatkową trakcję i optymalną stabilność kierunkową, gdy tylko koła wykażą choćby ślad buksowania. Wsparta elektronicznymi systemami bezpieczeństwa jazdy, jak ESP®, ASR i 4ETS, Klasa S 4MATIC to dynamiczny, komfortowy i bezpieczny środek transportu nawet w bardzo złych warunkach drogowych.
Opracowany przez Mercedesa układ napędu na cztery koła ustanawia trendy
Zwarta, lekka i zoptymalizowana pod względem współczynnika tarcia konstrukcja systemu 4MATIC ma zdecydowane przewagi nad innymi systemami pod względem masy, zużycia paliwa, komfortu i bezpieczeństwa biernego. W zależności od typu silnika technologia napędu na cztery koła oznacza wzrost masy o nieosiągalne dla rywali 66-70 kg! W przyszłości Mercedes-Benz będzie oferować ten ustanawiający trendy napęd na cztery koła także w innych samochodach. Nowy napęd 4MATIC dla Klasy S został skonstruowany niezależnie przez zespół specjalistów w Mercedes Technology Center w Sindelfingen oraz Stuttgart-Untertürkheim. Elementy układu są produkowane w ramach skoordynowanego systemu wytwórczego obejmującego fabryki w Stuttgart-Untertürkheim, Esslingen-Hedelfingen i Esslingen-Mettingen.
Dwa potężne modele ośmiocylindrowe z napędem 4MATIC
Osiągi na najwyższym poziomie zapewniają ośmiocylindrowe modele S 500 4MATIC i S 450 4MATIC. W S 500 4MATIC wyrafinowany silnik 5.5 V8 o czterech zaworach na cylinder, mocy 285 kW/388 KM i momencie obrotowym 530 Nm to gwarancja pierwszorzędnych możliwości. S 500 4MATIC przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 5,4 s – jest więc równie szybki jak wersja tylnonapędowa. Dzięki zoptymalizowanej charakterystyce napędu i niskiej masie napędu 4x4 wzrost zużycia paliwa jest wręcz nieznaczny – 12,1/12,3 l/100 km wobec 11,7/11,9 dla tylnonepędowego S 500 mówi samo za siebie: nowy układ napędowy oferuje imponujące oszczędności.
S 450 4MATIC napędzany jest 4663-centymetrowym silnikiem V8 o czterech zaworach na cylinder, który rozwija moc 250 kW/340 KM i moment obrotowy 460 Nm. Także tu przyspieszenie trwa tyle samo, co w wersji tylnonapędowej: 5,9 s. Spalanie jest wyższe od wersji z napędem na jedną oś tylko o 0,4 l/100 km – tak jak w S 500.
Premiera: Klasa S z napędem 4x4 i silnikiem wysokoprężnym
Jeszcze bardziej ekonomicznym wyborem jest Mercedes S 320 CDI 4Matic – model stanowiący swego rodzaju premierę w Klasie S dzięki połączeniu napędu na cztery koła i silnika wysokoprężnego. Wyrafinowany turbodiesel V6 z systemem wtrysku paliwa Common Rail rozwija moc 173 kW/235 KM i moment obrotowy 540 Nm, co pozwala na zryw do 100 km/h w czasie 7,8 s oraz prędkość maksymalną 245 km/h. Przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 8,7/8,9 l/100 km auto to ma zasięg przekraczający 1000 km. Podobnie jak w ośmiocylindrowych wersjach benzynowych, zużycie paliwa w wersji S 320 CDI 4MATIC jest wyższe o 0,4 l/100 km niż w wersji z klasycznym napędem.
We wszystkich modelach i wersjach 4MATIC Klasy S za przeniesienie napędu od silnika odpowiada automatyczna skrzynia biegów 7G-Tronic z dźwignią wyboru przełożenia DIRECT SELECT na kolumnie kierownicy oraz z przyciskami zmiany sekwencyjnej na kierownicy. Benzynowe wersje V6 i V8 wyposażone są seryjnie w skrzynię 7G-TRONIC Sport, która ma bardziej sportowe nastawy, zapewniające szybsze reakcje podczas pracy w trybie „M“.
Paleta modelowa: trzy silniki benzynowe i diesel - S 500 4MATIC, S 450 4MATIC i S 320 CDI 4MATIC są dostępne z długim i krótkim rozstawem osi. W połowie roku 2007 dołączy do nich benzynowa wersja V6 S 350 4MATIC o mocy 200 kW/272 KM.
Ogromna oferta czteronapędowych samochodów marki Mercedes-Benz obejmuje obecnie 7 serii modelowych i imponuje wielką różnorodnością: zaczyna się od Klas C i E, dostępnych zarówno w wersji limuzyna, jak i kombi, ale obejmuje również Klasy S oraz R (obie w dwóch wariantach długości nadwozia). Ponadto w ofercie Mercedesa znaleźć można auta terenowe Klas GL i M. Klasa G, klasyk wśród pojazdów do off-roadu, jest w produkcji od roku 1979. To auto dodające ofercie Mercedesa jeszcze innego wymiaru. Łącznie więc, jako się rzekło, paleta Mercedesa obejmuje 48 modeli z napędem na cztery koła.
Ta paleta odzwierciedla nacisk, jaki Mercedes kładzie na rynek napędzanych na cztery koła samochodów osobowych i off-roaderów – rynek charakteryzujący się wyraźnym wzrostem z roku na rok. Spojrzenie na segment Klasy S także wyraźnie ukazuje trendy: na rynkach europejskim i niemieckim udział napędzanych na cztery koła aut wzrósł od roku 2002 do 2005 z 6 do 9%. Globalna sprzedaż poprzedniego modelu Klasy S 4MATIC (wprowadzony do sprzedaży w roku 2002) wyniosła 29 000 sztuk w ciągu zaledwie trzech lat!
W roku 2005 wszystkie czteronapędowe modele Klasy S miały w skali globalnej 18-procentowy udział w ogólnej sprzedaży tego typoszeregu. Łącznie od roku 1979 Mercedes-Benz sprzedał ponad 1,3 mln samochodów osobowych i terenowych z permanentnym napędem na cztery koła.