Stuttgart – Bezpieczeństwo, komfort, dynamika: oto wyjątkowe cechy nowej Klasy C. Ta limuzyna imponuje wszechstronnością swego konceptu, przez co spełnia oczekiwania różnych grup docelowych. Dzięki liniom wyposażeniowym AVANTGARDE, ELEGANCE i CLASSIC Mercedes-Benz oferuje trzy odrębne modele, w których akcent kładzie się albo na komfort, albo na dynamikę. We wszystkich wariantach modelowych stosowane są te same, najnowocześniejsze technologie.
Wśród nich znajdziemy nowo opracowany pakiet AGILITY CONTROL obejmujący dostosowujące się do sytuacji sterowanie zachowaniem amortyzatorów, inteligentny system oświetleniowy ILS z pięcioma różnymi trybami świecenia oraz przewidujący zagrożenia system ochrony pasażerów PRE-SAFE®. Do wyboru są cztery- i sześciocylindrowe silniki – średnio o 13 proc. mocniejsze od jednostek stosowanych w poprzednim modelu, ale średnio o 6 proc. oszczędniejsze pod względem zużycia paliwa.
Nowa limuzyna mierzy 4851 mm i jest dłuższa od swego poprzednika o 55 mm. Szerokość karoserii zwiększono o 42 mm (do 1770 mm), a rozstaw osi o 45 – do 2760 mm. Tym samym powstały możliwości stworzenia przestronnej kabiny, a więc zapewnienia pasażerom wyższego komfortu. Dla przykładu – szerokość przedniej części kabiny na wysokości ramion wzrosła aż o 40 mm.
Design nowej Klasy C opiera się na nowoczesnej mowie form Mercedesa, czyli zwartych liniach i wielkich, spokojnych powierzchniach. Podkreślony stylistycznie klinowy kształt przedniego pasa służy dobitnemu ukazaniu dynamiki i możliwości. Po raz pierwszy w limuzynie Mercedesa atrapa chłodnicy służy jako cecha wyróżniająca i wyraźnie pozycjonująca wariant modelowy. Trzy szerokie, poziome listwy i wielka, centralnie umieszczona gwiazda charakteryzują wersję AVANTGARDE jako tradycyjne cechy stylistyczne sportowych modeli Mercedesa. Wraz ze sportowymi, wysokiej jakości wykończeniami cecha ta podkreśla młodzieńczy, dynamiczny charakter tej wersji Klasy C. Ten charakter można dodatkowo podkreślić pakietem sportowym AMG, który obejmuje imponujący spoiler przedniego pasa oraz tylny fartuch i spoilery progowe.
W wersji ELEGANCE Mercedes-Benz stosuje trójwymiarowy grill wykończony błyszczącym lakierem, co podkreśla typowe dla marki cechy, jak komfort i luksus. Wersja Classic jest zdecydowanie bardziej wstrzemięźliwa, tradycjonalistyczna, ale zapewnia dokładnie te same innowacje techniczne jak pozostałe dwie wersje modelowe.
Ta koncepcja "produktu w produkcie" pozwala klientom Mercedesa na akcentowanie swych indywidualnych wyborów i skonfigurowanie swojej Klasy C tak, by dopasować ją do swych gustów i stylów życia – i to w stopniu jeszcze większym niż dotąd. Wszystkie wersje zapewniają te same, wyjątkowe doznania w zakresie dynamiki jazdy, a to dzięki znakomitym, ultranowoczesnym rozwiązaniom technicznym. Zarówno dzięki niezwykle wysokiemu poziomowi komfortu na długich trasach, jak i niespotykanie dynamicznym zachowaniem na drodze, nowa Klasa C ustanawia zupełnie nowe standardy w tym segmencie rynkowym.
AGILITY CONTROL to określenie używane przez Mercedesa dla wszystkich nowych rozwiązań podnoszących na równi komfort, jak i dynamikę jazdy. Ten standardowy pakiet obejmuje układ jezdny AGILITY CONTROL, sterujący siłami tłumienia w amortyzatorach w zależności od warunków jazdy: podczas normalnej jazdy o niewielkim zakresie impulsów w amortyzatorach siły tłumienia zostają automatycznie zredukowane, by komfort jazdy był jak najwyższy – ale bez uszczerbku dla bezpieczeństwa i dynamiki jazdy. Podczas bardziej dynamicznej jazdy natychmiast stosowane są maksymalne siły tłumienia, co oznacza bardzo skuteczne stabilizowanie zachowań samochodu. Układ kierowniczy AGILITY CONTROL w nowej Klasie C ma przełożenie 14,5, jest więc o 6% bardziej bezpośredni niż w modelu poprzednim. Objęty także w pakiecie system przełączania biegów AGILITY CONTROL odzwierciedla sportowy charakter Klasy C przez krótkie skoki i precyzyjne ruchy dźwigni zmiany biegów.
Mercedes-Benz opracował także pakiet ADVANCED AGILITY z trybem jazdy sportowej, który będzie dostępny jako opcja od jesieni 2007. Pakiet ten oferuje kierowcy wybór pomiędzy dwoma programami zmiany biegów: Sport i Comfort. W ramach tych programów amortyzator każdego koła ma nieskończenie zmienne nastawy o elektronicznej kontroli. W pakiecie są też nowo opracowany, uzależniony od prędkości układ kierowniczy o bardziej bezpośrednim przełożeniu i zmiennej sile cofania do położenia centralnego, dostosowalna charakterystyka pedału przyspieszenia oraz zmienne tryby i prędkości zmian biegów w automatycznej skrzyni biegów.
ADAPTIVE BRAKE to kolejna nowa konstrukcja w dziedzinie układu jezdnego. Opiera się ona na technologii wypróbowanej już w Klasie S i zapewnia dodatkowe funkcje wsparcia, jeszcze bardziej podnoszące poziom bezpieczeństwa i komfortu. Przykłady – wsparcie ruszania pod górę Start-Off, pełna gotowość układu hamulcowego do awaryjnego działania w sytuacjach krytycznych oraz lekkie dociskanie klocków do tarcz, by osuszyć układ podczas jazdy w wilgotnych warunkach.
Dzięki imponującemu wzrostowi mocy nawet o 13% oraz momentu obrotowego nawet o 18% silniki te przyczyniają się do powstania dynamicznej natury nowej Klasy C. Cztero- i sześciocylindrowe jednostki napędowe nie tylko są bardzo zrywne i spontaniczne w reakcjach, ale też współtworzą znakomity komfort jazdy tej limuzyny dzięki większej elastyczności i wyższej kulturze pracy.
Mercedes-Benz szczególną wagę przyłożył do dalszego rozwoju konstrukcji silników czterocylindrowych. Wśród jednostek benzynowych moc bazowego silnika C 180 KOMPRESSOR wzrosła z uprzednich 105 kW/143 KM do 115 kW/156 KM, a moment obrotowy o 4,5% z 220 do 230 Nm. Natomiast C 200 KOMPRESSOR rozwija aż o 15 kW/20 KM więcej niż dotąd – ma moc 135 kW/184 KM oraz rozwija maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm przy 2800 obr./min. Te zmodyfikowane silnika zdecydowanie poprawiają osiągi i zużycie paliwa modeli czterocylindrowych. Przyspieszenie do 100 km/h w modelu C 200 KOMPRESSOR trwa o pół sekundy krócej niż w poprzedniku. Równie imponujące są wyniki w dziedzinie spalania – C 180 KOMPRESSOR zużywa o 0,3 l/100 km mniej niż przedtem, zaś spalanie C 200 KOMPRESSOR obniżono o 0,5 l/100 km.
Także w zakresie silników wysokoprężnych główny nacisk położono na dalszy rozwój jednostek czterocylindrowych. Inżynierowie ze Stuttgartu dokonali dalszych usprawnień w silniku, turbodoładowaniu i wtrysku paliwa Common Rail, modyfikując łącznie 90 elementów. W efekcie nowy C 200 CDI ma o 11% wyższą moc niż poprzedni model – 100 kW/136 KM wobec 90 kW/122 KM. Model C 220 CDI rozwija moc 125 kW/170 KM (przedtem 110/150) oraz moment obrotowy 400 Nm przy 2000 obr./min – o ok. 18% więcej niż dotąd. Zużycie paliwa obniżono o nawet 0,3 l/100 km: według normy NEDC C 200 CDi i C 220 CDI zużywają zaledwie 6,1 l/100 km.
Nowoczesne silniki V6 w palecie Klasy C pozostają niezmienione. Do wyboru są trzy benzynowe o mocach 150 kW/204 KM, 170 kW/231 KM i 200 kW/272 KM. Sześciocylindrowa jednostka C 320 CDI ma moc 165 kW/224 KM. Poza modelem C 350 wszystkie wersje nowej Klasy C wyposażone są seryjnie w manualne, sześciostopniowe skrzynie biegów wchodzącą w skład pakietu AGILITY CONTROL. Topowa wersja auta, model C 350, ma w standardowym wyposażeniu przekładnię 7G-Tronic, jedyną na świecie siedmiostopniową automatyczną skrzynię biegów. Jest ona dostępna jako opcja w pozostałych wersjach sześciocylindrowych.
W trakcie procesu konstrukcyjnego nowa Klasa C przeszła bez żadnych problemów ponad sto testów zderzeniowych, w tym wyjątkowo wymagające wewnętrzne, fabryczne testy, spośród których większość zdecydowanie wykracza poza wymogi prawne. Zdanie tych egzaminów to warunek wstępny uzyskania najwyższego odznaczenia w samochodowym bezpieczeństwie: gwiazdy Mercedesa.
Ochrona pasażerów opiera się na inteligentnie zaprojektowanej strukturze karoserii, która w 70% składa się z wysokowytrzymałej lub ultrawysokowytrzymałej stali. W porównaniu z poprzednikiem Mercedes-Benz zwiększył jeszcze bardziej strefy kontrolowanego zgniotu i usprawnił proces rozprowadzania po szkielecie energii udaru. Struktura przedniego pasa nowej Klasy C ma cztery niezależnie działające poziomy zgniotu, co pozwala na rozprowadzanie sił na ogromnych powierzchniach, z ominięciem klatki pasażerskiej.
Techniki i technologie bezpieczeństwa w kabinie uzupełniają najnowocześniejsze systemy zabezpieczające. Siedem poduszek powietrznych to standardowe wyposażenie każdej wersji; dwie adaptacyjne dla kierowcy i pasażera, kolanowa dla kierowcy, dwie boczne w oparciach przednich foteli i dwie ogromne okienne poduszki rozciągające się od przednich po tylne słupki. Kierowca, pasażer z przodu i pasażerowie zewnętrznych miejsc tylnych chronieni są napinaczami i ogranicznikami napięcia pasów bezpieczeństwa. Standardowe zagłówki działają według zasady NECK PRO: w przypadku kolizji przez najechanie od tyłu ich tapicerowane powierzchnie są wypychane w przód i w ciągu milisekund wspierają głowy kierowcy i pasażera z przodu. To w ogromnym stopniu redukuje ryzyko obrażeń kręgosłupa szyjnego.
Mercedes-Benz opracował migające światła stopu jako dodatkowe zabezpieczenie przed najechaniem od tyłu – i to również jest standardowe wyposażenie nowej Klasy C. Jeśli kierowca musi zahamować awaryjnie przy prędkościach powyżej 50 km/h, światła stopu jego auta będą intensywnie migać, ostrzegając jadących z tyłu o gwałtowności manewru. PRE-SAFE® to kolejna wyjątkowa cecha nowej limuzyny Mercedesa. Ten opcjonalny system ochrony pasażerów jest powiązany z aktywnymi systemami bezpieczeństwa, jak ESP® czy Brake Assist i ma zdolność rozpoznania krytycznych manewrów i zachowań lub sytuacji w bardzo wczesnym ich stadium. Jeśli Klasie C grozi niebezpieczeństwo wypadku w wyniku silnej nad- lub podsterowności, lub jeśli kierowca musi zahamować z wielką gwałtownością w niebezpiecznej sytuacji, PRE SAFE® aktywuje określone systemy jako środki zaradcze służące przygotowaniu samochodu i jego pasażerów na nieuniknioną kolizję. Na tej samej zasadzie faza ochrony biernej nie zaczyna się gdy do wypadku już doszło, lecz przed kolizją nieuniknioną.
Inteligentny system oświetleniowy ILS opracowany przez Mercedesa jest też – po raz pierwszy w tym segmencie – dostępny w nowej Klasie C. Potężne biksenonowe reflektory zapewniają pięć różnych funkcji oświetleniowych, dostosowanych do typowych sytuacji drogowych i pogodowych: tryb pozamiejski, autostradowy, rozszerzone światła przeciwmgłowe, aktywny system doświetlania i światła zakrętowe. To kolejny przyczynek Mercedesa do podniesienia bezpieczeństwa jazdy w złych warunkach widoczności.
Designerzy Mercedesa przy opracowywaniu kokpitu sięgnęli po wzorce z sektora sportowego i zafundowali nowej Klasie C klarownie poukładany zestaw zegarów w stylu aut coupé lub roadsterów. Srebrzyste ramki zegarów, czarne cyferblaty, białe znaki i lśniąco pomarańczowe wskazówki idealnie łączą w sobie formę z funkcją – wrażenie najwyższej jakości i znakomitą czytelność.
Równie klarowny i świetlnie rozplanowany jest dwukolorowy kokpit z centralną konsolą. W nowej Klasie C tworzy on harmonijną jedność w ramach zasady "design odlewu z jednego kawałka". To samo dotyczy sposobu zintegrowania kolorowego wyświetlacza w górnej części centralnego fragmentu deski rozdzielczej. Jest on idealnie umieszczony w polu widzienia kierowcy, ale można go też złożyć, zasłonić albo zwinąć – nie oznacza to wyłączenia radia, systemu nawigacji czy innych systemów połączonych z wyświetlaczem. Jeśli pokrywa wyświetlacza jest zamknięta, elementy systemów infotainment pozostają aktywne.
Centralny kolorowy wyświetlacz jest elementem nowego systemu sterowania i informacji, jaki nowa Klasa C przejęła z luksusowych Mercedesów Klasy S i CL. Jego największa zaleta to natychmiastowy dostęp do często wykorzystywanych funkcji, co oznacza, iż kierowca nie musi się uczyć samochodu od nowa, może zachować swe dotychczasowe przyzwyczajenia i poczuć się za kierownicą nowej Klasy C jak w domu od pierwszego razu. Wszystkie elementy sterowania i informacji konieczne podczas podróży są rozmieszczone w kokpicie – a więc w bezpośredniej bliskości kierowcy.
Na tej samej zasadzie połączenie standardowej kierownicy wielofunkcyjnej z zestawem instrumentów to ważny warunek szybkiego dostępu do szerokiej palety informacji i funkcji w polu widzenia kierowcy. Inne funkcje, jak infotainment, wyświetlane są na ekranie w środkowej części deski rozdzielczej. Kierowca i pasażer z przodu mogą sterować radiem, systemem nawigacji czy telefonem za pośrednictwem pokrętła Controllera na konsoli środkowej lub poprzez wykorzystanie przycisków wyboru bezpośredniego.
Systemy Audio 20, Audio 50 APS i COMAND APS to nowo opracowane, opcjonalne zestawy dla pasażerów nowej Klasy C. Wszystkie obejmują klawiaturę służącą do wprowadzania numerów telefonów i częstotliwości radiowych, a także interfejs Bluetooth łączący bezprzewodowo telefon komórkowy z systemem głośno mówiącym. W Audio 50 APS informacje nawigacyjne – niektóre w atrakcyjnej wizualnie formie powiększonych schematów skrzyżowań – wyświetlane są jako strzałki na stałym ekranie (4,9 cala) w desce rozdzielczej. Na życzenie dostępne są 6-płytowa zmieniarka płyt i system sterowania głosowego LINGUATRONIC.
System multimedialny COMAND APS oferuje w nowej Klasie C jeszcze więcej funkcji niż przedtem. Jedną z tych nowych cech jest obejmujący całą Europę system nawigacji, którego dane przechowywane są na 30-gigabajtowym twardym dysku. Mapy wysokiej rozdzielczości prezentowane są na 7-calowym wyświetlaczu, który można złożyć i schować pod pokrywą za naciśnięciem guzika. Inne funkcje COMAND APS obejmują czterogigabajtowy serwer-pamięć na utwory muzyczne, odtwarzacz DVD dla systemów audio i wideo oraz system sterowania głosem LINGUATRONIC. Ten ostatni również został usprawniony przez Mercedesa: kierowca nie musi już literować nazw krajów, miast czy ulic, ale wypowiada je jako normalne wyrazy. Równie wygodnie wybiera się stacje radiowe czy pozycje z książki teleadresowej telefonu.
Nowa Klasa C zastępuje samochód, który od wiosny 2000 roku znalazł przeszło 1,4 mln nabywców. Ogólnie, wliczając wszystkie wersje nadwoziowe (limuzyna, kombi i Sports Coupé) na całym świecie sprzedano ponad dwa miliony egzemplarzy Klasy C. Czyni to z tego modelu bestseller w palecie aut osobowych Mercedesa. Niemcy to największy rynek dla Klasy C, obejmuje on około 30% światowej sprzedaży tego modelu.