W zakładzie w Stuttgarcie-Hedelfingen, należącym do kompleksu fabryki w Untertürkheim, Mercedes-Benz rozpoczął produkcję wysokowydajnych akumulatorów przeznaczonych do nowego, w 100% elektrycznego luksusowego sedana EQS. Jego światowa premiera odbędzie się już 15 kwietnia 2021 r. EQS wyznacza początek nowej generacji samochodów elektrycznych o wysokich osiągach. Za sprawą swojego efektywnego napędu i postępu w gęstości energii akumulatorów zaoferuje zasięg przekraczający 700 km (na bazie WLTP). Dzięki harmonijniej integracji wytwarzania baterii z dotychczasową produkcją przekładni fabrykaw Hedelfingen staje się istotną częścią globalnej sieci produkcji akumulatorów Mercedes-Benz. Szybkie zwiększenie światowych zdolności budowy baterii i ukierunkowane rozszerzenie kompetencji w tym względzie w całym łańcuchu wartości to istotne filary inicjatywy Mercedes-Benz w dziedzinie elektromobilności – począwszy od badań, przez produkcję ogniw, aż po „życie” akumulatorów po cyklu eksploatacyjnym w samochodzie (dodatkowe zastosowania i recykling).
Wewnętrzne know-how i pionowa integracja mają kluczowe znaczenie dla objęcia przez Mercedes-Benz wiodącej roli w segmencie elektromobilności. Oprócz zwiększenia produkcji akumulatorów do EQS-a kampus zespołów napędowych Mercedes-Benz Drive Systems Campus w Untertürkheim rozszerzy swoją działalność badawczo-rozwojową zarówno w dziedzinie napędów elektrycznych, jak i zelektryfikowanych.
„Wraz z naszym dążeniem do neutralności pod względem emisji CO2 nasza elektromobilna inicjatywa nabiera tempa. W blokach startowych czeka już nasz kolejny całkowicie elektryczny samochód – luksusowy sedan EQS, zbudowany na specjalnej platformie dla pojazdów na prąd. Rozpoczęcie produkcji wysokowydajnych akumulatorowych w naszej fabryce w Stuttgarcie-Hedelfingen stanowi tu ważny kamień milowy” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialny za badania w Grupie Daimler oraz dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars. „W ramach transformacji naszej firmy i naszych produktów znacząco poszerzamy własne kompetencje w zakresie baterii, i to w całym łańcuchu wartości. Nieprzerwanie staramy się, by nowa generacja akumulatorów przyniosła jeszcze szybszy przełom”.
Wysokowydajne akumulatory produkowane w Stuttgarcie-Hedelfingen
Zakład w Hedelfingen, należący do fabryki Mercedes-Benz w Untertürkheim (Niemcy), odpowiada za produkcję akumulatorów nie tylko do nowego EQS-a, ale i do nadchodzącego modelu EQE. Jego powierzchnia produkcyjno-logistyczna wynosi około 16 500 m², a wyposażenie bazuje na najnowocześniejszych rozwiązaniach, w tym na szerokiej gamie technologii Przemysłu 4.0. Zaawansowane systemy akumulatorów litowo-jonowych są wytwarzane na linii produkcyjnej o długości około 300 m, z ponad 70 stanowiskami oraz dużym udziałem zarówno etapów zautomatyzowanych, jak i manualnych. System akumulatorów EQS-a tworzą różnorodne komponenty, w tym do 12 modułów ogniw oraz tzw. komora EE służąca do inteligentnej integracji energoelektroniki. Komora EE jest montowana w zakładzie Mercedes-Benz w Berlinie.
EQS będzie wyposażony w akumulatory zapewniające różne wartości zasięgu i osiągów. Dysponując bateriami o pojemności do 108 kWh, zaoferuje zasięg przekraczający 700 km (zgodnie z WLTP) – w czym swój udział będzie miała najlepsza w klasie aerodynamika. Opracowane przez Mercedesa oprogramowanie pozwala na bezprzewodowe aktualizacje (OTA), dzięki którym system zarządzania energią EQS-a będzie aktualny przez cały okres eksploatacji pojazdu. Ogniwa akumulatorowe do nowego samochodu są wytwarzane w sposób neutralny pod względem CO2 i zawierają nikiel, kobalt oraz mangan w stosunku 8:1:1, co oznacza obniżenie zawartości kobaltu do około 10%.
Kwestia produkcji odgrywa decydującą rolę w definicji pojęcia zrównoważonego rozwoju w Mercedes-Benz AG. EQS powstaje wspólnie z nową Klasą S, w zakładzie Factory 56 w fabryce w Sindelfingen, który od samego początku działalności funkcjonuje neutralnie w zakresie emisji CO2. Już w 2022 r. własne fabryki samochodów osobowych i dostawczych Mercedesa na całym świecie, w tym zakład w Hedelfingen, będą pracować neutralnie pod względem emisji CO2.
Ukierunkowane poszerzanie doświadczenia w dziedzinie elektromobilności z naciskiem na technikę ogniw akumulatorowych
Dzięki łączeniu i poszerzaniu aktywności związanych z akumulatorami w kampusie zespołów napędowych Mercedes-Benz Drive Systems Campus w Untertürkheim (Niemcy) producent w dalszym stopniu wzbogaca swoje doświadczenie w dziedzinie elektromobilności. Prowadzone są tam już działania badawczo-rozwojowe (m.in. w centrum technik elektromobilności i ogniw, gdzie powstają m.in. prototypy napędów elektrycznychi testowane są nowe typy ogniw). Tam też koncentrowane będą efekty prac międzynarodowych ośrodków badawczych Mercedesa.
Aby zyskać dodatkowe kompetencje jako centrum techniki akumulatorów, plany zakładają uruchomienie nowej fabryki zajmującej się małoseryjną produkcją przyszłych ogniw litowo-jonowych. Zakład ma ruszyć w 2023 r. Główną rolę odgrywają tu czynniki zrównoważonego rozwoju, w tym transparentny rozwój ogniw aż po ich recykling. W przebudowę fabryki Mercedes-Benz planuje zainwestować kilkaset milionów euro.
Elektryczna ofensywa Mercedes-Benz AG dla klientów idzie „pełną parą”
Rok 2021 to przede wszystkim przyspieszenie elektryfikacji w Mercedes-Benz Cars – szacunki zakładają, że udział pojazdów typu xEV w sprzedaży wzrośnie do ok. 13%. Pod szyldem progresywnej submarki Mercedes-EQ producent akcentuje swoje ambicje, by być liderem w dziedzinie elektryfikacji i cyfryzacji, oferując klientom idealną równowagę pomiędzy zrównoważonym rozwojem i emocjami a popytem na innowacje. Łącznie w tym roku zadebiutują cztery nowe modele Mercedes-EQ: EQA, EQB, EQE i EQS. Ponadto rodzina hybryd typu plug-in, składająca się obecnie z ponad 20 wariantów, wzbogaci się o zelektryfikowane wersje Klasy C i Klasy Sz zasięgiem w trybie całkowicie elektrycznym na poziomie ok. 100 km. Za niespełna 2 lata rodzina Mercedes-EQ będzie się składać z ponad 10 w pełni elektrycznych modeli EQ obecnych w licznych segmentach rynku.