Nagroda "Żółty Anioł" przyznawana jest corocznie przez Niemiecki Związek Automobilowy ADAC w Monachium i należy do najbardziej cenionych wyróżnień europejskiej branży motoryzacyjnej. Klienci traktują ją jako probierz wartości marek i innowacji sektora.
W tym roku w kategorii "Innowacja" jury konkursu składające się z członków władz ADAC oraz przedstawicieli stowarzyszeń branżowych postanowiło przyznać pierwszą nagrodę systemowi hamowania awaryjnego Active Brake Assist koncernu DaimlerChrysler AG. Jest to jeden z wielu przełomowych wynalazków, dzięki którym Mercedes-Benz pozostaje od wielu lat niekwestionowanym liderem w dziedzinie systemów bezpieczeństwa w pojazdach użytkowych.
Andreas Renschler, członek zarządu DaimlerChrysler AG odpowiedzialny za Dział Ciężarówek i Autobusów, podczas ceremonii wręczenia wyróżnień 18 stycznia w Monachium: "Przyznając tegoroczną nagrodę układowi Active Brake Assist, opowiedzieliście się Państwo za technologią bezpieczeństwa samochodów ciężarowych ratującą ludzkie życie. Nowy asystent hamowania awaryjnego jest ukoronowaniem wielu układów bezpieczeństwa, w które w ciągu ostatnich lat wyposażyliśmy samochody użytkowe Mercedes-Benz. Myślę tu m.in. o Lane Assistant (asystent pasa ruchu), systemie stabilizującym tor jazdy, inteligentnym tempomacie (czujnik odległości od poprzedzającego pojazdu) czy elektronicznym systemie ESP."
"Safety Awards" dla Mercedes-Benz
Kolejną ważną nagrodą przyznawaną firmom branży samochodowej co dwa lata podczas brukselskich targów pojazdów użytkowych jest "Safety Award". Jest to wyróżnienie w dziedzinie bezpieczeństwa przyznawane przez Belgijskie Stowarzyszenie Dziennikarzy Prasy Motoryzacyjnej (Belgian Association of Automotive and Commercial Vehicle Journalists) dla firmy motoryzacyjnej o największych osiągnięciach w dziedzinie technologii bezpieczeństwa. Ta prestiżowa nagroda przypadła w 2007 r. marce Mercedes-Benz, którą wyróżniono za układ Active Brake Assist (asystent hamowania awaryjnego) oraz model Mercedes-Benz Actros Safety Truck.
Active Brake Assist, opracowany przez Mercedes-Benz pod roboczą nazwą Emergency Brake Assistant, jest w stanie zapobiec zderzeniom z poprzedzającym samochodem. Układ automatycznie uruchamia hamowanie awaryjne pojazdu w sytuacji, gdy kolizja z poprzedzającym pojazdem jest nieunikniona, co w znaczący sposób łagodzi jej skutki.
Active Brake Assist
Active Brake Assist powstał na bazie systemu radarowego wykorzystywanego przez układ kontroli odległości Telligent®, który od lat sprawdza się na europejskich drogach i autostradach. Wykorzystuje on automatyczne hamowanie pojazdu, aby utrzymać bezpieczną odległość pomiędzy dwoma pojazdami.
W odróżnieniu od układu kontroli odległości, system awaryjnego hamowania Active Brake Assist rozpoczyna hamowanie w sytuacji, gdy istnieje poważne ryzyko zderzenia z wolniejszym pojazdem jadącym z przodu. Za pomocą trzech wiązek radarowych z układu kontroli odległości, system wykrywa przeszkody poruszające się przed ciężarówką na tym samym pasie ruchu w odległości 7-150 m i w obrębie trzystopniowego kąta widzenia, obliczając jednocześnie różnicę prędkości obu pojazdów. Jeżeli w danej sytuacji wypadek jest nieunikniony, system powiadamia kierowcę sygnałem dźwiękowym i wizualnym w postaci czerwonego trójkąta, a jeżeli ryzyko kolizji dalej się powiększa, automatycznie rozpoczyna częściowe hamowanie, wykorzystując 30% mocy układu hamulcowego. Dalszy brak reakcji ze strony kierowcy skutkuje automatycznym uruchomieniem funkcji hamowania awaryjnego.
Chociaż układ Active Brake Assist nie uchroni kierowcy przed każdym wypadkiem, to każdorazowo znacznie zmniejsza prędkość pojazdu w momencie zderzenia, redukując skutki kolizji.
W 2006 roku DaimlerChrysler AG zdobył nagrodę "Żółty Anioł" w kategorii "Innowacja" dzięki opracowanej przez siebie technologii BlueTec do silników wysokoprężnych, która przyczynia się do redukcji emisji spalin oraz zmniejszenia zużycia paliwa.