W drodze z Sindelfingen przez Alpy Szwajcarskie i północne Włochy do miejsca docelowego – Cassis na Lazurowym Wybrzeżu – samochód bez trudu pokonał na jednym ładowaniu akumulatora ponad 1000 km w codziennym ruchu. Podróż rozpoczęła się w zimnych, deszczowych warunkach i odbywała się z normalnymi prędkościami drogowymi.
Obejmowała dłuższy odcinek wiodący niemieckimi autostradami, pokonany z prędkościami do 140 km/h, oraz jazdę w pobliżu większego ograniczenia prędkości w innych miejscach. Stan naładowania akumulatora w momencie przyjazdu wynosił około 15%, co przekłada się na 140 km pozostałego zasięgu, a średnie zużycie prądu okazało się rekordowo niskie – 8,7 kWh na 100 km.
W ten sposób VISION EQXX wyniósł efektywność samochodów elektrycznych na zupełnie nowy poziom – w rzeczywistych warunkach i z potwierdzeniem w postaci niezależnych dowodów. Przejazd odbywał się w asyście niezależnego eksperta z jednostki certyfikującej TÜV Süd, a gniazdo ładowania było zapieczętowane.
Oficjalnie potwierdza to skuteczność nowego podejścia rozwojowego Mercedes-Benz – holistycznego myślenia o efektywności samochodu w najdrobniejszych szczegółach, od zespołu napędowego po aerodynamikę i nie tylko, a także o jeszcze ściślejszej współpracy w ramach wewnętrznych zespołów oraz z partnerami zewnętrznymi. Ten nowy projekt z dziedziny inżynierii motoryzacyjnej zapewnia nieznany dotąd punkt odniesienia, jeśli chodzi o efektywność i zasięg aut elektrycznych. Technika VISION EQXX niebawem znajdzie zresztą zastosowanie w nadchodzących seryjnych pojazdach Mercedesa.
„Zrobiliśmy to! Z łatwością pokonaliśmy ponad 1000 km na jednym ładowaniu w rzeczywistych warunkach drogowych, przy zużyciu energii wynoszącym zaledwie 8,7 kWh/100 km. VISION EQXX to najbardziej efektywny Mercedes, jaki kiedykolwiek powstał. Stojący za nim program techniczny stanowi kamień milowy w rozwoju samochodów na prąd i podstawę naszego strategicznego celu, jakim jest pozycja lidera elektromobilności” – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.
Gotowy na najdłuższą podróż od czasu wynalezienia elektromobilności
Nie bez powodu podróże samochodem są nieodłączną częścią świata kultury – motyw drogi od dekad przewija się w literaturze, filmach i muzyce. Jazda samochodem symbolizuje wolność, indywidualność oraz ducha automobilizmu i nieodłącznie wiąże się z mijanym światem.
Wyprawa do epoki elektromobilności to także podróż samochodem: równie radosna, co wymagająca, równie pewna, co nieznana. Dla Mercedes-Benz to podróż z wyraźnym celem, jakim jest maksymalna efektywność uzyskana dzięki innowacyjnym rozwiązaniom. VISION EQXX to rezultat całościowego, opartego na innowacjach podejścia we wszystkich obszarach technicznych, które mają wpływ na zużycie energii. „Podczas naszej podróży na południu Francji pokazaliśmy, że efektywność jest nową walutą współczesnej motoryzacji.
Ten sukces wyraźnie przemawia również za naszym nowym wspólnym procesem rozwoju, w którym wykorzystano wiele doświadczeń zespołu Mercedes-AMG F1 i jego wiedzę na temat elektrycznych układów napędowych. VISION EQXX to owoc kompleksowego programu, który dostarcza plan na przyszłość inżynierii motoryzacyjnej. Wiele innowacyjnych rozwiązań jest już zresztą wdrażanych do produkcji, niektóre z nich w nowej generacji modułowej architektury dla kompaktowych i średniej wielkości samochodów Mercedes-Benz. Dzięki VISION EQXX będziemy nadal testować granice tego, co osiągalne” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technicznych odpowiedzialny za rozwój oraz zakupy.
Wymagający przebieg trasy i zmienne warunki pogodowe
VISION EQXX to prototyp badawczy „napakowany” innowacjami. Jego projekt – zdefiniowany poprzez zastosowane oprogramowanie – stanowi część dalekosiężnego programu technicznego, który łączy najnowsze cyfrowe osiągnięcia z pionierskim duchem Mercedesa, zwinnością start-upów i szybkością Formuły 1. Misją w rozwoju VISION EQXX było przełamanie barier możliwości technicznych.
Aby pokazać, co jest „wykonalne” w dziedzinie napędu elektrycznego, prototyp odbył jednodniową podróż, pokonując kilka europejskich granic: z Niemiec do Szwajcarii, dalej do Włoch, przez Mediolan, i wreszcie do miejsca przeznaczenia, miasteczka portowego Cassis, położonego niedaleko Marsylii na południu Francji. Przebieg trasy – od autostrady po górskie przełęcze, w tym roboty drogowe – oraz warunki pogodowe postawiły przed VISION EQXX niełatwe wyzwania. W momencie wyjazdu z centrum badawczo-rozwojowego w Sindelfingen pod Stuttgartem panował chłód, a w czasie całego wyjazdu temperatury powietrza wahały się od 3 do 18 stopni Celsjusza. Na północ od Alp padał lekki deszcz, a na słonecznym południu wiał łagodny wiatr. Różne sekcje trasy pomogły jednak udokumentować wpływ wielu zastosowanych zabiegów z zakresu zwiększania efektywności.
Finał we Francji – przekroczenie linii mety z około 140 km pozostałego zasięgu
Krótko przed przekroczeniem linii mety w Cassis VISION EQXX ponownie zregenerował nieco sił dzięki rekuperacji. 1008-kilometrową podróż zakończył po 11 godzinach i 32 minutach jazdy, ze 140 km pozostałego zasięgu. Oznacza to, że bez doładowania mógł wyruszyć jeszcze na wycieczkę wzdłuż wybrzeża Morza Śródziemnego.
VISION EQXX jednoznacznie udowodnił rzeczywisty potencjał wyjątkowej efektywności aut elektrycznych. Podróż do Cassis to przełomowy moment znacznie większej wyprawy, która ciągle trwa. Przed nami o wiele, wiele więcej.
VISION EQXX: podsumowanie podróży w liczbach
- Start - Sindelfingen, 5 kwietnia 2022 r., 7:00
- Przyjazd - Cassis, 5 kwietnia 2022 r., 19:02
- Trasa podróży - Sindelfingen, tunel Gotarda, Mediolan, Cassis
- Odległość - 1008 km
- Łączny czas podróży/jazdy - 12 h 2 min / 11 h 32 min
- Średnia prędkość - 87,4 km/h
- Maksymalna prędkość na autostradzie - 140 km/h
- Średnie zużycie energii - 8,7 kWh/100 km
- Pozostały poziom naładowania akumulatora (SoC) - ok. 15%
- Pozostały zasięg - ok. 140 km
VISION EQXX: najważniejsze dane techniczne w skrócie
- Pojemność akumulatora (kWh) - < 100
- Napięcie systemowe (V) - > 900
- Zużycie energii (kWh/100 km) - 8,7
- Wartość współczynnika Cd - 0,17
- Powierzchnia czołowa (m²) - 2,12
- Moc (kW) - 180
- Rozstaw osi (mm) - 2800
- Długość/szerokość/wysokość (mm) - 4977/1870/1350
- Masa własna (kg) - 1755