Mocne silniki elektryczne, responsywny napęd na wszystkie koła 4MATIC oraz inteligentny tryb jazdy OFFROAD sprawiają, że z łatwością radzi sobie również w lekkim terenie.
Obecnie gama napędów obejmuje cztery warianty: EQS 450+ i EQS 450 4MATIC, oba o mocy 360 KM, nowość w postaci odmiany EQS 500 4MATIC (449 KM) oraz topowe wydanie EQS 580 4MATIC (544 KM). W zależności od wyposażenia i konfiguracji zasięg w realistycznym cyklu mieszanym WLTP wynosi od niespełna 600 do 633 km. Jak nowy model prezentuje się w liczbach?
Nowy EQS SUV dzieli swój pokaźny rozstaw osi (321 cm) z EQS-em Limuzyną, ale jest od niego o ponad 20 cm wyższy. Jego nadwozie mierzy 512,5 cm długości, 195,9 cm szerokości i 171,8 cm wysokości. Duże rozmiary w połączeniu z atutami platformy konstrukcyjnej zaprojektowanej z myślą wyłącznie o napędzie elektrycznym przekładają się na imponującą przestrzeń w kabinie.
Drugi rząd foteli można standardowo regulować elektrycznie, a w bagażniku mieszczą się nawet cztery torby golfowe. Na życzenie dostępny jest trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi, pojedynczymi miejscami i rozbudowanymi funkcjami zapewniającymi komfort.
EQS SUV korzysta z przełomowej koncepcji aerodynamiki, znanej już z pozostałych elektrycznych Mercedesów najnowszej generacji, na czele z EQS-em Limuzyną, który jest aktualnym mistrzem świata w dziedzinie efektywności aerodynamicznej wśród seryjnych aut. W rezultacie współczynnik oporu powietrza modelu EQS SUV ma wartość imponującą jak na samochód tego segmentu – od 0,26, i to pomimo obszernego wnętrza i bagażnika oraz krótkiego tylnego zwisu.
Jak nowy luksusowy SUV marki Mercedes-EQ prezentuje się w liczbach?
- Moment obrotowy przesyłany do kół przez odpowiedni silnik jest kontrolowany 10 000 razy na minutę i regulowany w razie potrzeby. W przypadku wersji 4MATIC zapewnia to znacznie szybszą reakcję napędu niż w samochodach z mechanicznym układem 4x4.
- Już w standardzie EQS SUV ma skrętną oś tylną, z tylnymi kołami skręcanymi pod kątem do 4,5 stopnia. Na życzenie dostępna jest tylna oś skrętna z kątem skrętu kół do 10 stopni, która zmniejsza średnicę zawracania z 11,9 do 11,0 m.
- Silnik elektryczny przy tylnej osi – synchroniczny, z magnesami trwałymi – ma dwa uzwojenia po trzy fazy. Jego sześciofazowa konstrukcja sprawia, że jest szczególnie mocny. Maksymalnie osiąga 360 KM.
- Każdy z opcjonalnych reflektorów DIGITAL LIGHT składa się z trzech niezwykle mocnych diod LED. Ich światło jest załamywane i kierowane za pomocą 1,3 miliona mikroluster. Rozdzielczość oświetlenia wynosi zatem ponad 2,6 miliona pikseli na jeden samochód.
- Mercedes me Charge posiada jedną z najbardziej rozbudowanych sieci ładowania – dysponuje ponad 850 000 punktami ładowania, w tym około 350 000 w Europie.
- Opcjonalny hiperekran MBUX Hyperscreen harmonijnie łączy kilka wyświetlaczy w jeden imponujący, zakrzywiony pas ekranów o szerokości ponad 141 cm. Ich powierzchnia postrzegana przez podróżujących wynosi 2432,11 cm2.
- Duży szklany panel MBUX Hyperscreen jest wygięty w trzech wymiarach, w procesie formowania w temperaturze ok. 650° C. Proces ten pozwala uzyskać pozbawiony zniekształceń widok ekranu na całej szerokości wnętrza, niezależnie od promienia szklanej pokrywy.
- EQS SUV otrzymał akumulator litowo-jonowy o użytecznej pojemności 108,4 kWh. Nowa generacja akumulatorów reprezentuje istotny krok naprzód w zakresie zrównoważenia chemii ogniw: zoptymalizowany materiał aktywny składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1.
- Na życzenie EQS SUV może wydawać podczas jazdy interaktywny dźwięk. Reaguje on na kilkanaście parametrów, takich jak pozycja pedału gazu, prędkość jazdy czy siła rekuperacji.
- No.6 MOOD mimosa – tak nazywa się zapach skomponowany specjalnie dla modelu EQS SUV. To ziemisty zapach z nutą zmysłowości, oparty na aromacie gorzkiej czekolady. Nosi numer 6, ponieważ pierwsze samochody elektryczne producenta luksusowych aut pojawiły się w gamie modelowej w 1906 r., jako „Mercédès Electrique”.
- Aby dostać się do najważniejszych aplikacji MBUX, użytkownik musi przewinąć 0 (słownie: zero) warstw menu. Stąd określenie „warstwa zerowa”.
- Opcjonalny wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością wyświetla istotne informacje w trzech wymiarach, integrując je z rzeczywistą sytuacją na drodze i w otoczeniu. Jego powierzchnia wyświetlania ma przekątną 77 cali. Wirtualny kolorowy obraz wydaje się unosić w polu widzenia kierowcy, w odległości około 10 m od niego.
- Filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air), stanowiący element opcjonalnego wyposażenia ENERGIZING AIR CONTROL Plus, ma objętość blisko 10 l i bardzo skutecznie oczyszcza powietrze z zewnątrz – oddziela do 99,75% cząstek. Do neutralizacji zapachów używa się tu około 600 g węgla aktywnego. Powierzchnia adsorpcji odpowiada około 150 boiskom piłkarskim.
- Aby zapewnić dotykowe komunikaty zwrotne podczas obsługi dotykowego ekranu MBUX Hyperscreen, za jego powierzchnią umieszczono łącznie 12 siłowników. Jeśli palec dotknie pewnych miejsc, wywołują one odczuwalne wibracje szklanej tafli.
- Dzięki wspólnej powłoce z ochronnego szkła hiperekran MBUX Hyperscreen jest wyjątkowo łatwy w czyszczeniu. Samo zakrzywione szkło składa się ze szczególnie odpornego na zarysowania krzemianu glinu.
- Osiem rdzeni procesora, 24 GB pamięci RAM oraz 46,4 GB przepustowości pamięci RAM na sekundę – to tylko niektóre z parametrów technicznych osprzętu MBUX.
- System szybkiego ładowania umożliwia ładowanie prądem stałym (DC) z mocą do 200 kW. W ciągu 15 minut pozwala to zgromadzić energię potrzebną na pokonanie do 250 km (w oparciu o zasięg WLTP).
- Jasność hiperekranu MBUX Hyperscreen jest dostosowywana do warunków otoczenia za pomocą danych pomiarowych z kamery wielofunkcyjnej i czujnika światła.
- Obszar wyświetlania na hiperekranie MBUX Hyperscreen dla pasażera z przodu można zindywidualizować, korzystając z maksymalnie 7 profili użytkownika.
- Inteligentny asystent głosowy „Hej Mercedes” obsługuje 27 języków z rozumieniem języka naturalnego (NLU).