Mercedes-Benz prezentuje swój autorski system operacyjny MB.OS

Mercedes-Benz prezentuje swój autorski system operacyjny MB.OS01.03.2023
Mercedes-Benz szczegółowo przedstawił swoje plany jako architekta autorskiego systemu operacyjnego MB.OS, który zostanie wprowadzony w połowie dekady.

Producent projektuje i opracowuje MB.OS we własnym zakresie, ponieważ chce zachować pełną kontrolę nad relacjami z klientami, zapewnić prywatność danych oraz wykorzystać potencjał wyjątkowej integracji wszystkich funkcji samochodu. Bazując na specjalnie stworzonej architekturze typu chip-to-cloud, MB.OS korzysta z kompleksowego dostępu do wszystkich domen pojazdu: inforozrywki, zautomatyzowanej jazdy, nadwozia i komfortu, samej jazdy oraz ładowania. To strategiczne podejście sprawia, że najbardziej wartościowa luksusowa marka motoryzacyjna na świecie będzie mogła oferować swoim klientom zróżnicowane, wyśmienite doświadczenie produktowe.

„Jako Mercedes-Benz jesteśmy oddani budowaniu najbardziej pożądanych samochodów na świecie. W związku z tym postanowiliśmy zostać architektami własnego systemu operacyjnego – unikalnej architektury typu chip-to-cloud, która wykorzystuje pełny dostęp do komponentów sprzętowych i programowych naszych samochodów. Łącząc tę wewnętrzną, specjalistyczną wiedzę z wyselekcjonowanymi światowej klasy partnerami, stworzymy niezrównane doświadczenie klienta, począwszy od wspomagania jazdy, nawigacji i rozrywki aż po zintegrowane ładowanie. MB.OS będzie oferować możliwość przeprowadzania kompleksowych aktualizacji oraz systematycznych udoskonaleń” – powiedział Ola Källenius, dyrektor generalny Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz

Budowa autorskiego systemu, ale otwartego dla partnerów

MB.OS powstaje z myślą o połączeniu głównych aspektów łańcucha wartości firmy – w tym rozwoju, produkcji, wielokanałowego handlu i usług, aby w praktyce stał się systemem operacyjnym dla całej działalności Mercedes-Benz. Z tego względu efekty wprowadzenia MB.OS sięgają od rozdzielenia cykli rozwojowych aż po zwiększenie wartości dla klienta długo po zakupie nowego samochodu.

Firma stworzyła swój system operacyjny z uwzględnieniem standaryzacji dla całego portfolio samochodów oraz możliwości kompleksowej aktualizacji w celu szybkiego doskonalenia produktów, a także celowego otwarcia na wybranych partnerów. Podczas gdy Mercedes-Benz definiuje i kontroluje architekturę poprzez własną bazową warstwę osprzętu i oprogramowania, integracja wiodących graczy w branży technologicznej zaoferuje klientom dostęp do najlepszych w klasie usług, treści oraz funkcji.

Do partnerów MB.OS należy już firma NVIDIA, która zapewnia swoje oprogramowanie, dane i specjalistyczną wiedzę w zakresie sztucznej inteligencji, a także system-on-chip Orin – wszystko w celu udoskonalenia wzorcowych systemów zautomatyzowanej jazdy na drugim i trzecim poziomie SAE. Warianty samochodów zostaną również wyposażone w nowej generacji czujniki, w tym LiDAR-y firmy Luminar. Co więcej, 22 lutego 2023 r. Mercedes-Benz ogłosił swoje najnowsze partnerstwo – długoterminową, strategiczną współpracę z Google na potrzeby opracowania i wdrożenia nowej generacji samochodowej nawigacji.

Lepsze wrażenia z użytkowania systemu informacyjno-rozrywkowego

Mercedes-Benz będzie pierwszym producentem samochodów, który stworzy własną markową nawigację w oparciu o nowe samochodowe dane oraz możliwości nawigacji, jakie zapewnia platforma Google Maps, wbudowana w MB.OS. W ten sposób producent luksusowych aut chce zapewnić dostęp do wiodącej geoprzestrzennej oferty Google, w tym do informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz predykcyjnego, automatycznego wyznaczania tras. To nie wszystko: aby dodatkowo wzbogacić wrażenia użytkownika, podczas postoju oraz trybu warunkowo zautomatyzowanej jazdy DRIVE PILOT na trzecim poziomie SAE (tam, gdzie jest to dozwolone) kierowcy będą mogli korzystać z wbudowanej w system informacyjno-rozrywkowy aplikacji YouTube. Ponadto Mercedes-Benz zapewni użytkownikom dostęp do usługi Google o nazwie Szczegóły miejsca (ang. Place Details), pomagając im znaleźć szczegółowe informacje o ponad 200 milionach firm i miejsc na całym świecie – w tym godziny otwarcia, zdjęcia, oceny oraz opinie. Na odpowiednich rynkach Szczegóły miejsca Google są dostępne we wszystkich samochodach z najnowszą generacją systemu MBUX od 22 lutego br.

Mercedes-Benz

Jednocześnie kierowcy Mercedes-Benz nadal będą mogli korzystać z natywnej integracji zasadniczych funkcji nawigacji, niedostępnych w standardowych systemach informacyjno-rozrywkowych. Jednym z przykładów jest tu precyzyjne i niezawodne zarządzanie zasięgiem samochodów elektrycznych, realizowane dzięki dostępowi MB.OS do wszystkich danych pojazdu, takich jak stan naładowania oraz zużycie energii. Akcentuje to strategiczne uzasadnienie łączenia autorskich aktywów z rozwiązaniami wybranych partnerów.

Mercedes-Benz będzie dalej rozszerzać swoje funkcje informacyjno-rozrywkowe, nawiązując nowe partnerstwa w zakresie wiodących aplikacji wideo, gier oraz rozwiązań zwiększających produktywność. Na przykład dzięki współpracy z Antstream MB.OS otworzy nowy wymiar rozrywki w dziedzinie gier w samochodzie. Z kolei samochodowe rozwiązania w zakresie wideokonferencji zostaną rozszerzone o popularne usługi Webex i Zoom.

Prekursor MB.OS będzie dostępny już w nowej Klasie E, począwszy od 2023 r., wraz z trzecią generacją systemu MBUX. Nowy interfejs API MBUX-a dla systemu Android umożliwi instalowanie aplikacji innych firm, oferując lepsze wrażenia z użytkowania niż tradycyjny transfer zawartości smartfona na ekran w samochodzie.

Rozwój zautomatyzowanej jazdy

Nowa generacja systemów zautomatyzowanej jazdy na drugim poziomie SAE rozpocznie się w segmencie modeli bazowych i w pełni wykorzysta potencjał uczenia maszynowego. Platforma MMA będzie dysponować kompleksowym zestawem czujników, a równocześnie skorzysta z nowych wymiarów mocy obliczeniowej. Konfiguracja czujników ma odpowiadać wysokim wymaganiom panującym w miejskim środowisku, w szczególności pod kątem obecności pieszych oraz gęstych, złożonych wzorców ruchu. Tam, gdzie pozwalają na to lokalne przepisy, klienci Mercedes-Benz będą mogli cieszyć się większym komfortem, w tym jazdą bez użycia rąk – ale bez spuszczania wzroku z drogi. W Chinach dostępna będzie również funkcja zmiany pasa ruchu inicjowana przez system na podstawie map dostarczanych przez lokalnego partnera, firmy AMAP.

Mercedes-Benz koncentruje się na jeździe warunkowo zautomatyzowanej na trzecim poziomie SAE, finalnie z prędkością do 130 km/h. Aby osiągnąć ten cel, producent nawiązał współpracę z firmą NVIDIA w celu stworzenia w pełni programowalnych i aktualizowalnych systemów automatyzacji jazdy. „Mózgiem” samochodu jest w tym przypadku system-on-chip Orin NVIDIA DRIVE, który na potrzeby przetwarzania danych z otaczających pojazd czujników jest zdolny do wykonywania 254 bilionów operacji na sekundę. „Oczami” systemu, zwanymi także systemami percepcyjnymi, obok czujników radarowych i kamer są czujniki LiDAR firmy Luminar, partnera Mercedes-Benz. Nowej generacji sensor IRIS firmy Luminar w widmie podczerwieni może rozpoznawać nawet małe obiekty o niskim współczynniku odbicia. Dzięki dodatkowemu zabezpieczeniu w trybach wykrywania obiektów system będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa Mercedes-Benz.

Aby wspierać rozwój swoich systemów zautomatyzowanej jazdy w Chinach, firma angażuje się w lokalne chmurowe partnerstwo z firmą Tencent. Dla trybu jazdy zautomatyzowanej planowane jest wprowadzenie wzbogaconego interfejsu użytkownika z zaawansowanym widokiem mapy na poziomie pasa ruchu.

Oferowanie elastycznych aktualizacji

Technologiczna podstawa MB.OS dodatkowo poszerza możliwości aktualizacji oprogramowania. System operacyjny Mercedes-Benz oddziela osprzęt od oprogramowania, a w efekcie przyspiesza cykle innowacji, zwiększając elastyczność i szybkość aktualizacji. Wszystkie komponenty MB.OS będzie można w pełni skomunikować za pośrednictwem inteligentnej chmury Mercedes-Benz. Służy ona za bazę dla usług łączności przeznaczonych dla całej floty samochodów i pozwala Mercedes-Benz chronić dane klientów oraz z nich korzystać – w ten sposób firma zachowuje pełną kontrolę nad całą krytyczną infrastrukturą.

Mercedes-Benz

Dzięki identyfikatorowi Mercedes me ID, który łączy wszystkie informacje dotyczące klienta – od zakupu i finansowania przez wizyty w serwisie aż po dane dotyczące płatności, producent zaoferuje nowe, bardziej spersonalizowane i jeszcze wygodniejsze usługi. Mercedes me ID pozwala klientom łączyć się ze swoim Mercedesem, personalizować ustawienia i profile oraz otrzymywać oferty dostosowane do ich konkretnych potrzeb.

Aby uprościć obsługę, spersonalizowane usługi i aktualizacje będą dostępne w trzech wygodnych pakietach: MB.CONNECT, MB.CHARGE oraz MB.DRIVE. Funkcje pojazdu, takie jak nawigacja, zdalna obsługa, ochrona 360°, rozrywka i komunikacja, a także wiele innych, zostaną połączone w pakiecie MB.CONNECT i będą aktualizowane za pośrednictwem aktualizacji bezprzewodowych.

Dzięki MB.CHARGE użytkownicy samochodów elektrycznych zyskają dostęp do elastycznych i atrakcyjnych taryf w zależności od tego, jakie przebiegi pokonują. Stałe stawki opłat oraz priorytetowy dostęp do stacji ładowania o wysokiej mocy Mercedes-Benz sprawią, że MB.CHARGE zapewni im maksymalną przejrzystość użytkowania.

Z kolei dzięki MB.DRIVE klienci będą mogli wzbogacić funkcje zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę swojego samochodu. Wszystkie nowe modele z gwiazdą zostaną wyposażone w niezbędny osprzęt umożliwiający wspomaganie jazdy na drugim poziomie SAE, a wybrane auta będzie można zamówić z rozszerzonym zakresem wsparcia lub trybem jazdy warunkowo zautomatyzowanej na trzecim poziomie SAE, z umową na czas określony. Od 2025 r. niektóre funkcje będzie można aktualizować w całym cyklu życia samochodu, korzystając z oferty sklepu Mercedes me – za pośrednictwem aplikacji, internetu lub z wnętrza samochodu.

Odblokowanie możliwości finansowych

Firma jest przekonana, że strategiczne podejście do rozwoju oprogramowania i sprzętu będzie podstawą dla przychodów generowanych przez całe życie samochodu, jak również stanie się źródłem dodatkowych wpływów. Już w 2022 r. Mercedes-Benz wygenerował ponad 1 miliard euro przychodów związanych z oprogramowaniem – dzięki produktom i usługom takim jak nawigacja, informacje o ruchu w czasie rzeczywistym czy aktualizacje map online.

Jeśli chodzi o późniejszy okres, producent luksusowych aut spodziewa się, że całkowite przychody związane z oprogramowaniem MB.CONNECT i MB.DRIVE do połowy dekady wzrosną do ponad miliarda euro, a do końca dekady osiągną poziom bliższy 10 mld euro. Obecnie firma jest na dobrej drodze do przekroczenia własnego celu: 1 mld euro EBIT z usług cyfrowych w 2025 r., co stanowi już część istniejących celów w zakresie zysku.

Oprogramowanie stanie się istotną częścią procesu rozwoju produktu i planu inwestycyjnego; do połowy dekady 25% budżetu przeznaczonego na badania i rozwój zostanie przeznaczone na oprogramowanie. Nie wpłynie to na średnioterminowe cele Grupy w zakresie redukcji inwestycji.

Źródło: Mercedes-Benz