Przy stosunkowo zwartych wymiarach zewnętrznych EQE SUV należy do najbardziej przestronnych przedstawicieli swojego segmentu. Dzięki odpowiedniemu zestrojeniu zawieszenia – czterowahaczowego z przodu i wielowahaczowego z tyłu – już w podstawowej konfiguracji zapewnia wyjątkową zwrotność prowadzenia oraz wysoki poziom komfortu jazdy, o którym decyduje również znakomite wyciszenie kabiny. Na życzenie dostępne jest zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z bezstopniową regulacją tłumienia ADS+, pozwalające zwiększyć prześwit nawet o 30 mm, a także skrętna tylna oś o maksymalnym kącie skrętu kół 10 stopni.
Opcjonalne zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC odznacza się wyjątkowo finezyjnym tłumieniem. Kolumny pneumatyczne łączą się tu z adaptacyjnymi amortyzatorami ADS+, których charakterystykę można w pełni automatycznie zmieniać przy każdym kole, zarówno na etapie ugięcia, jak i odbicia. Rozbudowany system czujników na bazie algorytmów modyfikuje pracę amortyzatorów w zależności od jakości nawierzchni, na przykład, aby pokonanie nierówności jednym kołem nie było przenoszone na całą oś i wnętrze.
Elementem zawieszenia AIRMATIC jest kontrola prześwitu, która utrzymuje stałą odległość od nawierzchni niezależnie od obciążenia samochodu. Ponadto pozwala regulować wysokość zawieszenia – można ją zwiększyć nawet o 30 mm (zależnie od rynku). Ponadto powyżej 120 km/h w trybach COMFORT oraz SPORT nadwozie jest automatycznie obniżane, odpowiednio, o 10 i 20 mm, aby zmniejszyć opór powietrza i zwiększyć stabilność jazdy. Jeśli prędkość EQE SUV-a spadnie poniżej 80 km/h, prześwit powraca do położenia początkowego.
Zwrotny jak samochód kompaktowy
Dzięki opcjonalnej skrętnej tylnej osi EQE SUV może być zwrotny jak samochód kompaktowy. Kąt skrętu tylnej osi wynosi do dziesięciu stopni. Ze skrętną tylną osią średnica zawracania zmniejsza się z 12,3 do 10,5 m.
Współpraca skrętnych osi została zaprojektowana w taki sposób, aby układ kierowniczy zapewniał bezpośrednie reakcje i wymagał niewielkiego wysiłku podczas jazdy w mieście i na lokalnych drogach przy zachowaniu bardzo wysokiego poziomu stabilności. Skutkuje to m.in. niewielkimi kątami bocznego uślizgu oraz wysokim poziomem tłumienia odchyleń od toru jazdy. Przy wysokich prędkościach kooperacja skrętnych osi skupia się głównie na stabilności, ale bez uszczerbku na precyzji i szybkości reakcji. Ta wartość dodana została uzyskana dzięki integracji układów kierowniczego i hamulcowego (ESP®), co znacznie poprawia bezpieczeństwo jazdy.
System wyboru trybu jazdy DYNAMIC SELECT z programem do jazdy terenowej
Kierowca może zmieniać charakterystykę napędu, ESP®, zawieszenia i układu kierowniczego (zależnie od specyfikacji pojazdu), korzystając z palety trybów jazdy DYNAMIC SELECT. Oprócz programów ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL nowy EQE SUV w czteronapędowych wersjach 4MATIC jest wyposażony w tryb OFFROAD, przeznaczony specjalnie do jazdy w terenie. Krzywa reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia jest w tym przypadku znacząco spłaszczona. Co więcej, w przypadku wyposażenia w zawieszenie AIRMATIC prześwit zwiększa się o 25 mm. Przy prędkości powyżej 70 km/h samochód obniża się do normalnego poziomu, a jeśli szybkość spadnie poniżej 50 km/h, nadwozie podnosi się ponownie.
Do wyboru są dwie wersje trybu jazdy OFFROAD: z ESP® i bez. W pierwszym przypadku dopuszczalny jest niewielki poślizg kół. Na przykład na mokrej trawie samochód zostawia dzięki temu znacznie mniej śladów. Efekt ten osiąga się dzięki równoważeniu momentu obrotowego pomiędzy jednostkami elektrycznymi oraz ESP® – ciśnienie w układzie sterowania odpowiada momentowi obrotowemu na kole. W sytuacji, gdy jedno z kół zaczyna odrywać się od podłoża, następuje wstępne przygotowanie układu hamulcowego, tak aby zapobiec jego obracaniu się.
Celem trybu jazdy OFFROAD z wyłączonym układem ESP® jest zapewnienie wystarczającego poślizgu przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecznej kontroli nad pojazdem. Duży poślizg kół pomaga uzyskać na przykład skuteczny napęd na piasku. Progi kontrolne systemu kontroli trakcji ASR są w tym przypadku znacznie poszerzone. Nawet w potencjalnie krytycznych sytuacjach, takich jak zawracanie na wydmie, kiedy nie wystarcza sam pęd, kierowca zawsze ma do dyspozycji pełny moment obrotowy.
Redukcja poślizgu odbywa się w funkcji kąta skrętu, dzięki czemu samochód pozostaje sterowny. Regulacja prędkości podczas zjazdu (DRS) jest wówczas realizowana przez iBooster, a nie przez jednostkę hydrauliczną (ESP®), jak w modelach z silnikiem spalinowym. W rezultacie DRS pracuje znacznie ciszej i jeszcze płynniej.
Rozbudowane uszczelnienia i środki izolacyjne redukują hałas powodowany przez wiatr
W samochodzie elektrycznym nie ma dźwięków generowanych przez jednostkę spalinową, toteż podczas jazdy podróżujący często wyraźniej słyszą szum wiatru. Tym ważniejsza jest więc dopracowana aeroakustyka. Aby zredukować lub zapobiec hałasom o niskiej częstotliwości, które mogą być postrzegane jako zmniejszające komfort, liczne wnęki nadwozia EQE SUV-a wypełniono pianką akustyczną.
Również wysokoczęstotliwościowe składowe szumu wiatru zostały zredukowane – dzięki ulepszonym uszczelnieniom obramowania przedniej szyby i lusterek zewnętrznych.
Aeroakustycy zwrócili szczególną uwagę na uszczelnienia przejść pomiędzy bocznymi szybami. Jeszcze skuteczniejsze wygłuszenie zapewnia opcjonalny pakiet komfortu akustycznego, obejmujący dźwiękoszczelne laminowane przednie szyby (czołową i boczne).
Szereg owiewek, osłon i uszczelek o ulepszonej geometrii w konstrukcji panoramicznego dachu zapewnia niski poziom hałasu pomimo imponujących wymiarów okna dachowego.
EQE SUV odznacza się tymi samymi właściwościami aerodynamicznymi, co jego bracia z rodziny Mercedes-EQ. W uzyskaniu bardzo dobrej wartości współczynnika oporu powietrza Cd – od 0,25 – główną rolę odgrywa podwozie z licznymi detalami z zakresu aerodynamiki. Istotna była również koncepcja wymiarów z płaską przednią szybą, opadającą linią dachu i odpowiednimi wcięciami.
Szeroka gama systemów wspomagających kierowcę
Najnowsza generacja systemów wsparcia w modelu EQE SUV obejmuje liczne funkcje zwiększające aktywne bezpieczeństwo. Standardowe wyposażenie obejmuje monitorowanie uwagi ATTENTION ASSIST, Aktywnego asystenta hamowania, Aktywnego asystenta pasa ruchu, pakiet parkowania z kamerą cofania oraz Asystenta ograniczeń prędkości, a także pakiet DISTRONIC PLUS i Asystentem martwego pola.
Zwarty i przestronny
EQE SUV to jeden z najbardziej przestronnych przedstawicieli swojej klasy. Przy długości 486,3 cm jego rozstaw osi wynosi aż 303 cm. Szerokość nadwozia wynosi 194 cm, a wysokość – 168,6 cm. Dzięki inteligentnej konstrukcji opartej na dużej elektrycznej platformie pięcioosobowa kabina oferuje podróżującym mnóstwo swobody. Pojemność bagażnika w standardzie wynosi 520 litrów. Oparcia tylnych siedzeń są dzielone w stosunku 40/20/40. Po ich całkowitym złożeniu objętość przestrzeni bagażowej wzrasta do 1675 litrów.
Modułowa koncepcja napędu, do 581 km zasięgu WLTP
Modułowa koncepcja napędu sprawia, że EQE SUV jest oferowany w szerokiej gamie wersji silnikowych, o mocy 245 do 476 KM. W zależności od wyposażenia i konfiguracji europejskie modele osiągają zasięg WLTP wynoszący nawet 581 km. Akumulator litowo-jonowy EQE SUV-a składa się z dziesięciu modułów i dysponuje certyfikatem trwałości ważnym przez 10 lat lub na dystansie 250 000 km. W niektórych przypadkach innowacyjne oprogramowanie do zarządzania baterią może być aktualizowane bezprzewodowo (OTA).
Wszystkie wersje EQE SUV-a są wyposażone w elektryczny układ napędowy (eATS) przy tylnej osi. Czteronapędowe wersje 4MATIC dysponują również układem eATS przy przedniej osi. Funkcja Torque Shift w odmianach 4MATIC zapewnia inteligentny, bezstopniowy rozdział momentu napędowego pomiędzy tylnym a przednim silnikiem elektrycznym, zapewniając maksymalną efektywność korzystania z poszczególnych jednostek.
Sprytne planowanie trasy i pompa ciepła w standardzie
Inteligentna nawigacja EQE SUV-a planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę z uwzględnieniem postojów na ładowanie na podstawie wielu czynników. Dynamicznie reaguje na przykład na korki lub zmianę stylu jazdy. Co więcej, oblicza szacunkowe koszty ładowania. Użytkownik ma także możliwość indywidualnej edycji zaplanowanej trasy – może dodawać preferowane stacje ładowania wzdłuż trasy lub wykluczać te sugerowane.
Wyrafinowana architektura termiczna EQE SUV-a standardowo obejmuje pompę ciepła, która może wykorzystać ciepło odpadowe z napędu elektrycznego (falownika i silnika elektrycznego) oraz wysokonapięciowego akumulatora do ogrzania wnętrza. Znacząco zmniejsza to pobór energii z baterii przez układ ogrzewania, wpływając na zwiększenie dostępnego zasięgu. Wygodną funkcją jest klimatyzacja postojowa, pozwalającą schłodzić lub ogrzać wnętrze przed wyruszeniem w podróż.
EQE SUV-a można ładować prądem przemiennym (AC) z opcjonalną mocą do 22 kW oraz prądem stałym (DC) z mocą do 170 kW. Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu temperaturą i ładowaniem wysokie moce ładowania mogą być utrzymywane przez długi czas.