Niezwykle mocny napęd hybrydowy E PERFORMANCE składający się z silnika V8 oraz jednostki elektrycznej zapewnia błyskawiczną reakcję na gaz i legitymuje się imponującym oddawaniem mocy. Podstawę dla wyjątkowych osiągów i dynamiki jazdy stanowi innowacyjna wyścigowa technologia, inspirowana rozwiązaniami zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1.
„Od 0 do 100 km/h w 2,8 sekundy – nigdy wcześniej żaden seryjny model AMG nie rozpędzał się tak szybko. Biorąc pod uwagę te wartości, było jasne, że światowa premiera nowego AMG GT 63 S E PERFORMANCE musiała odbyć się przy okazji wyścigu Formuły 1. Nasz 4,0-litrowy silnik V8 w połączeniu z wydajnym układem hybrydowym pozwolił nam stworzyć topowy model w naszej rodzinie GT. GT 63 S E PERFORMANCE łączy wyjątkowe osiągi z dynamicznymi wrażeniami z jazdy – i po prostu wywołuje gęsią skórkę. Jednocześnie oferuje liczne opcje wyposażenia i wysokiej jakości materiały, co czyni go jednym z najbardziej ekskluzywnych coupé o wysokich osiągach na rynku” – podsumował Michael Schiebe, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH i szef jednostek biznesowych Mercedes-Benz Klasy G oraz Mercedes-Maybach.
4,0-litrowy silnik V8 biturbo i elektryczna jednostka napędowa AMG w nowym AMG GT 63 S E PERFORMANCE (zużycie energii w cyklu mieszanym, ważone: 12,6 kWh/100 km plus 8,2 l/100 km; średnie zużycie paliwa na rozładowanym akumulatorze: 12,3 l/100 km, emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważona: 188 g /km; WLTP) wspólnie generują moc systemową 600 kW (816 KM) i do 1420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przekłada się to na zapierające dech w piersiach osiągi: przyspieszenie do 100 km/h w 2,8 sekundy i prędkość maksymalną 320 km/h. Rozwiązania takie jak zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL z półaktywną stabilizacją przechyłów i aktywną skrętną tylną osią zapewniają szeroką rozpiętość pomiędzy dynamiką jazdy a komfortem na co dzień.
E PERFORMANCE: Silnik spalinowy z przodu, jednostka elektryczna z tyłu
Zespół napędowy nowego AMG GT 63 S E PERFORMANCE łączy 4,0-litrowy silnik V8 biturbo AMG na przedniej osi z elektryczną jednostką napędową na tylnej osi. To synchroniczny motor elektryczny z magnesami trwałymi o mocy 150 kW (204 KM), który współpracuje z elektrycznie przełączaną dwubiegową przekładnią i mechanicznym tylnym dyferencjałem o ograniczonym poślizgu. Także lekki, wysokowydajny akumulator znajduje się nad tylną osią.
Ta kompaktowa konstrukcja zapewnia wiele korzyści. Silnik elektryczny oddziałuje bezpośrednio na tylną oś i dzięki temu może bardziej bezpośrednio przekształcać swój moment obrotowy w napęd. Zapewnia to dodatkowe wsparcie podczas ruszania, przy przyspieszaniu i w trakcie wyprzedzania.
W razie poślizgu kół tylnej osi siła napędowa silnika elektrycznego może zostać skierowana także do przednich kół. To zasługa mechanicznego połączenia w pełni zmiennego napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ za pośrednictwem wału napędowego i przednich półosi. Umiejscowienie komponentów przy tylnej osi poprawia rozkład masy i obciążenia osi w pojeździe, przyczyniając się do uzyskania przekonującego prowadzenia.
Inspirowany Formułą 1, opracowany w Affalterbach: wysokowydajny akumulator AMG
Aby zapewnić optymalną moc, akumulator wymaga określonej temperatury pracy. Jeśli zrobi się za zimny lub zbyt gorący, tymczasowo straci moc lub będzie nawet musiał zostać wyłączony, aby nie doszło do uszkodzeń. Z tego względu równomierna kontrola temperatury baterii ma decydujący wpływ na jej wydajność, żywotność i bezpieczeństwo. Konwencjonalne układy chłodzenia, które wykorzystują wyłącznie powietrze lub pośrednio chłodzą cały zestaw akumulatorów cieczą, szybko osiągają granice swoich możliwości – zwłaszcza że ze względu na coraz większą gęstość energetyczną ogniw wymagania w tym zakresie stale rosną.
Podstawą wysokiej wydajności 400-woltowego akumulatora AMG jest innowacyjne bezpośrednie chłodzenie: po raz pierwszy każde z 560 ogniw jest chłodzone indywidualnie. Stale opływa je nowoczesny płyn chłodzący na bazie niepalnej cieczy. W porównaniu z wodą ma on od dwóch do trzech razy większą pojemność cieplną i magazynuje więcej energii cieplnej. Do bezpośredniego chłodzenia specjaliści AMG musieli opracować nowe kanały chłodzące o grubości liczonej w milimetrach. Ich szerokość odpowiada wysokości cylindrycznych ogniw.
Rozwój litowo-jonowego akumulatora jest w całości inspirowany technologiami, które sprawdziły się w bolidach Formuły 1 zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1. Akumulator AMG zapewnia wysoką wydajność, która jest regularnie i sukcesywnie dostępna. Pozwala to zwiększyć osiągi nowego AMG GT Coupé. Do tego dochodzi szybki pobór energii i duża gęstość mocy. Wysokowydajny akumulator ma pojemność 6,1 kWh i osiąga moc ciągłą 70 kW oraz 150 kW mocy szczytowej. Ładowanie odbywa się poprzez ładowarkę pokładową o mocy 3,7 kW, prądem zmiennym ze stacji ładowania/wallboxa lub z gniazdka. Akumulator został zaprojektowany pod kątem szybkiego dostarczania i zużycia energii; w trybie całkowicie elektrycznym umożliwia jednorazowe przejechanie 13 km (EAER).
Strategia działania: energia elektryczna zawsze dostępna
Zasadnicza strategia działania wywodzi się z hybrydowego zespołu napędowego bolidu Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS. Podobnie jak w najwyższej klasie motorsportu maksymalne osiągi są tu dostępne zawsze wtedy, kiedy potrzebuje ich kierowca – na przykład, żeby mocno przyspieszyć na wyjściu z zakrętu lub podczas wyprzedzania. Dzięki wydajnej rekuperacji i ładowaniu w oparciu o zapotrzebowanie w akumulatorze pozostaje odpowiedni zapas energii, a jej zasoby mogą być często uzupełniane. Koncepcja niezależnego akumulatora zapewnia optymalny kompromis pomiędzy maksymalną dynamiką jazdy a efektywnością.
Osiem programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: Electric, Battery Hold, Comfort, Slippery, Sport, Sport+, RACE i Individual precyzyjnie dostosowano do nowej technologii napędu. Oferują one szeroką rozpiętość wrażeń z jazdy – od ekonomicznej po dynamiczną. Tryby dostosowują ważne parametry, takie jak reakcja napędu i skrzyni biegów, charakterystyka układu kierowniczego, tłumienie podwozia czy brzmienie. Programy można aktywować za pomocą przełącznika i centralnego wyświetlacza w konsoli środkowej lub za pomocą przycisków na kierownicy.
Sportowa hybryda zwykle uruchamia się w trybie cichym, w programie jazdy Comfort – od włączenia silnika elektrycznego. Ikona Ready w zestawie wskaźników sygnalizuje gotowość do jazdy, a ponadto samochód przez głośniki w kabinie emituje mocny, dźwięczny, typowy dla AMG dźwięk rozruchu.
Cztery stopnie rekuperacji do wyboru
Fakt, że dzięki bezpośredniemu chłodzeniu akumulator zawsze znajduje się w optymalnym przedziale temperatur, wynoszącym około 45 stopni Celsjusza, pozwolił również zoptymalizować rekuperację. Gdy siła rekuperacji jest wysoka, zazwyczaj bateria bardzo się nagrzewa, więc odzysk energii musi zostać ograniczony. W przypadku chłodzenia bezpośredniego jest inaczej, dlatego rekuperacja może rozpocząć się już po odpuszczeniu pedału gazu. Powoduje to ładowanie akumulatora i wytworzenie momentu hamującego. Hamulce kół są oszczędzane lub, w zależności od poziomu rekuperacji i sytuacji na drodze, w ogóle nie muszą być uruchamiane.
Za pomocą prawego przycisku na kierownicy AMG można wybrać cztery różne poziomy rekuperacji. Dotyczy to wszystkich trybów jazdy z wyjątkiem Slippery. Na najwyższym poziomie możliwa jest jazda z tzw. użyciem jednego pedału. Maksymalna moc rekuperacji przekracza 100 kW. Dodatkowa zaleta: pojazd nie przyspiesza na stromym zjeździe – układ działa niczym hamulec silnikowy.
Aktywna aerodynamika
Aktywny element aerodynamiczny, ukryty w podwoziu przed silnikiem, przyczynia się do łatwiejszej kontroli nad autem. To standard topowego modelu AMG GT. Karbonowy profil jest ekskluzywnym projektem AMG, chronionym patentami. Jego położenie reaguje na wybrany program jazdy; profil automatycznie wysuwa się w kierunku nawierzchni o około 40 mm przy prędkości 80 km/h. Tworzy to tzw. efekt Venturiego, który dodatkowo przyciąga samochód do drogi, zmniejszając siłę unoszenia przedniej osi.
Kolejnym aktywnym elementem jest wysuwany tylny spojler, harmonijnie zintegrowany z pokrywą bagażnika. Zmienia on swoje położenie w zależności od warunków jazdy. Zespół AMG ds. aerodynamiki dostosował oprogramowanie sterujące pozycją spojlera do wyższych osiągów AMG GT 63 S E PERFORMANCE i zmodyfikował wiele zmiennych. Uwzględnia się tu m.in. prędkość jazdy, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne oraz prędkość skrętu. Od prędkości 80 km/h wzwyż, w zależności od wybranego programu jazdy, spojler przyjmuje pięć nowych pozycji kątowych – aby zoptymalizować stabilność albo ograniczyć opór powietrza.
Zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL z półaktywną stabilizacją przechyłów
Standardem jest także zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL z półaktywną stabilizacją przechyłów. Amortyzatory z adaptacyjną regulacją w zakresie odbicia i ugięcia mają również półaktywne, wzajemnie ze sobą połączone elementy hydrauliczne. Zastępują one konwencjonalne stabilizatory i zmniejszają przechyły nadwozia. Do hydraulicznego połączenia komór amortyzatorów wszystkich czterech kół służą odpowiednie przewody oraz zawory sterujące.
Połączenie czterech kolumn wraz z regulacją ciśnienia pompy i zaworów przełączających zapewnia bardzo szerokie spektrum charakterystyki kolumn w zakresie przechyłów oraz możliwość ich znaczącej redukcji. Mówiąc obrazowo: każdy drążek skrętny można automatycznie przestawiać od zera do pełnej sztywności. Zwiększa to komfort jazdy, pomagając w niwelowaniu ruchów nadwozia generowanych przez niedostatki nawierzchni po jednej stronie drogi. Ponadto hydrauliczny układ aktywnie zmniejsza utratę pochylenia kół w dynamicznie pokonywanych zakrętach – co przyczynia się do bardzo precyzyjnego prowadzenia.
Podczas jazdy na wprost, w zależności od programu jazdy i sytuacji na drodze, system zostaje całkowicie otwarty. Efekt: kompensacja pojedynczych nierówności i znacznie wyższy poziom komfortu jazdy. Mniejsze przechyły na łukach zwiększają zarówno wygodę, jak i dynamikę jazdy. Charakterystykę pracy układu można dodatkowo różnicować, od bardziej komfortowej do sportowej.
Aktywna tylna oś skrętna łączy zwrotność i stabilność
AMG GT 63 S E PERFORMANCE jest również standardowo wyposażony w aktywną tylną oś skrętną. W zależności od prędkości tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym (do 100 km/h) lub tym samym (ponad 100 km/h), co koła przednie. Dzięki temu zapewnia zarówno zwrotność, jak i stabilność prowadzenia. Skrętna tylna oś pozwala połączyć te pozornie sprzeczne cechy. Dodatkowe zalety obejmują łatwiejszą kontrolę nad pojazdem w obszarze granicznym i mniejszy wysiłek podczas kierowania – przełożenie układu kierowniczego przednich kół jest bardziej bezpośrednie.
Łatwe w dozowaniu siły i stabilne: wysokowydajne ceramiczno-kompozytowe hamulce AMG
Ekstremalne osiągi wymagają odpowiednio skutecznego wytracania prędkości. Standardowa specyfikacja obejmuje wysokowydajny ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG z 6-tłoczkowymi stałymi zaciskami z przodu i 1-tłoczkowymi zaciskami pływającymi z tyłu – wszystkie w kolorze brązowym. W porównaniu do stricte spalinowych wariantów AMG GT jego komponenty zostały wzmocnione: karbonowo-ceramiczne tarcze na przedniej osi mają wymiary 420 x 40 mm, a na tylnej – 380 x 32 mm. Układ imponuje wyjątkowo krótkimi drogami hamowania, a także maksymalną stabilnością i odpornością na blaknięcie przy intensywnym użytkowaniu. Dodatkową korzyścią jest długa żywotność oraz niska masa – lekki materiał pozwala zmniejszyć masy nieresorowane.
Napęd E PERFORMANCE zdradzają wizualne modyfikacje
Wyjątkową cechą wyróżniającą nowy, topowy wariant 2-drzwiowej serii AMG GT jest tylna partia nadwozia – ze zintegrowaną osłoną gniazda ładowania akumulatora oraz podświetloną na czerwono nazwą modelu. Uwagę zwracają również podwójne, trapezowe końcówki układu wydechowego. W widoku z profilu na rodzaj napędu wskazuje emblemat E PERFORMANCE. Standardowo hybryda plug-in otrzymuje 20-calowe obręcze kół AMG z lekkiego stopu o 10 ramionach, zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki, polakierowane na kolor szarego tantalu i wykończone na wysoki połysk (wymiary opon i felg: 295/35 R 20 na 10,5 J x 20 z przodu oraz 305/35 R 20 na 11,0 J x 20 z tyłu).
Podobnie jak w przypadku całej serii modelowej nabywcy hybrydy mają do wyboru liczne lakiery i indywidualne detale. Wygląd zewnętrzny można dodatkowo spersonalizować z pomocą szeregu pakietów optycznych. Dostępne są również inne obręcze – 20-calowe oraz kute, 21-calowe, w różnych wzorach i wariantach kolorystycznych.
Zorientowane na kierowcę wnętrze z bogactwem opcji do wyboru
Wnętrze AMG GT odwołuje się zarówno do pasjonatów sportowej jazdy, jak i klientów ceniących maksymalny komfort. Architektura kokpitu, aż po pionowy wyświetlacz w konsoli środkowej, skupia się na kierowcy, a praktyczna koncepcja wymiarów z opcjonalnymi siedzeniami w układzie 2+2 oferuje dużą przestrzeń we wnętrzu.
Jedną z wielu atrakcji we wnętrzu są elektrycznie regulowane sportowe fotele AMG, które łączą dobre trzymanie boczne z wygodą na długich dystansach. Dodatkowy komfort zapewniają trzy programy masażu. To nie wszystko: pakiet ENERGIZING Plus łączy funkcje siedzeń i nastroje świetlne, oferując podróżującym programy relaksujące lub pobudzające. Jeszcze bardziej sportowy charakter mają opcjonalne fotele AMG Performance ze zintegrowanymi zagłówkami i otworami wentylacyjnymi w oparciach.
Duży wybór tapicerek dopasowano do szerokiej gamy foteli, od komfortowych po zorientowane na wysokie osiągi. Do wyboru są: jedno- i dwukolorowa skóra nappa, a także wyjątkowo elegancka tapicerka ze skóry nappa MANUFAKTUR z pikowaniem w romby. Sportową stronę podkreśla połączenie skóry nappa z mikrofibrą MICROCUT i kontrastowymi przeszyciami w kolorze żółtym lub czerwonym.
Szerokie możliwości personalizacji dzięki programowi MANUFAKTUR
MANUFAKTUR to oferta zaawansowanej indywidualizacji, obejmująca ekskluzywne lakiery i wysokiej jakości elementy wykończenia kabiny. Wyselekcjonowane materiały i kunsztowne wykonanie dają możliwość uczynienia nowego AMG GT Coupé jeszcze bardziej osobistym.
Oferta dla Mercedesa-AMG GT obejmuje dziewięć nowych lakierów MANUFAKTUR, które uzupełniają dotychczasową gamę, w tym trzy lakiery niemetalizowane (MANUFAKTUR niebieski vintage uni, MANUFAKTUR silikonowa szarość uni i MANUFAKTUR piasek pustyni uni). Ponadto dostępne są dwa metalizowane odcienie MANUFAKTUR: ognisty pomarańczowy metalik oraz czerwień rubelitu metalik MANUFAKTUR. Dodano także cztery matowe lakiery: MANUFAKTUR czerń nocy magno, MANUFAKTUR srebrny high-tech magno, MANUFAKTUR grafitowa szarość magno i MANUFAKTUR miedzianopomarańczowy magno.
Pakiet wykończenia wnętrza MANUFAKTUR jest dostępny w siedmiu wariantach kolorystycznych, łączących klasyczną czerwień i czerń, mistyczną czerwień i czerń, różową szarość i czerń, beż sawanny i czerń, brąz tabaki i czerń, jachtowy błękit i czerń oraz cienistą zieleń i czerń.
Pakiet wykończenia wnętrza obejmuje fotele obszyte skórą nappa MANUFAKTUR z pikowaniem w romby. Skóra nappa w kolorze MANUFAKTUR pokrywa również podłokietniki i środkowe sekcje paneli drzwi, elementy konsoli centralnej wraz z podłokietnikami oraz dolną partię deski rozdzielczej. Kolejną atrakcją pakietu jest kierownica AMG Performance MANUFAKTUR ręcznie obszyta skórą nappa w kolorze tapicerki.
Czarne dywaniki podłogowe z długim włosiem mają wyhaftowane logo AMG i lamówkę ze skóry nappa w kolorze wnętrza MANUFAKTUR, a podświetlane listwy progowe otrzymały napis AMG oraz ekskluzywny wzór MANUFAKTUR. Konsolę środkową zdobi sygnatura MANUFAKTUR z błyszczącym chromowanym wykończeniem.
Opcjonalnie można zamówić elementy wykończenia wnętrza lakierowane na miedzianopomarańczowy odcień MANUFAKTUR magno, dopasowany do odpowiedniego lakieru zewnętrznego.
System multimedialny MBUX z widokami specyficznymi dla modeli hybrydowych
System multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience) jest intuicyjny w obsłudze i potrafi uczyć się zwyczajów użytkownika. Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE oferuje liczne widoki i funkcje specyficzne dla AMG oraz dla modeli hybrydowych. Sportowy charakter podkreślają ekskluzywne pozycje menu, takie jak AMG Performance. Hybrydowej technologii można doświadczyć także wizualnie: przepływ siły napędowej obrazuje wysokiej jakości grafika. Ekran pozwala śledzić aktualne: prędkość, moc, moment obrotowy i temperaturę maszyny elektrycznej.
Dane techniczne Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE Coupé
- Moc systemowa - 600 kW (816 KM)
- Systemowy moment obrotowy (wyliczona wartość teoretyczna dla celów porównawczych) - 1080–1420 Nm
- Silnik spalinowy - 4.0 V8 biturbo, bezpośredni wtrysk benzyny
- Pojemność skokowa - 3982 cm3
- Moc maksymalna silnika spalinowego - 450 kW (612 KM) przy 5750–6500 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego - 850 Nm przy 2500–4500 obr./min
- Moc maksymalna silnika elektrycznego - 150 kW (204 KM)
- Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego - 320 Nm
- Napęd - Napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z w pełni zmienną dystrybucją momentu obrotowego
- Przekładnia - AMG SPEEDSHIFT MCT 9G
- Ważone zużycie energii w cyklu mieszanym (WLTP) - 12,6 kWh/100 km plus 8,2 l/100 km
- Zużycie paliwa przy rozładowanym akumulatorze (WLTP) - 12,3 l/100 km
- Ważone emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP) - 188 g/km
- Pojemność akumulatora - 6,1 kWh
- Zasięg w trybie elektrycznym - 13 km (EAER)
- Przyspieszenie 0-100 km/h - 2,8 s
- Prędkość maksymalna - 320 km/h