Bogate wyposażenie standardowe, przestronne wnętrze i funkcje z zakresu komfortu, w tym układy AIRCAP® lub AIRSCARF®, sprawiają, że ten czteromiejscowy samochód doskonale sprawdza się w całorocznej eksploatacji. Sześciocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 3,0 l osiąga moc 330 kW (449 KM); wspomaga go tradycyjna turbosprężarka oraz dodatkowa sprężarka elektryczna.
Maksymalny moment obrotowy wynosi 560 Nm (600 Nm w trybie overboost, przez maksymalnie 10 sekund). Zintegrowany rozrusznikoalternator na krótko zapewnia dodatkowe 17 kW (23 KM) mocy oraz 205 Nm momentu obrotowego. Zasila on również 48-woltową instalację elektryczną. Specyfikacja techniczna nowego modelu obejmuje także przekładnię AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ oraz aktywną tylną oś skrętną.
„Nowy CLE 53 Kabriolet pozwala cieszyć się naszymi niepowtarzalnymi osiągami AMG pod gołym niebem. Mocny 6-cylindrowy silnik, wyrafinowane zawieszenie i zmienny napęd na wszystkie koła sprawiają, że jest niesamowicie dynamicznym autem o szerokim spektrum zastosowań. Jeśli chodzi o design, cały szereg aspektów – jak poszerzone nadkola i duże wloty powietrza – zapewnia mu jeszcze bardziej sportowy wygląd. To prawdziwy samochód marzeń, który daje mnóstwo frajdy z jazdy – nie tylko na malowniczych drogach, ale także podczas codziennych podróży” – podsumował Michael Schiebe, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH i szef jednostek biznesowych Mercedes-Benz Klasy G oraz Mercedes-Maybach.
Wygląd zewnętrzny: poszerzone przednie i tylne nadkola
Design nadwozia definiują liczne elementy charakterystyczne dla wydania AMG, na czele z osłoną chłodnicy. Jako wyposażenie opcjonalne dostępne są reflektory DIGITAL LIGHT, z funkcją projekcji lub bez. Dodatkowo akcentują one dynamiczny wygląd samochodu – za sprawą elips świateł do jazdy dziennej i niebieskiego podświetlenia u podstawy modułów oświetlenia. Zjawiskowe wzornictwo przedniego pasa dopełniają duży centralny wlot powietrza, który razem z osłoną chłodnicy wpisuje się w kształt litery A, oraz zewnętrzne wloty – każdy z dwiema poziomymi listwami.
Strukturę profilu tworzą elegancko uformowane krawędzie, łączące się z poszerzonymi przednimi i tylnymi nadkolami oraz szeroko rozstawionymi kołami (+58 mm z przodu, +75 mm z tyłu w porównaniu z modelem Mercedes-Benz) – standardowo z felgami o średnicy 19 cali. To wszystko podkreśla mocarny wygląd nowego kabrioletu Mercedes-AMG. Na życzenie nabywcy mają do wyboru również opcjonalne felgi o średnicy 20 cali.
Muskularny tył charakteryzuje się płynnymi powierzchniami i przejściami oraz dwuczęściowymi lampami LED z trójwymiarowymi kloszami. Te ostatnie łączy ciemnoczerwony element dekoracyjny, potęgujący optyczną szerokość tylnego pasa. Uwagę zwracają tu również okrągłe, podwójne końcówki układu wydechowego, harmonijnie wkomponowane w tylny zderzak. Listwa spoilera na pokrywie bagażnika jest lakierowana na odcień nadwozia, ale w ramach pakietu stylistycznego AMG występuje także w kolorze czarnym.
Wspomniany opcjonalny pakiet stylistyczny AMG obejmuje szereg akcentów podkreślających sportowy charakter CLE 53, w tym prowadnice powietrza na zderzakach oraz panel dyfuzora pomiędzy końcówkami wydechu. Dodatkową personalizację na życzenie umożliwiają jeszcze dwa inne pakiety: AMG Night i AMG Carbon.
Wnętrze z ekskluzywnym wyposażeniem AMG i specjalnymi widokami
W kabinie wzrok przyciągają wolnostojący, cyfrowy wyświetlacz kierowcy o przekątnej 12,3 cala oraz centralny 11,9-calowy ekran w pionowym formacie. Ten ostatni jest zorientowany na kierowcę i oferuje funkcję regulacji pochylenia w zakresie od 15 do 40 stopni, aby zapobiec niepożądanym refleksom podczas jazdy z otwartym dachem.
Kolejną atrakcją jest opcjonalne dynamiczne nastrojowe oświetlenie w 64 kolorach. Świetlne pasy biegną od kokpitu przez drzwi i tylne panele boczne aż za tylne siedzenia. Tworzy to stylowy efekt otoczenia wnętrza, wzmocniony dwoma detalami: górna część deski rozdzielczej, górne sekcje drzwi i panel miękkiego dachu mają wykończenie o wyglądzie czarnej skóry nappa, a wokół otwartej części kabiny biegnie jeszcze chromowana listwa.
Aby zapobiec nadmiernemu nagrzewaniu się tapicerki i wnętrza fotele pokrywa specjalna powłoka, która odbija promieniowanie słoneczne w zakresie bliskiej podczerwieni. Rezultat: przy bezpośrednim nasłonecznieniu temperatura skóry jest do 12 stopni niższa niż w przypadku braku powłoki. Efekt jest zauważalny nawet przy zamkniętym dachu.
Kolejną atrakcją są siedzenia ze zintegrowanymi zagłówkami, obszyte mieszanką skóry syntetycznej ARTICO i czarnej mikrofibry MICROCUT ze specyficzną grafiką AMG oraz kontrastowymi czerwonymi przeszyciami. Łączą one sportowy wygląd z wydatnym podparciem bocznym. Sportowy klimat nadają również czerwone pasy bezpieczeństwa i elementy ozdobne z włókna węglowego o wysokim połysku. Na życzenie dostępne są liczne opcje tapicerki ze skóry oraz skóry nappa; w przypadku tej ostatniej fotele wyróżnia emblemat AMG wytłoczony na przednich zagłówkach.
Opcjonalnie oferowane są także fotele AMG Performance, z jeszcze mocniejszym podparciem bocznym. Pionowe otwory w oparciach nie tylko przyciągają wzrok, ale i poprawiają wentylację. W przypadku tapicerki ze skóry nappa siedzenia te dodatkowo zwracają uwagę kontrastowymi akcentami.
Kierowca ma do wyboru kilka stylów graficznych zestawu wskaźników: Classic, Sport i Supersport. Szczególnie efektowny, ekskluzywny dla modeli Mercedes-AMG styl Supersport obejmuje okrągły centralny obrotomierz oraz poziome wskaźniki, tworzące wrażenie głębi. Menu AMG oferuje szereg specjalnych widoków, takich jak dane silnika, wskaźnik aktualnego biegu, tzw. rozgrzewka, przeciążenie czy pomiar czasu. Specyficzne menu AMG kryje także interfejs centralnego ekranu – są tu na przykład matryca trybów jazdy czy podgląd danych telemetrycznych.
Rzędowy 6-cylindrowy silnik z rozrusznikiem zintegrowanym z alternatorem oraz dodatkową elektryczną sprężarką
Nowy CLE 53 4MATIC+ wykorzystuje znacząco udoskonaloną wersję sprawdzonego, 3,0-litrowego rzędowego silnika o 6 cylindrach (oznaczenie M256) z turbodoładowaniem. Najnowsze wydanie tej jednostki – M256M – cechuje się przede wszystkim zoptymalizowanymi komorami spalania z przeprojektowanymi otworami dolotowymi i wylotowymi. Zakres zmian obejmuje także nowe pierścienie tłokowe, zmodyfikowany układ wtrysku oraz nową turbosprężarkę o zwiększonym ciśnieniu doładowania (1,5 zamiast 1,1 bara). Skutkuje to wyższym maksymalnym momentem obrotowym, który teraz wynosi 560 Nm w trybie ciągłej pracy oraz 600 Nm w trybie overboost (przez maksymalnie 10 sekund).
Ważniejsza od szczytowej wartości momentu obrotowego jest jednak zoptymalizowana krzywa jego przyrastania – a także bardziej harmonijna reakcja silnika. To rezultat zastosowania dodatkowej elektrycznej sprężarki, która również została udoskonalona. Może teraz niemal nieprzerwanie pracować przez dłuższy czas, co kierowca dostrzeże szczególnie w zakresie średnich obrotów. To z kolei pozwoliło na zastosowanie większej klasycznej turbosprężarki, a w konsekwencji – na uzyskanie wyższych maksymalnych osiągów.
Równocześnie inżynierowie Mercedes-AMG w istotnym stopniu zwiększyli efektywność zmodernizowanego silnika – szczególnie przy dużym obciążeniu. Przyczynia się do tego również rozrusznikoalternator drugiej generacji (ISG), obecnie zintegrowany z obudową skrzyni biegów. Jako centralny element 48-woltowej instalacji elektrycznej odgrywa on nie tylko rolę alternatora, ale realizuje też funkcje napędu hybrydowego, w tym krótkotrwałe zwiększenie mocy i momentu obrotowego (odpowiednio, do 17 kW oraz do 205 Nm), rekuperację, zmianę punktu obciążenia, jazdę wybiegiem i niemal niezauważalne ponowne uruchomienie silnika w ramach działania systemu start-stop.
Zamawiając opcjonalny pakiet kierowcy AMG, elektroniczne ograniczenie prędkości maksymalnej do 250 km/h można podnieść do 270 km/h. Wysokowydajny układ hamulcowy AMG został zaprojektowany z uwzględnieniem mocy i osiągów CLE 53 4MATIC+. Zaopatrzono go w perforowane i wewnętrznie wentylowane tarcze o wymiarach 370 x 36 mm oraz 4-tłoczkowe stałe zaciski z napisem AMG z przodu i wewnętrznie wentylowane tarcze 360 x 26 mm z 1-tłoczkowymi pływającymi zaciskami z tyłu.
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Rzędowy silnik o pojemności 3,0 l współpracuje z przekładnią AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, która charakteryzuje się krótkimi czasami zmiany przełożeń, szybką reakcją, funkcją podwójnego wysprzęglania i możliwością dokonywania wielokrotnej redukcji. Skrzynia natychmiastowo zmienia biegi na wyższy lub niższy, a w trybie jazdy Sport+ oraz w programie ręcznego doboru biegów jej reakcja staje się szczególnie czuła. Manualną zmianę przełożeń umożliwiają galwanizowane manetki do zmiany biegów, umieszczone za kierownicą.
Zmiana charakterystyki na wyciągnięcie ręki: AMG DYNAMIC SELECT
Pięć trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT – Slippery, Comfort, Sport, Sport+ i Individual – pozwala kierowcy wpływać na charakterystykę samochodu za dotknięciem palca. Ich rozpiętość sięga od efektywnego, komfortowego podróżowania po wysoce dynamiczne wrażenia zza kierownicy. Tryby jazdy modyfikują szereg ważnych parametrów, takich jak reakcje silnika, skrzynia biegów, zawieszenia i układu kierowniczego. AMG DYNAMIC SELECT pozwala też bezpośrednio przejść do trybu ręcznej zmiany biegów oraz indywidualnie wybrać charakterystykę pracy zawieszenia.
Z trybami jazdy AMG DYNAMIC SELECT zintegrowano system kontroli prowadzenia AMG DYNAMICS, z trzema poziomami do wyboru: Basic, Advanced i Pro. Wpływają one na strategie sterowania ESP® (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy) i/lub napędu na wszystkie koła. Na podstawie działań kierowcy oraz danych z czujników inteligentny system wstępnej kontroli przewiduje pożądane zachowanie samochodu. Zakres działania AMG DYNAMIC SELECT waha się od stabilnej do bardzo dynamicznej charakterystyki – i zapewnia bardziej komfortowe lub szczególnie sportowe wrażenia z jazdy. Próg AMG DYNAMICS wybiera się bezpośrednio z kierownicy. Możliwość modyfikacji licznych parametrów i rozbudowane elementy wyposażenia owocują szerokim spektrum zastosowań, w zależności od indywidualnych preferencji klienta.
W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ montowany w standardzie
W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ łączy optymalną przyczepność pod kątem dynamicznej jazdy z wysokim poziomem bezpieczeństwa w każdych warunkach – na suchej, mokrej i śliskiej nawierzchni. Jego inteligentne sterowanie jest zintegrowane z architekturą systemów samochodu, umożliwiając płynne dwukierunkowe przejście pomiędzy napędem na tylne i na wszystkie koła. Rozkład momentu obrotowego zależy od sytuacji na drodze. Podczas jazdy z umiarkowanym obciążeniem, gdy napęd 4x4 nie jest wymagany, przednia oś jest odłączana w celu zwiększenia efektywności. Od ustawienia ESP Sport wzwyż rozdział momentu obrotowego odbywa się z priorytetem dla tylnej osi. W trybie Drift nowy AMG CLE 53 4MATIC+ Kabriolet w całym zakresie prędkości jeździ jak samochód w 100% tylnonapędowy.
Niezależne zawieszenie AMG RIDE CONTROL zapewnia dynamiczne prowadzenie
CLE 53 4MATIC+ Kabriolet korzysta z zawieszenia AMG RIDE CONTROL ze stalowymi sprężynami, opracowanego w Affalterbach z myślą o neutralnym pokonywaniu zakrętów i wzorowej przyczepności. Szczególnie sportowe zestrojenie amortyzatorów i adaptacyjna regulacja tłumienia sprawiają, że zawieszenie AMG RIDE CONTROL doskonałe łączy pewne, satysfakcjonujące prowadzenie z wysokim komfortem jazdy. Tłumienie każdego koła szybko i precyzyjnie dostosowuje się do aktualnych warunków drogowych. To zasługa zastosowania w amortyzatorach osobnych zaworów odpowiedzialnych za fazy ugięcia i odbicia. Ponadto charakterystykę tłumienia można trzystopniowo regulować (tryby Comfort, Sport i Sport+), tak aby dodatkowo zwiększyć poziom komfortu na długich dystansach lub położyć nacisk na sportowe prowadzenie.
Parametryczny układ kierowniczy AMG oraz standardowa tylna oś skrętna
Wszechstronny, dynamiczno-komfortowy charakter CLE 53 4MATIC+ Kabriolet zapewnia również parametryczny układ kierowniczy z trzema trybami pracy – zależnie od wybranego programu jazdy. Manewrowanie wymaga niewielkiego wysiłku, a przy wyższych prędkościach jazdy – zwłaszcza w ustawieniach zawieszenia Sport i Sport+ – układ zapewnia kierowcy znacznie więcej informacji zwrotnych.
Standardowa specyfikacja obejmuje skrętną tylną oś. Do prędkości 100 km/h (wartość zmienna w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS) tylne koła wychylają się w kierunku przeciwnym do przednich, maksymalnie o 2,5 stopnia. To wirtualnie skraca rozstaw osi, zapewniając znacznie większą zwrotność. Przy prędkościach powyżej 100 km/h (zależnie od ustawienia AMG DYNAMICS) tylne koła skręcają się równolegle do przednich – maksymalnie o 0,7 stopnia. Wirtualnie wydłużony rozstaw osi pozytywnie wpływa na kierunkową stabilność pojazdu. Powoduje to szybsze narastanie siły poprzecznej podczas zmiany kierunku jazdy, co zapewnia bardziej bezpośrednie reakcje na polecenia ze strony układu kierowniczego. Praca skrętnej tylnej osi zależy od wybranego trybu AMG DYNAMIC SELECT.
Pakiet AMG DYNAMIC PLUS
Opcjonalny pakiet AMG DYNAMIC PLUS obejmuje szereg szczególnie sportowych elementów, zapewniających jeszcze bardziej emocjonujące wrażenia z jazdy. Do najważniejszych zaliczają się funkcja RACE START oraz program jazdy RACE z trybem driftu. Kierownicę AMG Performance obszytą mikrofibrą MICROCUT wyposażono w przyciski umożliwiające szybką kontrolę zasadniczych ustawień samochodu. Wizualnie sportową naturę podkreślają czerwone zaciski hamulcowe z napisem AMG. Aktywne mocowania jednostki napędowej oferują szeroką rozpiętość charakterystyki pomiędzy komfortem a sportowym połączeniem silnika z nadwoziem.
Wysoki poziom komfortu podczas jazdy ze złożonym dachem zapewniają elektrycznie sterowany system owiewek AIRCAP® oraz ogrzewanie i wentylacja okolic szyi AIRSCARF®. Obydwa rozwiązania zostały unowocześnione i stanowią wyposażenie standardowe. Dzięki nim jazda pod gołym niebem przy niskich temperaturach otoczenia staje się jeszcze bardziej komfortowa. AIRCAP® składa się z dwóch elementów. Owiewka nad przednią szybą kieruje strumień powietrza nad głowami podróżujących. Rozsuwa się po naciśnięciu przycisku i w połączeniu z automatyczną owiewką za tylnymi zagłówkami pomaga skutecznie redukować turbulencje w kabinie. AIRSCARF® dostarcza do okolic szyi i ramion podróżujących z przodu jeszcze cieplejsze powietrze niż w poprzednich modelach – nawet przy niesprzyjających warunkach wiatrowych.
Również standardowy akustyczny dach z tkaniny przyczynia się do wysokiej przydatności CLE Kabriolet do jazdy przez cały rok. Poszycie jest dostępne w kolorach: czarnym, czerwonym i szarym. Wielowarstwowa konstrukcja z obszerną izolacją zapewnia doskonałą ochronę przed hałasami drogowymi i niepogodą o każdej porze roku. Dach otwiera się i zamyka w ciągu 20 sekund, na postoju lub podczas jazdy z prędkością do 60 km/h. Po raz pierwszy jego sterowanie jest w pełni elektryczne, dzięki czemu mechanizm pracuje jeszcze ciszej. Montowana w standardzie całkowicie elektryczna przegroda oddziela złożony dach od reszty bagażnika.
Bagażnik ma pojemność 385 litrów (295 litrów przy otwartym dachu) – i doskonale sprawdza się w codziennym użytkowaniu. W razie potrzeby można go powiększyć, składając oparcia tylnych siedzeń, dzielone w proporcji 60:40. Bezdotykowy, w pełni automatyczny dostęp do bagażnika zapewnia funkcja HANDS-FREE ACCESS. Standardowe wyposażenie obejmuje również dostęp bezkluczykowy – KEYLESS-GO, który umożliwia blokowanie i odblokowywanie drzwi samochodu poprzez dotknięcie klamki.
Ukierunkowane wzmocnienia surowego nadwozia sprawiają, że konstrukcja czteromiejscowego kabrioletu zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa nawet bez stabilizującego stałego dachu. Wyposażenie obejmuje układ ochrony w razie dachowania, który w przypadku nieuchronnego wywrócenia się pojazdu, razem ze sztywnymi przednimi słupkami, tworzy przestrzeń ratunkową dla podróżujących. Ponadto najlepszą możliwą ochronę w razie wypadku zapewniają inne systemy ochronne, w tym 11 poduszek powietrznych, które należą do bogatego wyposażenia standardowego. Nowości obejmują centralną poduszkę powietrzną umieszczoną pomiędzy przednimi fotelami oraz poduszki powietrzne chroniące głowy pasażerów tylnych siedzeń. Standardowe wyposażenie obejmuje także system PRE-SAFE®, który przygotowuje na nieuchronną kolizję zarówno podróżujących, jak i sam samochód.
Dane techniczne Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Kabriolet
- Silnik - rzędowy, 6-cylindrowy, benzynowy, doładowany turbosprężarką i dodatkową sprężarką elektryczną
- Pojemność skokowa - 2999 ccm
- Moc maksymalna - 330/449 kW/KM przy 5800–6100 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy - 560 Nm (overboost: 600) przy 2200–5000 obr./min
- Moc maksymalna z ISG - 17/23 kW/KM
- Maksymalny moment obrotowy z ISG - 205 Nm
- Układ napędowy - w pełni zmienny napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+
- Przekładnia - AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
- Przyspieszenie 0–100 km/h - 4,4/4,2 s z funkcją RACE START, elementem opcjonalnego pakietu AMG DYNAMIC PLUS
- Prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie) - 250 km/h (w opcji 270)
- Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP - 9,6–9,8 l/100 km
- Emisje CO2 w cyklu mieszanym WLTP - 217–223 g/km