Od momentu swojego debiutu w 1979 roku jako surowy pojazd terenowy, G-Klasa przeszła niesamowitą ewolucję, łącząc w sobie klasyczną, kanciastą formę z nowoczesnymi technologiami, wszechstronnością i luksusowym wykończeniem. Ciągłe modyfikacje designu i technologii sprawiają, że legendarne „G” łączy przeszłość z przyszłością, wzbudzając zainteresowanie lojalnych fanów na całym świecie - zarówno entuzjastów off-roadu, jak i miłośników luksusu.
Historia Klasy G od Mercedes-Benz : początek motoryzacyjnej ikony
Historia G klasy rozpoczęła się latem 1969 roku, kiedy to Daimler-Benz AG oraz austriacka firma Steyr-Daimler-Puch AG podjęły rozmowy na temat wspólnego projektu. Obaj producenci mieli już w swoim portfolio pojazdy o imponujących możliwościach terenowych – Mercedes-Benz Unimog oraz Puch Haflinger i Puch Pinzgauer. Mimo to dopiero w 1971 roku pojawiła się idea stworzenia samochodu terenowego, który łączyłby ekstremalne możliwości terenowe z niezrównanym komfortem prowadzenia na drogach.
Prawdopodobnie już jesienią 1972 roku dyrektorzy generalni dr Joachim Zahn (Daimler-Benz AG) i dr Karl Rabus (Steyr-Daimler-Puch AG) doszli do podstawowego porozumienia w sprawie wspólnego opracowania modelu pojazdu.
Projekt został powierzony zespołowi konstrukcyjnemu pod kierownictwem Ericha Ledwinki, głównego inżyniera Steyr-Daimler-Puch. Prace postępowały szybko – już w kwietniu 1973 roku powstał pierwszy drewniany model, a rok później inżynierowie testowali jeżdżący prototyp. Intensywne tempo prac zaowocowało stworzeniem modelu, który był bardzo zbliżony do finalnej wersji G-Klasse. Dobrze obrazują to zdjęcia w opisie technicznym opublikowanym wewnętrznie w 1975 roku.
Druga generacja klasy G, czyli krok w stronę luksusu
Jesienią 1989 roku podczas Frankfurt Motor Show, Mercedes-Benz zaprezentował drugą generację G klasy, oznaczoną jako W463. To przełomowy moment dla tego modelu. Gruntowna modernizacja techniczna i wizualna wpłynęła na jego pozycjonowanie rynkowe - dzięki serii W463 stał się pojazdem pełniący rolę luksusowego SUV-a w stylu retro z silnym charakterem terenowym.
Najważniejsze zmiany wprowadzone w serii W463 obejmowały:
- Stały napęd na cztery koła z możliwością elektronicznego blokowania wszystkich trzech dyferencjałów (przedniego, centralnego i tylnego), co znacząco zwiększyło zdolności terenowe pojazdu.
- Luksusowe wnętrze, które zaskakiwało wysokiej jakości skórą, drewnianymi wstawkami oraz nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, jak automatyczna skrzynia biegów, podgrzewane fotele, klimatyzacja czy szyberdach.
- Wersji nadwozia do wyboru – od krótkich, przez długie, po wersje cabrio, co dawało klientom możliwość dopasowania G-klasy do swoich potrzeb i upodobań.
Czy to już wszystko? Oczywiście, że nie - legendarny, najdłużej produkowany model marki Mercedes-Benz w 1989 roku doczekał się szerokiej gamy nowoczesnych silników. Modele 240 GD i 300 GD z silnikiem wysokoprężnym, a także 230 G i 280 GE z silnikiem benzynowym były dostępne na początku produkcji.
Te zmiany przyciągnęły nową grupę klientów, którzy szukali pojazdu łączącego mocne osiągi terenowe z niezrównanym luksusem.
Rozwój G-Klasy: ciągłe doskonalenie legendy
Na przestrzeni lat Mercedes-Benz nieustannie rozwijał G-klasę, podnosząc komfort użytkowania i wprowadzając wyrafinowane detale do ekskluzywnego wyposażenia. Już od 1981 roku klienci mogli zamawiać specjalne fotele Recaro dla kierowcy i pasażera. To synonim komfortu i wsparcia podczas jazdy terenowej. Wnętrze zostało ulepszone standardowo w 1982 roku. Z kolei osiem lat później, wraz z wprowadzeniem serii W463, wnętrza klasyka off-roadu wzbogacono o elementy wykonane z drewna szlachetnego. Mercedes G miał wtedy zaledwie jedenaście lat. Ciągłe zmiany ułatwiały pozyskiwanie coraz to nowych klientów, którzy szczególnie docenili ekskluzywne i mocne warianty G. Które z nich okazały się prawdziwym hitem na rynku?
- Mercedes-Benz 500 GE V8 (1993) – produkowany w małych seriach, pierwszy model wyposażony w silnik V8. Po 1998 roku G 500 stał się standardowym modelem najwyższej klasy Mercedes-Benz Klasy G, jak nazywana jest cała rodzina pojazdów terenowych od 1993 roku (nomenklatura podąża za systemem ustalonym dla innych serii modeli samochodów osobowych Mercedes-Benz).
- G 55 AMG (1999) – topowy model serii 463, który stał się fundamentem dla sukcesu pojazdów Mercedes-AMG w segmencie luksusowych terenówek.
Dalsze standardy w tym zakresie ustanowiły G 55 AMG Compressor (2004), G 63 AMG, G 65 AMG (oba 2012), G 63 AMG 6x6 (2013) i wreszcie Mercedes-AMG G 63 nowej Klasy G zaprezentowany w lutym 2018 roku
Klasyczny Mercedes-Benz klasy G dziś: ikona motoryzacji
Obecnie G-Klasa to nie tylko samochód terenowy, ale przede wszystkim luksusowy i wygodny pojazd, który wciąż robi ogromne wrażenie — i to nie tylko wśród entuzjastów marki Mercedes-Benz. Dzięki ciągłym modernizacjom zachowuje swój charakterystyczny wygląd i niezrównane możliwości, rozwijając się przy tym technologicznie i spełniając najbardziej wygórowane oczekiwania fanów Mercedesa.
Jeśli szukasz samochodu, który łączy w sobie niezawodność, luksus i zdolności terenowe, Mercedes Klasy G jest doskonałym wyborem. To pojazd, który zyskał miano legendy i nadal utrzymuje swoją pozycję jako jeden z najbardziej pożądanych modeli na świecie.
Jeżeli poszukujesz idealnego dla Ciebie auta klasycznego, to zapoznaj się z ofertą od Legends Duda-Cars.