Z tego powodu wyposażenie Atego w technologię BlueTec 5, wzorem jego "większych braci" Axora i Actrosa, jest niezwykle ważnym wydarzeniem. Spełnianie europejskiej normy emisji spalin Euro 5 oznacza zredukowanie emisji tlenków azotu (NOx) o 43%, w porównaniu z poprzednimi wymogami Euro 4, oraz znaczną redukcję emisji cząstek stałych.
Przyjazna dla środowiska technologia BlueTec jest skutecznym sposobem na równoważenie rosnących cen paliwa. Oferuje połączenie korzyści ekologicznych i ekonomicznych. Oprócz dbałości o środowisko do zalet technologii SCR (Selective Catalytic Reduction – selektywnej redukcji katalitycznej), którą Mercedes-Benz nazywa właśnie BlueTec, zaliczyć można niższe zużycie paliwa oraz mniejszy spadek wartości pojazdu używanego. Dzięki BlueTec 5 zużycie paliwa jest o 5-7% mniejsze niż przy zastosowaniu innych technologii spełniających normę Euro 4. Co więcej, w niektórych krajach, w tym w Niemczech, spełnianie tej normy pozwala na korzystanie z obniżonych opłat drogowych.
Oferta modeli Mercedes-Benz Atego obejmuje dwuosiowe pojazdy ciężarowe i ciągniki siodłowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 t do 15 t, a nawet pojazdy 16-tonowe, odpowiednio homologowane. Od wejścia Atego do produkcji w roku 1998, sprzedano już ponad 200.000 sztuk tego modelu.
Głównym celem konstruktorów Mercedes-Benz Atego było stworzenie ekonomicznego, wydajnego i niezawodnego układu napędowego. Paleta oferowanych 4- i 6-cylindrowych jednostek napędowych o siedmiu zakresach mocy od 115 kW (156 KM) aż do 210 kW (286 KM), zawiera również szczególnie wydajny silnik 4-cylindrowy o mocy 160 kW (218 KM). Taki poziom mocy dostępny jest zwykle w silnikach 6-cylindrowych. Mniejsze zużycie paliwa możliwe jest dzięki systemowi przełączania biegów Telligent (na życzenie automatycznemu) oraz technologii BlueTec. Od dwóch lat jest ona sukcesywnie wprowadzana do ciężkich i średnich modeli samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Podstawowa zasada systemu SCR w technologii BlueTec polega na zamianie tlenków azotu w nietoksyczne substancje - azot i parę wodną. Proces ten zachodzi w katalizatorze, a jako czynnik redukcyjny stosowany jest amoniak, który dostarczany jest w nietoksycznej formie, jako bezwonny roztwór wodny znany pod nazwą "AdBlue". Skutek to zarówno znacząca redukcja emisji zanieczyszczeń spalinowych, w tym cząstek stałych, jak i niższe zapotrzebowanie silnika na paliwo wysokoprężne.